Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

hmmm.... okej ett bajskort då...:crazy:

vanilla2yr11.jpg

mvh Eva

Tack! Jag vet inte vad det skall bli av denna färg! Ska ta nakna kort imorgon bitti så ska ni få hjälpa mig å gissa. Han är född brun, mamma är brun å pappa buckskin. Men över hela halsen är han FULL i vita hår och de är vita ända ner i rötterna. Vit i ansiktet, stickelhårig över hela kroppen .
Vet ej om skimmelanlag finns i släkten, så detta ska bli SJUKT spännande!
Nej, han skall skäras snarast möjligt...

Senast ändrad:

Forskade litet bakåt i Currys stamtavla. De som det fanns bilder på så visar det att fjärdeled och bakåt på morfars sida finns massor skimlar. Nästan dominant skimmel.
På pappas sida hittar jag inte en enda, bara röda och buckskins.
Kan det vara möjligt att han antar någon form av skimmel, trots att ingen av föräldrarna bär färgen själv men anlagen finns i ialla fall ena sidan av stammen? Eller är det mest troligt att han är stickel?

Senast ändrad:

Skimmelanlaget hoppar aldrig över en generation så om båda föräldrarna är solida kan han inte vara skimmel. Dessutom tycker jag absolut han ser ut som en buckskin, dom har ofta silver i päls och man.

Buckskin får han gärna vara :love:
Jag är så dålig på skimmelanlag, det enda jag vet är att båda föräldrarna måste vara det. Därför blir min knopp så förvirrad. Han får gärna börja fälla vinterpälsen så fort som bara möjligt så jag får seeee.

Haha, det var den kollen ja.........
Men teorin om skimmel sprack ändå. Pappa buck, mamma rödbrun.

Är de skimlar så brukar de börja skimla i ansiktet. Så blir det vanligen som stickelhår över hela kroppen innan det vita tar över helt. Litet för varje fällning.

Han kan bara vara skimmel om en förälder är det. Skimmelanlaget är dominant vilket betyder att finns det så syns det. Har du träffat mamman? Så hon inte är registrerad brun som föl men sedan skimlat av och ingen har ändrat i papprena...

Är mamman verkligen brun och pappan buckskin så vill jag ha de vita håren till stickelhår. Men skall ärligt säga attt jag inte är så påläst på tigrerade anlag.

mvh Eva

Mamma är registrerad som rödbrun. Jag har sett foton på henne då de vi köpte Curry av också ägde mamman så fotona var nytagna. Hon är född 2001 och såg typ så brun ut som man bara kunde på bilderna.
Kan det inte bli vår snart? :rofl:

Men om vi utesluter skimmel, kan han vara en ljusare buck då och liksom "bucklar" av sig. (hahah...)

Jag tycker det ser ut som en alldeles typisk buckskin, inga stickelhår eller sånt. Mycket möjligt att han kommer att bli "marmorerad" i ansiktet när han har fällt av.

Oj vad ni skriver fort!
Här hinner ni slänga in massor av inlägg medans jag fortfarnde filar på det jag skriver... :crazy:

Nog kan han vara en buckskin. Gula hästar är inte ovanligt att de är flammiga och litet olika gula på olika ställen på kroppen. Själva cremegenen är att likna vid en genomsläpplig gul kappa vilken läggs på grundfärgen. I det här fallet brun.

För att säkert veta om han har en Cremegen så kan du testa honom. Det är ganska enkelt, iväg med några manhår bara, ganska billigt 25 dollar..
http://www.animalgenetics.us/Cream.htm

mvh Eva

Nämen vilka finurligheter det finns. Jag avvaktar till fällningen å ser vad det kan bli av klimpen. Ska ta lite nya kort imorgon bitti när jag släpper ut honom :)

Ojojoj! Här har det skrivits för fullt! Härligt :)

Välkommen till tråden TCJ, vilken fin häst du har! Inväntar bilderna med spänning. :bump:

Eva - vad kul med ännu en fin bild på din donna. Hon är verkligen superfin. Härlig fläta hon har i svansen. Tjock och fin ser den ut att vara. Fler bilder vill vi ha!

Här har det inte hänt så mycket. Alice har blivit longerad för första gången och hej vad det gick i vissa fall. KUL att se lite action från henne, då hon annars varit väldigt medgörlig så jag började undra om det var nått fel på henne. Körde lite nya övningar som hon aldrig sett förut och hon fattade på en gång. Smart tjej :D Idag blir det nog mystur som handhäst om tempereraturen tillåter. Det är så himla kallt just nu - inte kul >.<

I vanlig ordning så kan jag ju inte hålla mig ifrån att lägga till en bild på oss. Paparazzi som jag är ;)

pic-088_187728681.jpg

Tack Norna.. Jag har verkligen fobier så hav tålamod...

Roligt att du jobbar henne litet, hur håller du henne så ren? Skurar du jämt eller?

Jäkligt kallt... Idag städade vi stallet.

Nån som sett en så blåögd häst?

vanilla4.JPG

mvh Eva

Imorse när jag släppte ut lilleman var det snöstorm, såååååå bilderna får vänta haha!

Absolut, vi har alla saker som vi inte gillar. Jag är verkligen glad över de fina bilder som du lagt upp hitills. Otroligt vackert kort på hennes öga. Du verkar ha ett öga (;)) för bra vinklar och rätt tillfälle att knäppa kortet. Själv skulle jag behöva lite putt i att sluta tänka så negativt. Såg Ponnyakuten ikväll och såg hur en deltagare fick en mentalcoachning. Hmm.. Kanske någonting som man ska önska sig i födelsedagspresent??

Väldigt fint kort. Hon har verkligen isblå ögon. Nästan så att man själv blir avis på den färgen >.<

Peppar inför flera kort från dig i framtiden! :banana::banana:

btw, är det en såndär grimma på kortet där man kan beställa egen text på nosgrimman?

Jag passar på nu på helgerna att ta en dag och verkligen göra någonting ihop. Eftersom jag har dem ute i skogen utan ridbana eller möjlighet att konstgjort ljus så gäller det att passa på när solen visar sig.

Hehe, sanningen ska säga att hon inte har varit borstad sedan i torsdags. Jag tror att det är vintern som gör henne så ren. När våren och all gegga kommer så blir det nog lortgris deluxe tror jag. Hitills har jag dock varit skonad från allt för mycket puts. Svansen är ioförsig gul, så på den fronten tar jag gärna emot tips när det är dags att piffa till henne.

Kastar in ett till kort från igår när hon precis ska sticka iväg i en brallserie. Längtar verkligen tills i höst när jag kan börja sitta in henne. Säkerhetsväst på ;) Samt ett fint kort på henne i hagen. Älskar uppsynen på henne, vaken och allert.

pic-049_187726596.jpg
pic-003_187729194.jpg

Om ni undrar varför hon har täcke på sig hela tiden så är det för att jag inväntar en ny analys på det hö som ges i stallet. Jag misstänker att det har ganska låga värden. Tills dess så stödfodrar jag ganska duktigt och hon får ha täcke på sig för att kroppen ska kunna koncentrera sig på att växa och lagra hull istället för att hålla värmen. Bakdelen har skjutit iväg ordentligt sedan hon kom hit och snart lär väl framdelen följa med. Hon ser lite rolig ut just nu kan man säga >.<

Täcke gör ju en hel del. Väldig massa..

Min går ju på lösdrift och naturligtvis går de in och bajsar i den så fort de får tillfälle. Sen ligger lilla damen i det och trynsover på natten, upp en vända och sen trynsover man sin förmiddagslur på ett par timmar för att sedan äta och bajsa litet till innan det är dags för att trynsova eftermiddag...

Och näe hon har inte täcke så den kanske inte är så konstigt att jag får skura och borsta på henne hela tiden för att ens ha en acceptabel nivå.
Får trösta mig med att de brukar bli bättre när de blir äldre, framför allt ligger de inte så mkt som när de växer.

Vad drar din i täcke? Min drar 135 (ja hon har täcken även om jag bara använder dem när det är regnäckelväder)

Japps det är en namnbroderad grimma men jag använder den vanligen inte till vardags eftersom det är knäppspänne a la skärp och ingen snabbhake.

mvh Eva

Varför tycker du att du tänker negativt, och i fråga om vad?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka