Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer pepp till @Buck från en som kommit ur sin svacka. :banana: Testade tom att hoppa häromdagen och det fungerade okej trots dåligt underlag (snömodd), så länge jag inte rider tvära svängar eller hoppar för högt.

Klippte Ariel igår också, ett tydligt tecken på att jag vill rida. :D Nu skall vi jobba lågpulsjobb hela vintern och våren, rida 5 mil distansritt i juni och sedan träna fälttävlan heeeeela sommaren och hösten. :bump:
Du får nog räkna med att Sugar Cup börjar redan i maj. ;)

/Lady_S

Va?! Blir det sugar cup nästa år också? :banana::banana::banana: Då får vi klämma in lite träning redan i maj. :p

Hoppade Ariel idag och hon tycker det var så skoj, så hon ser verkligen fram emot mer terränghoppning!
Absolut! Det var ju jättepoppis! :up:

Klart att hon tyckte, det är ju kul! ;)

/Lady_S

Är inte sugar cup för barn :confused:
Nu är du petig. ;)

Här uppe (och på en del andra ställen också) får vuxna gärna vara med "på köpet". Överåriga kan såklart inte kvala till finalen i Skåne, men de kan helt klart vara med på träningar och banridning!

Jag skulle kanske ha skrivit Sugar/Salty Cup, men @Habina förstod vad jag menade och jag tänkte inte på att fler läste... :o

/Lady_S

sugar cup?salty cup? what is it???
Sugar Cup är en stilbedömd terrängträningsserie för ponny, där hindren är max 60 cm höga.
http://www.flyingehus.se/FLYINGEHUS_-_NY/SUGAR_CUP.html

Salty Cup är "samma sak" för hästryttarna, men det är bara vissa distrikt som kör den, det är mindre sponsorpriser och det är heller ingen riksfinal.

(Det går att förklara mycket djupare än så, men du får det korta svaret. ;) )

/Lady_S

Medhåll! Fast jag kan ibland önska mig fler steg mellan 60 och 90 för storhästryttare - men 80 (i alla fall på stilterräng) verkar ju ha kommit för att stanna ett tag, så jag är ganska nöjd ändå.
Tycker att man borde få rida utom tävlan i ponny klasserna :p, är ju ofta bara en 10st i de olika klasserna så vore perfekt att kunna rida storhäst på 70-80 banorna :).
90 är lite väl högt för många att börja med. Och finns knappt några startfälttävlingar mer än i början på säsongen.
Vore bättre att ha i slutet också så att de som börjat med träningar på våren kan komma ut ngt litet på hösten och sen igen på våren innan man går upp till debutant.

Instämmer också att det vore bra med mer stilterräng på lägre nivåer så att vi rookies kan skolas in lugnt och tryggt. :)

Jag har börjat småskutta lite med mitt djur. Var på ridskolan igår och red lektion i en av de lägre grupperna för de brukar hoppa väldigt små hinder, typ 40-50 cm vilket passar oss perfekt i nuläget. Blir inte så intensivt på lektion heller då det är många som ska hoppa. :)
Jag vet ju inte riktigt hur Eponas rygg klarar hoppningen heller så känns det bra med hinder som bara blir som ett litet större galoppsprång. :p

Hon taggade till rejält iallafall och när vi skulle rida ett relaterat avstånd som många av ridskolehästarna tog på 5 språng så blev det 3 för oss. :o Fick naturligtvis en liten gliring av ridläraren, som är en gammal bekant till mig. Vad är det för fälttävlansfasoner?!?!, hojtade han. :laugh:
Jag vet ju att jag inte kan åka runt en hoppbana med min turbohäst för då blir det så där men när man inte har hoppat på 9 månader så glömmer man av hur man gör. :angel: Efter åthutningen blev det till att göra om med hästen ordentligt mellan skänkel och hand och då gick det finfint.

Trött häst, litet hinder. :D

Vad roligt att ni är på gång igen! Håller tummarna för att det går bra framöver.

Själv väntar jag otåligt på resultat från Långa Hästens scint-undersökning. (Hästen får jag hämta hem i eftermiddag; resultaten går via remitterande veterinär så jag vet inte när jag får dem men förhoppningsvis snart.) Jag har börjat skritta igång honom, men han är rätt för allt och lite till, så just nu ser jag rätt pessimistiskt på en fälttävlanskarriär för honom även om han blir ok. (Jag vet att man inte ska döma efter hur de är under igångsättning... jag är inte logisk just nu. Det blir nog bättre. Men i alla fall. Och november.)

@Gnapp Det är jävligt svårt att vara logisk när man har häst med osäker skadeprognos. ;)

I vårt fall så har ju inte ens veterinären en susning om vad min häst kommer klara eller inte så jag får prova saker lite försiktigt hela tiden och ta en dag i taget. Det är möjligt att vi aldrig kommer ut på fälttävlansbanorna men om jag kan rida rida och arbeta med henne som jag gör nu så är jag nöjd. Viktigaste är att hon mår bra. :)

Tycker att man borde få rida utom tävlan i ponny klasserna :p, är ju ofta bara en 10st i de olika klasserna så vore perfekt att kunna rida storhäst på 70-80 banorna :).
90 är lite väl högt för många att börja med. Och finns knappt några startfälttävlingar mer än i början på säsongen.
Vore bättre att ha i slutet också så att de som börjat med träningar på våren kan komma ut ngt litet på hösten och sen igen på våren innan man går upp till debutant.

Det är det jag kommer göra med min D-ponny. Så sjukt skönt att få börja med 70 cm. :D Men först skall vi ta det där fälttävlanskortet. :crazy: Eller så nöjer vi oss med att leka runt på salty cup/startfälttävlan resten av livet. :angel:

Eller så nöjer vi oss med att leka runt på salty cup/startfälttävlan resten av livet. :angel:

Sämre kan man ha det. :D

Ryggen gick inte av på Fröken Brun efter gårdagens lilla hopp- och skuttövning. Känns tryggt så efter jul blir det lite mer seriös hoppträning. Eller oseriös kanske är en bättre beskrivning. Vi har nämligen övertalat fröken Carlerbäck att starta en muppgrupp beståendes av mig och min halvtrasiga häst + några fegtanter med friska hästar. :laugh:

@Speedway Muppgrupp? Jag vill vara med!
Bara det inte är onsdagar!
(efter att jag i höstas såg en känd fotograf skratta åt bilderna på mina hoppsprång tillsammans med @Novali01 på banhoppningen så har jag förstått att det kanske finns en del att jobba på..) :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar