Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Semiquarterbom då, han kanske behöver quarter.

Här är det ganska mkt med. Snickrat på sadelkammaren och har ju ett hus ala arga snickaren....
Maken har varit mkt bortrest, dottern paj på bilen, extra på jobbet och så skall jag resa litet själv i slutet av månaden.
Enda glädjen är att det är SNÖ och fruset så jag slipper geggamojja. Hästarna är glada de slipper pinande regnblåst och kan gå utan täcken.

mvh Eva

Ja tror oxå han kommer behöva quarterbom :devil:
jag kollar lite nu och då vill ju ha tag på en billig kvalitet sadel som han kan ha nu i början .
och som sagt han är ju född sent på året och jag tänkte inte sitta in honom för en höst vinter mot 3 årsåldern:cool:
lycka till med alla era go fisar

Jag längtar tills det blir ljusare, då känns det som om man hinner mer sååå mycket mer på en dag. Även jag är dock glad för det väder som råder. Lite mera snö hade inte skadad, men detta fungerar helt klart för mig.

Ojojoj, jag har knappt vågat tänka på att det är dags att kolla efter sadel till lilla damen. Hehe, they grow up so fast :p

Jag håller med Eva, det kommer nog bli en krallig liten kille det där. Kul! Lägg gärna ut bild när du hittar en sadel.

Här är det fullt sjå på jobbet. Har fått en del kundrelaterade uppdrag så jag sitter i telefonkö hela dagarna och pratar med myndigheter etc. Lagom kul >.< Känns som om jag bara släppt ut och tagit in dem denna vecka.

I torsdags så vaccinerades Alice både för botulism och flunsan. Duktig tjej som bara blev lite överraskad när sprutan stack till.

Idag var första dagen som jag hann umgås med mina hästar, så då passade jag på att träna med henne. Satte på sidepull för första gången och började låta henne ge efter för tryck och vrida huvudet. Hon fattade ganska snabbt och när hon lugnt och stilla gav efter så slutade vi. Förhoppningen är att kunna börja köra in henne nu under våren och sedan blir det sommarlov för hela slanten. I höst kommer jag börja sitta in henne i lugn och ro.

Vad har ni för framtida planer för era småttingar? Är det några speciella grenar som ni har tänkt satsa på?¨

I vanlig ordning så avslutar jag med lite bilder från idag. De är tagna med mobilen, så det är inte världens bästa kvalla eller vinklar.

pic-072_185521176.jpg
pic-071_185523666.jpg

pic-063_185524145.jpg
pic-061_185524371.jpg

pic-060_185524623.jpg
pic-051_185524856.jpg

Jag vet inte varför, men den här bilden föll mig i smaken, så jag lägger ut den också (även om den inte blev så bra)

pic-046_185525349.jpg

Jag har några sadlar som ligger så jag borde nog ha två som passar tror jag.

Men gott råd. Köp ingen sadel nu under våren. Det ni kollar ut kommer ändå inte att passa till hösten.
Och det är ju onödigt att köpa nått nu som inte passar när ni väl tänker sitta på dom om sex-åtta månader.. Det händer mkt på en sommar.
Det är dock inte fel att ha koll på priser så kolla annonser och slå till på hösten då det ofta finns bättre begagnat som kommer ut på marknaden efter att folk har tävlat i det under säsongen.

Planer? Pja vad skall jag säga. Jag är glad att jag ens kan rida igen. Tävla min gamla häst finns inte på världskartan, hon tarvar för mkt ridning. Det klarar inte min kropp. Med Vanilla kan man bara gissa.
Hon är dock väldigt färdig i kroppen så hon skall tömmas, sadelvänjas och ridas in under våren. Lära sig att flytta för skänklar och ge till bettet. Kunna ridas i alla gångarter. Litet galopparbete, cirklar, påbörjat spin och stop före sommarbetet i juni-augusti då hon skall vila.

Plussar hon i manövrarna får hon träna en smula reining under hösten och att jag förmodligen låter någon tävla henne litet som treåring.
Om hon inte plussar så blir det nog mkt ut i skog och mark för att bli en bra allroundhäst vilket jag som person nog mest behöver. En lättsam, bra, stabil och pålitlig häst som jag kan göra det mesta med.

mvh Eva

404908_10150547629955912_733580911_8974689_708102947_n.jpg

lita ny tagna kort :angel:
398565_10150547631430912_733580911_8974697_1288723328_n.jpg

är dock tagna med min mobil så de är ju inge jätte bra bilder

Vad ni är duktiga på att plåta!
Själv har jag prestationsångest så jag klarar inte av att lägga ut en bild om inte hästen är städad och fin på den...

Förresten vet jag inte hur man tar en mobilbild (min telefon och jag är inte kompisar) så när man nu hade tillfälle att ta en vettig bild så har man ingen kamera med sig.

Var det bara jag som hade planer för min häst? Eller blev det omvänd prestationsångest för att jag skall rida min innan sommaren?
Tilläggas kan att min är så himla färdig, hon blir ett monster annars..

mvh Eva

Hej hopp! Här har tiden verkligen flugit iväg - snart är även denna vecka slut.

Jag tycker du har bra mål med din fining. Det ska bli kul till våren att höra om era framsteg och insittningen/inridningen av den första i den här tråden. Då får vi hoppas på att få se henne på våra tävlingar nästa år :bump:

Flamman: Otroligt fina bilder, riktigt mysiga :love: Tycker det var himla fint med den lila grimman på honom.

Den här veckan har varit riktigt händelserik på sätt och vis.
Fröken har blivit mätt och hon är 139 cm fram och 145 cm bak. När jag skulle mäta henne så blev helt plötsligt mätbandet huuur läskigt som helst och hon skulle kasta sig i luften etc. Tramshäst tänkte jag och så körde vi rasselband tills hon studerade med lugn blick och slappnade av. Då gick det som en dans och hon stod som ett ljus på gången.

I söndags så fick hon knata med som handhäst och hon betedde sig bättre än gammelhästen (som taktade sig fram). Vi undersökte fyrhjulingar och soptunnor samt mötte jägare.

Idag så var hovslagaren här och han verkade henne lite. Han skulle klappa henne på halsen och fröken fräken kastar sig åt sidan med en misstänksam blick. Jag gissar på att hon blivit lite misstänksam då den senaste främlingen som klappade henne på halsen stack henne med en spruta. Det var nästan som om hon sa att "Mig lurar ni inte en gång till!". Som tur är så är min hovslagare lugn som en filbunke och tog det hela med ro.

Mina mål med Alice är att få en fin allroundhäst. Hon ska köras in och tillsammans tänkte jag testa mig fram lite och se vad som faller oss båda i smaken. Jag har tränat en del på kor med gammelmannen vilket jag tycker är snorkul, men då hand benställning inte håller för det så la vi av. Så min förhoppning är att hon också ska tycka det är roligt. Jag vill ha en kompis att ha kul med på tävlingsbanorna helt enkelt.

Hu, nu blev det lång inlägg som jag hoppas att ni orkar läsa!

405390_10150547633290912_733580911_8974715_1477124425_n.jpg

visst passar han i lila grabben :cool:

klart man har planer vi ska försöka göra oss redo för några halter klasser .
mest troligast bara en ha ha .
jag har också funderat på att köra in i vår och ta inridning mot nästa vinter.
allt beror på hur han växer.

Har ju haft en del unghästar och varje gång gör man tabben att fota för lite och va man ångrar sig senare så den tänkte jag inte göra om med Blue Ice

har fått chansen till lite hjälp i morgon så de ska bli spännande då följer givet viss kameran med :angel:
ha en under bar helg med era underbara fyrbenting :bump:

305233_10150338026420912_733580911_8113469_1063069518_n.jpg

måste vissa en bild jag knäppte i oktober 2011 mitt sto flamman tyckte visst han var lite lortig om rumpan så hon stog och slicka honom :grin:

Vilka fina bilder! Myspålle som står och tvättar lillkillen :love: Lite OT, men vad är det för ras på fuxen?

Vad kul med halterklasser. Proppen för Pay N´Ride i april har kommit ut nu och jag tänkte försöka åka på trail at hand. Synd att de satte showmanship at halter först på dagen och at hand precis efter lunch. Det lär ju bli en massa väntan och Alice lär ju bli slut i kolan om vi ska traska omkring där hela dagen... Vilket lär resultera i grinlotta när vi ska in på banan >.<

Jag är hur som helst HUR STOLT SOM HELST över min pärla :love::love: Igår följde min sambo och mamma med till stallet som hjälp så att vi kunde ta Alice ett steg längre. Jag har lagt grunden själv med att ge efter för tryck men igår så avancerade vi och hon blev jobbad från "sadelläge" för första gången. Det gäller att passa på när man får hjälp.

Sambon ledde henne och var lite moraliskt stöd men med löst grimskaft. Hon fick själv leda vägen och gjorde väldigt fina och mjuka svängar. Mamma fotade så jag bjuder på de bilder som blev bra och lite ovisade bilder som fanns på hennes kamera. Hene, hon körde lite paparazzistuk, så kroppshållning etc på vissa är lite roligt.

pic-184_186738343.jpg
pic-201_186738979.jpg

pic-186_186739901.jpg
pic-185_186740117.jpg

pic-192_186738758.jpg
pic-213_186739325.jpg

2722_65232480911_733580911_1563211_5689684_n.jpg

Flamman som fuxen kallas är en varmblods travare väldigt trevlig och en hård lärare till lilla Blue.
Ja här hände inte mycket i helgen mer än lite longering och ett evigt tjatande från mig att man ska låta bli o bita på grimskaftet när man stå i stall gången :D
i morgon blir de att köra ut en ny bal och sen ringa hem lite mera då de är sista hemma som åker in i hagen .

Nu din bildgalning! så får jag väl släppa på prestationsångesten och möta mina demoner....

vanilla2yr2.jpg

Skitig är hon oxå....

Nu har jag mätt henne 147 i manken och 151 över rumpan så hon lär bli som sin mamma, sådär 151-152...

mvh Eva

Ha ha ha Eva hon ser stålande ut även me lite skit
hädan efter glömmer du inte kameran inne utan käpp hej vilt vi vill se din skönhet :love:

Vad fin hon är, ser riktigt trevlig ut. Travarna är ioförsig en väldigt trevlig ras i mitt tycke. Min bruna herre är också en varmblodtravare, egen uppfödning. Hade hoppats mycket på honom så att man blev ekonomiskt oberoende resten av livet ;) Han sprang knappt en meter och fick bli ridhäst istället.

Blev det några kort från helgen? Tyckte du nämnde att du skulle få lite folk med dig ut?

Tack, hon är riktigt trevlig. En riktigt tjejhäst kan man säga. Feminim så att det bara skriker om det och poserar gärna.

Alice hade ynkliga 115 när jag tog hem henne innan jul men nu har vi precis avancerat till att stadigt fylla ut 125. Hon växer så att det knakar lillatösen. Fortsätter hon såhär så är hon snart uppe i 135 utan problem.

Vad är det för 10:a som du ska få hem?

Skäms på dig Eva att du inte har med dig kameran oftare! hon är ju kalasfin :love::love::love: Definitivt en av de finaste tvååringarna som jag sett i mitt liv. Lite skit hindrar inte en skönhet.

Jag plussar på flammans pekpinne - ut och ta en massa kort!!

Nuuuuuu är han ÄNTLIGEN hemma! :love:
Hämtade honom igår. Lyckades pricka in JUST den dagen då det skulle bli mellan 15 och 20 minusgrader när vi skulle köra en häst som aldrig sett en transport förut :crazy:
Halvvägs fick vi stanna å lägga på täcke då han dröp av svett, men tack vare det suveräna HW-täcket var han snustorr när han kom hem :love:
Idag fick han dock ha regntäcke på i hagen, jag är rädd för kalla, stela, träningsvärkande muskler..

Han är quarter/arab. e: Cat man Dooley och hingst :devil:

dsc_0219_187568170.jpg

dsc_0211-2_187568028.jpg

dsc_0192-2_187567840.jpg

dsc_0188-2_187567711.jpg

Min älskade sambo och tillika delägare som är ny inom westernridningen är dagens hästvisare :love:

Haha jag känner igen det där, såå himla typiskt!

Grattis till ditt nyförvärv! Du får ta några bilder utan täcke sen så vi får se hur hela han ser ut :)
Jag måste fråga, är han möjligen skimmel eller är det frost i ansiktet på honom?

Skall du spara honom som hingst?

mvh Eva

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka