Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

eller nej fan vanta nu.. DU hyr stallet dvs DU ar stallagaren?

och de tycker att DU inte skall stalla in hastar for att 1 inhyrning inte har tid att mocka? o0

kommer hon inte ut o kikar till sin hast pa daglig basis? o0 sa jakla lang tid tar det val inte att mocka en box? o0

Det stämmer. Jag är stallhyresvärd. Har tagit över avtalen, skriver nya from 1a september så de står fan där på nåder. Jag vill bara bli av med dem och väntar på att de skall avliva deras gamla sto som är så jävla misskött.
Min stallägare (som äger GÅRDEN) blir helt lamslagen och har kämpat med dessa i flera år men är för snäll för att slänga ut dem, något jag är jävligt angelägen om att göra. Men nu heter det att "eftersom det är deras sista sommar så är det sååå synd om dem".

Jag. Blir. Knäckt.

Hmm.. Är det en helikopterhäst som bajsar och kissar medans den spinner i boxen för att sedan fräva ner allting och förvandla allting till betong?

Om inte så förstår jag inte vad det handlar om. Eftersom det är ditt stall så skulle jag nog köra på Bews linje. Du vill ta hand om dina sjuka hästar och då får hon ta ställning över hur hon vill göra. Eftersom du redan ska mocka två boxar så kan man ju lika gärna göra det i farten, så att ni kan hjälpas åt?

Följ magkänslan, den brukar ha rätt.

men gud o0 Har du tiden att ev mocka at deras gamla tant ocksa? isf, kor over dom, ta in alla hastarna. Gillar dom det inte, sa ar det deras problem. Och da kan de ju flytta.... *vissel*

synd om dom? mojligen synd om Tant Hast, men 2beningar ar det sallan "synd" om....

Jag tog in hästarna. Så nu står de gott å tuggar på hö. Alltså det är så sjukt komplicerat detta och jag bara längtar tills de är ur vägen. Så mycket vi värnar om deras gamling har de nog aldrig någonsin gjort.
Men, de får rätta sig i ledet. Bara att stå på sig..... Curre SPRANG hem från betet å in i stallet. Haha.

gnaller dom sa le o sag "passar det inte far ni val flytta..." (ja, jag ar en hemsk ELAK manniska jag vet, jag vet)

skont for hastarna o fa vara inne lite kan jag tro... :) de ar for roliga med sina grejer de har for sig! PonnyJack har en ny grej for sig, han ska SLICKAS... sa harom dagen slickade han mig pa kinden.. >.< lite halvslemmigt sadar. Jag hade garna haft stall har pa garden, men det har vi ignet (an..) sa behover vi far vi lana grannens eller farfars... du har lyx du tycker jag ;)

Jadu om det vore så enkelt. De flyttar man inte på i första taget (om man inte kör hem häst + grejor och ställer utanför deras lägenhet), trots att de inte förstår att man skall betala hyra........

Haha! Jag bor 4,5 km ifrån stallet. Meeeen har en snabb saaaaab :rofl:

men jiiiiiisseeees.. sickna "inneboende"! ja du sant e da fanken inte roligt :S

LOL heeeejja saaben! ^^ ok sa kanske jag ar lite smygbortskamd anda som ser dom fran vardagsrumsfonstret? :angel:

Ja du är allt lite bortskämd.
Curre sov som en stock när jag släppte ut de imorse. Åh vad gött han hade haft det. Gäspade å gnällde som en sann tonåring när han var tvungen å gå uuuuuupp

Här har det hänt saker!

Norna: Usch vad jobbigt med kronisk värk :( Hoppas du blir bättre snabbt! Vad jobbar du som, du skrev nåt om bilar?

Bew: Haha, älska hästar som leker! :D

JDFJ: Är det sambon som ska ha Zan? Förstår att ni längtar! Bra beslut också om hästarna, klart ingen inhyrning ska få bestämma om hur ni ska ha det med era hästar. Det gäller ju deras hälsa!

Här har det hänt en (för oss) stor grej:

VI HAR KÖPT HUS!!!

Gården vi bor på nu hyr vi bara, för alldeles för mycket pengar, så vi är helnöjda med att ha fått tag i detta :) Det är ingen hästgård, men vi ska få arrendera hagmark av en bonde som har mark precis bredvid vårt hus och första åren kommer hästarna få gå på lösdrift då det finns ett traktorgarage i passande storlek som de ska få ha som stall. Ingen perfekt lösning, men det kommer vara VÅRAT! :love:
Där vi bor nu finns bara dåliga ridvägar och vid nya huset finns massor att välja mellan, det finns paddock att hyra nära och även ridhus några kilometer bort :) Jag tror det kommer bli jättebra, extra så eftersom bonden jag köper hö av är samma som vi ska arrendera mark av och han bor bara 3-4 km bort :)

Nej det är bådas hästar! Vi delar på allt och sambon kommer bli mer och mer involverad i ridningen. Vem vet, kanske blir ropingkille av honom om vi ändå ska vara i bjurtjärnskrokarna endel å bli stöttade ;)

GRATTIS!!!!!!!!! :banana: :banana: :bump:

Kastar in några bilder min vän fotade igår.

Nu - off to work!

a8_207105773.jpg

a91_207105787.jpg

Tack så mycket! :D Är hellycklig! :love:

Norna: Vilka underbara bilder! :love:

Är det nån mer som har en laaaaAAAaaaat häst? Idag tog jag en promenad med Chinook och Miclo (skäck-shettisen), eller rättare sagt: Jag och Miclo tog en promenad och slääääääpade med oss Chinook. Hon vill baaaraaa lunka fram, att röra sig i någon gångart snabbare än slö skritt om hon inte själv vill det finns liksom inte.

Har bestämt mig för att få henne att muskla på sig innan inridningen och samtidigt försöka gå ner en drös med kilon själv, men det skulle ju vara kul om hon var lite mer medgörlig, så: Tips på att få henne mer motiverad att röra sig snabbare än lunk?

I skogen går det ganska bra, eftersom jag då väljer vägar som är krångliga så då gör det ju inget att hon går sakta, men det är inte lika spännande på plana vägar :S

Är det så att du drar i grimskaftet och hon kommer inte fram i snabbare tempo utan hon typ skiter i dig?
Smackar du så händer det inte heller ett skit?

Är det så, så gissar jag helt enkelt att ingen lärt henne att vare sig följa grimskaftet eller vad smackande (drivning) betyder. Jag brukar lära dem följa i grimman redan när de är föl genom att ha tryck i grimskaftet och lätta på det så fort de tar ett steg fram. Blir det problem har jag ett rep runt rumpan så jag kan hjälpa till att styra upp med drivning bakifrån.

På en 2-åring så är det en overkill med ett rep runt rumpan. Jag brukar ta en lång pisk, helst en körpisk som är något kortare och lättare att hålla rätt på än en longeringspisk. Leder hästen på vägen och ber den öka tempot genom att lägga tryck i grimman, funkar inte det lägger jag till smackning, den oerfarne hästen kommer här bara bli låång och typ söla ännu mera. Den som vet vad du vill kommer öka farten och fine då är det bara att trava litet själv:angel:

När du gett hästen chansen att trava igång eller öka farten med först tryck, därefter smackning och det ändå inte händer något så använder du pisken att driva på bakifrån. De första gångerna får du räkna med att hästen studsar litet och vill springa ifrån det som bet den i rumptrakten och då får du inte hålla in utan låta den springa på litet och sedan sakta farten en bit längre fram.

Var konsekvent.
1. Tryck i grimman genom att dra i grimskaftet
2. Smacka på hästen, fortfarande med bibehållet tryck.
3. Driv med pisken på rumpan, fortfarande med tryck och smackning.
4. Så fort hästen gör en ökning av farten så lättar du på alla 3 hjälperna, dvs ger en eftergift som hästen få ha en stund innan du ber om ytterligare fart.

Jag brukar hålla grimskaftet med ena handen och pisken riktad bakåt med andra. När så behövs kan jag vrida bak ytterdelen av överkroppen med piskhanden så jag når så långt bak som möjligt på hästen men fortfarande kan behålla trycket i grimskaftet.

Testa. Och var det inte problemet utan jag har missförstått så fick du mig att skiva en jäkla massa i onödan....:crazy:

Grattis till huset!

mvh Eva

En riktig Soft Eye den där:love::love::love:

Alla pojkar i hagen måtte bli kära i henne. Och vi tvåbensflickor skall vi inte tala om:rofl:

Pest-skit-äckel-hat-bajsväder i Sthlm denna månad. Visste du att det inte regnat så mkt sen 50-talet? Inte underligt du är vissen. Jag är:mad:

mvh Eva

Släng in henne i transporten å kör hit henne så får hon å curre ta en promenad ihop. Då blir det fart vill jag lova :D

Läser att du redan löst dina problem genom att ta in dem så får inhysningen gilla läget. Jag kan dock tycka att det är rimligt att du enkelt meddelar; -Jag tar in mina sjuka hästar på natten. Vill din oxå gå in eller skall jag låta den stå ute?

*ryser litet* och kommer ihåg varför jag inte har inhysningar... Eller jo, syrrans häst bor här nu men hon känner sig trygg med att jag gör som jag finner bäst för djuren.

Hur går det i sadeldjungeln?

mvh Eva

Såfort de är ur bilden så kommer jag aldrig mer vilja hyra ut. Hade de inte fått en sån jäkla schysst deal av gårdsägaren de sista 3 månaderna som jag inte kan gå emot så ade de åkt ut fortare än... Ja..
Så komplicerat.

Jodå jag får hjälp av säljaren så eeventuellt är det en på gång (om jag gillar den å hästen passar den). Minns inte märket bara just nu.. Haha

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka