tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

hej å välkommen=)

vad fina ni är tillsammans=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hejsan hej! Är en tjej på 29 år som har haft ett uppehåll med hästar (10 år !!) som nu har hittat hem igen och skaffat sig ett halvblod. Väger för mycket =( men vi kör på och rider dressyr 1 gång/vecka och sedan rullat vi runt i skogen och myser mest. Evita har hoppat mestadels av sitt liv men har en cysta i ena bakbenet som gör att hon inte ska ridas och tränas för tävling utan mest bara vara fritidsfördriv =) Har inga ambitioner att tävla i dressyr utan vi tränar för att bli bättre och starkare och på så sätt hålla längre. Jag är 1.70 och väger väl 85+ och E är 1.59 och väger nästan 500kg =)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag väger 85-87 någonting (ställer mig ogärna på vågen...) & har en häst (korsning 75% halvblod 25% fjording) som är ca 160 cm i mankhöjd. Jag rider mest ute i skog & mark, ofta långa rundor på 2-3 mil (har även startat ett par tävlingar i distansritt vilket har gått bra) & min häst är pigg & glad & har inga problem att klara min vikt. Däremot har jag lite problem med värk i fötter & knän när jag rider lätt/står i lätt sits länge, dessa bekymmer är säkert viktrelaterade.

184421_3652202442059_1429518460_n.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

vilken fin fjorkorsning!

här passar jag också in ..
jag väger just under 80 till mina 172.. problemet är att jag vill ha en islänning. och ingen på 150 cm utan en på 135 skulle räcka, så man inte får svindel..:o just nu har jag ingen häst. min förra var en isis på ca 130, men då vägde jag lite mindre..


man blir nog noijig när man läser trådar där stora starka kallblod/halvblod inte ska bära mera än max 70 kg.. det är få förunnat att rida om det skulle vara så också i praktiken..
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Vilka vackra hästar ni har! :):)

Jag anser att 80 kr är ingenting. För en vuxen karl ligger däromkring utan att vara överviktigt oftast. Och dom får ju rida halvblod och andra raser som anses "mindre viktbärande". Och vad jag kan se på alla era fina bilder här så ser jag inte en enda häst som ser ut att lida av att ni rider dom oavsett vilken vikt ni har. Jag tror man märker ganska snabbt om en häst inte skulle orka med vikten - hästar visar ju tydligt i andra sammanhang vad de tycker om saker och ting.

Sen ska väl inte en person på 150 kg sätta sig på en smal och otränad mindre häst såklart men många gånger tycker jag att "ridtjejer" ser sina hästar som porslinsfigurer och inte hästar som förr kunde ha riddare med riddarutrustning på ryggen eller cowboys med sadlar som bara dom ligger på runt 20 kg på ryggen + ryttare och eventuell packning...

Lite sunt förnuft kommer man långt på om man bara använder det... ;)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Håller med dig till fullo!!
Var på väg upp mot 80 kg för ett år sen, har lyckats kravla mig ner 10 kg sen dess men red mitt lilla arabsto på 148 cm och hon verkade inte bekymra sig det minsta om min vikt, hon är ett krutpaket som man knappt får stopp på ...:D

534927_376183162413253_489373540_n.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Håller med... Ska man vänta på att ha gått ner i vikt innan man börjar tävla osv så ligger man nog "risigt till" ;) att gå ner i vikt är liksom inte så enkelt som att gå upp ;)

Red igår lektion i mina jodpurs, utan shortshaps... Jag får helt enkelt inte på mej mina ridstövlar och shortshapsen är för smala de med... Så jag är dock begränsad till att inte kunna tävla förrens jag får på mej mina ridstövlar igen.
Iaf vad gäller dressyren. Då mina jodpurs är ljusbruna och shortshapsen är svarta... Så lokal hopp får jag ju ställa upp i så fort jag får på mej shortshapsen...
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

hoppar in sent, men vad i all världen menas med "lite överviktig"?
Jag är lite överviktig om man räknar BMI men är inte anmärkningsvärt tung jämfört med många andra.
Väger ca 75 kg till mina 170 cm och som sagt, sett till BMI är detta övervikt.

Var drar du gränsen för vad som är mulligt eler överviktigt?

Jag är inne på samma tanke. Jag är lika lång som dig och vikten varierar mellan 72-75. Enl BMI skalan så är jag juh överviktig.
Sen sägs det ju också att en ryttare inte ska väga mer än 10% av hästens vikt (jag har läst iaf 2-3 olika artiklar om detta).

Visst skulle det göra mig gott att tappa nått kilo men jag ser inte mig själv som direkt överviktig.

Jag rider själv ett väääldigt nätt fullblod på 160cm. Ev kan jag se lite lång ut på honom om jag sitter i dressyrsadlen, men inte annars. Vi både dressyrar och hoppar utan problem.
Om man skulle ta 10% av vikten för att "kunna rida" min lilla sparv till häst så skulle personen inte väga mer än typ 45 kg, det är ju nästan ett barn!

Bra tråd med positiva vibbar, tycker att alla som lagt in bilder ser fina ut på sina hästar! :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Min D-ponny visar tydligt när det blir för tungt. Jag väger under 50 kg så jag passar inte riktigt in.
Men jag och en kompis på 55 kg satt oss båda upp på han barbacka - dvs 105kg. Han visade väldigt tydligt! Han ville inte gå framåt, han backade lite, kändes som att han skulle bocka på stället och liksom nä det kändes inte okej. Så kanske 80 kg är max för honom om man är duktig/kan rida rätt. Jag har skrittat 40 min med han när han burit 100 kg och då fungerade det felfritt faktiskt. Kändes inte fel alls, men andra gången så bråkade han och då satt vi av ifall det skulle vara för tungt.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

KL

Var ett tag sen jag skrev här nu, men är så glad just nu så jag bara vill skriva, imorgon så ska jag äntligen få sitta på min älskade häst igen, efter 3 månaders ridförbud efter ridolycka med ryggskada som påföljd, så jag är bara så glad att jag äntligen ska få sitta på min prins igen!
197791_10152756093640324_1859702866_n.jpg

bild på prinsen från idag :love:
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

vill sparka igång dena tråden igen=)

vad har ni för er.. hänt något nytt??

själv så har jag problem med min häst flög av idag igen.. rätt ner i brännässlor.. allt pga en gren.. vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. han hoppar åt sidan för allt. har funderat på om de är värt att flyga av hela tiden.. tycker inte ridningen är så rolig längre..:S men frågan är hur lätt de är att hitta en annan viktbärande häst.. vad tror ni?:S
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här händer det inte så mycket just nu :).

Tråkigt att du åkte av, hoppas inte du slog dig allt för mycket? Hur länge har du haft hästen,har den alltid varit sådan? Jag förstår dig fullt ut, min förra häst va sådan också. Det är inte kul alls.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag väger tre siffrigt och har ett grovt kallblod på ca 155.

Hon har inga problem med min vikt men jag känner mest att jag inte klarar av att rida lika bra som jag gjorde när jag vägde betydligt mindre.

Det svåraste momentet nu är uppsittning tycker jag :crazy:
Hur gör ni andra när ni sitter upp?
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Pall! Aldrig från mark :p Det har inte gått sen jag var gravid :D Nu är ju min pålle 2 dm högre än vad din är, men ändå! ;)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

jag har haft honom i 2 år å han har alltid gjort såhär=(
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag försöker att alltid hitta en pall eller något stadigt att ställa mig på :)

Är det någon/några som tränar något annat än ridning?
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag sitter alltid upp från pall och det går smidigt tycker jag trots min vikt. Jag känner som dig att jag absolut blir hämmad i min ridning pg.a min vikt. Jag arbetar ju på att gå ner och jag känner faktiskt att jag blir starkare i min ridning för varje ridpass där jag faktiskt rider och inte bara åker häst :). Det tycker jag känns kul och gör att man blir sporrad.

NightRain: Du kanske skulle testa vara med på en sådan där miljöträning eller polishästträning. Jag vet flera hästar som varit väldigt jobbiga med att kasta sig som blivit bättre med kontinuerlig miljöträning.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

ja kanske har kollat lite runt här men jag hittar inget sånt:S å jag har lärt honom själv olika saker.. han är inte rädd för slangen längre å inte vattenkannor å bildäck osv.. men bommar som man rider över är fortfarande jätte äckliga så jag förstår mig inte på honom riktigt.. i tre dagar irad har han varit rädd för vita blommor som finns på sträckan där man rider ut i skogen så man knappt få förbi honom.. helt obegripligt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 010
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 058
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp