Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hejhej!
Jag och min Curry bor i Kristinehamn! Roligt att du köpt din unge här, från vilket stall om jag får vara nyfiken?
Närke bor du i, vi tillhör möjligtvis inte samma klubb då? CWR?

Idag har min fogliga (harkel) ponny blivit uppställd på gången, borstad och fått framhovarna lyfta! Det går bättre och bättre även om han nafsar efter mig. Suck..
Skall börja inkludera lyftning av bakhovar nästa vecka, men då tar jag på mig säkerhetsvästen också. Lätt i både bakkärra och framvagn som han är.
Han gör alla sina ondsinta hyss med öronen framåt i alla fall.... Den åsnan... :love:

Sadlade
Wlina, Texaz, Jannice

Suttna på
Jannice

Gjort inte ett piss...
öööhh...Eva....:eek:

Bewildered

:angel::angel::angel:

:cool:

*allman gruppkram med tillhorande kaffepaus*

JDFJ
Harligt det later :D o bra tank emd vasten! Sickna sma busrattor de kan vara de dar smattingarna

Jag borde skicka in en ansökan om namnändring trots allt.
Från Kinda Curious till Kobra Curious.. För han är nyfiken på allt, speciellt hur matte smakar..... :angel:
Men jag älskar verkligen den lilla skiten och alla hyss vägs upp av när jag får lägga armarna kring hans hals och krama honom och han bara står där med öronen framåt heeeelt stilla och tuggar förnöjt :love:

Tänkte lastträna idag när transporten ändå var hemma efter klinikbesök med Sonjas fångsjuka mamma....

Så mycket träna blev det dock inte eftersom goa fröken bara traskade in villigt och stod där trots att jag gick ut:love:

Inte förrän jag började backa henne klev hon bakåt. Hela tiden med sitt vanliga uttryck "det här är väl inget konstigt":D

Tanken är ju att hon ska säljas, men som det är nu gräver hon sig bara djupare in i mitt hjärta...:crazy::love::love::love:

Kul att jobba henne är det i allafall!!!!:laugh:

jag känner igen de namnet kinda curious, curry? undra om han kommer från mina hemtrakter?:)
promenerar mest med min lilla nu med sadel och träns på, hon tar de mesta med ro! Vi tränar på att gå förbi andra hästar och uppföra oss och de går bättre och bättre! Har även suttit på henne:)

Gahh Vlina, du är hemsk! Nu får jag ännu mera prestationsångest..

Skämt åsido. Kul att det är så många som ligger i med sina ynglingar. För det är vad de är just nu. Bebisstatiet känns passe och nu börjar de visa vilken ull de är av. Det är jättespännande:bump:

Sadlade
Wlina, Texaz, Jannice

Suttna på
Jannice, Wlina

Lastträning
Texaz, _Eva_

Gjort inte ett piss...
Bewildered

mvh Eva

Borås hämtade jag vildingen!

Idag var han verkligen en Kobra. Försökte bita mig flera ggr från och till hagen men står som ett ljus i stallgången när jag borstar och lyfter framfötter.. Tog även ut en pad och la den på ryggen och strök med ner för rumpa och bakbenen - inga problem.

Förstår inte varför han skall bitas så förbannat, men får skylla på att han verkligen inte blivit hanterad ordentligt det senaste året.
Framsteg sker dock varje dag, han är jäkligt positiv med hovlyften.
Väntar på att isen skall släppa helt i paddocken så jag kan komponera ihop min rundcorall och sedan få fason på min gorilla.

Gjort inte ett piss...
Bewildered

mvh Eva

:cry::cry:
jag vill ha VAR!
Berattade jag att medan svenskarna i sodern glor pa sma varblommor o kanada gass... sa fick vi snostorm? o0

:cool::cry:

hmm.. det ar ett under att jag inte ser ut som ett forvuxet marsvin som mina hastar gor. mulliga ar bara fornamnet.

Förstår inte varför han skall bitas så förbannat, men får skylla på att han verkligen inte blivit hanterad ordentligt det senaste året.

Unghingstar (jao han raknas la lite fortfarande som en san eftersom kulorna anda var dar till alldeles nyligen) kan vara forbaskat orala. Nypas, tugga, pilla o fiddla. Valacker med iofs... asirriterande! :devil: Det verkar ga lite i perioder dock, so hang in there! Men bits han grinigt eller ar det "leksamma tjuvnyp" eller "bara smaka lite"?

En tvaars ponnyhingst trottnade jag pa nar han smanops en gang for mkt, sa honom bet jag faktiskt tillbaka (i orat, under mina unga tonarsar..) tro't eller ej men mig nop han inte efter det. :angel:

Det är blandat. När jag leder honom kan han bli riktigt testig och hugga, när jag då viftar bort honom med antingen handen eller repänden så kan han bli tuff och försöka ge mig en stöt med bogen. På stallgången nyps han mest med öronen framåt och lite mer "plockigt".
Jag tror det handlar helt om ledarskap. På friare vidder som vid promenad/ledning så blir hans kroppsspråk mer testande och han vill inte riktigt låta mig ha kommandot. När han jobbas lös i paddocken och jag verkligen ar utrymme så blir han istället väldigt införstådd på att det är jag som är högsta hönset och han svarar snabbt och bra på mina "hjälper" och är mycket kontaktsökande och uppmärksam.
Så, hang in there är ett bra uttryck på vad jag försöker göra. Ha i åtanke hur lite hanterad han är, att han är 2 år och "hingst" och att han bara varit i min ägo i en månad.
För han har allt i majoriteterna av stunderna riktiga guldögonblick då han går bredvid mig med avslappnat långt rep och stannar ALLTID när jag stannar och säger "woah". Jämfört med de första veckorna när han stod på bakbenen hela vägen ut i hagen......
Så nog utvecklas han alltid!

Uppdaterar listan lite här innan jag ska kasta ut hästarna :)

Sadlade
Wlina, Texaz, Jannice

Suttna på
Jannice, Wlina

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Gjort inte ett piss...
Bewildered

Fröken har även fått bekanta sig med bron och grind från trailbanan men jag vet inte vad jag ska döpa den till. Markarbete?

Ha en fin dag allihopa!

Kl

Ah min lilla puma har allt skött sig idag. Matte hämtades honom i hagen i full krigsmundering (hjälm+säkerhetsväst :rofl: ) och efter ett par meters ledande tog han ett stort smakprov på västen, och såg sedan väldigt förbryllad ut...
Inne på stallgången skötte han sig bra och lyfte snabbt upp frambenen när jag bad om dem och protesterade inte när jag höll upp hoven några minuter :love:
Provade även bakbenen en varsin gång, han sparkade, precis som han gjorde i början med frambenen, men det var väntat!
Har som mål att vid nästa helg skall han lyfta bak lika duktigt som fram.
Min lilla guldkobra :love:

Hejjahejja!! :D skont med framsteg! :) Han verkar ju itne dum din lille guldkobra inte hehehe du kommer nog fa mycket roligt med honom ska du se!!

aprapa lasttraning... sadar helt aprapa out of da blue,
vi har en jatteharlig transport, jag fullkomligen Alskar den. Den ar inte flashy eller fladig.. men av alla vara hastar har vi ingen som ar svarlastad, skulle jag nagonsin flytta tillbaka till sverige igen sa sager jag bara pickup o gooseneck! Vi har en sk. stocktrailer, en mellanvagg sa man kan kora med tva "boxar". Kor nastan alltid hastarna losa i den sa de kan stalla sig som de vill. Det ar verkligen asskont att inte behova fiddla med de sma finkorna! Risken att de fastnar eller panikar ar minimal. Mina smaskitar, de 2 ganger de akt transport, har varit kolugna. Klev snallt pa och lugnt o fint av. Grimtamjde en hog unghastar harom aret, efter 1.5 dag/flock kunde de ledas in i sin stocktrailer 3 och 3 - da hade de bara transporterats till varan gard.

saaaaaa jakla skoooont efter att ha haft mer an en hast som varit en pest pina och bold i roven att forsoka lasta!

Nu är han allt värd sitt inköpspris och litet till.
Jobbig som vanligt i ledningen men står som ett ljus på stallgången. Idag fortsatte jag mitt arbete med att lyfta hovar och gav mig på bakhovarna. Lyfte de inte många cm men ändå, small steps.
Framhovarna tar han enkelt upp nu!
Sedan kunde jag inte motstå den soliga, upptinade ridbanan och bestämde mig för att arbeta honom lös litet. Men mycket trevligt resultat!
Som förväntat var han inte med på noterna i början men efter att överskottsenergin släppt lite så lyssnade han - på ALLT.
Alla mina signaler gick hem! Varvbyten, gångartsövergångar, halt. Han fattade fort när jag bad om uppmärksamhet från framdelen och när jag fått den så backade jag bakåt och han följde med mig tills jag stannade. Då tuggade han förnöjt och backade snällt när jag tyckte han var för mycket i mitt "space". :love:
Åååh vad jag längtar tills jag kan dela av så ena volten blir en "corall". Blir lååååångt för matte att springa i dagsläget när jg skall bryta färdriktningen för honom :angel:

Vad roligt Grattis! Den här tiden när de är 2-åringar så är de såå himla läraktiga. Många börjar inte förräns 3 och då har de hunnit skaffa sig olater, är starkare, stelare och tuffare.

Du har ju extra mkt jobb just nu med att få honom att göra det du vill men de snappar bra i den åldern och man behöver inte tjata så mkt tycker jag. Min egen köpte jag ju i februari det år hon blev 1 (tror det var februari, däromkring...) Då hade jag samma visa du har nu med en häst som sparkade med bakbenen och reste sig och kastade när man lyfte fram...

Men träning, en bit i taget, så blir de jättetrevliga :love:

Glöm inte bilder så Norna blir lycklig:angel:

mvh Eva

glömde, jag är så nyfiken av mig, vem är pappa till din häst?

*kl*

Vad roligt att det går framåt för er!! :bump:

Alice har för tillfället fått et nytt namn - Full Of Mischeif... Idag har hon hittat ut ur hagen ett antal gånger. Dock lämnar hon inte gården - än.

På gången var hon en plåga, skrapade med hoven tills det kändes som om hon grävt sig genom till Kina och tramsade runt när jag inte brydde mig i henne. TILLSLUT fattade hon att man inte får någon uppmärksamhet när man fjantar sig och började smaska och stå still i lugn och ro.

Imorgon ska jag övervaka henne och se vart hon tar sig ut. Förhoppningsvis så kan jag arrangera så att hon får sig en redig kyss av staketet.

I övrigt så är hon duktig. Alltid lika positiv när man kommer och backa fint undan för en i boxen, även fast hon äter krafften.

Jaa. Small steps. Bilder skall jag ta imorgon, men inga arbetsbilder då han skall få vila från det. Men kameran får följa med för att föreviga hans hovlyftande :grin:
Pappa är Cat man Dooley

Vet du vad som funkade på min herre för att vänja av skrapandet i stallgången? Varje gång han började så fick han.. backa ett steg. Då fick han något annat att tänka på när han fick ett tryck i bogen att ge efter för. För att akta mig för viftande framben så använde jag mig av ett kort hoppspö som min hand och petade med den på bogen på tryggt avstånd. Efter ett par tillfällen fattade han galoppen och slutade med ohyfset! :rofl:

pic-080_192192696.jpg
pic-082_192192857.jpg

pic-111_192193151.jpg
pic-113_192193326.jpg

pic-117_192193466.jpg
pic-122_192193737.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama