Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Svansen ja!

Det är ett sorgligt kapitel. Jag hade en gulbrun skäck förut, han på användarbilden faktiskt... I alla fall, han var värsta bajshästen och SVINADE verkligen ner sin svans jämt.
Jag har provat allt, Schampo, skimmelschampo, klorin, blekmedel, skura varje vecka och plasta in med gladpack, svanspåsar av olika modeller, you name it.

Den hästen hade alltid mer eller mindre diarre från svår misskötsel innan jag köpte honom som åring.
Efter 5 år gav jag upp så han fick gå med sin skitiga svans...

Dock så brukar det funka att tvätta svansen med valfritt schampo, sedan låta det torka aningens och sedan spraya på jodopaxblandning. Verkligen ösa på så svansen ser orange ut och seda bara fläta ihop den och låt sitta över natten. Tänk på att inte spraya på jodopax där själva svansbenet är för annars kan du blistra din häst av misstag utan det är i nedre delen av längderna detta funkar.
Nästa dag kan du ta loss flätan och borsta ut svansen. Den kommer vara vitare eftersom jodopaxen bleker.
Skall du göra henne fin för en tävling så börja med svansen två veckor innan och upprepa jodopaxtricket ett antal ggr tills den är så fin som du vill ha den.

mvh Eva

Jisses ilken baddare!!!:D

Ja här händer inte mycket, Sonja har gått med som handhäst samt blivit tömkörd en gång, bara i rundcorallen med träning att styras.

Borde ta tag i henne ordentligt snart, och ska försöka fixa några bilder.

Rymma är hon bra på, och drar då gärna med sig det spanska stoet på upptäcksfärd:crazy: Lite väl sävlig annars i arbete, hur får man lite mer i sprutt i dom???:confused:

Vaddå, tycker du att min är stor?

Jag som vill ha en liten häst :crazy: sluta väx! Sluta väx! Sluta väx! är mitt mantra...

Sävligheten skall du ta vara på. Hellre det än en som bara springer, det är svårt att lära en häst något om den inte lyssnar...

Men låt dig inte luras, ofta är de sävliga som unga, det är så mycket att se, så mycket att bearbeta så de kan inte alltid ha fart. Ofta är de vingliga oxå så man får helt enkelt ge dem litet tid. Snabbheten kommer vartefter de lär sig och blir vana vid att arbetas.

Kan alla i tråden rapportera hur stora era gullegryn är nu så blir jag glad:banana:

mvh Eva

395370_10150571860675912_733580911_9041936_1629587387_n.jpg

ha ha då ska jag nog va tyst min gull plutt är nu ca 135-136
:D
jag är ju lite rädd att han blir för liten i stället då jag själv är 175
men jag håller tummen hårt :love:
här har de vart svin kallt i helgen inte hänt mycket skulle få hjälp/tips från en vännina för föra helgen men tydligen hade hon för mycket att göra så jag fort sätter med de vanliga så som korta promenader och longering
och ska börja känna på tömkörning
ha de bra med era go fisa och
hjärtligt välkommen TCJ
302213_10150297549550912_733580911_7853127_501063_n.jpg

jo ho då här kommer ett till underbart blå öga eva :love:

Han är ju blåögdare än min :eek::eek:

(Min är isigare tycker jag, din är mera uttalat blå)

Så....*trummar med fingrarna* ..har inte du något att bekänna?

mvh Eva

Flamman - vilken liten sötnos han är. Gullegris är han - helt klart.

AVRAPPORTERING: Alice har nu blivit mätt lite snabbt i stallet idag. Siffrorna är ingefärliga då damen tyckte att måttbandet var sååå läskigt. Inte hjälpte det heller att hennes mentor (min valack) började tycka det var sketaläskigt med ett sådant monster. Dumbulle som lär henne dåliga saker, han som aldrig lyfter ett ögonbryn annars...

Manke: 143 cm
Bakdel: 148 cm
Täckesstorlek för stunden: 125 cm.

Alice ser som sagt lite underlig ut just nu, då hon växer som bara den och arslet har stuckit iväg den senaste tiden. Vi har under ca 2 månader gått från att passa perfekt i 115 täcke för att nu fylla ut 125 täcke mer än väl. Vi får se om hon kan ha ett 130 täcke innan vintern är slut.

Eva - tack för bra tips. Ska ta vara på dem om vi ska ut och visa henne någonting i år.

Anledningen till att jag tycker jag tänker negativt är att jag för ett tag sedan bröt mig ur en väldigt negativ cirkel. Tyvärr så sitter lite av de gamla takterna kvar och jag börjar ibland oja mig över allt negativt som kan hända i livet istället för att fokusera på det positiva och leva i nuet. Som tur är så hjälper hästarna mig någonting enormt. Det är så himla svårt att bryta de där gamla vanorna som naglar sig fast >.<

Haha jag är värsta coachen..

Du får la börja träffa mig privat så skall jag pussa på dig, få dig att blomma och känna dig äckelpositiv :)

mvh Eva ( ja jag är gift och inte intresserad av flickor...)

380075_219640194786171_100002205761262_505156_1497364300_n.jpg

Jag har dom här tre (så smickrande bilder helt klart) födda '10 i mitt stall. Ingen av dom är min egen men den längst till höger är dotter till hästen jag brukar rida och jag har följt med allihopa från start. Allihopa är ston och raserna är som följer: Från vänster - Paint/Ridponny (Arab och typ New Forest), Welsh/Connemara, Quarter/Quarter appendix. Härliga små blandrashistorier alltså ;)
Har marktränats litegrann, somliga sköter sig bättre än andra. Tror fuxen kan bli intressant att rida in, och med intressant menar jag ganska livsfarlig. Ser fram emot en spännande sommar med massa träning och påbörjad inridning!

:angel: Eva vad menar du nu ???
ja visst har han vackra ögon min lill prins
i kväll blev de lite longering och är nöjd med de .

måste i väg och hämta körgjorden och prova tömköra nu under våren

hans underbara kompis flamman fick en kort rid tur och jag va salig

vilka fina bladisar du har smallstep
min är ju quarter/ ridponny ( arab-whels )
427061_10150572983035912_733580911_9044444_1868654695_n.jpg

Idag när vi åkte till stallet så var det planerat att både kamera och måttstock skulle medfölja. När vi kom fram hade vi glömt båda. Skit.
Nåväl, tog lite kort på lillen med mobilkameran i alla fall. Kvalitén suger och färgerna/ljuset ger inte hästen rättvisa. Men nu har vi iaf nakna kort att studera hans färg på.

Sedan så upptäckte jag att hästen och jag har... samma hårfärg.... :eek::crazy::love:

imag0122_188249950.jpg

imag0128_188250299.jpg

imag0125_188250077.jpg

imag0134_188250847.jpg

imag0137_188250963.jpg

(Det ljusa på halsen. Jag ser ut att vilja döda honom, men det vill jag lite också för han gnager på min arm :devil:)

Jag är cirka 178cm lång, så ni kan juh gissa hans mank och korshöjd :rofl:

Jag läste som hastigast att du suttit på Flamman och i min hjärna belv det Blue så jag fick för mig att du var först uppe på våra tvååringar i tråden...

Litet fel va :D

mvh Eva

Han har onekligen mycket märklig färg!!

De mörka fläckarna gör det ju ännu mera intressant. Det kommer bli en av trådens surprise, surprise till våren :)

Jag gissar på ca 140....

mvh Eva

Ål har han också, men om den är genomgående eller ej är svårt att tyda i denna lurviga päls. Ja, en överraskning blir det sannerligen. Jag kanske ska ordna en vadslagning? Haha.

Ahh. Idag har jag fått bli påmind om hur det känns att jobba med odrägliga tonårshästar :devil:
Hipps så hade jag lilleman med sina framben halvt över mina axlar och fick själv vända på en femöring och berätta för honom att mycket är okej här i världen, men INTE det.
Konsekvensen för honom blev att han fick gå ut på en volt ifrån mig och sedan fortsatte vi vår led, stanna, backa-övning tills det genomfördes smidigt. Det lilla glinet testar sin matte :devil:
Tur han är så söt... :love:

Hej och välkommen!

Den i mitten har ju en fräck bläs :love: helt i min smak! Den till höger har ju litet roligt tecken oxå. En brun prick i en vit ring lixom..

Smidigt att ha tre stycken i samma ålder, då kan de vara odrägliga på varandra.:cool:

mvh Eva

Hjälm på nu då tills han vet hut!:devil:

Jag har gjort misstaget så många gånger på alla mina unghästar. Jag tycker att det är lugnt, inga problem.... "Jag ska bara....." osv.. och ta mej fan att jag på varenda en lyckats med att antingen få en hov i huvet och det paltar utav helvetet, en tjongare så jag trillar i vattenkaret får hjärnskakning och i bara farten knäcker nått revben eller *peppar, peppar* hinner jag undan och klarar mig med blotta förskräckelsen...

Och jag borde veta att i 2-årsåldern så kommer ALLTID det där tillfället när man trodde man hade koll och plötsligt händer det grejjer. Så får jag min påminnelse och då är jag superduktig med hjälmen på den hästen tills den är säker att hantera. Lagom till nästa unghäst har jag glömt.

Så Keep it safe and sorry allihopa i tråden. Börja tänk Hjälm På nu när ni hanterar era små. Det är nu de får för sig att börja testa och då är de plötsligt stoooora...

mvh Eva

Kul att vara här!
Måste erkänna att jag aldrig lagt märke till att hennes vita prick i pannan är en ring, tack för upplysningen ;)
Sedan oktober har jag befunnit mig i England men i mars återvänder jag hem så då ska jag ta tag i dom små vilddjuren på riktigt. Det är hög tid att lära dom hur man går fint i koppel t ex..

Såhär roligt såg det ut i augusti när jag undersökte om Totsie hade någon naturlig fallenhet att följa med mamma som handhäst!

imgp7042_171134755.jpg

Första gången på lilla bron, den gillade hon och ville gå över mest hela tiden :)

imgp7052_188480370.jpg

Och jaaaa, jag kanske eventuellt hade liiiiite långa tyglar, därav den snygga handplaceringen...

Nej fy fan. Jag har inte haft unghäst på 4 år och hunnit glömma detta ljuvliga med tonårstrots och att både testbita och testsparka matte. Så hjälm blir det hädanefter. ÄVEN på min sambo och där med basta. Jag sa till min käresta senast idag att "Det kommer gå från klarhet till klarhet en stund. Man är i himmelriket och hästen känns så jävla SAFE. Plötsligt vänder allting och du kommer börja tvivla på både dig själv som hästmänniska och på hästen. Vilja sälja den både en och två ggr. Men hav i åtanke att det är en TONÅRING vi har med att göra. Det är därför de är så ljuvliga :love: :smirk: "
Haha. Nåväl. Imorgon skall jag tvångspussa honom och prata om hur man beter sig bland folk nu när husse och matte åker till sthlm i helgen och han är själv hemma i vår hästbarnvakts våld.

Haha vita tecken i pannan förändras oftast litet när de släpper fölpälsen. Sen ser de alltid olika ut beroende på om det är sommar eller vinterpäls...

Du är ju dagens pajas :bow: Värsta gapskrattet bjöd du då sannerligen på :love:

Nu skall du få ett handfast tips så du slipper skada dig.

Skaffa eller använd en rejäl gjord eller sadel du inte är så rädd om och sätt på den säkra märren (gärna mamman till unghästen/fölet). Sätt repgrimma alt rejäl fölgrimma på unghästen/fölet och bind sedan fast på höger sida på den säkra äldre hästen. Du kan binda i sidan på sadelgjorden alt i gullet på sadeln beroende på hur stor fölet/unghästen är.
Nu leder du den säkra äldre hästen på vänster sida och unghästen på högra sidan har inte annat val än att hänga med.

När unghästen kommer på att den sitter fast så kommer den att stegra, kasta sig och tidvis springa på bakbenen med frambenen på sin mamma/den säkra äldre hästen.

Allt detta medans du är i säkert förvar på andra sidan.

Är föl/unghästen mycket motvillig att gå frammåt kan det hjälpa att lägga ett långt rep som en slinga bakom rumpan och dra litet extra i det.
Det brukar bara behövas några gånger så har de lärt sig tricket att de skall följa repet sedan kan man sitta upp och ha dem som handhäst.

Nu kanske detta är ganska drastiskt men jag är van att leda flera hästar samtidigt, i somras hade jag ju Vanilla, märrarna och två föl så de måste vara lydiga om man skall leda alla samtidigt på vägen.

Har du hemlängtan nu?

mvh Eva

Lät som en smart idé, ska nog prova när jag kommer hem! Fast nog klokast att börja med Joline (i mitten på bilden) så jag lär mig hur det ska gå till, för hon och hennes mamma är klart lugnast. Vore roligt att kunna ha med fölisarna (man kanske inte ska kalla dom det längre haha) ut på kortare turer så dom får vänja sig vid världen :)

Jag längtar obeskrivligt mycket!! Men bara 28 dagar kvar nu, så gott som ingenting :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka