Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

dsc_0234_189216837.jpg

Längtar tills jag skall få sitta in honom i höst :eek:

dsc_0233_189216697.jpg

Han kan juh trampa under sig ordentligt i alla fall.... :cool:

dsc_0229_189216505.jpg

:love:

dsc_0338_189217274.jpg

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

dsc_0222_189216303.jpg

Ja ja matte jag kommer väl då...

dsc_0400_189217657.jpg

dsc_0338_189217274.jpg

Bollarna bort igår och sitta in INNAN sommaren. Till hösten är han större och starkare.
Den där vill man inte sitta på frivilligt.

mvh Eva

Jag känner lite samma sak själv. Han är fan en handfull. Måste trappa upp träningen snarast....

JAAAAAAAAA EN MASSA BILDER!! :bump::bump::bump:

Snacka om glad överraskning när man legat med migrän hela natten. Nu blev jag väldigt glad!

Han verkar minst sagt luftburen din pålle. Hur har ni tänkt med kastrering? Är planen att ha kvar honom som hingst?

Idag tänkte jag försöka ta lite uppställningsbilder på Alice, så att jag förhoppningsvis kan se lite förändringar från när jag känpte henne. Hon har ju växt en massa, så lite borde man kunna se *hoppas*

Igår jobbade jag lite med henne från marken. Stanna - backa- sända. Hon fattade snabbt men stänger gärna av om det blir för jobbigt och springer mitt i. Fick henne tillslut att göra övningen lugnt och stilla åt båda hållen, då avslutade vi och mycket beröm och klappar.

Vilken fin bild Eva! Det är nästan upppmålat som i Sagan om ringen när de nio vill ta Frodo från Arwen. Den mörka sidan (med sina passande röda grimmor) närmar sig den ensamma och goda sidan (med en intryckshöjande isblå grimma). :love::love:

Fråga från någon som uppenbarligen är helt novis - vad betyder coltstarting?

Det skulle vara superkul att ses i irl med våra småttingar - som snart inte är så små längre! Jag skulle dock behöva veta tidpunkt i god tid, då min gammelhäst bli ensam om Alice ska iväg på egna äventyr.

Hon var lite odräglig första gången som handhäst, men då vallade jag henne lite med valacken och visade att det är enklare att följa med den bruna hästen än att gå sin egen väg. Efter det så har det fungerat bra.
Jag försöker också att lägga ner mycket tid på att de är trevliga från marken och när man leder. Accepterar inte att ha en pålle som inte ser mig eller som tar egna små utflykter när vi ska gå till hagen, det blir så mycket jobb då. Speciellt när jag kan gå sönder som hon springer över mig. Säkerheten först!

Bjuder på en riktigt dålig bild från helgen...
pic-429_189321779.jpg

Planen är att kulorna ska ryka idag.. Om veterinären kan ringa snart.......

Nu är kastreringen genomförd och vi ber en stilla bön att läkningen går som den skall..
Colt starting menas inridning i princip. De grundläggande arbetet inför under och efter inridningen. Hantering från backen, förberedelsen att sitta upp, sitta upp, ta med sig backjobbet till ryggen, etc.
Kika på youtube, finns en del bra klipp i flera episoder av duktiga ryttare!

currykast2_189389055.jpg

Sömnig kille :eek::love:

Sedan när han hämtat sig i boxen några timmar och fick komma ut (vilket han firade med att ställa sig på bakbenen och sparka bakut.. :devil::rofl: )
så började det VRÄKA ner snö. Vi slängde oss i bilen och sladdade till Hööks där deras tjockaste täcke fick följa med hem. :cool:

currykast_189388968.jpg

Men snart är han nog fit for fight igen :banana:
dsc_0386-1_189248764.jpg

Några veckor så kommer han vara en fem gånger trevligare häst :)

Hur mår lilla skrutten idag?

mvh Eva

Liten skrutt mår bra. VÄLDIGT bra. Så bra att han bestämde sig för att byta hage och knalla in till en annan häst. Frid och fröjd och en väldigt lycklig kille som busade av sig och sedan solade sig intill höbalen. Herregud. Jag kan snart skriva en bok om honom. Promenerade med honom en sväng innan hans hagbryteri inträffade och han både stannade, backade problemfritt.
Jag intalar mig att han är en såndär häst som är SKITJOBBIG som ung och blir en klippa som äldre...........
Stadig 37,5 igår innan ingreppet, igårkväll och imorse. Hade 37,8 nu ikväll. Vi får se vad tempen visar imorgon bitti.

Hoppsan nytt nick blev du med plötsligt oxå...

Fick du Finadyne eller nått på recept ifall han skulle bli krasslig och ha mkt ont?

mvh Eva

Ja, TCJ har hängt med i 13 år. Dags för något nytt :-)
Nej, dock så har jag en bra vet som rycker ut om det blir något problem.

Och där vart det galet, haha. För på Iphonen var jag visst inloggad på min gamla användare... :o

Mmm kanske det är dax för nytt här med.. Mitt hänger med sen gamla Stallet tiden. Fy fan vad gammal man blev plötsligt...
Fast jag har haft en ganska lång bukepaus så vid närmare eftertanke får det puttra med ett tag till.

Shysst med en bra vet. Min vet är underbar! När han kommer på sommaren brukar vi fika i trädgården medans kaninerna skuttar kring benen. Så pratar vi häst och hästäventyr såklart!
Han är över 60 men drar iväg och rider på alla möjliga ställen i världen när han inte rider på sina egna förståss....

Ikväll skall jag rida ut med min dotter, det blir roligt, vi har inte ridit ihop på många, många år så jag ser verkligen fram mot det. Eg har hon inte haft något vidare hästintresse utan brukar väl mest bara hjälpa mig att sitta på unghästarna i början för att hon tycker att hennes mamma inte skall slå sig fördärvad.
"Mamma, jag är mjukare i kroppen än dig, jag bryter inte benen och armarna så lätt om jag trillar av" brukar hon säga. Men nu som 18 åring kom hon själv och ville rida med sin gamla mamma, ha litet mammatid..

wlovsta16.jpg

Och bara för att Norna vår bildgalning skall bli lycklig så klämmer jag in en bild på dottern och märren, gammal förvisso och väldigt OT men det är vad som finns...

mvh Eva

Åh sommar! :love: Kul att få rida ut med dottern! Jag längtar också efter att få rida.. på en stabil häst..
Idag kände jag bara för att sälja hästen och börja med guldfiskar istället.
Började med att vi försov oss så fick bokstavligen kasta oss ut till bilen för att vara med vid utsläppet. Vid tempningen slet han sönder grimskaftet och fick sedan panik och sparkade hejvilt med bakkärran inne i boxen. Feberfri verkar han definitivt, även om jag inte fick slutföra momentet. Klar och fin i blicken och pigg som en jäkla starthäst. Ingen svullnad what so ever.
Ut i hagen och sedan en promenad. Jag flög som en pallevante efter honom och var efter ca 15 minuters kämpande med att hålla hans hårda hovar ifrån mig dyngsvett.
Väl hemma på stallplanen igen så skötte han sig exemplariskt - "Vaddååå matte du inbillar dig bara att jag är en bråkstake".... :crazy:
Nåväl, vi får ge oss fan på att få in tempen ikväll och sedan ha tålamodet väl till hands för denne lilla kille. Kanske ska skicka in ett namnbyte "Too much too handle" :rofl: :crazy:
Imellan hans utåtagerande är han dock trevlig och lättlärd, även om man har svårt att bilda sig den uppfattningen mellan varven...
Ett eldprov, minst sagt.

Hej! Jag har också en tia och funderar på när jag ska rida in henne... jag kan inte riktigt bestämma mig! Det är så mycket olika bud vad folk tycker och tänker inom western och när man ser till andra grenar också. När hade ni tänkt rida in? De beror ju givetvis på hur de växer också givetvis men det är så stora skillnader upplever jag, allt mellan 2-6år. Jag har ingen lust att vänta hur länge som helst men samtidigt är jag rädd om henne och vill ha en hållbar häst i många år! Sen kan man ju skynda långsamt börja tidigt och ta de lugnt. Vad har ni för åsikter? :)

Jag har 2 -10or som jag hoppas fa grundridna i sommar. Men forst o framst ska de tamjas vettigt... *harkel* Kommer borja med dom nu, dels for att de ar rejala hastar redan och jag hellre tar duster med dom nu an som 3aringar. Dels for att det ger mig chansen att lagga en bra grund i sommar, o sa finslipa grunden nasta var och forhoppningsvis kunna ha dom vettigt utbildade som 4aringar. Sen ar det lite pga att den ena ar hingst och forhoppningsvis kommer visa oss att han ar vard att halla som hingst. Han ar en av fa som beholls som hingst efter hans pappa och pappan avled sa han ar ur sista kullen av haidalena bebisar. Visar han vad han har bakom pannbenet i sommar sa kanske, om han duger, kan han mojligen fa gora lite bebisar nasta ar som 3aring. Kanske. Ror sig skitfint bada tva, bryr sig inte ett smack om frammande hastar som springer forbi i hundra nittio knyck. (De gar bredvid en flock vilda appaloosor med ston, hingst o valacker i den flocken som har en forkarlek for att ranna runt som idioter). De ar avlade for att vara workaholics och lite "traditionellt" sa har deras syskon ridits in som 2 - 2.5 aringar. Kommer bara ridas 10-15 minuter, gissningsvis varannan dag. Har ju massa saker jag vill att de ska lara sig, och vet att deras syskon var valdigt snabbtranade, lattlarda, men vi far se hur mkt tid vi kommer ha for dom. Sa det kan sakert sluta med att de rids en dag i veckan och far skrutta runt bast de vill resten av tiden.... :/ vi far se hur mkt de tanker krava av mig, och hur mkt de visar att de kan ta sa far jag ta det darifran. :) Ar ju lite olika hur lang tid de sma vill ha, och vilket traningstempo som passar... skont nar man har egna som man kan leka med utan press.

Vad roligt att han verkar må bra! Pigg och glad som vanligt :)

Eva - jag tackar och bockar för bilder :D Vad kul att du ska ut rida. Idag har det ju varit kalasväder. Hur många ridbara hästar har du?

Hos oss går det rent åt helskotta just nu :( All min tid går till hästarna, vilket tömmer mig på energi nått enormt. Sista droppen blev när jag tog in dem igår och såg att Alice hovar hade trasat sönder i kylan. Nog för att jag försöker bygga upp hennes hovar med mineraler men detta hade jag inte väntat mig. Jag blev då less så att jag tom satte mig och bölade. Jag som aldrig annars gråter.

Jag har därför beslutat mig att flytta dem till ett stall där man får lite hjälp. Att kunna åka till pållarna endast 1 gång per dag skulle vara toppen. Nu åtetstår det bara att hitta nått som känns bra...

(kanske ska tillagga att vintertid rids inget har om det inte ar akut... -allt- star, pga. kylan sa vi har inte "lyxen" att kunna jobba bebisarna vintertid utan de kommer fa sta och skrota november-mars varje ar, precis som resten av hogen fyrbeningar)

Men, det låter inte sunt. Har du dem på hemmaplan nu? Eller hyr du stall ensam?
Att flytta dem till ett gemensamt stall låter vettigt så att du inte bränner ut dig helt :(

wlina - Min sitts in i sommar. Jag hade först tänkt att spara det till hösten men väljer nog att ta det redan i sommar. Skritta framåt, stanna, backa, vända åt höger och vänster. Inga långa stunder talar vi om nu. Jag får se hur mycket han breddar nu i vår. Med tanke på att det är 50% arab i honom så är han senare i tillväxten än en 100% quarter. Så vi får se vi får se.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka