Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

imag0246_4ff3424addf2b357f50005f4.jpg

Idag fick dutten en rymddräkt. Den sitter lite tight i bogen, får se om det töjer sig litet annars får väl matte dra upp stora plånboken igen............

haha stiiiligt ^^

Jag lever,
pluttarna lever
Det ar jaaakligt hett...

ahem.. stormar en hel del.. graset vaxer... hundarna frodas, hastarna vaxer (tjockisar) och jag ar fortfarande samst pa o ta bilder :D

POSS o kraaaaamen

Hala fram kameran! Jag nitar snart fast den i tröjärmen på dig!

Idag har Curry fått smaka på ett bett. Om det tyckte han såhär:
curr6_4ff45cfae087c328fb0000de.jpg

:rofl:
Tränset är 2 hål för stort insåg jag, så han kunde rulla runt med bettet på tungan och fick inte riktigt chansen att suga tag i det. När jag höll upp tränset något i nackstycket slutade han tugga frenetiskt. Nåväl, jag får roa mig lite med håltången.

curr5_4ff45cf49606ee7eb50000d6.jpg

Annars är han väldigt fin min lille kille. Speciellt i reinsmanpadden som egentligen är Zans.
Men Curre passade också i blått!

curr2_4ff45cc0e087c328fa0000d6.jpg

Tjuvmätte honom lite med måttband idag i manken. 150cm cirkus. Inväntar min väns mätpinne för mer exakt resultat. Men stor börjar han bli.
Jag är 178cm. Men har dock en exceptionellt dålig hållning.

curr4_4ff45cecddf2b3401d0000d0.jpg

Jag tycker då hemskt mycket om min lilla ponny.

Rymddräkten jag hade beställt och satte på honom igår var alldeles för tight i bogen. Så dessvärre fick jag köpa ett nytt idag som satt bättre.
Usch. Vad de ska köste de däringa hästera.

curr1_4ff45cace087c328e80000df.jpg

stormade sa n i helskotta har i natt... sag hastarna genom fonstret i stroboskop blixtarna... stod lugna o fina (las: jakligt tjuriga, men stilla) Gick ner i morse... Red, Baby o Jack har haft aventyr... de ar inte langre i separata fallor utan de star alla 3 inne hos Baby... hohacken flyttades tydligen av vinden i natt utan att vi sag det. De ar sa glada saaaaaa. Jag ar la mindre glad :/ Blir dagens aventyr att separera dom igen nar maken kommer tebax fran "kolla skadorna" bilturen..

Det var illa nog har i natt att jag kommer vara superforvanad om vi inte har nagra doda keature pga blixtnedslag... har aldrig varit med om maken till blixtrande. Och sa JAVLA glad att alla vara hastar ar sansade nog for att inte fa frispel o springa som idioter. Stora pojkarna kom upp o hangde i fangstfallan hela natten (de star fortfarande dar hahaha) O blasigt, artstort hagel o sporegn... hallde ut en dm vatten fran min blomkruka.. som ar under tak... Dar fick maken for att han ville ha "lite mer regn"...

nu har jag varit ute o visiterat pallar... Baby har haft ett slagsmal med staketet (I jacks o Reds falla.. WTF?!) lite skrapsar, inget allvarligt. Jag ar glad att staketet holl! Annars hade vi haft SKITKUL idag... :S Red o Jack ar 110% felfria. Stora pojkarna ar 110% okey, saknar hinkar. 2 trad trillade ner (*grater* vi har lite trad till o borja med... whaaaaaa) Ett hundhus behover lagas, 2 stora hundmatsbehallare som stod val skyddat bredvid huset har flyttat ut till mitten av tradgarden... Sa ja.. Nagon gang i natt var tydligen Baby en idiot. :S Stod vid fonstret klistrad som ett pucko o stirrade pa dom nar det var som varst, ingen tillstymmelse till att ranna runt sa jag vette faaaan assa. Bara jatteskont att skadorna pa djuren bara var lite skrapsar pa Baby! Skulle tippa pa att det var lite "yihaw va skojsigt" nar de alla tre kom tillsammans... En kvalificerad gissning.

Jag ar inte kanslig for stormar, ytterst sallan jag tycker dom ar obehagliga men igar sag jag mina fonster BUKTA... det var jakligt otrevligt. Saskabush behover fler kullar o trad sa vinden bryts nanstans...

391368_10151004527955912_1144984930_n.jpg

en semester firande blondi hälsar er alla en underbar sommar
han har fixa lite nya fläckar med kåda :cry:

Åh, han har verkligen växt till sig. Vilken necka han börjar få :love::love:

JDFJ: Snyggt tränns Curry har fått och han passade verkligen i blått. Kul att kunna ha samma saker till båda hästarna ;)

Trist att ni har så mycket flugfän så att man måsta klä in hästarna. Här har vi som tur var nästan ingenting (hitills), bara några enstaka stora som går att klappa till med handen. Jag inväntar dock de som är stora som Herkulesplan, de finns och jag vet att de kommer. BLEH..

Var det första gången med bett i munnen?

Tack för fina bilder, mer sånt beställes :bump:

Bewildered: Ursch, fy stånk, blå för sådant oväder! Håller med JDFJ - flytta tebax! Här har vi bara en herrans massa snö halva året och en skitsommar som regnar bort andra halvan. Helt underbart, eller hur?

Skönt att höra att ni alla mår bra där borta om man bortser från några skrapsår!

Här händer det inte så mycket.

Alice hovar har varit ganska dåliga men nu har hovis varit ute och putsat till och det ser bra ut. Kletade på nått medel som jag köpte i vintras på rekommendation, får se om det hjälper.

Hon blev ganska spänd när han började jobba, så jag undrar om det är så att han är lite mer försiktig sedan hon fick frispel för et par ggr sedan?

I övrigt så fiser vi runt hon och jag på lite promenader och hon breddar kroppen fint.

För tillfället är hon följande:

Manke 147 cm
Kors 152 cm

Mindre än jag hade hoppats på men det blir bra endå. Hon börjar bli så bred nu, så jag tror inte jag kommer se ut som en heffaklump på henne. Min lilla ponny.

pic_008_4ff749c3e087c321c60006b1.jpg

pic_006_4ff73d259606ee71eb000524.jpg

pic_010_4ff749639606ee7eb2003836.jpg

pic_052_4ff4a36ce087c328e9000802.jpg

Hänger lite med Lucas. Allt han kollade på kollade hon också på.

Och en bonusbild på hunden som retade gallfeber på henne igår genom att prata och konversera med henne medans har sprang runt, runt, runt. Tillslut så blev det Uglyface och hunden blev tyst..

pic_012_4ff749f49606ee7eba003738.jpg

Bewildered: Ursch, fy stånk, blå för sådant oväder! Håller med JDFJ - flytta tebax! Här har vi bara en herrans massa snö halva året och en skitsommar som regnar bort andra halvan. Helt underbart, eller hur?

Skönt att höra att ni alla mår bra där borta om man bortser från några skrapsår!

Ni skulle bara veeeeeta hur garna jag hade haft lilla svenska torparstugan med lilla svenska stallet :rofl: och regnet! De har dagarna med +30 gradigt i skuggan ar rena rama DODEN for mig. Totalt oduglig mitt pa dagen. Jag gor lera for de stora hastarna pa dagarna... sa de kan sta dar o leka o plaska och rulla sig.

ska forsoka fa lite vettiga bilder idag... far se om internatet haller med om att jag ska fa ladda upp dom.

o ja... nar det ar tornadovarningar o hagel i storlek med applen.. da vill jag VERKLIGEN HEM! :eek: fast det erkanner jag sa klart inte alls, sa det har ni inte last!

O sa glomde jag ju totalt bort foljande:

Maste saga att

Era smattingar ser himla fina ut allihopa!! Sa harligt att se! Till o med med kad-flackar :) Vilka hastar de alla borjar bli!

Bara kikat ett tag, måste fixa bilder på Sonja, som bara växer och växer:crazy:

Hon har nu fått vara ifred ett tag, men snart ska hon få ta en liten sväng ut i sällskap med Mirakel. Lite seg fortfarande, men fattar kommandon bättre!:laugh:

Har antagligen en till 10:a på ingång! Tanken var att ta emot en vbl-valack, men en av mina bästa vänner hade ett sto som jag kunde få ta istället och DUM vore jag om jag tackade nej!

Tvååring, korsning vbl, quarter och spanskt, landar nog runt 150 cm.

Ägaren är dessutom den absolut bästa jag vet vad gäller hantering/tämjning av hästar och bor 1 km bort....

Så det blir nog två ungdomar framöver :D

Ja, det är FRUKTANSVÄRT med flygfän här. Men nu har det regnat smått i två dagar så det är bara mygg ute och hästarna kan gå nakna.
Japp första gången med bett. Har kortat upp tränset nu så nästa gång han skall få prova så ska det vara i rätt storlek också.....
Släppte ihop Zan och Curry igår. Curry var ungefär så elak som man kan vara. Han jagade SKITEN ur Zan och ställde honom i ett hörn. Där stod han sedan i flera timmar och matte kliade sig i skallen.
Nästa gång vi tittade till dom så stod de ihop och "tjöt". Idag är de bästisar. :love:
Annars rullar det på långsamt här eftersom båda killarna ska få bekanta sig i lugn och ro. Sedan ska Zan skrittas igång och hovis ska komma ut till båda grabbarna.
Under tiden roar jag mig med att strida med mina idioter till inhyrningar som jag bara vill bli AV med.

Tjara o fjadrar! Tjara o fjadrar! :angel:

hoppas du blir av med dom snart och att flygfana forsvinner de med!

Ursch, här har vi som tur var inte alls mycket. Myggen är förjävliga men annars så har de stora monstren inte vaknat >.<

Lycka till med kampen!

Idag gosade fröken lite med husse och hunden i hagen :love:

pic_024_4ff9bbd7ddf2b325c20005ba.jpg

pic_028_4ff9bcc8e087c3644e001d02.jpg

tar den sista bara...

Vad ni ligger i flickor!!!!:bow::bow::bow:

Här händer inte så mkt kan jag meddela. Rekar på vagnar till gammelmärr som jag fått för mig att köra in på gamla dar. Hon är körd med släpa litet när hon var ung för sisådär 13 år sen, annars inte ett jota. (Jag kan ju inte ett skit om körning...) I övrigt litet stängsling medelst traktor att trycka trycka stolpen med, ungarna har varit god hjälp medans maken handikappat fått sitta inne pga en sträckning i ryggen.

Så summan av kardemumman vad gäller häst.. påbörjat tömkörning med gammelmärr som går sådär.. Vanilla har fått börja jobba igen. Bockade de första 3 dagarna men nu går hon fint... Bärsen, fjolårsfölet tränar på grunder, dvs att bli ledd vetigt, få luvor av alla de slag, täcken, sprejas samt att stundvis stå på box.

Alla går dock på bete fortfarande.

Och sist, oavsett vad ni andra tycker. Jag låter inte på några villkors vis mina hästar dela paddar, benskydd eller täcker. Eller jo, om de alla är i samma färg går det an. Men Vanillas saker får inte de bruna ha, och tvärtom...Jag hatar vita/ljusa hår på den brunas grejjer och vice versa...
Löjligt kanske men jag tycker det är lättare att hålla grejjerna fräscha om man håller isär det.

mvh Eva

Kul att du tänkte köra in gammelmärren! Jag hade körlektion med valacken igår och det är så himla kul att köra!!

Hmm.. Jag sitter och funderar på om jag ska häva Alice tävlingspaus under sommaren och delta i Trail Day söder om stan i augusti.. Det vore himla kul att testa på lite men mönstret känns så himla svårt >.<
En herrans massa trav runt om bommar (måste träna upp kondisen hos mig) och backning slalom mellan koner. Jag tror inte att vi är redo :(

I övrigt så funderar jag också och förbereder mig inför inridningen i höst (kan knappt vänta), sitter och bollar idéer om huvudlag, upplägg och annat jox med mig själv. Kan man inte rida på henne så kan man iallafall fantisera om det ;)

kl

Åååh kolla vad jag har gjort idag:
zanne_4ff9e89ee087c306840002ab.jpg

Vi skrittade en fin liten runda i skogen, långsamt och bra. Jag var lite spänd och nervös men Zan bar mig som en liten (*host*) porslinsdocka och var sååå lyhörd.
Framför gick Curry och sambon. Curry vad VIDRIG. Högt och lågt och överallt. Men det skötte sambon skitsnyggt så i slutet på turen så gick Curre med bra avstånd och på slapp lina.

Men åååååååååh vad jag gillar min nya häst. Han är så himla VÄLUPPFOSTRAD.

Vad kul för dig JDFJ!!

Idag har jag HÄNGT på Alice! :bump::bump:

Hon rörde knappt en min och var så himla duktig :love::love:

Funderar på att rida in på bosal men är så lost när det kommer till storlekar. Har ni någon bra koll?

pic_007_5001c9df9606ee6fb5004c60.jpg

pic_011_5001cab7ddf2b3182e004d07.jpg

Duktig hon är Alice! När sitter du upp?
Och rund och fin är hon också :love:

Curry och Zan har fått gå hem från betet. I MITTEN PÅ JÄVLA JULI! Gräset har stannat. Curry har fortsatt gå ner i vikt.
Så matte och husse fick vackert hänga på släpet och åka till bonden och hämta hem nytt hö, ställa hem hästarna på fri tillgång och pyttsa i Curry mängder med kraftfoder. Lucern och groov får han nu plus soya.
De skall stå hemma 1-2 veckor, beroende på Currys viktutveckling och hur gräset börjar växa igen eller ej :crazy:

Hade tänkt att börja tömköra jag också, Eva har inspirerat mig. Hann ha på däckeln en gång innan Curry fixade en konstig utbuktning över ryggraden rakt i sadelläge och har JÄTTEont i ryggen.
Trött jag blir. Jävla grisunge.
Han och Zan trivs fantastiskt ihop i alla fall. Äter ur samma höhög, sover bredvid varandra och busar. De "sparkar" tillomed fotboll ihop, haha!
Zan väntar på hovslagaren som har semester, men vi har ridit lite i paddocken ändå. Både med och utan sadel och igår tog vi första galopperna. Gick jättebra :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka