Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Vet inte om du är så bortskämd eg Bew... Det är mkt jobb att ha egen gård. Ofta så mkt jobb så man inte alltid hinner rida på dem.

Det skall fixas foder, släppas in och ut och så stängsel hagar och oj hoppsan volten eller rundkorallen, ja just det måste fixa litet på stallet, och den hängade gödselstacksdörren. hmmm dax att tömma gödselhögen, harva, välta och så in vinterhagen, putsa beten, röja under stängsel... Oj någon sprang sönder stängslet så måste laga litet, hovslagaren som skulle passas åt någon annan och plötsligt skulle den eller den resa bort så skall man passa och mocka deras hästar oxå... det tar lixom aldrig slut.

Ibland kan jag tänka att det vore rätt skönt att säga i dörren, hejdå nu drar jag till stallet...
Åka iväg i bilen en stund, hinna fundera på upplägget för kvällen. Komma fram, babbla skit, byta till stallkläder. Täcka av och borsta en redan intagen häst.
Rida ut eller på den av någon annan fixade och harvade/saltade/vattnade ridbanan/ridhuset.
In låta hästen ånga av på gången medans man mockar och sen litet gos och nattäcke på innan man förbereder ev mat och sedan susar hem igen.

Väl hemma, litet trött och glad för man bara gjort de roliga sakerna...

mvh Eva

Märket på sadeln är ju eg skitsamma, huvudsaken den passar hästen och att man själv klarar av att sitta i den utan att få spunk.

Har du klängt upp på Curryn än?

mvh Eva

Alltså. Jag förstår mig inte riktigt på Curr i det avseendet.
Allt jobb med honom går smärtfritt. Han lyssnar och lär och gör mig så stolt i allt förutom just delen att hänga på honom.
Jag kan sitta på honom när han ligger ner i hagen. Alltså verkligen SITTA. han bryr sig inte. Men när jag klänger så tvärvänder han å hugger efter mig.
Jag brukar rycka å låta å fäppla med stigbyglarna när sadeln ligger på just för att han ska vänja sig och då blir han lite upprörd först (skuttar framåt) men inser fort att det inte är farligt.
Verkligen ALL hantering å arbete funkar och han respekterar mig fullt it, förutom hängandet. Då hugger han.

Jag misstänker att det får honom att känna sig osäker och trängd och att jag bara ska ge honom mer rutin och tid och utrymme att reflektera.
Bara det att jag kan... Sitta på honom.. När han är som allra utsatt och ligger ner... Hah..

Eva: Jo det är precis det som är problemet, har testat din metod men det funkar bara när man är på med pisken. Iof så kanske jag helt enkelt får träla ännu längre. Nån gång ska det väl sitta! Och tack för att du tog dig tid för den utomordentliga förklaringen :) Och tack för grattiset! :)

JDFJ: Haha, ja kanske skulle testa det! :D Hon kan behöva lite av Currys temperament, i gengäld kan han få lite av hennes obryddhet när man hänger och klänger på henne :D

På tal om bitandet, har han slutat med det helt annars? Förutom när du hänger på honom?

Jag funderar förresten på att kapa den vita delen av Chinooks man, tyvärr. Den är jättelång, men "testig". Hon (eller någon av de andra hästarna) har bitit av tesar av den så den är jätteful. Har ni nån koll på hur lång tid det tar för en man att växa ut igen? Vad kan man göra för att förhindra att det bits bort mer?

Ja, han är en helt annan häst. Tar sig ett par tjyvnyp i hagen om han är på bushumör, så ibland får man ha ögon i nacken ;)
Mest ser jag att han nyps när han inte förstår. Som försvarsmekanism. Vilket jag misstänker att det är vid tex hängandet". Han flyr sällan, fäktas hellre

Min omedelbara tanke är att sadeln klämmer när du hänger i stigbygeln, hänger du över sitsen och han protesterar så kanske det klämmer på flera tryckpunkter.

Han tolererar att du sitter på honom lös i hagen.. okej, prova att kasta upp någon barbacka när du är på backen och se vad han säger. Funkar det utan att han protesterar så kan du sitta upp litet själv.

Funkar det barbacka så kan det ju vara så enkelt att han har obehag av sadeln helt enkelt. Din häst är smart, jag tror inte han är dum som i elak, mera i sånt fall att han försöker berätta något.

mvh Eva

testa pensla pa tabascosas/liknande... funkar i manga fall... har man riktig otur gillar gnaghasten det dock :angel:

aterkommer senare men JATTBAMSEKRAM till allihopa <3

Vad som är grymt viktigt är att du slutar vara på henne DIREKT när hon ökar bara minsta lilla. Så det verkligen är S U P E R T Y D L I G T men S T O R A bokstäver för henne. Konsekvent, tjata, konsekvent , tjata. Hela tiden.
Ett beteende eller en rörelse är inlärt/befäst på 50 gånger, men det tar typ 5000 gånger att lära bort ett...:crazy:

Du får lära henne att läsa helt enkelt:D

Jag skulle inte bry mig så mkt om manen, möjligen bara ta de värsta spreten. Jag har ofta föl vilka tuggar på både svansar och manar... Men såhär om sommaren tycker jag det är bussigast att de får behålla så mkt skyddshår som möjligt.

mvh Eva

Han beter sig likadant när jag försöker klänga med sadel som barbacka. Värre barbacka, tillomed... Och alltså jag kommer aldig så långt så jag faktiskt hänger över/står i bygeln.

Reagerar han när du har satt foten i stigbygeln eller reagerar han innan, när du är högre än honom?

Hur positionerar du dig när du ska upp på honom, är det från marken och han början bete sig illa när du sätter foten i stigbygeln eller står du på tex en pall?

Han blir nervös när jag är över honom, därför tror jag att han blir trängd. Att jag sen är över honom + lägger tyngd mot honom reagerar han genom att bitas.
När han ligger i hagen och jag sätter mig på honom med hela tyngden och syns på båda hans sidor samtidigt sp bryr han sig inte alls. Då är öronen spetsade och hästen kolugn.
Det är därför det inte går ihop för mig för det blir sådana totala motsatser

:o:o Tack allihopa. Hon är så himla fin min pärla.

Bjuder på några fler bilder från igår. Det är min duktiga vän Chris Moliis som tagit dem.

a1_207134972.jpg

a3_207135153.jpg

a4_207135248.jpg

a5_207135321.jpg

Det är inte så att lillkillen har lärt sig att komma undan, redan innan han kom till dig, genom att bitas?

mvh Eva

Nu är jag verkligen ingen expert så jag kan bara dela med mig hur jag har lärt mig att arbeta i sådana situationer. Har någon annan ett mer pedagogiskt och bra sätt att arbeta hästen så får de gärna dela med sig av det :)

Det är möjligt att han inte reagerar just för att han ligger ner. Troligtvis så ligger han redan ner när du kommer in i hagen och är bekäm i den situationen.
När du sedan kommer upp över honom i stående position så är det någonting som han inte är avslappnad i riktigt än, vilket gör att (precis som du säger) så blir det "för mycket" för honom och han protesterar.

Jag hade lagt ner tid på markarbetet där du i en högre position (tex på en tunna, stor sten) skickar runt honom och jobbar under dig. När hästen är van vid att jag är där uppe och joxar så brukar jag ta dem närmare mig och jobba intill dem. Sedan lutar jag mig mot dem (kan man ju även göra utan sadel).

hnga_207137047.png

Man kan även hoppa vid dem på gången/marken. Typ jämnfota hopp och lägga tyngden på ryggen från händerna. Lägga ner en bra grund i det innan man börjar själva uppsittningen på pållen.

Hoppas du fattar >.<

Såhär upplever jag problemet och arbetar för att lösa det (nu kan jag skriva mer ordentligt när jag inte sitter på iphonen :D )

Han är mycket trygg i mig som ledare i arbete för hand. Han stannar en bit bakom mig när jag stannar, backar när jag backar, flyttar böjer etc etc. Men det är bara del ett av alla delar som behövs för ett fullgott ledarskap.

När jag nu påbörjar något nytt så blir han trängd och osäker på var han har mig, vad jag har för avsikter och han är angelägen om att skydda sig. Det vill säga han fäktar hellre än flyr.
Första reaktionen på sadeln var likadan - han högg efter den. Tills det att rutinen satt, tills det att han gav sig chansen (och jag inte vek undan utan stod kvar lugn och metodisk) att förstå vad som hände. Då upphörde problemet helt.
Det som blir "problematiskt" i detta skede är att jag tål inte bli biten i - som sadeln gör.
Min reaktion blir alltså att jag inte kan utstråla det lugnet och stå fast för att han skall komma över den rädsla som får honom att vilja försvara sig. Jag backar undan - jag ger vika.

Hur jag då gör för att försöka lösa problemet är att dela upp momentet - sitta upp- i ännu mindre beståndsdelar än vad som kanske behövs för en mer jordnära häst.
Jag hoppar och studsar bredvid honom. Jag låter stigbyglarna (när sadel används) röra sig. Jag "tömkör" honom med ena armen över sätet på sadeln så han ser mig i båda ögon samtidigt som jag rör mig vid den punkt jag en dag kommer att sitta.
Jag är även väldigt noggrann med att förstärka hans tillit till mig ytterligare genom att för exempel vid promenad plocka upp sly från dikeskanten och dra bredvid oss. Oväntade ganska otäcka saker som resulterar i en reaktion från hästen för att en kort stund senare resultera i en lugn och trygg häst som klarar av detta otäcka tillsammans med sin ledare. Han blir otroligt uppmärksam på min reaktion på det otäcka, han ser att jag behåller mitt lugn och min rytm och han infinner sig i samma sinnesstämning som jag.

Sådär på ett ungefär arbetar jag, blandat med allehanda förflyttnings, aktivering (flytta fötter) och övriga övningar.
Det jag blir fundersam över är dock varför han är så väldigt trygg när han själv lagt sig ner. Men det är kanske som du säger Norna att han då är i "rätt sinnesstämning".

Gud vad jag svamlar. Nu ska jag äta rabarberpaj.

Glad midsommar på er mina vänner! :bump:

Curre har antagligen fått en spark i bakkärran och är stel och lätt halt. Haha, jag ger upp snart.

Hoppas alla hade en trevlig midsommar.

Ursch och fy att Curry åter igen ska vara skadad. Förhoppningsvis så mår han bättre idag?

Jag sitter här och funderar på Alice man... Den är inte speciellt lång och kommer inte bli tillräckligt lång för att ha den kvar så med gott samvete sen när hon ska ut och tävlas ordentligt. Så jag får helt enkelt börja träna på att banda man..

Funderar därför skarpt att kapa den innan årets sista tävling i oktober och vara så pass modig att vi ska ställa upp i WRAS Trail at hand och Showmanship at halter. :eek::eek:

Det sistnämnda har jag inte koll alls på hur man gör och vad man ska träna på innan, så det får bli till att försöka läsa på och se om jag kommer klara av det. Hur som helst så tror jag att vi behöver komma ut och göra lite sånt för att få upp lite erfarenhet innan vi börjar ta oss ut och tävla AQHA >.<

Jag vet att hon inte är någon halterpålle, men det skulle vara toppen att få lite bedömning på henne och nyttig erfarenhet.

Så om ni har några tips, kasta gärna ut dem så att vi inte gör bort oss helt!

Haha jadå. Han bråkar juh så jävligt med de andra ibland så han får sina törnar. Han mår bra och matte står och sliter sitt hår.

Åh jag vill också tävla i halterklasser! Har ingen att träna ihop med bara och är skitosäker på mönster. Kollar på youtube ibland dock. Då snurrar de runt å travar å backar å snurrar runt :D
Klipp manen på henne! Så den blir en hand bred :love:
Så tycker jag det ska vara, antingen pleasurekort eller reininglång :D

Rackarns pålle.. Är det en massa nya hästar eller är det bara din gula skönhet som är nykomling?

Japp, det blir till att manen ryker när min kompis kommer hem från semestern. Hon är duktig på att få till snygga manar (dressyrtant som hon är). Själv så har jag bara haft som pälsvård min valack man och han har en lång, tjock och böljande så där har det bara varit att dra fingrarna igenom och vara glad :)

Håller definitivt med dig ang manarnas utséende. Det ska antingen vara kort och välfriserat eller så ska den vara lång och böljande vacker reiningman.

När jag bestämde mig för att köpa en påläggskalv så hade jag i åtanke en ljus vacker dam med lååång man där alla tappade andan när hon kom mot en i galopp :love:

Den hästen fick istället Eva och jag kärade ner mig i en ljusgul liten skitunge med kort och fjunig man. Lika glad för det är ioförsig jag, då hon är så himla fin.

Eva - du är väl duktig på halterklasserna. Lite tips på vad man ska träna på för att få henne och ställa upp snyggt etc?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka