Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hihi precis! Köra in har jag tänkt!
Har inte haft någon sele men nu fick jag en bättre begagnad av sambons moster! SUPERSNÄLLT! :-)
Så nu ska jag bara beställa en brösta och sen ska han köras in.

Fri tillgång på grovfoder kan han tyvärr inte ha, då han måste gå avskilld från övriga flocken, eftersom han är hingst.
Han går därför med en B-ponny vallack för att slippa gå ensam, vårt hopp var dock att min skulle bossa över den lilla,
och vara lite "ego" om maten, så att han skulle äta mer än den lilla... MEEEN dom är bästpolare, har ponnyn tagit
en stor tugga så det sticker ut ur mungipan så går Bäs dit och äter från hans mun... Dom är hopplösa! ;-)
Dom fodras minst fyra gånger per dygn och sen får han oftast äta hö inne medans jag håller på med honom!

JUST DET!
Jag ska passa på och fråga er, ifall någon har haft samma bekymmer.
Bäs har börjat med att ställa sig och kissa på höet när man kastar in det i hagen, han gör det ALLTID och det
spelar ingen roll om han precis kissat i boxen, han gör det omän det bara kommer några droppar.
Vi börjar dock misstänka att detta blivit en vana för honom, att kissa på höet, för att det inte ska skvittra på
benen, finns det hästar som är så känslig för det?

Hmm jag vet inte, jag har alltid bara haft ston tidigare så jag kan inte riktigt läsa varför han gör så. Vi börjar
dock tycka att det är ytterst äckligt, framförallt för den stackars ponnyn som också måste äta det.

Någon som har någon teori?!

// Jeanette

397211_10150508911945912_733580911_8847236_456125682_n.jpg

jag behöver tips om nått bra till manen då min lilla kille har tjock man och lyckas titt som tätt göra troll flätor som inte är så lätt att ta upp
ska jag leta nå bra glans medel eller är de bäst att börja fläta den tro :confused: hjälp tips då jag tänkt ha hans man lång

Jag använder cowboymagic, hööks egna slicondroppar och pälsglans sen flätar, flätar och åter flätar jag.

Manen växer som ogräs och hålls tovfri, växer jämt och blir enligt min smak väldigt snygg ;-)

Jag flätar, låter han gå med dom i tre dagar sen går han en dag med den utsläppt, flätar låter han gå i tre dagar,
en dag utan. osv.

Så att den får chans att luftas osv. flätar oftast hela vägen, ibland bara halva osv.
Man vet ju själv hur man kan kännas i hårbotten om man haft hård "hästsvans" länge, man kan ju bli som öm i
hårbotten. ¨
Jag flätar alltid hårda flätor, men det är ju en smaksak, tar lite länge stund meeen dom håller sig fina mycket längre! :-)

// jeanette

Klart han pissar i höet. Då slipper det skvätta på benen:rofl:

För att komma undan det problemet och att de trampar ner maten så bygg en enkel höfålla. Biligast, enklast och bäst brukar vara att slå ner ett par stolp och sen bara skruva dit litet plank runtom.
Typ såhär..
corall2.JPG

Har du råd så är det klokt att grusa först, tex 0/32 så dränerar det och de kan stå torrt när de äter. Så kan man mocka varje dag runt ätplatsen så blir Länsstyrelsen glada för den hygieniska och torra matplatsen om de skulle råka komma på besök.

Är hans bästis väldigt mkt mindre? Isf skulle jag fundera äver en ytterligare lösning med ett högt satt hönät någonstans där kompisen som inte bör äta så mkt når.

mvh Eva

Stackarn som måste stå och dreggla medans Bäs äter, fast en bra lösning var det allt!!

Ja en höfålla var helt klart en lösning, i stora hagen där hela flocken står har dom en såndär lyx höhäck i rostfritt,
med grindar och hela kittet.
Våra killar har faktiskt en höhäck dom också, dock i den andra hagen. Det hade jag glömt bort, tänk vad glömsk
man kan bli ;-)

Ska helt klart kolla upp dethär med hönät, om inte annat så är det ju bra då det tar lite längre tid att äta upp :-)

// Jeanette

Jag är skitdåligt på detta med man och svans. Mina andra hästar har alltid fått leva ett eget liv med sina manar och svansar och vanligen har de bara vuxit som ogräs. Dock har de alltid haft svarta manar och svansar, med undantag för en som var skäck och hade vitt och svart blandat. Ingen har haft anlag för riktigt tjock man som din så om de vuxit över "halsbredden så har det ändå varit läge att toppa den för att den inte skall se hemsk ut.
Jag har dålig erfarnenhet av att fläta för då har de tappat mycket strån.

Vanilla är dock av annan ull. Hennes man är nu nere vid halskanten och den är tjock. Gör dock inget särskilt ännu utan avvaktar och ser, hon tovar inte än så jag gör så litet som möjligt. Försöker bara pälsglansa och reda ut så den inte är tovig typ.
Jag vet inte om det är ärftligt men hennes mamma har tjock man, dock har den stannat vid halskanten typ.

mvh Eva

Mmmm eller hur, åttatusenspänn senare.. näää tack.

Min höfålla blir ju ståendes över vintern men är den inte bra kan man stolpa om den til nästa år där det är torrare och framför allt så kostar den bara en hundring......

Finns det ett träd eller en byggnad att sätta en krok i för hönät?

mvh Eva

Du får inte glömma att när Bäs äter i hönätet så kommer det ramla ner smulor till kompisen som han kan dammsuga upp från marken....

mvh Eva

Träd finns det gott om så att fästa den är lätt som en plätt! :-) Just det, smulor!

Det att man upplever att det lossnar mycket hår tror jag beror på att människor/hästar varje dag
släpper hundratals med hårstrån, om det då är flätat i tre dagar så är det ju tre gånger så mycket
hår som lossnar i samma veva, upplevs alltså som mer än när dom släpper lite varje dag vid borsning
eller bara när dom är.
Tror alltså inte att dom släpper mer vid flätning än utsläppt, dock en egen teori så jag har ingen
vidare undersökning på det! :-)

// Jeanette

Idag tog vi oss i kragen och gick (till skillnad från er andra som tränar mkt duktigare) vår första hästpromenad. Dvs promenad men fokus på att på nått sätt träna häst och inte bara förflytta mellan sommarhagar,

Far i huset ledde den gamla märren som fick sadel och släpa på lilla sonen medans jag och dottern turades om att leda Vanilla vilken fick gå och skämmas i sitt leriga täcke och en vanlig grimma. Det blev en tvåtimmars.

Första femhundra meterna så ville hon stressa på upp i rumpan på gammelmärren och lyckades bajsa på sig när det skulle snigla förbi en stooooor lastbil. Hon var skraj och visade det men och flög inte i luften och det är mycket värt än sålänge.
Vi stannade och pausade och de tuggade några grässtrån efter de första 500m vid sjön och då Pang så försvann energin ur huvudet och hon var total chill.

Knallade på några km på skogsvägarna och stigarna efter märren. Bryr sig inte om vatten/ispölar så mkt utan knallar på. När märren travade på och försvann så fortsatte hon att vara cool och knallade snällt vid dottern.

Hade henne att gå först en sväng. Litet obehagligt men hon tar det. Med träning kommer det att funka fint tror jag.

mvh Eva

Du har nog rätt, Jeanette!

Men det ser så drabbat ut på en redan tunnmanad häst....:crazy: Han den fläckiga på min avatar däremot var helt ok att fläta. Dock hade jag en medryttare som fick för sig att göra han fin en gång så medryttaren ryckte halva manen, den blev sig aldrig lik efter det:cry:

Vanillas svans däremot testar jag just nu med fläta och svanspåse. Det har varit så jäkla lerigt och hon har tuggat äckelgräs och blir så lös i magen så hon har diareebajsat hemskt på svansen så jag lessnade. Så fort det fryser är hon ok i magen igen... irriterande.

mvh eva

Problem med dirree har många haft i höst, så även jag!

Vi har dock kommit fram till vad det är, han är känslig mot
protein och magen slår ut om jag ger honom för mycket protein!
Varför dom blir bra när det är kallt har jag dock inget vettigt svar på!

Med lite protein och gröt gjord på linfrön och vetekli så är allt frid
och fröjd!

Just det, min sambo kom på en fantastisk lösning på svansbekhmmret!
Han tyckte att det såg väldigt lönlöst ut att varje dag tvätta hans svans
sååå han lindade in hans svans i gladpack ;-) behövde alltså bara byta
plasten och slapp tvätta svansen eller svanspåsen varje dag! ;-)
Dessutom fastnade knappt någonting på plasten!

Hahaha gladpack hade min gamla medryttare pippi på! Hon satte det i tid och otid på den fläckiga hästen... Det satt väl inte så skitbra dock. Hon packade in hela svansen:crazy:

Hur fäster ni eran gladpack?

Diareen kommer inte av proteinet här utan det är helt klart pga vädret. Hon går och tuggar i sig av gräset som fortfarande har vuxit och innehåller väldigt mkt fruktan. Så fort det är fruset, diaree puts väck.

mvh Eva

Ja min kära sambo har fiffiga lösningar på det mesta, dock med varierat resultat.

Jag gör en inbakad fläta, lindar nerifrån och upp och knyter det sen lite stiligt i håret i flätan! ;-)

Inte så snyggt, men ACK så praktiskt. Ingen skit fastnar och när det blivit allt för äckligt är det
bara att byta! ;-)

Idag släpade jag ånyo ut familj och hästar, båda hästarna var sega när vi började knalla. Efter 500 meter när vi kom till sjön så var det fullt med galningar där för att åka långfärdsskridskor.
Vanilla fick hybris och Emma (dottern) fick problem. Hästen for runt ett par varv och sket på sig så det hette duga medans min halvt döve make glatt spatserade på med gammelmärren utan att märka ett jota.

Till slut fick jag komma fram och tog Vanilla och vråla på maken att stanna. Paus. Vanilla chillade ner medans gammelmärren stirrade upp sig över de konstiga ljuden som rörde sig lika konstigt på isen...

Efter några minuter kom vi in på traktorstigen och luften gick ur båda två. Tog en annan väg idag och hamnade i ett hygge, träskigare och träskigare blev det och plötsligt kom vi till en å. Där upptäckte jag att Vanilla fått ett sår på bakbenet. Ska vi vända eller inte? Beslöt oss för att ta oss över till bättre marker eftersom jag inte ville hon skulle få flera sår om vi gick tillbaka över hygget.

Byggde en bro med slanor för oss människor och sedan slängde maken över märrens grimskaft, hon tog i för kung och fosterland ovan att hoppa som hon är. Därefter Vanilla vilken hade lättare för sig, hon var jätteduktig och nobbade inte utan följde snällt. Jag var förvånad.

Sedan ojämnare terräng, berg, skrevor, upp och ner runt träd osv. Vanilla fick god träning i att gå snällt och vänta på att bli visad en bra väg utan att få trampa sin ledare på fötterna. Backa sig ur trånga passager där vi inte komma fram osv.

Rätt som det var såg vi ett par rågångsmarkeringar och kände igen oss -vi hade hittat hem till vår egen skog :bump: Sista biten hem i vacker mossbelupen skog utan ris på en fin stig var perfekt för vid det laget var vi alla litet trötta.

Det blev 1 1/2 timme idag. Nu står de i stallet och jag skall strax ut och fixa svansen på blondinen.. Det är ett jäkla svanstvättande :mad:

mvh Eva

Ojojoj vad det har varit aktivt i tråden under helgen! Superkul! :bump:

Hehe, jag får nog ta och frammana min inre sygudinna och se över hur jag kan få till en bra och smidigt ländtäcke. Skulle vilja ha ett med limegröna reflexer åt valacken, så att han också har ett komplett reflexset.

Hm... Jag märker hur Alice har väldigt lite och tunn man jämfört med era hästar. Hon kommer nog inte att få så lång och fyllig man som jag drömmer om. Har också alltid låtit manen leva sitt eget liv hos pållarna, så länge den inte tovar.

Alice sprider ut allt hö i boxen när hon får det. Gräver runt och lägger i alla hörnen, gräver ner lite i torven etc. Jag blir tokig på henne, det är så himla jobbigt att hålla efter, så nu har sambon överraskat med att beställa hem en slags hökrubba i gummi som är öppen både uppe och nere som man fäster på väggen. På så vis så kan hon fortfarande äta i en naturlig position men höet kanske stannar på en sida av boxen. Har aldrig haft en häst som gjort så tidigare. Vad tror ni att det kan bero på? >.<

Vad kul att ni börjar ta promenader _Eva_! Ni verkar vara med om rediga äventyr ute i skogarna.

Hmm letade en bild där jag hade nått ländtäcke men hittade ingen just nu, för försöka gräva litet om du vill ha tips på hur den kan se ut..

Jo, hästarna och jag skall igång nu. Idag blev det ingen promenad dock... för vi snickrade på sadelkammaren istället. Men de fick stå i boxarna och glo medans vi körde borrmaskinen, skruvdragaren, elhyveln och bankade.
Det är ju en träning det med, att inte bajsa ner sig fullständigt och tro för litet ovant oväsen...

Borstning och allmän socialträning. Lyfte och kratsade alla fyra på gången, funkar klockrent nu men ännu inte helt ok när hon är lös i boxen.

mvh Eva

Vanilla skottar oxå runt höet i boxen.

Alla mina hästar har gjort det som unghästar men de har kommit ifrån det senare när de chillar ner med att stå på box.

mvh Eva

409342_10150514003870912_733580911_8870530_1076276179_n.jpg

första försöket men trycker att den måste göras hårdare så nu blir de täna på att fläta :rofl:

vi har ju även passa på att taget en kort promis vi fick möte med stallvärden som skulle hemta ved med pulkan oj oj oj va han fjola :devil:
men nyfiken va han så vi följde efter till bron och staxs bakom pulkan
lill grabben

Vilken fin fläta :love: Jag får aldrig till den sådär lite nedanför mankammen. Brukar fläta valacken då han har ganska lång och tjock man, men då måste det vara en tight fläta. Annars blir det kortslutning i huvudet.

Jag kan nog bara denna fläta. ska hem och öva på den som du gjorde.

picture_1980_131899377.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka