Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hm...Hos oss har denna vecka verkligen varit en riktig käslotur >.< Alice hovar ser bättre ut nu och hovis kommer ut på fredag och skär bort. Tills dess så bekämpar vi bakterierna bäst det går på egen hand. Jag hoppas på att vi ska kunna undvika att sätta på henne skor om vi bekämpar detta med näbbar och klor.

Eva - Jag kommer gärna på tur, det skulle vara superkul!

Nu har jag hittat ett nytt stall och det blir till att flytta i slutet av nästa månad. Jag hoppas verkligen att det blir bättre nu och att man får tillbaka lite livsgnista igen :bump::bump:
Planen med det stall vi står i nu var inte att jag skulle ta allt ansvar själv och få hjälp av stallägarna men tyvärr så blev det inte riktigt så i slutändan. Det känns riktigt skönt att ha tagit det beslutet.

Fröken har idag varit en sån fin pärla som kan få ett mattehjärta att smälta ordentligt. Så fort jag visat mig vid hagen så kommer hon - alltid lika nyfiken och glad. Tömkörde för första gången idag! Sambon var med och ledde henne och jag gick bakom och styrde. Hon var lite fundersam på att man skulle svänga åt höger men i slutet så gick båda hållen bra.
Första gången med benskydd på också. Hon brydde sig inte ens.

För att liva upp tråden så kastar jag in en massa bilder från idag :D

pic-495_190166419.jpg
pic-506_190166925.jpg
pic-522_190167356.jpg

Alice och hennes ständiga följeslagare - Vincent.

Fortfarande nere på normaltemp men svullnaden går inte ner trots riklig motion och finadyne.. Inte ett uns ner.. Imorgon ringer vi veterinären igen. Svullnaden sitter liksom inte i såret utan fram i "förhuden"?! Droppar sakteliga blod. Stallägarens dotter tittade på honom idag och bedömde hans allmäntillstånd som stabilt, energin är som vanligt.. Men svullnaden har satt sig så konstigt.. Vi ska ut igen vid 23:00 idag också... Slitna hästägare här hemma nu...

Norna,
Har hon röta eller?

Sen ett tänka på tips till dig och alla andra i tråden vad gäller tömkörning som jag kom på när jag såg dina fina tömmar... Om ni tömkör ute i naturen där det finns minsta risk att hästen drar och ni tappar den. Använd inte en sån riktig körtöm som sitter ihop för den lär fastna på första bästa rot eller sten och slita sönder munnen på ett kick.
Jag brukar köpa såna billiga longeringslinor i nylon som jag klipper bort öglan på. Skulle hästen dra så är risken mindre att den sliter sönder sig.
Sen är det ganska lätt att låta de lösa ändarna hänga efter när man tömkör, man behäver inte gråta om de släpar i smutsen och man kan lätt langa in dem i tvättmaskinen

Flamman,
Han blir fin den där, jag tycker han har vuuxit på sig bra på senaste månaderna. Han huvud är finmejslat. Riktigt vackert från mammas sida.

JDFJ,
Skönt att höra att han är bättre. Tur ni kunde få pc så fort! Knölar han att spruta? Ni får väl sätta i halsen åtmistone...

mvh Eva

Vi sätter i halsen och bremsar rejält innan. Stackars plutten..

Ingen feber nu vi kvällstempningen och svullnaden hade gått ner avsevärt i skapet. Svullet är det än men inte i närheten av som det var vid 19:00!! :)
Svullen ännu i operationsområdet, får se hur det utvecklar sig till imorgon kväll.
Nu kan man sova ganska lugnt!
Zzzzz

Jag har aldrig sett en "riktig" körtöm med självaktning som inte inte har breakaway på mitten.

Hej Digbil! Kul att se dig i tråden :bump:

De "tömmar" som användes igår är nog knappt värda namnet. Ett felköp på närmaste hästaffär för en herrans massa år sedan. Det enda de är bra till är just när man behöver lite kortare töm. I vanliga fall använder jag mina fina finn tack tömmar även när jag tömkör, de är i fint läder och har en bra tyngd. Dock kände jag att fröken ska få börja med att ha mig bakom innan de åker på. I mitt lager finns nog bara travsaker, där sådan saker är självklara :D Den branchen kan sina grejjer helt enkelt!

Jag har dock för mig att jag sett att vid dressyrkörning så används ibland en solid lädertöm utan breakaway. Varför kan jag dessvärre inte svara på.

Eva - japp, hon har åkt på röta i framfötterna. Det tillsammans med det kalla vädret (och den j*vla snön) som var gjorde att de gick sönder lite. Nu ser hon mycket finare ut och igår var det race i hagen igen.

JDFJ - Vad skönt att höra att det ser bättre ut! Det är ett jäkla gissel sånt där när det tar fart.

Jeeeeej va skont!! Hoppashoppashoppas det ser fint ut idag med! (du har ju itne uppdaterat oss an din buse!)

pussen o kramen
/Trott Bewwan som inte kan minnas att hon nagonsin kort med breakaway pa nagra tommar alls... varken pa skolan eller annorstades. Men som gillar sina langa longerlinor.. fast dom kastar man upp pa axeln sa de inte slapar... skitiga linor ar aaaackliga linor! Ohh heeeej Dig :D

Haha då kan jag glatt meddela att jag förmodligen Aldrig sett en Riktig Körtöm någonsin....:D

Men körning är ju knappast mitt gebit utan jag har nog mest tömkört litet bara för att...

mvh Eva

Tråkiga nyheter, IGEN.
igårkväll hade han stigit i temp 37,8 så vi ringde och rådfrågade vår fantastiska veterinär och hon lugnade oss litet.
Imorse hade han 40,2 :( :(
Så vet. körde ut snabbt och gav honom två sprutor. Nu får vi ta några djupa andetag å ladda om batterierna...

Tack! Igår var han verkligen en odåga då han tvärvände i boxen och skulle ge mig en ordentlig kick. Men jag blev så chockad så jag ylade till och då såg han istället förskräckt på mig.. Hahah. Stackarn undrar vilka monster vi är som tempar, bremsar, sprutar, motionerar honom varje dag.
Nu har vi dock fått oralt pencillin istället då det blev ett väldigt trauma vid varje medicineringstillfälle. Slutar väl med att vi får en häst som bits fram å sparkas både bak och fram, och är spruträdd på det........

Nej, positiva tankar nu!

tank positivt! Tanker pa er <3 och du, var radd om dig sjalv sa du inte aker pa en kanga mitt i allt annat

Jag sprutade medicin på morgonen och äppelmos på kvällen, det gick hur bra som helst under hela behandlingen. Fortsatt lycka till, jag håller med Bew och alla andra och hejjar på!

Fortfarande hög i temp. 39.7 vid 07:00... Sprutade både pencillinet och finadynet i mun och gick jättebra!
Tack vare vädret så är det TOTAL isgata ute och har så varit hela veckan :( idag var även paddocken is så den här absolut nödvändiga motionen är svårgenomförd. Vi fick impovisera idag och vandra runt i hagen...
Ååååh bli frisk snart älskade ponny...
Tack för stöden!!

vill bara ge dig en snabb *KRAM!*. Skont att det funkar att ge oralt!! sa surt med isen :/ den har tiden pa aret ar ju bara bajs.

Tack! :love:
Börjar vara riktigt slitna hästägare här hemma nu.. Denna ständiga oro! Måtte det vända snart :(
Veterinärräkningarna börjar trilla in, det kostar att ligga på topp, hehe.........

Tack! :love:
Börjar vara riktigt slitna hästägare här hemma nu.. Denna ständiga oro! Måtte det vända snart :(
Veterinärräkningarna börjar trilla in, det kostar att ligga på topp, hehe.........

Det kan jag verkligen forsta... :/ oro ar ett jakla harke, glom inte ata vettigt!! Vet inte om du ar som mig, men jag far tvinga mig sjalv att ata om jag ar orolig. Och utan mat krashar man ratt fort... Lyckas du sova ordentligt?

synd att du inte har min gamla vet, han kunde glomma skicka rakningen i ett halvar... gav en bra med tid att "hinna ikapp", sen fick man glatt ringa och paminna honom om att man faktiskt var skyldig honom pengar. *fniss*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka