Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och Långa Hästen är halt i bakknäna. Plus att vi ska röntga ryggen för att se om det finns något i den som gör att han inte sätter muskler där (när han ändå blir mer musklad både fram och bak, men inte på mitten, liksom). Om den hältan är vad som fått honom att vara allmänt negativ under hösten (vilket var varför jag tänkte ta ut veterinär, ända till han faktiskt var uppenbart halt dagen innan jag fick tag på henne) vet jag inte; det kan ha samband, eller så inte. Vi får se vad det ser ut som när vi kommer tillbaks igen...

Gissar att du redan kollat sadeln?

Min förra fick problem med knäna efter att hon fått nåt problem med ryggmusklerna, jag minns inte vad det hette med musklerna fastnade som i kramp/konstant spänning. Hon blev frisk mha akupunktur (av veterinär som filmade henne varje gång han var ute så det gick verkligen att se skillnaden).

Hoppas det inte är nåt allvarligt, men att ni hittar nånting så du får förklaring på problemen.

/Lavinia, som nu siktar på hopptävling nästa helg och sen får pållan lite hoppvila några veckor/månader så haserna inte tar stryk.

Och Långa Hästen är halt i bakknäna. Plus att vi ska röntga ryggen för att se om det finns något i den som gör att han inte sätter muskler där (när han ändå blir mer musklad både fram och bak, men inte på mitten, liksom). Om den hältan är vad som fått honom att vara allmänt negativ under hösten (vilket var varför jag tänkte ta ut veterinär, ända till han faktiskt var uppenbart halt dagen innan jag fick tag på henne) vet jag inte; det kan ha samband, eller så inte. Vi får se vad det ser ut som när vi kommer tillbaks igen...

:turd: Min ft-vinter, då vi skulle trimma dressyr och bli så jävla bra, övergick i fredags till något betydligt tristare.
Tog in Owe och konstaterade senskada på ytliga böjsenan. :cry:
Han är inget öm, och jag har fått ner svullnaden rejält, nu står han med zinkbandage. På onsdag ska han lysas. Jag hoppas så att tummarna nästan går av, på att det är en lindrig variant. Lilla jäkla skithäst. :(
https://www.flickr.com/photos/66980241@N05/21973558211/

Det blev ljusare igen!
Svullnaden gick ner snabbt, och jag var och lös Owe i onsdags. Vet hittade ingen skada, senan såg fin ut, sånär som på ett litet ödem. Troligtvis har han fått ett slag bara.

Kuse har boxvila i tre veckor, sedan återbesök, och därefter kan har med största sannolikhet sättas igång igen :D Superskönt att det inte var så allvarligt! :banana::banana:

Det blev ljusare igen!
Svullnaden gick ner snabbt, och jag var och lös Owe i onsdags. Vet hittade ingen skada, senan såg fin ut, sånär som på ett litet ödem. Troligtvis har han fått ett slag bara.

Kuse har boxvila i tre veckor, sedan återbesök, och därefter kan har med största sannolikhet sättas igång igen :D Superskönt att det inte var så allvarligt! :banana::banana:

Härligt!! :banana:

Men alltså, 3 veckors boxvila för ett ödem över senan?? Varför då? Han ska väl promeneras också?

Tänk vad olika veterinärer rekommenderar? Min vet hade aldrig ställt en häst på stall, då får det verkligen vara nåt som inte ska röras på o en smäll på senan bör nog röras på kan man tycka.

Min så kallade ft-häst (aka fiskbulle) var oren på lördagens dressyrträning. :( Kanske lika bra när jag ändå inte har något ridsug. Det enda vi hittade var en ömhet och galla i vänster knäled, men både ömheten och gallan försvann inom några timmar. :p

Jag tror hon lyckats med något strax innan i hagen eller tom i transporten. Men nu kan jag med gott samvete låta henne vila i alla fall. :angel:

Tänk vad olika veterinärer rekommenderar? Min vet hade aldrig ställt en häst på stall, då får det verkligen vara nåt som inte ska röras på o en smäll på senan bör nog röras på kan man tycka.

Väldigt olika!

Konstaterad senskada på min sista tävlingsponny o rörde hon sig bara normalt i hagen (dvs galopp helt ok men inte tokrusa dagligen) så var det absolut bäst. Varken box eller liten hage vila.

Min häst har ju haft ligamentsskador i två omgångar (samma ben men olika ligament), båda med blödningar men inget som var av. Hon stod ett dygn på stall, därefter var det egentligen rekommendationen liten hage, men eftersom det fick henne att vandra så ställde jag henne, efter konsultation m veterinär, i hage på ca 40 x 25 m. Fick byta ganska ofta så att det fanns ordentligt m gräs, annars började vandrandet igen. Daglig promenad på ca 5 km i ett par mån.

Gissar att du redan kollat sadeln?
Sadelprovaren tittade på sadlarna senast i våras. Sen har han iofs sett väldigt knepig ut över ryggen under sommaren (lite mer musklad fram och bak, rund om magen, men inget över ryggen) så dressyrsadeln slutade ligga bra, så han fick återgå till sin gamla, som låg bättre. Jag har varvat hopp- och dressyrsadel och försöker hålla koll på hur de ligger (jag är förstås inte sadelprovare, men försöker se så gott jag kan). Så det känns inte som sadel. Men vad vet man.

Sadelprovaren tittade på sadlarna senast i våras. Sen har han iofs sett väldigt knepig ut över ryggen under sommaren (lite mer musklad fram och bak, rund om magen, men inget över ryggen) så dressyrsadeln slutade ligga bra, så han fick återgå till sin gamla, som låg bättre. Jag har varvat hopp- och dressyrsadel och försöker hålla koll på hur de ligger (jag är förstås inte sadelprovare, men försöker se så gott jag kan). Så det känns inte som sadel. Men vad vet man.
Har du haft ute massör eller liknande för att kolla igenom hästen? Spänningar och låsningar kan göra så att musklerna försvinner.

En häst jag känner såg likadan ut, det var dubbelsidig knäledsinflammation i bak. Efter inflammationen var botad och mycket tömkörning så blev hon helt rund o fin över ryggen. Tycker du gjort rätt som kontaktat veterinär och inte massör i första hand, jag är helt ärligt allergisk mot att alternativare kontaktas i första hand när man inte har uteslutit hältor och inflammationer först via veterinär.

En häst jag känner såg likadan ut, det var dubbelsidig knäledsinflammation i bak. Efter inflammationen var botad och mycket tömkörning så blev hon helt rund o fin över ryggen. Tycker du gjort rätt som kontaktat veterinär och inte massör i första hand, jag är helt ärligt allergisk mot att alternativare kontaktas i första hand när man inte har uteslutit hältor och inflammationer först via veterinär.
Tänkte mer på muskel bortfallet. Inflammationer och hältor ska såklart behandlas av veterinär. Men veterinärer är enligt min erfarenhet inte så duktiga på att lossa spänningar :). Det var därför jag frågade om massör.
Då hästen nu är halt och under behandling för det så är det inte aktuellt med ngn alternativ behandling förens hästen blivit förklarad hält fri. Men en koll då kan nog vara bra :).

Men veterinärer är enligt min erfarenhet inte så duktiga på att lossa spänningar :). Det var därför jag frågade om massör.

Nej, men veterinär kan förhoppningsvis ta reda på VARFÖR spänningarna uppstår för dom dyker ju inte upp utan orsak? ;)
Har man tur så beror det kanske bara på taskigt sittande utrustning eller SIS och då går det att förbättra. Har man otur så går de och spänner sig för att det gör ont någon annanstans. Så tänker jag.

Nåväl, Fröken Houdini verkar ha tagit sin vurpa i hagen på ett bra sätt. Inga synliga men eller skavanker finns kvar och hon är pigg som en liten iller. Red ett kort pass för "tränare" (läs superduktig kompis som håller på att utbilda sig till ridinstruktör) i söndags och vi hade t o m höjt oss ett snäpp jämfört med senaste träning som vi genomförde innan vurpan. Nu är planen att vi ska fortsätta hålla oss på benen så att vi kan skutta terränghinder när nästa säsong kör igång. :D

Tänkte mer på muskel bortfallet. Inflammationer och hältor ska såklart behandlas av veterinär. Men veterinärer är enligt min erfarenhet inte så duktiga på att lossa spänningar :). Det var därför jag frågade om massör.
Då hästen nu är halt och under behandling för det så är det inte aktuellt med ngn alternativ behandling förens hästen blivit förklarad hält fri. Men en koll då kan nog vara bra :).

Men det var just det jag menade...att en massör kan inte göra nåt åt muskelbortfall, det är 99,9% säkert att hästen har ett fysiskt fel om den tappar muskler, därmed inte sagt att felet sitter i ryggen, jag gissar igen på bakknäna, men det måste åtgärdas av en veterinär. Tyvärr går trenden mot att folk i allmänhet, inte Gnapp som ju anlitar vet, först anlitar nån alternativare och SEN veterinär. I min värld är det helt åt fanders.

Men det var just det jag menade...att en massör kan inte göra nåt åt muskelbortfall, det är 99,9% säkert att hästen har ett fysiskt fel om den tappar muskler, därmed inte sagt att felet sitter i ryggen, jag gissar igen på bakknäna, men det måste åtgärdas av en veterinär. Tyvärr går trenden mot att folk i allmänhet, inte Gnapp som ju anlitar vet, först anlitar nån alternativare och SEN veterinär. I min värld är det helt åt fanders.

Tyvärr verkar det ju finnas anledningar till det. Vilket är synd. Men fortf inte okej. Vet inte om du hört om min stallkompis? Hästen har blivit sprutad i låga leder fram o ett bakknä hos totalt 6 olika veterinärer o bla stått på klinik (det är alltså inte engångsbehandlingar o sen vetbyte det handlar om) genom åren o ändå aldrig blivit bra. Nu är ägaren inte en sådan som anlitar alternativare varken i större mängd eller istället för veterinär (och den 7de veterinären verkade ju hitta felet) men man fattar ju om folk tappar tron på standardveterinären.

Ja det finns alltid undantag som bekräftar alla regler i världen men det var ju ändå inte en alternativare som nu hittat grundorsaken utan en veterinär. Och om 6 st gjort "fel" så var det nog en inte helt enkel diagnos.

Jag har inget emot alternativare om de används på rätt sätt d v s om man vet vad det är man behandlar. Veterinären som undersökte Epona efter vurpan rekommenderade någon form av muskulär behandling efter ett tag för att kolla den muskulära statusen. Det tycker jag är vettigt. Min tränare, som ju även är fysioterapeut och massör, kommer få göra det eftersom hon känner hästen och vet vad hon håller på med.

Tyvärr verkar det ju finnas anledningar till det. Vilket är synd. Men fortf inte okej. Vet inte om du hört om min stallkompis? Hästen har blivit sprutad i låga leder fram o ett bakknä hos totalt 6 olika veterinärer o bla stått på klinik (det är alltså inte engångsbehandlingar o sen vetbyte det handlar om) genom åren o ändå aldrig blivit bra. Nu är ägaren inte en sådan som anlitar alternativare varken i större mängd eller istället för veterinär (och den 7de veterinären verkade ju hitta felet) men man fattar ju om folk tappar tron på standardveterinären.

Men det var väl fortfarande en Veterinär som hittade felet och inte en alternativare?

Ja det finns alltid undantag som bekräftar alla regler i världen men det var ju ändå inte en alternativare som nu hittat grundorsaken utan en veterinär. Och om 6 st gjort "fel" så var det nog en inte helt enkel diagnos.

Min stallkompis var bara den värsta :D Eller Tiger kanske var värst.

Men jag har faktiskt full förståelse om man inte har förtroende för veterinärer som aldrig tittar högre än knän på hästen.

Men det var väl fortfarande en Veterinär som hittade felet och inte en alternativare?

Ja? Det är dock få som står ut så länge som min stallkompis gjort.

Jag har inget emot veterinärer, eller alternativare även om jag vill ha en häst frisk hos vet eller vidareskickad från vet för o ta ut alternativare. Men helt ärligt så hade jag nog blivit mer desperat tidigare än min stallkompis om det nu inte var så att jag hade Spångfors o åka till i höstas när Tiger erbjöds utdömning. Ngra mer kliniker hade jag testat först dock.

Ang stallkompisen så har jag bara varit med om senaste stället o där var ju vår vanliga ET närmre problemområdet än de två veterinärerna. Hästen blev upprepat sned i bäckenet och överbelastade ena frambenet så den fick hovbölder o överben men de kunde bara låta henne vila så länge det var aktivt. Vilket ju tog en jäkla tid eftersom hästen hängde på det hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar