Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag ridit! :banana:Planen var att rida en mysig uteritt i skogen, njuta av solljus och hästens rörelser. :love:

Men mitt busfrö hade lite andra planer. :rofl: Vi red ju på galoppstigen enligt henne (där jag en (!) gång bett henne öka galoppen), så vi var tvungna att busgaloppera en massa och även sparka bakut i serier. O_o Hon har aldrig sparkat bakut tidigare, i alla fall inte med ryttare på ryggen. Men idag var hon verkligen såhär ----> :bump: hela ridturen. :rofl: Värst är ju att jag tycker det är roligt, så då smittar min glädje av sig på henne och hon blir ännu värre, tills jag sitter och kiknar av skratt på hästryggen och det blir ingen ordning på någonting. :p

Men kul hade vi!. :D

Är väldigt avundsjuk på att ni fick hoppa 70 banan :(. Var tvungen att jobba dumt nog.. har nog aldrig hoppat den med corina på jakt, bara med låne häst.
Men är en väldigt rolig och lagom runda :p, försöker varje år övertyga klubben om att ha en p&c eller startfälttävlan så att man får hoppa den med storhäst :p.
Men till helgen så blir det jakt :) får bara försöka se om jag kan lura ut ngn med klippmaskin så att hästen inte svettas ihjäl..
Vi ses där. :D Vi fick inte ihop något lag, så jag strök mig från förklassen och rider jakt istället. :p

Hur ser det ut i Sälshög? Det är typ mindre än 5 minuter från mitt stall så måste ju åka dit och prova lite hinder iaf :p
Sådär, det är folk från Öved som har den, så flera av hindren därifrån är flyttade dit. Det är en slinga i kanten av ett fält, mest 90 hinder, några hinder från lätt klass. Lite kuperad.

Kul att ni har varit ute på riktigt nu @fritz_92 !!!! Visst måste han blivit lite biffigare sen förra året, tycker han ser mycket större ut :) Fina killen! Med lite styrka och träning på livsfarliga domare kommer ni gå som tåget! Alltid lika roligt att följa er!

Kramar från rehabhörnan

Åh, @pink_angel det var så kul att äntligen komma ut på en riktig tävling. :D kom på kvällen innan att jag inte använt kavajen sen jag hade min fjording (alltså början på gymnasiet) så helt otroligt att jag hittade den och att den passade. :p

Han har inte vuxit på höjden, tyvärr, men biffat till sig har han absolut. Det som är kvar nu är att växa ifatt i bogen med. Framdelen syns fortfarande att han inte är klar. Hoppas jag iaf. :nailbiting:
Ja nu blir det domarträning i vinter. Säg till om du vill leka domare nån dag så fixar jag ett bord. :p Vi måste hitta på något att göra snart. Var alldeles för länge sedan kursen var. :angel:
Jag följer dig på er rehabresa och gläds åt varje uppdatering jag läser. :heart Ni är vad styrka tillsammans betyder :heart
Kramar

När man äntligen hittat en häst och bara vill komma igång men inte hittar någon passande sadel. Kan man reklamera en häst för att inget passar? :meh: Skämt å sido, tur för hästen att den är bra på alla andra sätt och vis. Vi har hämtat hem mängder, provat, lämnat tillbaka och även varit på en sadelprovning men inget där passade (dock inte det största utbudet utan ett mindre ställe) blir till att boka tid för ytterligare en sadelprovning. En tjej i stallet har beställt en ErgoX-sadel som skall levereras snart, den typen av sadel borde passa hästen, så funderar på om hon skall få kika och prova ett par stycken när hon ändå kommer ut. Jag älskar sadlar, när man har en passande men annars är det mest skit :wtf: Äh dags att ta nya tag! :)

När man äntligen hittat en häst och bara vill komma igång men inte hittar någon passande sadel. Kan man reklamera en häst för att inget passar? :meh: Skämt å sido, tur för hästen att den är bra på alla andra sätt och vis. Vi har hämtat hem mängder, provat, lämnat tillbaka och även varit på en sadelprovning men inget där passade (dock inte det största utbudet utan ett mindre ställe) blir till att boka tid för ytterligare en sadelprovning. En tjej i stallet har beställt en ErgoX-sadel som skall levereras snart, den typen av sadel borde passa hästen, så funderar på om hon skall få kika och prova ett par stycken när hon ändå kommer ut. Jag älskar sadlar, när man har en passande men annars är det mest skit :wtf: Äh dags att ta nya tag! :)
knepet med sadlar är att hitta en som man själv tycker om och så köper man den häst som sadeln passar på :), mycket smidigare än att först köpa häst och sen sadel :p

knepet med sadlar är att hitta en som man själv tycker om och så köper man den häst som sadeln passar på :), mycket smidigare än att först köpa häst och sen sadel :p

Jag har fått höra det nu i efterhand, så nu har jag kärt mig det till nästa gång :D 1.köpa sadel 2.köpa häst som passar i sadel. Låter helt klart mycket lättare!

Åh, @pink_angel det var så kul att äntligen komma ut på en riktig tävling. :D kom på kvällen innan att jag inte använt kavajen sen jag hade min fjording (alltså början på gymnasiet) så helt otroligt att jag hittade den och att den passade. :p

Han har inte vuxit på höjden, tyvärr, men biffat till sig har han absolut. Det som är kvar nu är att växa ifatt i bogen med. Framdelen syns fortfarande att han inte är klar. Hoppas jag iaf. :nailbiting:
Ja nu blir det domarträning i vinter. Säg till om du vill leka domare nån dag så fixar jag ett bord. :p Vi måste hitta på något att göra snart. Var alldeles för länge sedan kursen var. :angel:
Jag följer dig på er rehabresa och gläds åt varje uppdatering jag läser. :heart Ni är vad styrka tillsammans betyder :heart
Kramar
Ja det var på tok för längesedan! Vad gullig du är :heart värmer att höra!
Kan gärna leka skräckinjagande domare bakom bort och rota i lite papper ;)

Kram

Hej!

Jag vet precis hur du känner dig! På min har vi i och för sig gått från sadeln passar inte till sadeljorden fungerar inte (heller). Hon ska få en ny, dyr sadelgjord i förtidig julklapp, prinsess-skrälle! ;-)

Jag är mest inne på att nästa häst ska vara ett helt normakt, brunt halvblod med helt normal rygg och dessutom renlig i boxen och inte ha problemhovar. Helt enkelt inte en prinsessa till!

/Lavinia, testade ergoX på min, men det gick inte alls.

Hej!

Jag vet precis hur du känner dig! På min har vi i och för sig gått från sadeln passar inte till sadeljorden fungerar inte (heller). Hon ska få en ny, dyr sadelgjord i förtidig julklapp, prinsess-skrälle! ;-)

Jag är mest inne på att nästa häst ska vara ett helt normakt, brunt halvblod med helt normal rygg och dessutom renlig i boxen och inte ha problemhovar. Helt enkelt inte en prinsessa till!

/Lavinia, testade ergoX på min, men det gick inte alls.

Det förstår jag för den är nog inte riktigt bra till en kort, svängd arab rygg? Min hyfsat raka hollandsmärr är den ju som klippt o skuren till så den borde inte passa din häst. Övriga som den legat bra på är kort o rak D-ponny och ngt svängd men rakare vid arbete häst.

Fast min arab har en ganska rak rygg (från början helt spikrak). Kort och överbyggd är hon dock, fina sessan. :-)
Det förstår jag för den är nog inte riktigt bra till en kort, svängd arab rygg? Min hyfsat raka hollandsmärr är den ju som klippt o skuren till så den borde inte passa din häst. Övriga som den legat bra på är kort o rak D-ponny och ngt svängd men rakare vid arbete häst.

Jag undrar hur det fungerar med ryttarbok? Jag tog FTkort för jätte längesen och fick då en klisterlapp på mitt gröna kort. Måste tränaren skriva i ryttarboken nu också? Jag kommer inte ihåg exakt datum och det gör nog inte hon heller.

Jag är mest inne på att nästa häst ska vara ett helt normakt, brunt halvblod med helt normal rygg och dessutom renlig i boxen och inte ha problemhovar.

En sån häst ska jag också ha nästa gång. :D
Min nuvarande är förvisso brun och har väldigt bra hovar men hon är verkligen inte speciellt renlig i boxen och ryggen, ja, den är ju som den är. :angel:

Fast just nu känns hon väldigt fin så jag ska inte klaga allt för mycket. Vi hoppade några små skutt a la nergrävda bommar i lördags och ryggen gick faktiskt inte av. Igår fick hon en massagebehandling av min tömkörningstränare (hon som också är fysioterapeut) och hennes kommentar var att hon sällan masserat en häst med så mjuka, fina ryggmuskler. Det var en lättnad att höra för jag är ju supernojig hela tiden.
Lite spänning i vänsterbogen men inte något jag ska oroa mig för sa tränaren. Det beror på att hon har sitt svaga bakben diagonalt bak så det ska jag bara se till att aktivera mer. Hon har ju en fördel i att ha sett hästen i rörelse ett otal gånger så hon vet ju vart svagheterna sitter.

Själv ligger jag nedbäddad i soffan under en filt och kurerar en härlig influensa som hoppade på mig i natt. Tur att hästen ändå ska ta det lugnt i några dagar nu. I ren feberyrsel har jag dock anmält mig till ytterligare en hopplektion den 7/12. :p

Skriver av mig lite :p.
Är inne i en lagom ordentlig svacka nu. Inte ridit sedan hubertusjakten för 3 veckor sedan, och nu är hästen skadad.

Regn, blåst och att alltid vara ensam i stallet sätter som vanligt igång vinter deppet.

Börjat plugga lite smått till be kortet och sist jag var iväg med hästen så var det för första gågen hon stod snällt bredvid transporten då jag sadlade :love:. Var tydligen bara att binda upp henne utanför transporten som behövdes för att slippa att hon snurrar och springer över en :/.
Tog sin tid att komma på det :rofl:.
Så när jag väl får körkortet så kan jag ta mig till tränare och rid sällskap :). Känns bara så långt borta nu..

Här kommer pepp till @Buck från en som kommit ur sin svacka. :banana: Testade tom att hoppa häromdagen och det fungerade okej trots dåligt underlag (snömodd), så länge jag inte rider tvära svängar eller hoppar för högt.

Klippte Ariel igår också, ett tydligt tecken på att jag vill rida. :D Nu skall vi jobba lågpulsjobb hela vintern och våren, rida 5 mil distansritt i juni och sedan träna fälttävlan heeeeela sommaren och hösten. :bump:

Här kommer pepp till @Buck från en som kommit ur sin svacka. :banana: Testade tom att hoppa häromdagen och det fungerade okej trots dåligt underlag (snömodd), så länge jag inte rider tvära svängar eller hoppar för högt.

Klippte Ariel igår också, ett tydligt tecken på att jag vill rida. :D Nu skall vi jobba lågpulsjobb hela vintern och våren, rida 5 mil distansritt i juni och sedan träna fälttävlan heeeeela sommaren och hösten. :bump:
Ja men det är ju roligt att klippa hästar :p, har stor lust att klippa corina igen men ingen större lust att lägga på sadeln och rida..
Får låsas att hon är en unghäst och behöver en månads vinter vila ;).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38