Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du haft ute massör eller liknande för att kolla igenom hästen? Spänningar och låsningar kan göra så att musklerna försvinner.
Men jag har faktiskt full förståelse om man inte har förtroende för veterinärer som aldrig tittar högre än knän på hästen.
Och vad var problemet med hästen till slut då? Varför blev den sned i bäckenet?
Jag har äntligen invigt mitt nya hinder i hagen : banana:, tog bara några månader pga avsaknad av vettig sadel .
Trodde att det skulle vara både tittigt och för högt, men fuxen bara skuttade över som om det vore självklart !
Även det andra omgjorda hindret tog hon utan problem, åtminstone från det höga hållet. Det låga hållet var fortfarande läskigt konstigt nog...
Knashäst
Min lilla häst blir alltid spänd när jag ska rida dressyrmomentet inomhus (utomhus går bättre), så jag fick den briljanta ( ) idén att anmäla mig till en inomhustävling i dressyr för att träna. Om hon hade blivit rädd för domaren varje gång jag red förbi den så hade jag ju vetat att hon faktiskt tyckte att den var läskig. Nu gick hon istället slumpmässigt förbi domaren utan att reagera och slumpmässigt hoppade hon i sidled. Inte bara domaren heller, sargen på motsatta kortsidan bör tydligen också mötas med viss skepsism. Ibland. Det ÄR ju bara att träna vidare, men just där och då kändes det lite tröstlöst...Igår startade vi våran första H90 både för mig och hästen
Jag tänkte på det hela tiden som en träning. En första gång till att göra misstag och glömma saker på liksom.
Dressyren hade vi inte tränat så mycket på innan. Är ju inga konstigheter egentligen och red igenom programmet på dressyrträningen tidigare i veckan. Hade dock inte räknat med en häst som slänger sig när han kommer inom 15 m från domaren. Varje gång.. Så nu blir det till att träna dressyrdomare i vinter.
Hoppningen är jag supernöjd med honom. 2 räcken ner, inga problem. När mer styrka kommer tillbaka orkar han få upp frambenen bättre.
Låg sist innan terrängen
Direkt efter hoppningen lastade vi och åkte till terrängbanan. Gick bangång till häst innan besiktningen. Han fick äta lite gräs på parkeringen och sedan in i transporten och vila 1 h.
Uppvärmningen till terrängen gick fint. Han hoppade framhoppningshindren lite lamt men när jag satte bättre galopp i honom gick det bättre. Gick till starten och red runt lite. Kom helt plötsligt på att mitt medical card låg kvar i bilen. Mamma hade gått till filmningsplatsen och hon hade bilnyckeln.. Fick låna en telefon och ringa mamma. Trava bort och möta henne och snabbt till bilen och hämta den. Hann innan starten och nästa gång kommer jag komma ihåg den första gången.
Terrängen gjorde han bra sen. Fick ett stopp på kombinationen med många tidsfel därtill men inget jag bryr mig om. Lät honom galoppera på i sin hastighet utan att pressa på så mycket. Är ju inte riktigt i den tävlingskonditionen som innan skadan.
Blev 49:a tillslut, inte för att de spelar någon som helst roll. Vi kom igenom allt med fantastisk attityd och framåtanda
bortsätt från dressyren då.
Är väldigt avundsjuk på att ni fick hoppa 70 banan . Var tvungen att jobba dumt nog.. har nog aldrig hoppat den med corina på jakt, bara med låne häst.Jag missade anmälningen till Össjö och har tröstat mig med att rida förjakter i Öved istället. Igår red vi en runda på ca 6 km, sen skulle vi hoppa deras 70-bana. Fram till andra hindret tänkte jag "min häst är ju riktigt lugn, det är ju väldigt trevligt att rida då", sen kom hon på vad det var vi gjorde och jag kunde inte hoppa alla hinder för även om jag höll 6-7 hästlängders avstånd till framförvarande ekipage så sa det bara swish, så var vi ikapp och jag ville inte hoppa i rumpan på framförvarande. Trodde hon skulle lugna sig när vi red andra rundan men då gick det så fort redan i starten att hon nästa hoppade rätt ut för den lilla kullen efter första hindret. Red så gott det gick på några hinder men efter vattnet så struntade jag i slutet och använde istället en grupp islandshästar som vägg, så jag fick stopp på henne. De tittade lite konstigt på mig, men jag tackade för hjälpen, sen galopperade vi vidare på tvären (hon trodde hon skulle få fortsätta). Tur att jag inte ska rida den riktiga jakten till helgen...
Jag tror att hon lade sig till med en ny nivå av galenskap efter förra helgens träning. Vi var på den nya banan i Sälshög och där hade de märkt ut var hundrade meter, så vi skulle träna på att rida i rätt tempo. Det tog min häst en gång att fatta det, sen blev hon bara odrägligare för varje start vi gjorde. Att vi lade till hinder efter ett par gånger hindrade inte henne från att nästan stå på bakbenen innan vi skulle iväg. Oturligt nog, så stannade hon på ett hinder och jag stukade tummen rejält. Bytte häst med tränaren så fick hon fortsätta hoppa min tokiga häst. Det gjorde hon med den äran och de hoppade även det stora fruktbordet som brukar stå i slutet på lättklassbanan i Öved. Min häst fick väldigt goda vitsord av min tränare och hon är nog inte nödbedd att starta henne om jag inte själv vill någon gång.
Jag missade anmälningen till Össjö och har tröstat mig med att rida förjakter i Öved istället. Igår red vi en runda på ca 6 km, sen skulle vi hoppa deras 70-bana. Fram till andra hindret tänkte jag "min häst är ju riktigt lugn, det är ju väldigt trevligt att rida då", sen kom hon på vad det var vi gjorde och jag kunde inte hoppa alla hinder för även om jag höll 6-7 hästlängders avstånd till framförvarande ekipage så sa det bara swish, så var vi ikapp och jag ville inte hoppa i rumpan på framförvarande. Trodde hon skulle lugna sig när vi red andra rundan men då gick det så fort redan i starten att hon nästa hoppade rätt ut för den lilla kullen efter första hindret. Red så gott det gick på några hinder men efter vattnet så struntade jag i slutet och använde istället en grupp islandshästar som vägg, så jag fick stopp på henne. De tittade lite konstigt på mig, men jag tackade för hjälpen, sen galopperade vi vidare på tvären (hon trodde hon skulle få fortsätta). Tur att jag inte ska rida den riktiga jakten till helgen...
Jag tror att hon lade sig till med en ny nivå av galenskap efter förra helgens träning. Vi var på den nya banan i Sälshög och där hade de märkt ut var hundrade meter, så vi skulle träna på att rida i rätt tempo. Det tog min häst en gång att fatta det, sen blev hon bara odrägligare för varje start vi gjorde. Att vi lade till hinder efter ett par gånger hindrade inte henne från att nästan stå på bakbenen innan vi skulle iväg. Oturligt nog, så stannade hon på ett hinder och jag stukade tummen rejält. Bytte häst med tränaren så fick hon fortsätta hoppa min tokiga häst. Det gjorde hon med den äran och de hoppade även det stora fruktbordet som brukar stå i slutet på lättklassbanan i Öved. Min häst fick väldigt goda vitsord av min tränare och hon är nog inte nödbedd att starta henne om jag inte själv vill någon gång.