Och så fick man samtalet om hästens sista provsvar och det visade blankt.
Det betyder att teorin nu blir verklighet och diagnosen är klar.
Fina hästen fick i våras när boxvilan var ett måste pga av hålväggen en stressreaktion som satte en obalans i magen. Den blev nästan bra lagom till senhöstens avmaskning som satte ännu en obalans i magen som i sin tur satte ner immunförsvaret och då kom regnskållorna som ett brev på posten.
Eftersom immunförsvaret inte klarade att läka ut skållorna trots yttre behandling sattes antibiotika in. Antibiotikan skapade ännu mer obalans i magen,stress och hästen får här en allergisk reaktion på antibiotikan och blir allmänt dålig.
Kortison sätts in akut, en längre kur var nödvändig för att häva den akuta delen av allergin. Kortison ger ännu mer obalans i magen och kan även orsaka magsår. Jag kan påpeka att hästen aldrig på något vis varit "dålig i magen" vad man kunnat se med blotta ögat under den här tiden eller under dom 6 åren jag haft henne. Ändå är magen i obalans.
Att veta om hur det låg till och ändå behöva fasa ut kortison i 3 veckor är verkligen ingen hit men nu är sista dosen given i går och nu väntar fortsatt rehab av magen, stressen och den väldigt sargade huden.
Hon är inte symptomfri än men det går helt klart åt rätt håll även om det kommer ta lite tid, men det är hon så värd mitt
Känner mig så glad att äntligen veta, att se ett slut på allt elände och hopplösheten man känt över att inte veta, inte kunna bota och se hästen må dåligt. Alla falska förhoppningar och alla bakslag. Jag har haft och har fortfarande ett fantastiskt team av veterinärer runt om mig, där vi tillsammans kommit fram till diagnosen och vidare behandling.
Dom är guld värda, precis som alla fina vänner runt om mig som gjort sitt bästa för att hjälpa, underlätta, klura och komma med förslag och lösningar eller bara orkat lyssna. Tack för att ni finns