tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hade ett sånt jäkla kass ridpass i söndags :(

Fick rida en helt underbar häst, halvblod på 180 ;) Stort och luftigt steg, känslig för hjälperna - MEN jag hade noll koordination och balans på den stora hästen! Ingenting blev rätt.
Till råga på allt smälldes ridhusdörren igen bakom henne i samma sekund som jag gjorde en lite väl kraftig galoppfattning. Så jag fick mig en ordentlig flygtur ner i spånet :cool:

Spänd resten av passet, hon bara sprang med mig, fick inte stopp på henne, kände mig som en nybörjare.. Alltså fy fan, vilken törn för självförtroendet! Kändes mig PISSdålig! :cry:

Vet precis hur du känner dej! Det enda tips jag kan ge dej är att rid halvblodet igen och igen och igen! Det tar tid att hitta just denna hästens takt, energi och rörelsemönster. Jag jobbar som faan för att hitta min hästs rörelsemönster och jag har ändå haft henne i 2 år. Det är ju inget man gör på en kafferast. Jag fick rida min kompis camargue valack och efter den ridturen så sa jag att jag skulle hem och avliva min Loppa för jag kan ju verkligen inte rida. Fick inte ens hästen i trav för jag gjorde inte alls som han matte brukar göra. Känsligare sak får man leta efter! (Min kompis har fibromylagri så hon kräver att hennes hästar är känsliga) Det jag vill säga är att GE INTE UPP!! Hejja @hier Hejja hejja!!
 
@Lazer09 Nu ska jag ju inte försöka framstå som en Tarzan som står och bankar mig på bröstet.

Jag har under hela min uppväxt blivit hårt drillad av min mamma (nej, hon har inte hitlermustach och ner-slickad-frilla ;) ) men, hon har aldrig mjäckat med mig när jag har ramlat av hästar. Utan det är: Upp på hästen direkt och sluta lipa, torka tårarna, det blir inte bättre för att du tycker synd om dej själv.
Jag började rida när jag var 3,5 år och hade inget uppehåll förens jag var 19, så jag har hunnit med mina flygturer kan jag lova :D Jag hade turen att få träna och tävla ponnygalopp på en shettis hingst som var mer galen än vad som är normalt för en shettis. Han skicka mig ca 6 gånger per ridtur i 7 månaders tid. Och detta var ju inna säkerhetsvästarna kom :up: Jag hoppade på en träning 1.20 med min maxad C-ponny 1.39 och det gick som på en räkmacka! Lite mycket luft mellan sadeln och min bak men annars så gick det ju hur bra som helst.
Nu sitter jag och nästan mår dåligt över att jag ska byta hopptränare och att jag ska rida med andra tjejer/killar som hoppar över 80 cm. Och min Tant mäter ändå 1.59 i manken och har hoppat 1.30 med ryttare innan.
Stuckat självförtroende känner jag är "farligare" än vad känslan RÄDD är. Sedan så tror jag att så länge man inte utmanar sig själv och sina rädslor så kommer man inte så långt i sin utveckling. Man ska självklart göra sånt som man är bekväm med men, så ibland så måste man ta ett steg till :)
 
Vet precis hur du känner dej! Det enda tips jag kan ge dej är att rid halvblodet igen och igen och igen! Det tar tid att hitta just denna hästens takt, energi och rörelsemönster. Jag jobbar som faan för att hitta min hästs rörelsemönster och jag har ändå haft henne i 2 år. Det är ju inget man gör på en kafferast. Jag fick rida min kompis camargue valack och efter den ridturen så sa jag att jag skulle hem och avliva min Loppa för jag kan ju verkligen inte rida. Fick inte ens hästen i trav för jag gjorde inte alls som han matte brukar göra. Känsligare sak får man leta efter! (Min kompis har fibromylagri så hon kräver att hennes hästar är känsliga) Det jag vill säga är att GE INTE UPP!! Hejja @hier Hejja hejja!!

Jag ska bli longerad på lördag :banana: Det är nyttigt som tusan för sitsen. Hade såklart hoppats på samma häst, men hon ska tävla i helgen så det får bli en annan. Men tjejen har rider hos har i princip bara jättestora och känsliga dressyrhalvblod.
Ska bli skönt att bara fokusera på att sitta som folk istället för att göra allt annat samtidigt.
 
@Spyro192 Man får lov att vara rädd, men av ditt tidigare inlägg verkar du ju inte backa särskilt, även om du kanske var tuffare förr.

Idag red vi ut och övade på galoppfattningar. Det gick riktigt bra, vi fick till flera bra fattningar :) I förrgår hade vi galoppjobb i backarna och det känns som att han börjar bli starkare nu, äntligen :) Inser at det blivit mycket galopp på sistone, men vi har nog behövt det.
 
Igår hoppade vi (jag ramlade av i ett hinder, såklart). En tjej som är duktig på att fota var där och idag delade hon med sig av bilderna. Alla de andra är jättefina och de delar glatt på facebook. Jag ser ut som den fula tjockis jag är, som dessutom rider som en kratta. Det är bara ett par bilder av mig, så jag förstår att de hon raderat är ännu värre.

Jag blev faktiskt riktigt ledsen. :cry:
 
Igår hoppade vi (jag ramlade av i ett hinder, såklart). En tjej som är duktig på att fota var där och idag delade hon med sig av bilderna. Alla de andra är jättefina och de delar glatt på facebook. Jag ser ut som den fula tjockis jag är, som dessutom rider som en kratta. Det är bara ett par bilder av mig, så jag förstår att de hon raderat är ännu värre.

Jag blev faktiskt riktigt ledsen. :cry:

Du är inte ful!!

Men i övrigt, bilder är verkligen hemska. Jag är lyckligt ovetande så länge jag inte passerar en spegel!
 
Jag ser ut som den fula tjockis jag är, som dessutom rider som en kratta.
Du ser mycket bra ut och rider dessutom kanonbra.
Jag känner flera som spontant har kommenterat ditt utseende i positiva ordalag.
Ditt leende leder ligan med kommentarer som "Kan smälta is".

Problemet för dig är att du inte har samma smak som du ser ut.
Så för dig blir det krock.
Strunta i det, det är inte du som skall titta.
Tänk i stället på alla dem som tycket att du är jättefin att se på och låt dem titta i stället.

Jag är övertygad om att hon som tagit fotona tycker att du ser bra ut.

Och ärligt?
Skulle jag göra mig en massa omak för att komma och titta när du rider om det inte vore fint att se på?
Jag är en kräsen f.d. domare.
 
Houdinie stor kram från mig och jag gillar att se bilder på dig, dem jag har sett ser fina ut! Heja heja dig och lyssna på Inte-Ung och lil-sis
 
@Houdinie Nu känner inte jag dig personligen, men av det jag sett i tråden är du inte ful! Släpp de tankarna. De gör inget gott alls.

Vi har hoppat lite idag :) Det gick bra faktiskt. Inga utbrytningar och L. Rättade sig fint när vi hamnade lite fel. Men jag trivs inte riktigt med hoppsadeln vi har, men jag orkar inte riktigt börja bytesprocessen heller. Det tar sån otrolig energi tycker jag.
 
Den bästa bilden:
2014-09-24_zps123792ed.jpg


Det jobbiga var nog att de andra är typ fotomodellsnygga, smala och "fotogenique", så kontrasten blev så himla stor.
 
Den bästa bilden:
2014-09-24_zps123792ed.jpg


Det jobbiga var nog att de andra är typ fotomodellsnygga, smala och "fotogenique", så kontrasten blev så himla stor.

Fast det här med foto handlar så mycket om vinkel och ögonblick. Som exempel kan jag ta ett par bilder på mig själv från sist jag var iväg och tränade. Det här är en bild som är tagen i "fel" ögonblick och vinkel och jag ser ut som en flodhäst:
IMG_3578.jpg


Den här bilden däremot, som är tagen bara några ögonblick tidigare, är mycket finare och ger inte alls samma intryck som den andra.
IMG_3584.jpg


Med det sagt så har väl fotografen helt enkelt missat dina fina vinklar och ögonblick, men det är ju inte ditt fel. Det är ju fotografens uppgift att hitta det för sina objekt.

För övrigt tycker jag att det var en fin bild på dig och din häst.
 
@Houdinie Vet du vad jag tror, att några av dom tjejorna sitter nog hemma på sina kammare och känner nog precis som du gör nu. Jag kan nog sätta pengar på att några utav dom inte alls tycker om hur fotografen har vinklat och zoomat. Vi alla har lite skev bild av oss själva och alla gillar inte att vara med på kort. Jag HATAR att se bild på mig eller ännu värre...film.. :wtf: men är tvingad att bli filmad när jag rider för att jag ska kunna se vad jag gör/inte gör.

Och jag håller med @Lazer09 i allt hon säger :D
 
Kopierar från en annan tråd. Vi var iväg på kurs idag och fick med oss mycket matnyttigt hem. Det gick väl inte riktigt lika bra som sist, men vi började med nya saker idag och det går ju knappast att förvänta sig att det ska fungera utan problem med en gång. Vi jobbade med övergångar idag, till en början upp och ner mellan skritt och trav och sedan plockade vi in lite galopp. Vid första passet på förmiddagen började vi med att diskutera teorin och tanken bakom hur övergångarna skulle göras, för att sedan omvandla det i ridkänsla, och det gick väl sådär. Jag rider mycket på känsla oftast, men det är bra för mig att ibland få förklarat för mig teorin och tanken bakom. Men, redan till eftermiddagen gick det bättre och jag kunde bättre känna hur jag skulle få till samlingen innan övergången och vi fick till några riktigt trevliga fattningar :bump: Så fina fattningar har vi nog aldrig gjort. Jag är så stolt över mitt gryn:love:
 
KL

var ett tag sen jag uppdaterade .. men känner verkligen att det går framåt i ridningen nu.. fixat så jag kan använda dressyrsadeln igen så nu var första gången sen jag fick hem hästen i mars som jag ridit i den.. ååååh vad jag saknat den.. så fort ag satte mig i den så kände jag att de skulle bli ett bra pass å de blev de... jag lyckades att rakställa honom i vänstervarv i galoppen.. de har vi jäääätteproblem med så han vill ställa sig utåt.. å traven var mycket fin å han spårade å klev under sig bra så att rumpan kunde jobba... å i galoppen satt jag verkligen där jag skulle å kunde rida ordentligt.. underbar känsla.. hoppas att det kommer att fortsätta nu :-D
 
har en fråga till er som jag skulle vilja ha lite hjälp, tips å råd om.

hur gör ni på vintern med kläder när ni rider?

de r så att jag brukar oftast inte rida på vintern då jag fryser så hemskt om framsida lår.. jag har försökt med underställ å långkalsonger under ridbyxorna en funkar inte. jag blir så kall att jag får ont om låren å då tar de emot att rida.. å i vinter så vill jag verkligen rida å hålla igång min häst.

hur gör ni om benen på vintern när ni rider?

hittade ett par termoridbyxor men kunde inte ha den största storleken dom hade..=( fick inte upp dom i grenen. men ska verkligen ta tag i min kost å viktnedgång nu.. tror dock inte jag hinner gå ner så jag kan ha sånna ridbyxor denna vinter så de är ett mål till nästa vinter.

några tips?
 
@Houdinie Ni är ju skitsnygga på den där bilden.
Jag brukar också hata att se mig själv på bild. Det är ångest över det hela. Men så tittar jag på bilderna och tittar på dom och tittar på dom, tillslut brukar jag komma till en punkt att det inte ser fullt så illa ut som jag tyckte i början.

Fö så håller jag med @Spyro192. Jag tror att även de "fotomodellsnygga" sitter och grämer sig över sina bilder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 010
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 059
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp