Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Vad gör du därborta i England? Läser du någon sorts utbildning?

Ja, testa på den märr som är stabilast. Stona brukar inte sparka sina egna avkommor så de kan stöka en hel del innan de fattar att de inte har en chans utan MÅSTE följa med för mamma är större och starkare...:angel:

Det är nu det andra levnadsåret som du bör göra så mkt som möjligt med dem inklusive sitta upp. Nu får man iofs se till utvecklingen av varje individ men som treåringar är de bra mycket mer kaxiga. Är då grunderna väl befästa så slipper man mycket bråk.

Så du skall göra alla tre?

mvh Eva

Idag funkade lyftandet av alla fyra hovar smärtfritt. Hovslagarens dröm är väl målet för min vessla :angel:
Stanna och backa i grimskaft funkade också det bra efter gårdagens kraftmätning. Hjälmen satt dock på huvudet just in case. Han var påväg upp på bakbenen en gång men var tillbaka på jorden blixtsnabbt. Han kommer bli en handfull det känner jag på mig...
Som vanligt glömde jag kameran. Och idag som är en sådan solig och vacker dag :(
Nåväl. Nu tar vi hästpaus i 3 dagar och flyr till sthlm.

Jag är "au pair", fast barnen är på internatskola för det mesta så jag behöver nästan bara underhålla dom när det är lov. Egentligen är jag här för att ta hand om huset, hunden och hästarna! Annorlunda och lärorikt att rida och sköta engelska hunting/hopphästar jämfört med westerndjuren hemma. Dock inte svårt att välja vilket jag föredrar ;)

Alltså jag får nog göra precis så mycket jag vill, all hjälp är uppskattad. Ägarna som driver ett företag med lite westernridskola och turer och sånt har fullt upp med det så dom små får inte alltid riktigt så mycket uppmärksamhet som dom kanske skulle behöva. Tur dom kan underhålla varandra.
Men jag har alltså inte huvudansvaret för någon av dom utan hjälper till så gott jag kan när jag har tid och lust!

Det är så himla roligt att se att tråden är levande under veckorna och att få läsa vad ni alla håller på med! Det är tom så att jag tar upp buke när jag får en kort stund över på jobbet och kollar om någon skrivit nått :D

Här händer det inte så mycket. Jag har jobbat rumpan av mig i veckan och Alice har bara fått lite pyssel, flätad man och gos. Hon börjar bli riktigt fin och rund nu (tycker mig se en skillnad) och idag fick jag verkligen konstatera att hon faktiskt är gul... Hon har varit väldans lik en skimmel nu under vintern men nu börjar solgenerna komma tillbaka.

Planen var att tömköra henne på riktigt idag med hjälp av medryttaren på valacken men då hon fick hoppa in på jobbet så fick vi pyssla själva idag. Det gjorde att det fick bli en långtur med Alice som handhäst och hon var så duktig! Testade att trava lite och hon väljer helt klart galoppen, vilket är kul. Hon har fina gångarter och jag kan knappt bärga mig tills jag får rida henne.

Eva - Hahahaha, det tycker jag låter som en plan! Äckelpositiv låter som skyhöga höjder :rofl:

Nu ser jag fram emot fler rapporteringar från er!! :bump:

Jahapp, då ska vi se om jag lyckas få in Sonja här...
files

Mättes igår; 146 fram och 149 bak.

Mycket tufsig i pälsen pga att en valack som gått här gillade att äta på henne....:p
files

Tjo !
här går inget som jag vill längre tror jag har en med vårkänslor så ini vassen han naffsar och tjaffsar värre än värst så tipset från Eva
mottogs med glädje ;)
Hjälm på i all hantering från o med nu o ett bra tag framöver
hmmm jag blir lite grå hårig nu när jag ser va stora era är :crazy:
min är ca 135/136 fram och 133/134 bak
o jag hoppas för fullt att han åtminstonde ska sluta vid 147 som sin mamma
ja ja tiden får utvissa det
här ska jobbas vidare på befästa vem som ska bestämma ut av oss två
jösses alltså va envisa dom kan bli i vissa lägen

han uppför sig än så länge i ledning och hantering utan för stallet men på stallgången har han blitt en riktig huligan DAAAAAAAAA
ha de underbart med era snyggingar

Haha det kommer inte sluta med att du bara tittar in, du kommer skriva tills tangenterna skuttar av sig själva innan det är klart:rofl:
Kul att hon funkar som handhäst. Vanilla har inte fått göra nått sånt öht än. Bara allmän hantering så hon skall vara någotsånär trevlig. Jag är ju iofs litet petig att de skall vara trevliga att leda eftersom jag vanligen leder många hästar samtidigt.

För stunden är Vanilla på lekläger hos en massa svarta ståtliga springare medans jag som bäst rider igång min gamla bruna märr vilken ingen människa har suttat på sedan -06. Helt fantastiskt så trots att jag inte ridit henne på 4 1/2 år så satt spinnen och hon var som smörkola i munnen. En lång tur bidde det med syster min. En underbar galopp över gärdet fick vi till oxå.
Planen är ju att rida igång märren för att vara i topp när det kommer till att rida Vanilla. Bra om man kan gå innan man springer lixom.

Texaz, du som var ängslig att din skulle bli så stor, hon är ju mindre än min.... Så måste du läsa på så du kan få in bilder i tråden. Vi vill se!!!

TCJ, du får ha det så härligt nu när du är i mina och Nornas tassemarker. Vilket genast får mig att fundera på var alla bor eg?
Vi kanske tom skulle kunna ha en träff med våra små telningar... Det bör ju vara sommar och varmt förståss... Ja den tål att tänka på..

Flamman, tänk på att han har både welsh och arab i sig, de växer långsamt. Han kommer sig nog även om han inte har så stort bakom sig. Att han är extra stökig just nu kan hänga ihop med att bollarna är på g ner. Men hjälm på sålänge. Safety First:banana:

mvh Eva

Just det, jag glömde.... Norna skall ju ha sitt oxå....:angel:

VanillaFries1.jpg

mvh Eva

Vi bor i Kristinehamn, Värmland. Har släkt i Sthlm så är här titt som tätt.
Fick samtal från hästvakten idag om att vår lilleman ställer sig mycket på bakbenen, har pillesnoppen ute mest och uppvaktar stona i grannhagen :crazy:
Tur husse å matte kommer hem ikväll å lär honom veta hut och att veterinären kommer på tisdag (happy valentines day, hahah) och klipper kulorna.....

Träff tåls å tänka på . Kanske en unghästclinic? Coltstarting eller bara för miljöteäningen.

hmm nä funkar inte, man måste vara inloggad. Om det går att göra inställningar så kanske att du kan göra bilden allmän så den kan ses av alla.

mvh Eva

Han behöver definitivt bli av med kulorna, det hör jag det...

Visst skulle vi väl kunna ha en coltstarting, med undantag för min då eftersom hon kommer att vara uppsutten och riden på innan sommaren. Men det är en bra miljöträning :) vilket är gott nog för mig!
Kanske någon annan hinner upp på sin innan men jag tror ingen planerat det så ja Coltstarting kanske är en riktigt god ide...

För mig personligen vore det iaf skojigt att träffa er och grynen irl. En häst är så mkt snyggare och roligare på riktigt än på bild... :)

mvh Eva

Ja fy, vi skall strax bege oss ut till stallet och se hur illa han beter sig :devil:
Min kommer fisa runt med vardagshantering fram till senvåren, då tänker jag börja starta honom.
Sitta in till hösten beroende på hur hans växtfas, just nu är han alldeles för liten för att jag ens ska överväga. Skyller på de 50% araben som är i honom :angel:

Jaaa nu kan jag se henne!
En brun häst alldeles i min smak. Underbart lättskötta!
Är pappan litet cuttingstammad möjligen?

Hon ser rätt klar ut. När skall du sitta in?

mvh Eva

Pappan (Impressive Oliver) är halter/pleasure-stammad, alltså egentligen inte alls min typ!!:p

Han har dessutom bara lämnat fläckiga avkommor, men modern gillar INTE fläckiga hästar:D så jag tror att hon helt enkelt VÄGRADE leverera en sån:angel:.

Eller så blir årets quarter fläckig:eek:

Ännu inte planerat någon uppsittning...

Idag tog vi med kameran ut och även måttband. Fy, vilken ohyfsad pojk jag har just nu :crazy: Han fick rusa av sig i paddocken litet...

dsc_0284_189217047.jpg

Han är lite högre bak än fram.... :angel: (ca 145 fram och 147bak)

dsc_0361_189217441.jpg

Hälsar GLATT (:crazy:) på husse

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka