tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

@NightRain Jag använder thermoleggings/fleeceleggings under ridbrallorna! Så jag har ett par ridbyxor i 1-2 storlekar för stora på vintern så jag får plats med dem under. Eller så kan man ju förstås ha thermoridbrallor, det kanske är lite smidigare :p Men som du skriver, de verkar inte finnas i större storlekar. Och i synnerhet ridbrallor i allmänhet är ju ofta små i storlekarna..
Ridkjol har jag själv inte provat, men det låter väldigt skönt.

@Houdinie Jag tycker alltid att du och häst är ett apsnyggt ekipage när jag ser bilder på er, ni ser ut att vara som gjorda för varandra! Alla är vi självkritiska, även de som du kallar för "fotomodellsnygga". JAG tycker du är skitsnygg :)
 
@NightRain Jag kör med långkalsonger eller strumpbyxor under ridbyxorna. När det blir för kallt för det flyttar jag in i min overall. Jag tycker att overall är det bästa som finns mot kyla i och med att den är i ett stycke så släpps ingen kall luft in i övergången mellan byxor och jacka. Om den dessutom inte sitter supertajt så värms ju luften i den upp av kroppen och stannar där inne. Man blir inte jättesmidig med overall, men hellre det än att frysa.
 
jag skulle kunnata vad som helst för att inte frysa.. men de är ju som sagt problem med storlekar.. finns de inte termoridbyxor som passar så tror jag inte de finns nån ridkjol heller=( å som sagt långkalsonger hjälper inte=( ja de är väl bara att ta tag i sin vikt på allvar så att man kan ha normala kläder när man ska rida så man kan hålla sig varm..
 
Jag red i mjukisbyxor och underställ förra vintern.

Men jag är så kort att jag kan ha "vanliga" storlekar ändå, kläderna blir för långa "bara".
 
funderade åxå på mjukisbyxor å underställ... då understället m¨ste ha lite luft mellan för att de ska hålla varmt.. även hittat vanligt termobyxor i stora storlekar men frågan är om de inte blir för halt att rida i?
 
NightRain, vilka typer av underställ har du provat? Jag har ett från Ullmax (Utsida: 100% Merinoull. Insida: 100% Polyester) som jag bara kan ha om det är kallare än -20, annars svettas jag bort...
 
NightRain, vilka typer av underställ har du provat? Jag har ett från Ullmax (Utsida: 100% Merinoull. Insida: 100% Polyester) som jag bara kan ha om det är kallare än -20, annars svettas jag bort...
jadu vet inte vad de heter en fick de av min sambo. ett sånt som jägarna har ute i skogen när dom är på jakt.. har ju inte testat jätte många då de kostar en del å svårt med storlekar å så.. blir så dyrt då:P

men de du sa där ska jag kolla upp=) tack
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Kl
Jag är tyvärr både kort och ,suck, tjock...
Har grava problem med magen tyvärr och står i kö till gastriopi eller hur det nu stavas.
Tänkte försöka slå två flugor i en smäll och gå ner 10 kg iaf med lchf som förhoppningsvis hjälper magen också. Tränar ganska flitigt mellan skoven men är väldigt matglad så det blir ju mindre bra :crazy:

Tävlar dressyr och har haft halvblod innan men har nu en PRE herre på 163 cm

Så här ser vi ut
tks_0107.jpg
Du har väl ingen övervikt att tala om vad gäller ridning. Mår man däremot inte bra med sig själv ska man naturligtvis göra något åt det.
Jag vet inte om detta ligger rätt.. ligger de fel så får någon gärna flytta tråden=)..

Jag undrar helt enkelt bara om de finns någon mer som är lite kraftig/överviktig där ute?

så tänkte att denna tråden kunde vara för oss sin har lite hull, känner mig väldigt ensam med att vara lite kraftig.

finns en tråd redan ber jag om ursäkt men har inte hittat den..

vad har ni för hästar? eller vilka hästar rider ni? vilken gren håller ni på med osv.? visa gärna bilder på era hästar=)

känns som att man är ganska ensam i hästvärlden om att vara lite överviktig.. iaf här omkring.. så vore kul att komma i kontakt med andra som är de som håller på med hästar å kanske framförallt rider.. ni andra som bara håller på med hästar får naturligtvis åxå skriva:P

själv har jag en stor å grov kallblodskorsning mellan nordsvensk å appaloosa. men när han blir rädd så är vi lätta som fjädrar för då flyyyyyyyger vi hur lätt som helst:P haha..

finns nån där ute?:P
Jag har inte läst alla inlägg och är inte överviktig själv men tänkte bidra ändå om det är ok. Jag satt nyligen på kval till 4-års shampionatet där mina förutfattade meningar kom på skam. 4-åringar är ju uppenbart unga och inte fullt utvecklade och man tänker kanske att de inte ska ha en överviktig ryttare. Men...en 4-åring kom in med en ryttare som var tydligt överviktig. Gissa vikten är omöjligt men jag skulle tippa på tre-siffrigt. Samtidigt kom en annan 4-åring in med en spenslig ryttare med ett ganska känt namn. Den första 4-åringen gick i fin form, avslappnad och såg harmonisk ut. Ryttaren red mjukt och fint utan några synbara hjälper. Hon fick fin kritik för sin häst som låg perfekt på utbildningsskalan och att den var väl förberedd och trevligt visad. Den andra däremot (med sin namnkunnige ryttare) visade tydligt att den inte var nöjd med situationen. Hög, spänd nacke och piskande svans. Hästen var väldigt fin men jag tyckte inte att ryttaren kunde göra den rättvisa med sina hårda händer och viftande spö.
 
Tack så snällt :)
Jag vägde en hel del där, och har som mest vägt ca 97 kilo tyvärr :(
Har med bla hjälp av lchf nu kommit ner till 76 kilo :D
Så har ca 10 kvar... lite mer el lite mindre spelar ingen större roll. Misstänker dock att jag kommer få träna mer än vanligt för att gå ner det sista, det sitter hårt fast :p

Du har väl ingen övervikt att tala om vad gäller ridning. Mår man däremot inte bra med sig själv ska man naturligtvis göra något åt det.

Jag har inte läst alla inlägg och är inte överviktig själv men tänkte bidra ändå om det är ok. Jag satt nyligen på kval till 4-års shampionatet där mina förutfattade meningar kom på skam. 4-åringar är ju uppenbart unga och inte fullt utvecklade och man tänker kanske att de inte ska ha en överviktig ryttare. Men...en 4-åring kom in med en ryttare som var tydligt överviktig. Gissa vikten är omöjligt men jag skulle tippa på tre-siffrigt. Samtidigt kom en annan 4-åring in med en spenslig ryttare med ett ganska känt namn. Den första 4-åringen gick i fin form, avslappnad och såg harmonisk ut. Ryttaren red mjukt och fint utan några synbara hjälper. Hon fick fin kritik för sin häst som låg perfekt på utbildningsskalan och att den var väl förberedd och trevligt visad. Den andra däremot (med sin namnkunnige ryttare) visade tydligt att den inte var nöjd med situationen. Hög, spänd nacke och piskande svans. Hästen var väldigt fin men jag tyckte inte att ryttaren kunde göra den rättvisa med sina hårda händer och viftande spö.
 
Har inga nya rapporter att göra, men har fått bilder från förra helgens kurs. Samtliga bilder och filmer är tagna av @ullisdenballe
1094454_854303211260991_4841886539511783261_o.jpg

1094090_854303207927658_7125831214132708527_o.jpg

10714476_854303184594327_1012789325150410102_o.jpg


Fick också några filmsnuttar som jag klippte ihop till en film. Förutom att snuttarna är ihopsatta är det helt oredigerad, så var snälla.
 
@Lazer09 , han är verkligen jättehäftig!

Mitt lilla djur blir bara bättre och bättre. Härom dagen bad jag om en volt i samlad galopp och tog i lite mycket med ytterskänkeln - en halv piruett blev det! :eek:
 
Min ponny råkade galoppera med ryttare häromdagen :)

Själv är jag i retur på sjukan och lär väl vara smal innan jag kommer hem igen, vatten och dropp är en hård diet ;)
 
KL
ja idag känner jag mig rätt nere faktiskt.. känns inte som att jag kan rida alls.. försöker att göra som jag "lärt" mig.. men när jag ska göra de utan att nån är där så går de inte.. visst jag behärskar alla gångarter å får honom i form i skritt osv.. å nu har han styrka å kondis.. men jag känner inte när han spårar, osv.. ryggen känner jag när den kommer.. oftast,, men resten.. vet egentligen inte alls vad jag håller på med..:-( vet att de tar tid.. men vill ju ändå kunna rida min häst ordentligt på egen hand så att säga.. kan jag ju inte ha nån som står å säger till mig vad jag ska göra hela tiden... visst fick han rakställd i vänster galopp korta stunder idag.. men tror inte att hanhade med sig rumpa å rygg å bakben.. :/ ja jag vet inte.. tråkigt när man känner såhär.. vet inte riktigt vad jag ska göra åt de..tips?
 
KL
ja idag känner jag mig rätt nere faktiskt.. känns inte som att jag kan rida alls.. försöker att göra som jag "lärt" mig.. men när jag ska göra de utan att nån är där så går de inte.. visst jag behärskar alla gångarter å får honom i form i skritt osv.. å nu har han styrka å kondis.. men jag känner inte när han spårar, osv.. ryggen känner jag när den kommer.. oftast,, men resten.. vet egentligen inte alls vad jag håller på med..:-( vet att de tar tid.. men vill ju ändå kunna rida min häst ordentligt på egen hand så att säga.. kan jag ju inte ha nån som står å säger till mig vad jag ska göra hela tiden... visst fick han rakställd i vänster galopp korta stunder idag.. men tror inte att hanhade med sig rumpa å rygg å bakben.. :/ ja jag vet inte.. tråkigt när man känner såhär.. vet inte riktigt vad jag ska göra åt de..tips?

Jag tycker att du ska komma ihåg att det här med inlärning är inte en rak kurva uppåt. Det är inte helt ovanligt att man när man lär in något nytt kanske tar ett steg bakåt tillfälligt med något man redan kan innan det nya blivit integrerat i kunskapsbanken. Ge det lite tid så ska du se att det faller på plats.
 
Jag tycker att du ska komma ihåg att det här med inlärning är inte en rak kurva uppåt. Det är inte helt ovanligt att man när man lär in något nytt kanske tar ett steg bakåt tillfälligt med något man redan kan innan det nya blivit integrerat i kunskapsbanken. Ge det lite tid så ska du se att det faller på plats.

tack..=) är bara så rädd att jag ska "förstöra" honom medans jag lär mig att få honom att jobba rätt.. eller hur man ska säga :/
 
Så ska du inte tänka. Tänk hellre på vad bra det kommer bli sen :) Slappna av och rid med dig :)

För övrigt tycker jag att det är synd när man är så rädd för att göra fel att man inte vågar prova. Man måste få lov att göra fel ibland, ofta för att det ska bli rätt i slutändan. Gudarna ska veta att jag inte gör rätt jämt. Blir det fel är det ju bara att göra om och göra rätt, typ :D Jag tycker ofta att prestigen blir för hög ibland i ridsporten och att resonemanget ofta lyder "kan man inte ordentligt får man inte". För Guds skull människor man måste ju prova sig fram för att lära sig! Ursäkta mitt sidospår, men sånt här retar mig lite.
 
ja jag vill ju tänka som du säger.. men när man fått så mycket på sig tidigare pga sin vikt som tex "man måste rida si eller så för att inte förstöra sin häst, så rider du inte rätt så kommer han att gå sönder" har fått höra så många olika saker som "riskerar" att förstöra hästen så de har lett till att man blivit lite rädd.. eller vad man ska säga.. sen att man fått ta bort båda mina första egna hästar alldeles för tidigt.. en med skadat ben.. de sat ti länge att de var jag som" förstört" honom å att de var därför han fick problem med benet.. vet inte hur många gånger jag frågade veterinären om de var mitt fel.. men nu har de sjunkit in att de faktiskt inte var mitt fel att benet blev dåligt utan var antagligen medfött.. så jag har blivit myyyyyycket bättre .. å har även tagit en del hjälp nu för jag VILL verkligen kunna rida korrekt så att hästen jobbar bra för att den ska hålla..

jag kämpar iallfall.. trots att man har dåliga dagar ibland=)
 
ja jag vill ju tänka som du säger.. men när man fått så mycket på sig tidigare pga sin vikt som tex "man måste rida si eller så för att inte förstöra sin häst, så rider du inte rätt så kommer han att gå sönder" har fått höra så många olika saker som "riskerar" att förstöra hästen så de har lett till att man blivit lite rädd.. eller vad man ska säga.. sen att man fått ta bort båda mina första egna hästar alldeles för tidigt.. en med skadat ben.. de sat ti länge att de var jag som" förstört" honom å att de var därför han fick problem med benet.. vet inte hur många gånger jag frågade veterinären om de var mitt fel.. men nu har de sjunkit in att de faktiskt inte var mitt fel att benet blev dåligt utan var antagligen medfött.. så jag har blivit myyyyyycket bättre .. å har även tagit en del hjälp nu för jag VILL verkligen kunna rida korrekt så att hästen jobbar bra för att den ska hålla..

jag kämpar iallfall.. trots att man har dåliga dagar ibland=)

Alla hästar kommer att gå sönder av långvarig (med betoning på långvarig) slitsam ridning, oavsett storlek på ryttaren. Jag tror dessutom att det är mer slitsamt för hästen att begära högre samling/krökt nacke innan man/hästen är redo än att kanske låta hästen vara lite mer öppen i formen för det mesta.

Angående det du berättar om dina tidigare hästar så är det precis det jag menar med prestigen i ridsporten. Man ska liksom ges dåligt samvete om man inte kan ha sin häst perfekt balans jämt :meh: Oerhört produktivt... Givetvis ska man sträva efter ett så optimalt och lite slitsamt arbete som möjligt, men man ska också vara medveten om att en optimal arbetsform ser olika ut beroende på arbete. Jag menar, en dressyrform är ju rent värdelös i oländig terräng och vice versa. Jag vill gärna sprida mer ödmjukhet i ridsporten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 010
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 059
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp