Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Ah - glömde säga att jag blir mörkrädd när jag tittar på Showmanship klasserna på Youtube. Det verkar dessutom som om man ska springa med böjda knän genom hela mönstret??

Just det - eftersom jag i princip bara sysslat med ridklasserna på min tappra travare så har jag verkligen ingen koll på varken AQHA eller de olika klassindelningarna.

Vad är det för skillnad på Halter och Showmanship?

521883_10150981344960912_571459307_n.jpg

bjuder på en bild från i går :rofl:
min lila grabb är en riktigt buse han hade tappat grimman i går och när jag lyckades hitta den skynda han sig att ta den för lite lek.
när han lekt klart kom han fram o så var de väl inge större svårigheter att trä på den igen undrar hur den stackars grimman ser ut i dag

O som synes har jag en riktig lort gris :angel:

Halter visar man i huvudsak hästen.
Hästen skall stå still, square och du får visa tänderna. Alltså hästens.

Showmanship så visar du oxå hästen men även din förmåga att hantera din häst. Du gör först ett mindre mönster och därefter en besiktning av hästen liknande i en halter.

Eg är det inte så märkvärdigt. Det blir inga problem med Alice, du hanterar henne bra och hon är cool så det kommer inte bli att ni skämmer ut er. Det svåraste är det egna modet och självförtroendet som helst skall stråla om en. Så att träna på hemmaplan i ridhuset, gärna för en kompis som agerar domare så kan man hantera stora delar genom att muskelminnet får göra jobbet. Tips.. pja vad vet jag.. Du får bjuda mig på stallvisit så kan vi kackla och se om vi kan hjälpas åt med nått som funkar för dig :idea:

Flamman,
Kul att se litet livstecken från din Blondi. Han är en riktig liten busunge:love: Ack så gooo. Tänkte att måste du ha grimma i hagen av någon speciell anledning? Grabbar har ju en tendens att fullkomligt mosa och ta ihjäl varenda grimma man äger.

Jannice,
Bara träla på! Det enda som gäller är upprepning, upprepning, upprepning. Träla, träla, träla. Ärligt, jag tror många glömmer den där eviga trälbiten. Man vill ha den där lydiga och duktiga hästen. En del har tom råd att köpa den och gör det men plötsligt i nya händer blir hästen lat, den slutar att göra de brilljerande bytena eller stoppar på framdelen.
Så blir man sur att hästen inte var så bra som man först trodde när man köpte den. Det de har missat är att de bara köpte sig en förvisso färdig produkt, men så fort de fick händerna på den så slutade någon att träla....
Sen är ju alla hästar av naturen olika i temperament, vilja och fysik som man inte kan påverka annat genom att göra det bästa av situationen.
Men om man nu gör det.. det bästa man kan, trälar, upprepar, tjatar, belönar och verkligen lägger tid på sin häst -då kommer belöningen som ett brev på posten.
Man tänker inte på det själv men plötsligt får man höra från omgivningen, din häst är så lydig! Vad duktig din häst är! Så snäll att en 10-åring kan lasta! Eller från den mer avundsjuke hästägaren (som har missat det där med upprepning och träl) -det är lätt för dig att säga, din häst går ju att galoppera på ute! osv osv.
Nu blev jag långrandig. Men jag tror på att man tänker igenom koncepetet ordentligt. Allt går lixom hand i hand. Lägger du god grund nu på din unghäst så har du igen det i hela hästens liv. Snart behäver du inte tjata om den här saken mera utan det kommer något annat som blir tjatgrejjen. Så någon gång ibland kommer du få påminna om detta igen. I synnerhet om du haft din häst avställd ett tag.
Men jag lovar alla dessa tjatbitar i olika moment du kommer att få genom hästens liv, de kommer att bli mindre och kortare för varje sk påställning efter en vila.
När går flyttlasset till nya huset?

JDFJ,
Du kanske skall ha ett par heta potatisar innanför skjortan som unge herr Curry kan få provbita i?
Skämt åsido. Han gav upp på sadeln när han upptäckte att han inte dog. En herre med vilja som kanske behöver övertygas inte bara mentalt utan även fysiskt. Vad händer om sambo sitter upp när du har koll på han så han inte kan bitas?
Eller kan sambo hålla. Inte så mkt eg utan mera vara litet sköld på samma sida som du och bara mjukt hålla ett fast tag i sidostycket på tränset, så när han försöker nypa på dig så möter ansiktet en hand som hindrar honom.
Detta kräver ju förstås ett väldigt bra samarbete. MEn behäver inte vara ogörligt. Kanske du kan se till att det finns ett bra safetyhandle på gulleten så den som hamnar däruppe har nått att hålla i ifall han bockar litet. Den som är på marken får ta befälet och gå runt litet medans Currypojken får komma på att han faktiskt inte dog.
Sen när nya hästen kommer hem kanske du kan prova att få med Curry som handhäst och då blir han än mera van att ha någon "på fel plats"..
Vad har du köpt för roligt på Chappen? Fläska gärna upp bilder nu så vi får gotta oss i alla prylarna!!!

mvh Eva

Förresten, här händer inte mycket.
Bete för hästarna.
Vädret inte precis bra för mig som lider av reumatism. Jag är tyvärr knackig då det har regnat så in i bomben. Enda fördelen är väl att det växer som tusan så det blir lätt att få tag på hösilage och halm.

Midsommar för mig är ett särskilt kapitel... så vi drog till Gröna Lund med barnen och åkte allt vi kunde hela dagen och kvällen lång:rofl:

mvh Eva

Nu är jag hemkommen efter en spänd dag. Men efter ett bra teamwork med duktiga tjejer å en duktig veterinär så är nu foderhästen hemma hos sig igen. Och jag kan pusta ut.

Ang Curry. Jag tror han behöver tid. Och få återuppta träningen igen. Han har som bekant stått och vilat kropp och skalle ett bra tag nu dels för hans skada, dels för hans mognad och dels för hans trasiga matte. Sedan så har foderhästen sugit mycket onödig energi och allt har känts motigt.
Att ta Curry som handhäst när Zan har landat kanske är en god idé, förutsatt att Curre håller sig lite i skinnet.
Idag köpte jag ett alldeles eeeget träns till honom, dock fortfarande oviss på om jag skall sätta in bett vid inridningen eller ej.

Gud jag är helt slut hela jag. Urlakad. Det botar jag med lite fredagsmys.

På chappen köpte jag ett par Double H boots
BuckarooBootDam_stor.jpg

En reinsmanpad i blå/turkos/ljusgrönt mönster till Zan å en varsin P choice jacka till mig och sambon.

Duuuktigt jobbat!!:bow::bow::bow:

Så om ett kort tag när Zan kommer hem så leker livet igen:bump:

Sjyssta boots:love: Bild på padden och jackorna, tack!

Jag har alltid ridit bettlöst första året på mina. Denna gång inte. Tyvärr vet jag inte förräns om kanske 3 år hur skillnaden blev. Om det gick fortare, bättre eller var rent galet.

En del är ju sura på bettet och vill inte ha det skramlandes i munnen och funkar bättre bettlöst. Det är ju litet individgrej. Men rent generellt är jag för att de skall gå att rida i grimman, det är ju inte så ovanligt med vargtänder på grabbar.

Jag vill helst inte ha bett. Dels för att jag vill inte lägga för mycket fokus i munnen på dem. Dels för tänderna.
Men han fick ett fint träns ändå. Haha.
Jadå, ni ska få bilder. När jag är i stallet imorgon och kan vara avslappnad och glad istället för orolig :banana:

Vilka snygga boots! Jag älskar mina Double H, kan jobba i dem en hel tävlingshelg utan att känna någonting.

Kul med en massa shopping, jag vill också!

Härligt att höra att foderhästen är borta så att du nu kan ta hem din vackra guling. Jag kommer definitivt att följa 09:ornas tråd mer vaksamt efter det.

Flamman: Kul att se vackra Blondi igen. Han börjar bli riktigt bitig! Har du mätt honom nånting den senaste tiden?

Aha, då hänger jag med. Visas tänderna i Showmanship eller står man bara bredvid och visat upp hästen medans domaren går runt och kikar?

Visst är det så att man står på samma sida som domaren när denne inspekterar hästen? Så när domaren passerar bakom hästen så byter man själv sida framför huvudet?

OM jag har fattat det hela rätt så står man snett framfr hästens huvud, så att man har kontroll men inte står i vägen för inspektionen?

Vi får definitivt ta en stallvisit, det skulle vara riktigt kul!

Ang bettlöst så velar jag lite mellan att att rida in på sidepull eller bosal. Det lutar mot bosal då jag jobbar mycket i repgrimma och det är nästa steg efter den i utbildningsnivån.

Hm...

I övrigt så har jag fallit för ett träns som jag verkligen inte hade tänkt mig. Råhus har aldrig varit min smak i detaljer med detta har på något konstigt vänster fastnat i huvudet. Jag tror dock det skulle passa Alice bra, så det kanske får bli en julklapp eller nått.

Här rullar det på utan att hända så mycket. Alice har lite sommarlov och jag tar bara in henne och ger stödfodring och borstar. De andra i stallet kommenterar att hon alltid ligger och sover, så i början var de oroliga för att hon var skadad. Nu är det dock ingenting man lyfter på ögonbrynen för. En gul pålle utslagen på sidan ser man ju varje dag :rofl:

Hon är väldigt kelig och social, vilket är kul.

Hittade gamla bilder på datorn från tidigare i år. Fröken var så himla tunn...

Lägger ut dem som en påminnelse till mig själv. Ursch, fy och blå för hur hon fick se ut. I höst ska jag ge henne så mycket käk!

Mars
pic_044_4feebc4fddf2b36e1b000dac.jpg

Juni
pic_055_4feecb239606ee3454000ee5.jpg

Bilden som togs igår ger henne inte rättvisa, men nu är hon väldigt fin i kroppen.

Jag vet att det är fånigt, men varje gång jag går in i hagen och möts av hennes spetsade öron så smälter jag. Jag är så totalt kär i den här hästen. :love::love:

Du är helt rätt där. Man följer med genom att befinna sig på samma sida som domaren så det kan bli en del växlande av plats därframme framför hästens huvud.
Så är det klokt att träna på att visa tänderna. Inte någon lång grundlig visning är det som krävs utan domaren vill bara kolla bettet. En qh får inte ha papegojbett vilket man kontrollerar.

Att Alice ligger ner mycket skulle jag inte oroa mig för. Hon växer, då ligger unghästar mkt. Var bara duktig på att följa upp med B och E vitaminer om hon skulle börja hänga i knäna.

Jag är typ hemma hela sommaren men har semester nästa vecka så kanske då?

kramen

Puh, då har man lite koll iallafall. Nu ska vi bara öva lite på pleasureleendet så att man inte ser ut som en galen seriemördare >.<

Nejdå, jag tycker mest det är mysigt att min ljusa fröken ligger helt utslagen så att man kan komma fram och gosa med henne. Hon har växt som tusan under sommaren också, så jag undrar om hon kommer bli högre än de beräknade 150 *hoppas hoppas hoppas*

155 är en perfekt höjd, det skulle vara toppen!

Jag kikar och hållet koll på damen, så jag hoppas att hon inte börjar hänga i knäna. Det skulle vara trist.

Hm.. Jag är ute kvällar nästa vecka, det kanske är för sent?

pic_057_4ff02fe3ddf2b360160010ff.jpg

Hur går det för Bew förresten? det var längesen hon kikade in.

Vad rund och fin hon är! :love:

Curredutten har fallit ur lite. Varför? Jo för han är inne i en VÄÄÄÄXTspurt.
Herregud.
Jag vågar inte ösa kraftfoder heller med tanke på vårt luriga bete. Avvaktar litet.
Sen så är det lite farligt att hålla på å jämföra med rena 2åriga quarters. Han är trots allt 50% arab och det syns, men jag tycker han är hiskeligt tunn :crazy:
dutte1_4ff08f57e087c374c70031b9.jpg

dutte3_4ff08f5c9606ee2936001720.jpg

dutte2_4ff08f5addf2b36e05002f25.jpg

Han ser så vuxen ut nu jämfört med den lilla håriga mammutliknande parvel vi hämtade hem i februari :love:

curryliten_4ff09297ddf2b36e04002eee.jpg

WOW! Vad stor och stilig han har blivit! Han kommer bli så himla snygg :bump::bump:

Jag vet hur det känns. Alice får krafft 125 och steel joint för hovarna nu när jag ser att hon behöver det. Vårat bete är också lite meckigt. Valacken mår bra av det och är tjock men Alice har växt som tusan och inte lagt på sig allt för mycket kring kroppen. Det har däremot blivit mycket bättre sen hon började få krafft igen.

Nej, man ska verkligen inte stirra sig blind på andras pållar, speciellt inte de som är avlade för att se bulliga ut.

Jag tycker Curry ser väldigt fin ut. Han har verkligen mognat i kroppen.

Jag vet att jag tjatar mot alla, men vet du hur stor han är nu och hur stor han beräknas att bli?

Tack förresten, skönt att höra att det inte bara är jag som tycker det :D

Norna: Alice är så himla fiiiiin! :love:

Chinook har också växt en del, ser det ut som i alla fall, men jag har inte mätt henne än. Jag hoppas också på 155, det känns som den perfekta höjden :D

När jag lämnade henne på bete så var hon 144-145 fram och 147-148 bak, så det ska bli jätteintressant att se hur stor hon är när jag kommer ihåg att ta med mätstickan :)

Jag känner mig för övrigt också lite "besatt" av Chinooks höjd, har tjatat om andras höjder en hel del jag också :D

Har ni era hästar på beten nära där ni bor? Jag har Chinook en mil bort ungefär, är jättetråkigt att inte ha henne hemma...

Eva: Ja jag får väl fortsätta träla med henne, det är ju som du säger: Det ligger en hel massa arbete bakom en vältränadhäst :)

Flyttlasset går i September, så sommaren kommer gå åt till att tapetsera, måla, bygga och ha oss vilket betyder väldigt lite Chinook tid (tyvärr). Så i höst ska jag kompensera det genom att ta igen all träning :D Tur iaf att det blir medan jag ändå tänkt att hon ska få vila, då får hon också växa ifred och det känns som att det säkert kan vara nyttigt för henne att bara få vara häst ett tag!

Hur går det med Vanilla då?

Tack! En vän till mig tar med sig mätsticka i veckan, så då ska han mätas!

Idag är Curry värd sin vikt i guld. Vi lastade och åkte bort till ridhuset (han går bara rakt in i transporten :love: ) och han fick för första gången i sitt liv gå in i ett sådant. Ingen big deal sa Curre, det doftade spännande där inne!
Tog med mig arbetsgimma och rep plus sadel och pad och jobbade honom i ca 40 min.
Vi avrundade arbetet med att jag steg upp i stigbygeln! :love:
Sadeln är dock för stor å ligger inte still, vilket är så dumt, men! Jag har stått i stigbygeln! Nu ska jag bara upprepa arbetet några gånger till, sen kliver jag upp.

Arbetade honom lite när jag stod uppe på en pall också - bra tips!
Konfundersam kille som efter det lät mig ta träningen längre än någonsin :banana: :love:

Efter passet släppte jag honom fri så han skulle kunna rulla lite . Fan heller, han gick som en hund efter matte.

Ååååååh :love:

Taack :D

Det samma till dig, kasta gärna upp lite bilder på henne om du har några! Det skulle vara kul att se hennes förändring, för jag är säker på att hon har ändrats en del.

Kul! Då var de ungefär samma höjd när de gick på bete. Spännande att se om de ligger lika efter sommaren också :bump:

Alice går på bete i samma stall som vi står på till vardags. Jag blev erbjuden att ha dem där jag hade hästarna i vintras, vilket endast är 4 km från mig. Jag valde dock att ha kvar båda mina hästar där de är då jag har någon som går igenom dem varje dag och ser till att hagar är hela, vatten finns etc. Detta trots att det är ca 2 mil hemifrån.

Om jag hade ställt dem "hemma" så hade jag åter igen blivit tvungen att kolla igenom dem, hagen och de andra hästarna varje dag, Nu är det lyx. Att ha dem hemma på riktigt blir nog svårt, då jag bor i lägenhet ;)

Kul med inflyttningen! Åter igen, grattis.

kul, Kul, KUL!! Härligt at höra att det går framåt för er. Skam den som ger sig!

Jag tycker det är toppen att jobba sin häst ovanfrån fast i handen. Målet för mig är att kunna stå på tex tunnor med ett ben på varje och kunna skicka sin häst mellan/under en. Sådana lekar är superkul i mina ögon.

Spännande att få höra hur hög han är. Jag gissar på att han har växt om lilla Alice.

---

Idag har vi tränat lite trail jag och fröken.

Planen var att kunna visa för en tjej i stallet med valacken. Han hade dock tappat en sko och var halt (igen) och då fick Alice följa med som lärare istället.

Hon uppförde sig väldigt bra och lyssnade bra. Duktig tjej!

pic_016_4ff1fb8dddf2b37a19000ba8.jpg

pic_028_4ff200949606ee3971001226.jpg

Spännande tid framöver med att skrapa tapeter då:angel:

Går och går.. Hon är på bete nu. Det har ju varit litet otur med henne under våren/försommaren så inridningen är väl en smula sen kan man väl säga eftersom den blivit påbörjad två gånger. Första gången blev det avbräck pga att hon hade sån diarre och tappade vikt. Sen lagom när hon började arta sig igen så fick hon förkylning med boxvila och pc som följd.

Så skritt, trav, galopp, under ryttare.. Men nu gäller bete och vila så hon kryar på riktigt ordentligt.

Kanske tur i oturen att hon varit litet krasslig, hon har ju vuxit ganska mkt, trots att det inte har varit bete. För en månad sedan var hon ca 151 fram och 155 bak. gången innan i februari var hon 147/151

Norna: Det har hon absolut gjort, hon ser mer ut som en häst nu och Quartermusklerna börjar synas ;)

Hade bara en bild i telefonen, får ta fler imorgon :)

Hon ber om ursäkt för morgonfrillan! :D

376439_10150998573970842_678444716_n.jpg

Jaaaaa, spännande att se om de kommer bli lika höga! Hur höga är Alice's föräldrar? Chinooks är 156 (Inca) och ca 150 (Yankie)

Förstår att det är skönt att slippa kollen varje dag under sommaren, Chinook står med min systers hästar och en vän till hennes, på en annans väns gård så han (som äger gården) har koll på dem och ger de vatten så turas vi som äger hästarna i hagen om och kollar till dem :)

Ja det ska bli riktigt roligt, håller på och kollar tapeter och golv för fullt :D

_Eva_: Haha, japp! Det och riva golv :S :D

Ja du har ju verkligen haft tråkigheter, men du har ju kommit långt ändå! Jag satte all inridning på is eftersom Chinook äntligen började växa så det blir till att börja om i höst :)

OJ, vad stor hon blivit! Och du som ville ha en liten ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka