Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)
Är det så att du drar i grimskaftet och hon kommer inte fram i snabbare tempo utan hon typ skiter i dig?
Smackar du så händer det inte heller ett skit?
Är det så, så gissar jag helt enkelt att ingen lärt henne att vare sig följa grimskaftet eller vad smackande (drivning) betyder. Jag brukar lära dem följa i grimman redan när de är föl genom att ha tryck i grimskaftet och lätta på det så fort de tar ett steg fram. Blir det problem har jag ett rep runt rumpan så jag kan hjälpa till att styra upp med drivning bakifrån.
På en 2-åring så är det en overkill med ett rep runt rumpan. Jag brukar ta en lång pisk, helst en körpisk som är något kortare och lättare att hålla rätt på än en longeringspisk. Leder hästen på vägen och ber den öka tempot genom att lägga tryck i grimman, funkar inte det lägger jag till smackning, den oerfarne hästen kommer här bara bli låång och typ söla ännu mera. Den som vet vad du vill kommer öka farten och fine då är det bara att trava litet själv
När du gett hästen chansen att trava igång eller öka farten med först tryck, därefter smackning och det ändå inte händer något så använder du pisken att driva på bakifrån. De första gångerna får du räkna med att hästen studsar litet och vill springa ifrån det som bet den i rumptrakten och då får du inte hålla in utan låta den springa på litet och sedan sakta farten en bit längre fram.
Var konsekvent.
1. Tryck i grimman genom att dra i grimskaftet
2. Smacka på hästen, fortfarande med bibehållet tryck.
3. Driv med pisken på rumpan, fortfarande med tryck och smackning.
4. Så fort hästen gör en ökning av farten så lättar du på alla 3 hjälperna, dvs ger en eftergift som hästen få ha en stund innan du ber om ytterligare fart.
Jag brukar hålla grimskaftet med ena handen och pisken riktad bakåt med andra. När så behövs kan jag vrida bak ytterdelen av överkroppen med piskhanden så jag når så långt bak som möjligt på hästen men fortfarande kan behålla trycket i grimskaftet.
Testa. Och var det inte problemet utan jag har missförstått så fick du mig att skiva en jäkla massa i onödan....
Grattis till huset!
mvh Eva