Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Aha, jag har ju märkt att valacken var en fröjd som ung. inga protester att tala om och alltid rent och snyggt i boxen. han är ioförsig väldigt enkel nu också.

_Eva_ - Hitta gärna en bild! Så att man kan bli lite inspirerad ;) Det är ju nyttigt med sådan träning också. jag tänkte ge mig på presseningen nu i veckan och förhoppningsvis tömköra i helgen för första gången. Drömmen är att kunna köra par med båda pållarna :love::

typiskt, såg att bilden blev knasig i förra meddelandet. Får ta och fixa det när jag kommer hem.

Sådär.. Nu hoppas jag att bilderna syns.

picture-1981_131899377.jpg

picture-1970_132457599.jpg

Ikväll tänkte jag ta ett myspass med båda hästarna och pyssla med dem. Fläta lite och så. Alice har aldrig blivit flätat, så idag ska det friseras ;)

Hm.. Märker att jag bombar denna tråd just nu. Ni får hojta till om jag ska lugna ner mig.

Idag har jag pysslat och donat, testat nya flättekniker på gammelgubben och testade även att fläta Alice. Jag tror att det var första gången någon flätat hennes man och hon skötte sig perfekt! Duktig tjej som bara stod och lyssnade hela tiden.

Passar på att kasta upp lite dagsfärska biler också, hoppas ni inte misstycker.

Före (jag vet att grimman inte passar, tog Lucas grimma i farten):

pic-005_183798174.jpg

Efter:

pic-020_183798483.jpg

pic-014_183798773.jpg

pic-055_183799017.jpg

Bonusbild: "Puss på husse"

pic-053_183799363.jpg

Bomba på du, det är roligt!

Du fick til en jäkligt snygg fläta på den bruna hästen:bow: Men Alices man blev spretig.. Om hon inte har tjocka manen som passar att låta växa så kanske du får klippa och banda istället, det är ju oxå snyggt!

Men ge det litet tid, hon är liten än!

Vad har ni för galler mellan boxarna? Det ser litet läskigt ut, är det godkänt?

mvh Eva

bomba på bara kul o se att de händer nått ger oss andra lite insperation.
jag har bråkat på flätan i 2 dagar i rad o får inte till den skulle ju vilja ha den som på din bruan häst verkar dock som att jag får träna länge ;)

hans nya träns har kommit men jag har inte lyckas fått nå fin kort på de på än men de kommer jag lova.
:love:

Puh, vilken tur, insåg att jag hade postat de senaste inläggen och fick lite panik. Roligt att vi börjar komma med en massa bilder i tråden, sånt gillar jag. Som fotonörd så blir det en del kort under dagarna. Jag längtar till vårdagarna när snödropparna börjar titta fram och solen börjar värma. Då brukar det bli fantastiska kort!

Jo, jag tog det försiktigt med hennes fläta och satsade på att ha den lite mera på halsen. Att göra tighta ponnyflätar (som den bruna har) har jag snöat in mig lite på, så det gäller att förnya sig :p Sen hjälpte det inte att jag hade plaskat ner hela manen i pälsglans >.< Dock blev jag förvånad över hur pass tjock manen ändå var, så det finns hopp!

Har lite planer på att åka på någon halterklass i vår och miljöträna henne lite. Klubben kommer att anordna Pay N´ Ride i april som man kanske ska försöka masa sig till? Troligtvis lite lugnare än vår första tävling på året som brukar vara fullsmockad med folk… Då kan man ju satsa ordentligt och frisera henne ”på riktigt” :bump:

Ang gallren så ska de enligt min vetskap vara godkända, men jag får ta och dubbelkolla med stallägaren då jag tidigare inte reflekterat så mycket över dem. Stallet är visserligen gammalt, men det borde vara byggt enligt konstens alla regler. Hm….

Flamman - Vad roligt med nytt träns! Det ska bli kul att se bilderna :bump::bump::bump:

Vilken klubb är du med i?
Klart du skall ta ut henne på tävling! Det är spännande så man får ont i magen men lika roligt varje gång man varit iväg.

Gallren kan ha tillkommit vid ett senare tillfälle än stallet godkändes eller så har de missats, bara för att de sitter där nu behöver de inte vara godkända.
Men är gallrets hål litet för stora (vilket kanske är en synvilla) och kan släppa igenom en hov så är det stor risk för att man har en häst som hänger kvar och sliter sönder benet.
Varför jag undrade är mest för säkerhetsrisken. Nu kanske era hästar är snälla i stallet eller ännu bättre, bilden lurar mig, så det kanske inte är ett bekymmer. :)

mvh Eva

Jag är med i WRU. Vilken klubb är du med i?

Jo, planen är väl det. Problemet är att jag har sådana hemska tävlingsnerver, så jag tänkte att en träning eller nått kanske är bättre. Eller så kommer jag kunna ta det chill eftersom hon är så liten så det är "inga krav". Valacken har jag ju lyckats starta ett par ggr med lyckat resultat, det gäller ju bara att komma ihåg att andas. Jag hoppas att klubben anordnar några träningar under våren, så att vi kan åka dit istället :D
Har aldrig haft mycket för showmanship, tycker det verkar lite muppigt. Så det får nog bli en trail at hand om vi ska våga oss ut.

Synade gallren idag och konstaterade att ingen hov skulle kunna komma igenom där. Jag tror det måste vara korten som förvränger. Har iallafall aldrig haft problem under de gånger jag stått där tidigare, så jag hoppas att det inte kommer vara det nu heller. *håller tummarna* Tänkte gå igenom hela stallet nu i helgen och verkligen syna med säkerhetsglasögonen nu när jag äntligen är gräsänka = massa tid att pyssla med pållarna :love:

Det är bra att få någons annan synvinkel ibland, då man väldigt lätt blir hemmablind. Har varit i det där stallet ett par vändor nu genom åren och har inte ens reflekterat att kolla igenom denna gång. Ajabaja... Jag som alltid annars försöker vara noga med sånt.

377801_10150522726740912_733580911_8897171_1895012721_n.jpg

tog bild på lill killen på våran kort tur i dag tror jag knäppte 10 minst men detta var de ända som såg ut som en häst :grin:

Jäklar vad ni ligger på! :bow:
Mycket mera träning av era små än jag gör....Försöker mest få till sadelkammaren så jag slipper ha sadlar boendes i containern, bilen eller på stallgången.
Hade dem inne en stud på dagen när det pissade som värst ute. Vanillas socka på svansen hade kasat ner och var bajsig och blöt så den åkte av.

Flätade helt galet om svansen. Sparade övre delen vid svansroten så flätade jag från svansroten men gjorde inbakat uppåt med det jag sparat. Längst upp blev en liten tofs som jag satte fast i översta spretet med en gummisnodd. Någon sorts variant av fuskardennerfläta:angel:
Men svansen blev kort och med litet tur håller det.....

Norna, du bor inte långt från mig vetdu...Jag är Tauring men borde höra hemma i WRU om man ser till var jag bor :rofl:

mvh Eva

Förressten, fuskmätte lite och damen verkar vara ca 148 cm i manken..

mvh Eva

Åh, jag ska också ut och mäta lite på Sprallis när jag kommer ihåg, riktigt roligt! Tror hon kommer ligga på typ 135 cm manken och 145 cm över korset, ska bli spännande att se hur pass nära man är :D

Hur hög är det beräknat att Vanilla ska bli?

Vad ni är duktiga med att fläta svans etc. Jag bortsar bara igenom hitills lite smått. Hon verkar inte bry sig nämnvärt, men jag tar det steg för steg,

Jaså? Vad roligt!! Hur kommer det sig att du är Tauring? Är du nyinflyttad norröver? Om du bor norr om stan så borde du komma och besöka våra tävlingar i år :banana:

Vilken fint träns! Me like :love::love: Själv kör jag på det billiga Höökstränset nu i början. Sambon gav mig en skarp blick när jag började prata om att köpa ett dyrare träns så det fick bli det billigaste som fanns - för husfridens skull.

Hur gick det med sadel?

Wow - ni verkar ha redigt med snö. Jag vill också ha!

Den här helgen har vi tränat på riktigt bra jag och lilltjejen.
I lördags så lasttränade vi. Upp och in i transporten gick galant, hon nästan sprang in i släpet för att kunna undersöka det. Att backa ut var däremot inte lika roligt tyckte hon. Stod och skakade på rampen ett tag med vi tog oss ner! Upp och ner ett par ggr till så gick det som smort. Ska försöka hålla igång detta nu så att hon får in vanan med det hela och att hon känner sig trygg med att åka låda.

Idag gick vi en redig promenad. Fick sällskap av en vän som red på min bruna och tillsammans tog vi oss fram över stock och sten, diken och runt sopkärl. Duktig tjej som fick ha filt med selgjord över. Reagerade inte ens.

Bjuder på några suddiga mobilbilder från idag :)

pic-110_184554081.jpg

pic-107_184560481.jpg

bidde ingen sadel då den var så tok smal :/
men men de finns tid till att fortsätta leta.
tränset är jätte fint inge dyrt heller utan bara 250:- med tyglar
vilket va ett bra pris tycker jag.
vi har haft lite skoj för oss i dag jag andväder ju en ridgjord för vänja min med sadelgjorden och i dag vissa min lill kille att man kan faktiskt fastna i stigbygeln
när man är liten o nyfiken :rofl:
turligt nog blev de bara en huvudlyftning och en ängslig blick på mig för att få hjälp .
tur att de är en cool kille.

vi har fått ca 1 dm snö inte mycket men jämt över backen så de ser trevligt ut.

Hmm, jag har aldrig kommit mig för att mäta hennes mamma men hon är väl cirka 152. Har bara träffat hennes pappa en gång och han är nått liknande, kanske någon cm högre.
Hon har en helsyster som är i ungefär samma size som deras mamma så Vanilla klämmer väl iväg några cm till detta år.

Jag hade ett hästställe på den sidan i sådär 10 år och var med från början typ så när vi köpte mark på den här sidan stan så har det väl hängt i att vara kvar.
Det har ju inte spelat så stor roll eftersom jag ju ändå inte kunnat rida. Jag känner faktiskt en del folk i WRU sedan gammalt så det blir väl så att jag förmodligen går med där eftersom Denan ligger bättre till än Taures hemmabana som plötsligt ligger väldigt långt bort.

Förresten är inte det billiga höökstränset att förakta, det var väldigt bra kvalitet på det.

Vad var det för storlek på sadeln flamman? Han blir liten men biffig den där...

mvh Eva

hon som hade den visste inte men jag mätte fram mellan choncharna och där låg de på 17cm och så var de ganska smal vinkel eller va man ska säga så jag av böjde .
flammans sadel har ca 20 cm fram och mer vid vinkel och där ser de oxå nätt ut när man lägger den på honom men de kan ju bero lite på att den är på tok för lång och hamnar fel
:angel:

Just nu är de lite mycket här vi har börjat två tunga kurser distans och jag får inget riktigt grepp vad läraren vill :/
så stackars lill killen får bara kvälls promisar eller longering
snart blir de ljusare så man ser va man gör äntligen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka