Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du haft ute massör eller liknande för att kolla igenom hästen? Spänningar och låsningar kan göra så att musklerna försvinner.

Vi har en tjej i stallet som är utbildad massör, som får knåda på honom med jämna mellanrum. Inte som alternativ till veterinär (för att kommentera alla vidare inlägg i tråden) utan som allmän uppfräschning och hjälp att hitta var det kan sitta knepigheter - med lite tur innan de blir till skador på veterinärnivå, och så ger det mig tips om vad jag ska tänka på när jag rider. Långa Hästen har sina spänningar emellanåt, men de brukar åtminstone vandra runt och variera en del,så det har inte känts som något uppenbart där.

Nå, idag ska vi till Ultuna och ta bilder, så får vi se om de hittar något eller om vi ska tro på att knäna är skyldiga till allt. (Det är ok i så fall, eftersom de inte hade något fel som syntes på röntgen; då är det förhoppningsvis något hanterbart.)

Men jag har faktiskt full förståelse om man inte har förtroende för veterinärer som aldrig tittar högre än knän på hästen.

Helt enig med dig i den frågan. Min känsla är att just den typen av veterinärer kommer att krympa i antal i framtiden för nu verkar många ha fattat att hästar har ganska mycket mer kropp än bara fyra ben.

Tack! Allt gick bra, hästen var lättlastad (fast jag såg tydligt ögonblicket när han insåg att det inte alls bara var lastträning utan att han var lurad), och de tog en himla många fina (hoppas jag i alla fall!) bilder på Långa Hästens långa rygg. Tyvärr får jag ju inte veta något eftersom de skickar svaren till remitterande veterinär, men jag ska se om hon kan tänka sig att berätta om de hittat något skumt, tidigare än om två veckor när hon kommer tillbaks. När veterinären där tittat på bilderna så ville de ta några nya på halsen ur andra vinklar, men jag vet inte om det är för att de skulle bli bättre eller om de hittat något skumt. Vi får se...

Och vad var problemet med hästen till slut då? Varför blev den sned i bäckenet?

Grundorsaken är troligtvis en relativt stor skada på bäckenet någon gång tidigare i hästens liv (den har läkt och är nu stabil). Rätt stora fragment har liksom ryckts loss på kanten (anatomi är inte min starka sida...) troligtvis har hästen halkar rejält. Dessutom var samma sidas korsband väldigt ärrigt o fult så det har ju varit skadat minst 1 gång tidigare.

Denna gången nu var hästen inflammerad i samma sidas SI-led och hade en nyare skada (den kan inte skyllas på ngn annant att ha missat) på andra sidans korsband. Inflammationen var så gott som utläkt på en behandling o korsbandet m vila.

Hästen har alltså blivit sned "alltid" tidigare. Får väl se hur det artar sig nu.

Nästa vecka ska vi till vet sedan den där träningen Tiger blev halt igen. Ska bli spännande o se vad det är som stör honom o hur det kunnat hända bara sådär :p

Har passat på o rida på ett annat ställe o jag o ponnys alltså :love: första ponnyn fick jag hoppa ett litet skutt med o med nästa ponny mötte vi bla en superstor traktor m släp o kompisen som var med var modell nyinriden megarädd dressyrhäst. Och jag bara sitter där med ett töntigt flin och är jättelycklig :love: inte alls rädd. Iofs väluppfostrade storstallsponnys men ändå.

Intressant oxå att båda två kändes relativt stora o ffa normala i gången, ena var väl maxad o andra typ 142. Ponnygång som jag uppfattat det har alltså bara varit dålig gång/oriden gång. Den jag fick rida på ridbanan var dessutom precis tvärtom Tiger i snedhet, sjukt intressant att jag direkt verkade byta sida på mina problem, hmm! Mer fokus på att inte fokusera på snedheten alltså utan på motsatsen/att bibehålla rakheten. Vilket ju iofs är självklart men ja :angel:

Tiger växer pälsen på och han har börjat få hösilage på natten - överlycklig hest :love:

Jag har äntligen invigt mitt nya hinder i hagen : banana:, tog bara några månader pga avsaknad av vettig sadel :p.
Trodde att det skulle vara både tittigt och för högt, men fuxen bara skuttade över som om det vore självklart O_o!
Även det andra omgjorda hindret tog hon utan problem, åtminstone från det höga hållet. Det låga hållet var fortfarande läskigt konstigt nog...

Knashäst :p

Jag har äntligen invigt mitt nya hinder i hagen : banana:, tog bara några månader pga avsaknad av vettig sadel :p.
Trodde att det skulle vara både tittigt och för högt, men fuxen bara skuttade över som om det vore självklart O_o!
Även det andra omgjorda hindret tog hon utan problem, åtminstone från det höga hållet. Det låga hållet var fortfarande läskigt konstigt nog...

Knashäst :p

Hon är förståndig och inser att åt det låga hållet kan hon råka snubbla över hindret ju! :rofl:

Igår startade vi våran första H90 både för mig och hästen :D
Jag tänkte på det hela tiden som en träning. En första gång till att göra misstag och glömma saker på liksom. :p
Dressyren hade vi inte tränat så mycket på innan. Är ju inga konstigheter egentligen och red igenom programmet på dressyrträningen tidigare i veckan. Hade dock inte räknat med en häst som slänger sig när han kommer inom 15 m från domaren. Varje gång.. Så nu blir det till att träna dressyrdomare i vinter. :o

Hoppningen är jag supernöjd med honom. 2 räcken ner, inga problem. När mer styrka kommer tillbaka orkar han få upp frambenen bättre.
Låg sist innan terrängen :p

Direkt efter hoppningen lastade vi och åkte till terrängbanan. Gick bangång till häst innan besiktningen. Han fick äta lite gräs på parkeringen och sedan in i transporten och vila 1 h.
Uppvärmningen till terrängen gick fint. Han hoppade framhoppningshindren lite lamt men när jag satte bättre galopp i honom gick det bättre. Gick till starten och red runt lite. Kom helt plötsligt på att mitt medical card låg kvar i bilen. Mamma hade gått till filmningsplatsen och hon hade bilnyckeln.. Fick låna en telefon och ringa mamma. Trava bort och möta henne och snabbt till bilen och hämta den. Hann innan starten och nästa gång kommer jag komma ihåg den första gången. :p

Terrängen gjorde han bra sen. Fick ett stopp på kombinationen med många tidsfel därtill men inget jag bryr mig om. Lät honom galoppera på i sin hastighet utan att pressa på så mycket. Är ju inte riktigt i den tävlingskonditionen som innan skadan.

Blev 49:a tillslut, inte för att de spelar någon som helst roll. Vi kom igenom allt med fantastisk attityd och framåtanda :bump:
bortsätt från dressyren då. :angel:

Igår startade vi våran första H90 både för mig och hästen :D
Jag tänkte på det hela tiden som en träning. En första gång till att göra misstag och glömma saker på liksom. :p
Dressyren hade vi inte tränat så mycket på innan. Är ju inga konstigheter egentligen och red igenom programmet på dressyrträningen tidigare i veckan. Hade dock inte räknat med en häst som slänger sig när han kommer inom 15 m från domaren. Varje gång.. Så nu blir det till att träna dressyrdomare i vinter. :o

Hoppningen är jag supernöjd med honom. 2 räcken ner, inga problem. När mer styrka kommer tillbaka orkar han få upp frambenen bättre.
Låg sist innan terrängen :p

Direkt efter hoppningen lastade vi och åkte till terrängbanan. Gick bangång till häst innan besiktningen. Han fick äta lite gräs på parkeringen och sedan in i transporten och vila 1 h.
Uppvärmningen till terrängen gick fint. Han hoppade framhoppningshindren lite lamt men när jag satte bättre galopp i honom gick det bättre. Gick till starten och red runt lite. Kom helt plötsligt på att mitt medical card låg kvar i bilen. Mamma hade gått till filmningsplatsen och hon hade bilnyckeln.. Fick låna en telefon och ringa mamma. Trava bort och möta henne och snabbt till bilen och hämta den. Hann innan starten och nästa gång kommer jag komma ihåg den första gången. :p

Terrängen gjorde han bra sen. Fick ett stopp på kombinationen med många tidsfel därtill men inget jag bryr mig om. Lät honom galoppera på i sin hastighet utan att pressa på så mycket. Är ju inte riktigt i den tävlingskonditionen som innan skadan.

Blev 49:a tillslut, inte för att de spelar någon som helst roll. Vi kom igenom allt med fantastisk attityd och framåtanda :bump:
bortsätt från dressyren då. :angel:
Min lilla häst blir alltid spänd när jag ska rida dressyrmomentet inomhus (utomhus går bättre), så jag fick den briljanta ( :meh: ) idén att anmäla mig till en inomhustävling i dressyr för att träna. Om hon hade blivit rädd för domaren varje gång jag red förbi den så hade jag ju vetat att hon faktiskt tyckte att den var läskig. Nu gick hon istället slumpmässigt förbi domaren utan att reagera och slumpmässigt hoppade hon i sidled. :banghead: Inte bara domaren heller, sargen på motsatta kortsidan bör tydligen också mötas med viss skepsism. Ibland. Det ÄR ju bara att träna vidare, men just där och då kändes det lite tröstlöst...

Nu ska vi vara med på en hopptävling och sedan blir det vila, innan vi sätter igång och tränar inför nästa år igen. Och då ska jag träna dressyr inomhus! :cool:

/Lady_S

@fritz_92 Vad full i skratt jag blev när jag såg dina filmer...det var ju du som startade precis innan "min" junior! Min snygga fux som syns längst ned på din dressyrfilm....

Jag missade anmälningen till Össjö och har tröstat mig med att rida förjakter i Öved istället. Igår red vi en runda på ca 6 km, sen skulle vi hoppa deras 70-bana. Fram till andra hindret tänkte jag "min häst är ju riktigt lugn, det är ju väldigt trevligt att rida då", sen kom hon på vad det var vi gjorde och jag kunde inte hoppa alla hinder för även om jag höll 6-7 hästlängders avstånd till framförvarande ekipage så sa det bara swish, så var vi ikapp och jag ville inte hoppa i rumpan på framförvarande. Trodde hon skulle lugna sig när vi red andra rundan men då gick det så fort redan i starten att hon nästa hoppade rätt ut för den lilla kullen efter första hindret. :nailbiting::eek: Red så gott det gick på några hinder men efter vattnet så struntade jag i slutet och använde istället en grupp islandshästar som vägg, så jag fick stopp på henne. :angel:O_o:D De tittade lite konstigt på mig, men jag tackade för hjälpen, sen galopperade vi vidare på tvären (hon trodde hon skulle få fortsätta). Tur att jag inte ska rida den riktiga jakten till helgen...

Jag tror att hon lade sig till med en ny nivå av galenskap efter förra helgens träning. Vi var på den nya banan i Sälshög och där hade de märkt ut var hundrade meter, så vi skulle träna på att rida i rätt tempo. Det tog min häst en gång att fatta det, sen blev hon bara odrägligare för varje start vi gjorde. Att vi lade till hinder efter ett par gånger hindrade inte henne från att nästan stå på bakbenen innan vi skulle iväg. :meh: Oturligt nog, så stannade hon på ett hinder och jag stukade tummen rejält. Bytte häst med tränaren så fick hon fortsätta hoppa min tokiga häst. Det gjorde hon med den äran och de hoppade även det stora fruktbordet som brukar stå i slutet på lättklassbanan i Öved. Min häst fick väldigt goda vitsord av min tränare och hon är nog inte nödbedd att starta henne om jag inte själv vill någon gång. :D

Jag missade anmälningen till Össjö och har tröstat mig med att rida förjakter i Öved istället. Igår red vi en runda på ca 6 km, sen skulle vi hoppa deras 70-bana. Fram till andra hindret tänkte jag "min häst är ju riktigt lugn, det är ju väldigt trevligt att rida då", sen kom hon på vad det var vi gjorde och jag kunde inte hoppa alla hinder för även om jag höll 6-7 hästlängders avstånd till framförvarande ekipage så sa det bara swish, så var vi ikapp och jag ville inte hoppa i rumpan på framförvarande. Trodde hon skulle lugna sig när vi red andra rundan men då gick det så fort redan i starten att hon nästa hoppade rätt ut för den lilla kullen efter första hindret. :nailbiting::eek: Red så gott det gick på några hinder men efter vattnet så struntade jag i slutet och använde istället en grupp islandshästar som vägg, så jag fick stopp på henne. :angel:O_o:D De tittade lite konstigt på mig, men jag tackade för hjälpen, sen galopperade vi vidare på tvären (hon trodde hon skulle få fortsätta). Tur att jag inte ska rida den riktiga jakten till helgen...

Jag tror att hon lade sig till med en ny nivå av galenskap efter förra helgens träning. Vi var på den nya banan i Sälshög och där hade de märkt ut var hundrade meter, så vi skulle träna på att rida i rätt tempo. Det tog min häst en gång att fatta det, sen blev hon bara odrägligare för varje start vi gjorde. Att vi lade till hinder efter ett par gånger hindrade inte henne från att nästan stå på bakbenen innan vi skulle iväg. :meh: Oturligt nog, så stannade hon på ett hinder och jag stukade tummen rejält. Bytte häst med tränaren så fick hon fortsätta hoppa min tokiga häst. Det gjorde hon med den äran och de hoppade även det stora fruktbordet som brukar stå i slutet på lättklassbanan i Öved. Min häst fick väldigt goda vitsord av min tränare och hon är nog inte nödbedd att starta henne om jag inte själv vill någon gång. :D
Är väldigt avundsjuk på att ni fick hoppa 70 banan :(. Var tvungen att jobba dumt nog.. har nog aldrig hoppat den med corina på jakt, bara med låne häst.
Men är en väldigt rolig och lagom runda :p, försöker varje år övertyga klubben om att ha en p&c eller startfälttävlan så att man får hoppa den med storhäst :p.
Men till helgen så blir det jakt :) får bara försöka se om jag kan lura ut ngn med klippmaskin så att hästen inte svettas ihjäl..

Hur ser det ut i Sälshög? Det är typ mindre än 5 minuter från mitt stall så måste ju åka dit och prova lite hinder iaf :p

Har ni koll på vad en högupplöstbild tagen på tävling brukar kosta? Blev lite chockad när jag insåg att de två bilder som var tagna på mig skulle bli dyrare än anmälningsavgiften om ja vill köpa dem.. :eek: men kanske brukar vara så? Jag har bara varit på småtävlingar med gratis bilder tidigare. :o

Såhät ser prislistan ut om jag kollar första bild som finns på mig på equipe:

Liten (426x640px)Passar till mobil, facebook och hemsida 75 kr
Mellan (688x1034px)Passar för hemsida och liknande 150 kr
Stor (1363x2049px)Passar för skrivbordsunderlägg och mindre förstoringar 200 kr
Original Privat (2832x4256px)Endast för privatbruk 500 kr
Original Kommersiellt (2832x4256px)För kommersiellt bruk 1500 kr

När jag har köpt utprintade bilder har de nog kostat 100-200 för en A4.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38