tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Min mor jobbar som korsettör, utbildad underklädes utprovare ;P
Ofta på dom med lite fylligare byst så sitter just Prima Donna bra. Finns även bygellösa med bra stöd som är snygga! Och dom håller i åratal.
Jag ligger på 75 E eller F beroende på modell. Så jag har en sån där hopplös storlek som inte finns på exempelvis Lindex.
Dom flesta riktigt bra specialbutiker med utbildad personal så ska det naturligtvis bli bra, annars ska du klaga!
Det finns dessutom i de flesta strl i olika prisklasser :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Nu har vi hittat en medecinering som verkar fungerar så nu är det dags att ta tag i vikten! Så alla, hit med era bästa tips! Även dom helt galna, jag är öppen för det mesta :p
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

ja jag ska gå in å klaga nästa gång jag är i den staden.. vi har ingen sån butik där jag bor nämligen.. dock så får man ju itne byta underkläder..så de blev 460:- i sjön :/ de är de sura när man är arbetslös..

men ska helt klart kolla på ntäet om de kommer upp nåt när man söker på prima donna=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

De flesta män är mycket mindre kritiska till sina x-tra kilon än vad kvinnor är, tror jag. Ta följande exempel: När filmen "vit så som en snö" spelades in för ca 10 år sedan ( en massa kavallerister är med ) så skulle man göra en scen där ett antal män rider nakna i havet ( som på tavlan i Flyinge). Kravet var att man skulle vara ung och senig. Då anmälde sig snabbt en massa lätt mulliga medelålders män! Jag skrattade gott och undrade om senorna hade trillat ner och lagt sig runt magen!:devil: men de såg helt oförstående ut!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hej!

Jag har läst igenom tråden och hänger på!

Har pendlat i vilken, 15-20 ner/20-25 upp de sista femton-tjugo åren... Nu har det hela eskalerat sen hästen skadade sig och motivationen till att hålla koll på vikten försvann. 170 cm och 107 kg... Går nu på pulverdiet och har en GBP-operation inbokad om två veckor, för jag har kommit till klarhet att jag inte klarar det här utan "tvångshjälpmedel". Att gå ner går bra, men hålla vikten...

Nåväl, till hästeriet.
Jag har en sexårig halvblodsvalack som jag i nuläget inte rider mer än max två tillfällen per vecka, ca en halvtimme per gång. Jobbar från backen annars och har en medryttare en dag per vecka. Förra hästen var mer rejäl och 178 i mankhöjd, så den hade betydligt större förmåga att bära upp mig. Dessutom var jag åtminstone 15 kg lättare då...

Denna pålle köpte jag som ettåring från uppfödaren och har utbildat själv. Inridningen gjordes med mig på backen och en normalviktig på hästen, men från treårsåldern har jag ridit honom sparsamt. Jag gick ner 10-15 kg när han var tre och fem och tränade i perioder mer aktivt i dressyr och hoppning. Nu rider jag endast rakt fram i skogen. Vill inte sitta ner och nöta i nuläget. Denna häst är av den ädlare typen, hade det varit en mer viktbärande modell hade jag säkert trimmat i dressyrsadeln även med nuvarande vikt.

En av orsakerna till min kommande operation är faktiskt att kunna komma igång och träna och tävla igen. Jag vägrar att visa mig på dressyrbanorna i nuläget, så enkelt är det.

Ridkläder är som ni andra oxå noterat inte lätta att hitta. Har ett par passande ridbyxor nu, och säkert femton för små par i garderoben. Dessa är köpta på Granngården; märket är dessväre borttvättat, så jag kan inte tipsa er men de är ruskigt elastiska. Stl 46 funkar bra, och då drar jag normalt snarare 50.

Vad gäller viktgräns på ridskola är jag tveksam faktiskt. Jag tycker det är att göra det väl enkelt för sig att sätta exvis 85 kg som gräns och ställa en våg i klubbrummet... Det är en betydande skillnad på en duktig överviktig ryttare som kan rida hästen i balans och god form och en obalanserad nybörjare med samma antal kilon.
Jag har arbetat på ridskola som instruktör och ridskolechef i många år och har aldrig använt mig av viktgräns. Min erfarenhet är att de som skulle berörts av densamma är synnerligen medvetna om problemet och att det bara är att prata om det. Oftast har men ju ett par tre hästar som klarar mer vikt än de andra och då får ryttaren i fråga rida dessa helt enkelt. Att till exempel en turridningsfirma med islandshästar har viktgräns för nybörjare kan jag tycka är mer på sin plats.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Har inte många bilder när jag rider, men här lyckades vi fastna. Från januari 2013.

541899_10151039464402824_877223057_n.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Det va värst ... Har du fått op ? Trodde man va tvungen att va "mer" överviktig ? Får man va så personlig å fråga hur du lyckades med de ?

Väger i dagsläget 105 kg (vågade ställa mej på vågen igår när jag klev in på jobbets gym för första gången igen på 6 månader... (175 cm)

Nu tror folk fortfarande inte jag väger så mkt (av nån konstig anledning) ... Men ändå .. Hjälp på vägen såsom en op e ju nästan drömmen ;)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag är lång och tjock :p dock inte tresiffrigt så jag kan rida de flesta storhästar och kraftigare ponnier. Rider en pinto på 150 cm och äger en fjording. Fjordingen är ung och lite klen så jag vill inte rida honom även om jag vägde min normalvikt på 70-75 kg :)

Har gått upp det senaste året och ska försöka gå ner lite, men känner att det ändå är rätt okej såhär.

230580_10150171064207343_941331_n.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Det är ju olika BMI-gränser i olika landsting. Här i Östergötland är gränsen endast 35, corzette. Så jag har tur att bo i rätt del av landet... :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Man kan betala sjölv privat också.

Gränsen är olika i olika landsting och har man andra sjukdomar i släkten kan man bli beviljad vid lägre BMI också.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

ja jag ska gå in å klaga nästa gång jag är i den staden.. vi har ingen sån butik där jag bor nämligen.. dock så får man ju itne byta underkläder..så de blev 460:- i sjön :/ de är de sura när man är arbetslös..

men ska helt klart kolla på ntäet om de kommer upp nåt när man söker på prima donna=)

Fast i ditt fall handlar det ju inte om ett byte utan om en reklamation så du borde få dina pengar tillbaka. Gå till affären och säg att du vill reklamera b:n du köpte och förklara varför och att du till och med påtalade att du hade haft samma problem med en annan utprovad därifrån och att de då borde varit ännu mer noggranna. De har enligt konsumentköpslagen rätt att försöka åtgärda problemet, dvs prova ut en ny bh till dig men fungerar inte det heller så ska du få dina pengar tillbaka.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

hmm så har jag inte tänkt... ska jag gra nästa gng jag är i den staden.. tack=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Kl
Jag är tyvärr både kort och ,suck, tjock...
Har grava problem med magen tyvärr och står i kö till gastriopi eller hur det nu stavas.
Tänkte försöka slå två flugor i en smäll och gå ner 10 kg iaf med lchf som förhoppningsvis hjälper magen också. Tränar ganska flitigt mellan skoven men är väldigt matglad så det blir ju mindre bra :crazy:

Tävlar dressyr och har haft halvblod innan men har nu en PRE herre på 163 cm

Så här ser vi ut
tks_0107.jpg

Åh vilken vacker häst du har!!!
Och du ser verkligen inte ut att väga vad du gör! Jag hade gissat på minst tio kilo mindre!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här är en till som rider och är tjock :) Rider för tillfället en hög halvblodskorsning, och det funkar bra, hade stor bruksnordis innan :) Jag väger inte tresiffrigt, men jag känner att jag vill gå ner för att få bättre balans/styrka etc :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

välkomna ni nya=)

idag har min häst fått lite ledigt.. håller på att sätta igång honom nu så han har gått hela veckan å lite mer i går då jag hade en eventuell ny medryttare som var provred så han behöver nog lite vila idag..:P annars har de varit underbart att rida i de fina vädret.. dock finns de inte så mycket ställen att rida på då de är is nästan överallt.. men de försvinner väl nån gång de åxå=)

planerar ni nåt roligt med hästarna denna helgen?=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Imorrn är det dags för mig och hästen att tävla igen= kränga på sig de aningens tighta och smickrande vita ridbyxorna och be till någon makt att kavajen går att stänga, trycka ner hjälmen trots donuten. Mina dyra fina stövlar går inte på pga vikt och sparkskada på mig :cry:

Mål är som vanligt att sitta kvar och komma in på banan, debuterar att starta två klasser men tror att hon kanske blir för trött av det så vi får se. Har haft hiskeliga humörsvängningar pga fällning så kanske går galoppen bort då den inta alls flutit på hemma.

Håll tummarna!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

jag håller tummarna stenhårt.. så får du meddela hur de gick=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Tumhållning här också! :)

Själv ska jag ta eb lugn tur i solen med Wille. Han är känslig för pollen och har börjat hosta igen :/ i em kommer en kompis över och vi ska ut och leka med dottern :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Tack :love: är så stolt över min pojke :D

De flesta gissar på runt 70 kilo på mig,, haha I wish :p
Jag är en solid kvinna :grin:
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

hoppar in sent, men vad i all världen menas med "lite överviktig"?
Jag är lite överviktig om man räknar BMI men är inte anmärkningsvärt tung jämfört med många andra.
Väger ca 75 kg till mina 170 cm och som sagt, sett till BMI är detta övervikt.

Var drar du gränsen för vad som är mulligt eler överviktigt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 009
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 058
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp