Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som inte har ridhus, hur gör ni för att hålla igång när förutsättningarna inte är dom bästa?
Tiger och lider? Nej. Klagar som f-n och lider.
Vi har förvisso två ridbanor med belysning men eftersom det har varit monsunperiod så går det knappt rida där utan simfötter alt om man har en sjöhäst.
Det finns dessutom två ridhus inom skrittavstånd, ca 10 resp 15 min bort. Det närmaste har jag inte haft råd med i år för det kostar 4000 kr/år och det går inte betala per gång eller för ett par månader. Helt enkelt för mycket pengar när jag bara behöver ridhus typ 4 mån om året.
I det andra ridhuset kan man betala per gång men dom har ridskola så det är aldrig ledigt före 20.30 och jag har ingen lust att rida mitt i natten. Jag använder det dock på helgerna ibland om det är riktigt pissväder.
Räddningen för min del är att vi har ett 2 km långt/kort elljusspår precis utanför stalldörren + att jag åker iväg och tränar för tränare inomhus på annat håll ungefär varannan vecka.
Helt seriöst så är vintern pisstråkig.
Ni som inte har ridhus, hur gör ni för att hålla igång när förutsättningarna inte är dom bästa?
@Ek3n Hade jag varit helt ensam så hade jag nog inte stått ut heller. Vi är visserligen bara tre personer i stallet (jag, stallägaren och hennes vuxna dotter) men det funkar utmärkt.
Vi får betala 150 kr/år för att få rida på elljusspåret men det är ju en struntsumma. Kan hända att det spelar in lite att stallägaren äger en del av marken som spåret ligger på.
Nåväl, för min del får det gärna bli +20 grader och sol snart.
Rider? Jag har varken ridhus eller ridbana. Jag har ett par grusvägar som under vissa tidpunkter på året går att koppla ihop till en runda. Tex just nu. Då har jag 3,6 km att rida på.
Sedan har jag en lägda som är 63 meter lång, 23 meter bred i ena änden och 15 meter bred i andra.
Jag gör roliga saker just nu, så jag kan inte riktigt säga att jag har en bra plan. När våren kommer i april så väcker jag dragbil och transport till liv och så åker jag iväg en massa. I år blev det 3-4 gånger/vecka som vi åkte till ridbana och/eller ridvägar. Så jag hoppas på lite snö i år (mycket snö = skoterspår = vi kan inte rida öht) och att våren kommer tidigt.
@Ek3n
Har lite liknande din situation, det jag gör är att försöka arbeta mycket med skrittarbete och lösgöra hästen, även lite longering/tömkörning.
Vi har dock tur att vår paddock är upplyst även om den inte är den "bästa", men den duger. I ditt fall kan du lysa upp ridbanan med hjälp av en bils halvljus eller kanske till och med sådana där flyttbara arbetslampor i LED?
Jag lastar oftare till bättre (kuperade) ridvägar än jag är i grannens ridhus 700 m bort som är alltid ledigt o kostar 25 kr/gång. Erkänner att jag har lite svårt för ridning på begränsad yta när det är blött (dvs typ hela höst, vinter o vår) har vi inget utrymme alls att rida på utom vägarna. Torrt på sommaren kan vi vara på en äng. Lastar till större delen av träningen också, ngra mil bort. Och vägarna hemma duger till lite jogg, annars är det 20 min skritt på asfalt som gäller för vettigare (men platt) ute ridning.
Jobbar skift (hade nog haft svårt o klara enbart kontorstider) så mörkret är inga problem längre men så länge jag pluggade så red jag alltid i mörker. Har aldrig gillar pannlampor heller o uppvuxen i skogen. Man höll sig på vägen bara sen var det fritt fram, hästen såg bättre
Jag trivs jättebra! Även om jag gärna sluppit lasta för kuperad ridning, det och skogen saknar jag jättemycket.
Ja, det gör ju det, blev förvånad själv faktiskt över det.Skrittarbete gör jag mycket nu! det ger ju mer än man tror. Det skulle jag ju absolut kunna titta på, det som är lite tråkigt just nu bara är att banan är översvämmad med blöta löv = halt som fasen. På våren lägger vi alltid ett par dagar på att kratta bort allt, på hösten prioriterar vi inte det då det i vanliga fall fryser så att banan inte går att rida på iallafall. Men det känns ju som att kyla är väldigt långt borta just nu :P
Ja, det gör ju det, blev förvånad själv faktiskt över det.
Om det inte frusit så kanske det kan vara värt att kratta bort löv så det går att rida även om det är mörkt. Håller tummarna att det löser sig för dig. Ni har ingen åker ni får rida på när det t ex frusit?