Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)
Halter visar man i huvudsak hästen.
Hästen skall stå still, square och du får visa tänderna. Alltså hästens.
Showmanship så visar du oxå hästen men även din förmåga att hantera din häst. Du gör först ett mindre mönster och därefter en besiktning av hästen liknande i en halter.
Eg är det inte så märkvärdigt. Det blir inga problem med Alice, du hanterar henne bra och hon är cool så det kommer inte bli att ni skämmer ut er. Det svåraste är det egna modet och självförtroendet som helst skall stråla om en. Så att träna på hemmaplan i ridhuset, gärna för en kompis som agerar domare så kan man hantera stora delar genom att muskelminnet får göra jobbet. Tips.. pja vad vet jag.. Du får bjuda mig på stallvisit så kan vi kackla och se om vi kan hjälpas åt med nått som funkar för dig
Flamman,
Kul att se litet livstecken från din Blondi. Han är en riktig liten busunge
Ack så gooo. Tänkte att måste du ha grimma i hagen av någon speciell anledning? Grabbar har ju en tendens att fullkomligt mosa och ta ihjäl varenda grimma man äger.
Jannice,
Bara träla på! Det enda som gäller är upprepning, upprepning, upprepning. Träla, träla, träla. Ärligt, jag tror många glömmer den där eviga trälbiten. Man vill ha den där lydiga och duktiga hästen. En del har tom råd att köpa den och gör det men plötsligt i nya händer blir hästen lat, den slutar att göra de brilljerande bytena eller stoppar på framdelen.
Så blir man sur att hästen inte var så bra som man först trodde när man köpte den. Det de har missat är att de bara köpte sig en förvisso färdig produkt, men så fort de fick händerna på den så slutade någon att träla....
Sen är ju alla hästar av naturen olika i temperament, vilja och fysik som man inte kan påverka annat genom att göra det bästa av situationen.
Men om man nu gör det.. det bästa man kan, trälar, upprepar, tjatar, belönar och verkligen lägger tid på sin häst -då kommer belöningen som ett brev på posten.
Man tänker inte på det själv men plötsligt får man höra från omgivningen, din häst är så lydig! Vad duktig din häst är! Så snäll att en 10-åring kan lasta! Eller från den mer avundsjuke hästägaren (som har missat det där med upprepning och träl) -det är lätt för dig att säga, din häst går ju att galoppera på ute! osv osv.
Nu blev jag långrandig. Men jag tror på att man tänker igenom koncepetet ordentligt. Allt går lixom hand i hand. Lägger du god grund nu på din unghäst så har du igen det i hela hästens liv. Snart behäver du inte tjata om den här saken mera utan det kommer något annat som blir tjatgrejjen. Så någon gång ibland kommer du få påminna om detta igen. I synnerhet om du haft din häst avställd ett tag.
Men jag lovar alla dessa tjatbitar i olika moment du kommer att få genom hästens liv, de kommer att bli mindre och kortare för varje sk påställning efter en vila.
När går flyttlasset till nya huset?
JDFJ,
Du kanske skall ha ett par heta potatisar innanför skjortan som unge herr Curry kan få provbita i?
Skämt åsido. Han gav upp på sadeln när han upptäckte att han inte dog. En herre med vilja som kanske behöver övertygas inte bara mentalt utan även fysiskt. Vad händer om sambo sitter upp när du har koll på han så han inte kan bitas?
Eller kan sambo hålla. Inte så mkt eg utan mera vara litet sköld på samma sida som du och bara mjukt hålla ett fast tag i sidostycket på tränset, så när han försöker nypa på dig så möter ansiktet en hand som hindrar honom.
Detta kräver ju förstås ett väldigt bra samarbete. MEn behäver inte vara ogörligt. Kanske du kan se till att det finns ett bra safetyhandle på gulleten så den som hamnar däruppe har nått att hålla i ifall han bockar litet. Den som är på marken får ta befälet och gå runt litet medans Currypojken får komma på att han faktiskt inte dog.
Sen när nya hästen kommer hem kanske du kan prova att få med Curry som handhäst och då blir han än mera van att ha någon "på fel plats"..
Vad har du köpt för roligt på Chappen? Fläska gärna upp bilder nu så vi får gotta oss i alla prylarna!!!
mvh Eva