Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

tack för era svar:) jag hade ju tänkt sitta in henne till sommaren men jag läser/lyssnar osv mycket på olika tidningar/folk osv så jag blir lite snurrig... va på en föreläsning för ett tag sen om bla horsemanship där denna fråga kom upp och det var mycket negativt snack om att sitta in dom tidigt. Min är troligen u:quarter e:paint men de kommer jag aldrig få veta säkert! Men de gör inget.
Bewildered - Vad ungefär räknar du till grundridningen?
Just nu tömkör jag, longerar, promenerar och försöker hitta på olika saker som man kan råka ut för att vänja henne vid och hon är lugnet själv. Försöker göra något med henne varje dag även om de bara blir borsta och lyfta fötterna. Har även hängt och suttit på henne korta stunder barbacka och hon bryr sig inte alls:) sen är jag ju ganska liten så de e klart att de spelar in...
då kanske jag kan sitta in henne så smått i sommar med gott samvete... hmmm

Hoger, vanster, 3 gangarterna utan tjafs, givande for bettet, val inlard halt. Forhoppningsvis forstaelse for neckreining (jag ar lat, sa ju fortare vi kan lalla pa en hand desto battre). Paborjade sidvartes flyttningar, mild remontform, bog/rump kontroll - flytta hit o flytta dit for skanklen. Nar jag dit sa ar jag NOJD! Nar jag inte dit.. sa lar jag bitcha om det hela nasta vinter.

o ja, jag tycker definitivt du kan sitta in henne lite latt om du redan hangt pa henne och hon e ok med det :) Att skritta runt lite skadar dom inte.

Kan bara hålla med Bew. Klokt att vänja in dem som 2-åringar, men det beror ju lite på vad det är för sorts häst. Vissa raser växer ju sakta och utvecklas mycket som tvååringar.
Men att sitta in dem och gör det enklaste anser jag är värt att börja med tidigt, slipper så många fighter då!
Tror väl att även Flyinge jobbar efter den modellen nuförtiden?
Däremot att börja jobba dem hårt tidigt tror jag inte på, både ur fysiska och psykiska aspekter.
Lider när jag ser "tävlingsfärdiga" tvååringar:cry:.
Lagom mycket träning och stimulans skadar dock ingen:laugh:

jag tror ju man kan utbilda sina tvaaringar ganska stabilt utan att rida skiten ur dom. Men det skona med sina egna hastar, och att vara hobbyryttare ar ju att vi allihopa har lyxen att inte behova ha hastar som presterar, eller tidspressen att de -maste- kunna det o det o det efter 60 dagar i traning. Lite skillnad for de som ligger pa topp och maste prestera for att behalla sina kunder och levebrod.

Vara sma raggsockor ska ju i forsta hand utbildas som ranch hastar, sa de kommer fa komma ut o kolla lite staket och titta pa kossor (vilket de iofs gor nu med, over staket). O sa ska dom vanjas vid svingande rep. Mkt mojligt att vi drar nat dack bakom dom redan i ar, beror lite pa.

Hej och välkommen till tråden!

Du väljer själv när du sitter in din häst. Det finns så mycket åsikter från folk så man kan bli tokig. Jag tror att det viktigaste är att man försöker lyssna på så många resonemang som möjligt. Sedan funderar man och när man har kommit fram till något som låter sunt och känns vettigt för en själv under de förutsättningar man har så kör man på det. Utan att vela. Skulle man sedan under resans gång komma på att man vill ändra litet i tänket och inriktningen så får man ta det då.

Personligen behöver jag en snäll häst som är ordentligt BROKE och inte hittar på dumheter. Min kropp är minst sagt skröplig och jag har inte råd med dumheter. De är lättare att rida in när de är yngre, redan som 3åringar är de starkare och har mera egna ideer och det slutar lätt med att man själv får bita i gräset eller käka grus.
Min 10a är dessutom väldigt färdig i kroppen och tror jag störst i tråden. I förhållande till hur stor hon förväntas bli som vuxen så har hon bara några cm kvar att växa.

Så Vanilla som hon heter kommer att "börja skolan" inom närmaste månaden. Tanken är att hon skall kunna ridas i alla gångarter, stoppa, stå still, spinn och förhoppningsvis påbörjat byten innan sommaren då hon får vila och bete.

Jag får se hur våren yttrar sig innan jag vill sia om hösten...

Men du, bild på din gullehäst tack...:D

mvh Eva

Hej Bewwan,
Äntligen har du hittat hit med dina rödingar!!!!

OT. Tror ni inte jag råkade rida på någon jäkla is igår som brast så åkte vi ner i nått jävla kärrigt skit ner till magen. Märren frusta och hade sig men klättra upp, hon är ju jäkligt bra på trailen så..
Dottern vägrade ju rida tillbax så vi drittlade vidare och jag hittade någon timmerväg. Åh nu vet jag var jag är osv (som vanligt när det gäller mig) Så red vi och red vi och red vi. Och det blåste och snöa som fan och vi såg knappt handen framför oss.
Tjohoppsan, det blev ingen liten tur som vi sagt från början, det tog 2,5 timmar att hitta hem...

Stackars dottern som inte har ridit sedan 2006 (ja suttit in några unghästar förståss men det räknas inte) hon kände sig som Zeb Macahan... :D

Norna- jag har två ridbara hästar hemma. Vill du komma på tur?:angel: Men du allvarligt, har du inte stallet hemma så går det inte att sköta allt själv. Man knäcker sig.

mvh Eva

Det var väldigt vilket offroad äventyr du lyckades lura in dig själv och dottern på :rofl:

Idag är min taliban värd sin vikt i guld! Vi lyckades inte tempa honom igårkväll heller men imorse gick det bättre. Jag tilltog det gamla hederliga tricket att knacka honom i pannan samtidigt som min sambo tempade och det gick suveränt. Stadiga 37,4 ligger han på :love:
Utsläppet - inget rus, inga stegringar. Stannade och backade utanför stalldörren och innan haggrinden. :love:
In på gången litet senare för borstning och omflätning av svansen. Bråkade först men svarade sedan problemfritt för tryck och stod tillslut lugnt och stilla och lät sig bli hanterad.
Ut i paddocken och blev jobbad ca 5 minuter på volt i vardera varv. Min sambo som stod för träningen idag skötte det galant med mina påpuffningar från andra sidan paddockstaketet och mycket lossnade i hanteringen idag. :love:
Älskade fina lilla häst, det kanske kan bli något av honom ändå.

Hahaha men eeeeva da!! :rofl: Tur ni kom hem vettigt i alla fall

Far la forsoka fa till nagra halvpresentabla bilder pa mina smaskitar sa ni far se dom! Sa kan du jamfora med Vanilla med, Eva. :)

Feta o fluffiga, o lite lortiga om tassarna men sant e livet.

395352_10150612439525912_733580911_9156807_1231133902_n.jpg

Ja i dag hade vi fin väder och vi passa på att longera lill killen med ridgjorden och har även passa på att stå i dom lite vilket funka bra men kan ju lova att de är inte tänkt sitta upp än jag försöker bara vänja honom vid tanken .
blir de lika fint under helgen ska vi på promenader .
han är för närvarande en rikitg huligan på stall gången men sköter sig i hanteringen i grimskaft och jag är ganska nöjd men blir lite irriterad äver hans stall betebe.
jätte kul med flera 10 och ja mer kort underbart :D

Tråkiga nyheter.
Imorse vid 07:15 hade lilleman 37,1 i temp och allt var frid och fröjd.
Det har regnat hela dagen så han har stått med ordentliga täcken och hållt sig torr.
Men när vi åkte ut efter jag slutat jobba 14:00 och tog in honom för att borsta så upptäckte min sambo en markant svullnad i skapet.
Tempade. Mycket riktigt, feber. 38,8 grader... :(
Ringer i panik till vet, åker och hämtar finadyne och penicillin.
Tillbaka till stallet, bremsa, sticker.
Nu ska vi ut två ggr till ikväll och tempa.
Håll tummarna!!

Bra att du kunde få ut finadyne och penicillin så snabbt! Det går nog bra ska du se. Håller tummen.
09an som jag hade hand i somras/höstas kastrerades till hösten och han fick nog över 39 graders feber, trots medicin från början,
det var dock viktigt att han fick komma ut och röra på sig lite lätt på grund av svullnaden även om han hade feber.
Han blev frisk och kry ganska snabbt. :)

Tack för stöttningarna!
Tempade honom nu 19:00 och då låg han på 38,2. Så han har gått ner 0,6 grader.. Är det en godkänd minskning? :(
Åker ut 23:00 igen och tempar.
Han fick röra sig i paddocken förut och då började det blöda litet igen. Blir mer rörelse imorgon.. Han har kissat så den avdelningen är inte störd i alla fall trots en rejäl svullnad..
Imorgon är stsllägarens dotter hemma som är snart examinerad veterinär, hon skall kolla honom extra då...
Jisses.. Få sova inatt.. Jo tjena...

vet vad du menar ang ingen somn, vi kampar for en sjuk valp har :/ inte roligt med sjuka djur... sa jag kanner verkligen med dig!!

Tank positivt!! Det ar bra att han kissar!

*skickar kram*

Usch då! Jag håller ett par tumma för er valp och skickar en kram tillbaka.
Om en timme sätter vi oss i den kalla bilen å kör ut till stallet igen.. Om man ändock hade haft eget stall, då hade jag gått ut varje timme...
Har varit med om en sådan här infektion en gång tidigare. Då sov jag på hästtäcken i stallgången och tempade varje timme....

37,6 imorse 07:00. Fick i honom sprutan och finadynet utan problem. Motionerade honom 25min imorse och blir likvärdigt i eftermiddag också. Måtte svullnaden lugna sig snart...

Men FY vilket drama som utspelat sig hos dig! Vad skönt att höra att han mår bättre och att du fick tag på medicin så snabbt! Ser fram emot att få uppdatering vid nästa tempning så att man vet hur det går för honom. Håller verkligen tummarna för att allting ska vara på väg åt rätt håll. Ta hand om er!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka