Blacksmithfarm

Trådstartare
Ja nu har nya TR kommit ut: TR V 2011

Har inte hunnit läsa allt än, men kommit så långt som till:

Hästar får skos med valfritt slag av skor, men skor med vikter är förbjudna. Under tävling får endast tappad eller skadad sko bytas. Easy boots är tillåtet.

:D

Såå... Vad tycker ni om ändringarna? Bra/Dåliga?

Sv: Tr v 2011

Jag har bara snabbt ögnat igenom några sidor och såg att idealtiden är kvar i lätt A-precisionen. Trist... :(

Öööh, wait a minute...! Får man INTE galoppera i lätt A maraton?! Que?

"Endags körtävling
Denna tävlingsform har till syfte att utbilda kuskar och hästar" :confused:
Innebär det att jag som i princip orutinerad kusk kan komma på en Lätt B och kräva att någon lär mig hur det går till, eftersom det är en endags tävling? Eller vad innebär det egentligen med en tävling som arrangeras i utbildningssyfte?
Idealtiden finns (som jag förstått det) inte i Lätt B men i Lätt A. Eftersom den (återigen, som jag förstått det) ska göra svårighetsgraden enklare, innebär det att Lätt A är enklare än Lätt B? Jag har alltid förutsatt att det är tvärt om. Har inte hunnit läsa igenom hela TR V ännu, men vad innebär bedömning A?

Sedan undrar jag över beskrivningarna på tävlingarna? Lokal tävling/ Lätt B eller Lätt A är introduktion, Nationell tävling/ Lätt klass eller msv klass är utbildning och Elit tävling medelsvår eller svår klass är "elit = tävlandet i sin rätta mening"? :confused:
Återigen, kan jag komma på en Lätt B och kräva att arrangörerna ska lära mig hur man gör, eller hur menar dom med dessa beskrivningar?

Något bra är väl att man faktiskt inte behöver tävla (Lätt A) precision för att kunna gå upp till Nationell Lätt klass. Är det nytt för i år? Är det nytt också att man under samma säsong kan "kvala upp" till nationell lätt klass?
Kapitel 2, mom 504.2.1 "För att få starta i nationell lätt klass erfordras att ekipage under innevarande eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lokal lätt A dressyr och marathon."

"

Sedan undrar jag över beskrivningarna på tävlingarna? Lokal tävling/ Lätt B eller Lätt A är introduktion, Nationell tävling/ Lätt klass eller msv klass är utbildning och Elit tävling medelsvår eller svår klass är "elit = tävlandet i sin rätta mening"? :confused:

Det här tycker jag är nedvärderande mot oss kuskar, tyckte jag redan i fjol när TR skrevs om. I vilken annan gren finns det introduktions och utbildningsklasser. OK om det var lok lätt B som var introduktion och lok lätt A som utbildningsklass. Men att Nat lätt o msv ska klassas som utbildning :confused: o Elit det är den enda riktiga tävlingsformen, tur att vi i norr endast arrangerar 1 elit tävling då....

Nja vissa ändringar i TR är lite skumma, som att inte få galoppera i hinderna i Lätt A? Men i nat lätt förväntas man kunna köra på för fullt på tid o allt :confused:

Något bra är väl att man faktiskt inte behöver tävla (Lätt A) precision för att kunna gå upp till Nationell Lätt klass. Är det nytt för i år? Är det nytt också att man under samma säsong kan "kvala upp" till nationell lätt klass?
Kapitel 2, mom 504.2.1 "För att få starta i nationell lätt klass erfordras att ekipage under innevarande eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lokal lätt A dressyr och marathon."

Nej det är inte nytt, var samma regler i fjol. O ang kvalet så har det tydligen alltid varit föregående och innevarande år som räknas. Hur är det eg tänkt om man tex missar en tävlingssäsong, som ffa här i norr är ganska kort, pga halt häst eller egen sjukdom?

Blev själv drabbad av detta då jag inte kunnat tävla under 2010 pga graviditet. Kollade upp detta med vår zongrenledare tidigt under 2010 o fick då till svar att det skulle inte vara några problem jag skulle kunna starta nat lätt under 2011 då vi kvalade under 2009, men när jag nu i höst kollade med Marie Å fick jag veta att tyvärr funkade det inte så. Utan jag måste kvala om för att få starta nat lätt under 2011 Hade jag vetat det hade jag "plågat" mig genom en tävling bara för att slippa strula i år :cry:
Känns så där att starta i dagisklassen när jag vann 4 av 5 tävlingar jag startade i under 2009. Helst när vi här i Norr endast har typ 5 kompletta tävlingar på en säsong att kvala de 2 första kompletta tävlingarna skulle för min del innebära att jag "missar", dvs får inte tävla på riktigt, vår norrländska höjdpunkt Villvattnet.
Nu kan jag tydligen söka dispens men det är 50-50 chans att jag får igenom den.

Näh många gånger undrar jag om dom vill att körsporten ska dö ut då TR inte alltid förbättrar tävlingsvillkoren :confused:

Senast ändrad:

Jag har bara snabbt ögnat igenom några sidor och såg att idealtiden är kvar i lätt A-precisionen. Trist... :(

Nja men jag tyckte faktiskt att idealtiden var inte så dum. Den var mer utslagsgivande än andra bedömningar i precisionen som jag annars tycker är lite för intetsägande, den kör fortast (utan att riva) vinner vilket oftast innebär att det är renodlat rally på banan o det ser många gånger inte så snyggt ut heller. Med idealtid blir det mer precision över det hela, det gäller att inte gena för mycket o kör i toktempo = det blir snyggare, och sen tajma en viss tid är inte så lätt som det låter om man inte känner sin häst o dennes tempo.
Sen att det var lite svårare för domaren att hålla reda på straff etc innebär att denne får lite mer att pyssla med under precisionen. :angel:

Förhoppningsvis felskrivning/syftninsfel, antar att alla märken är godkända... Konstigt vore annars...

Öööh, wait a minute...! Får man INTE galoppera i lätt A maraton?! Que?

Ingen galopp i någon av de lätta klasserna...

"LB Bedömning A: ekipaget ska klara sträcktider inom min och maxtid.
Hinderområdena ska köras med rätt väg genom portarna men utan tidtagning.
Maxtid i hinder är 5 min.
Galopp ej tillåtet. Alla felfria erhåller rosett.
LA galopp ej tillåtet. Tidtagning i hinder."

*Halvt KL*
Som Gibbourne tidigare nämnt för mig: Man ska inte klara av att se hurvida ens häst är i skick att klara en körtävling eller inte (och nu alltså inte galoppera med vagn), men man ska kunna göra en båge som går ut 10 meter utanför spåret genom att styra med enhandsfattning? :confused:

Ja det är helt otroligt! Vad händer om hästen "råkar" komma i galopp?? Vissa hästar har ju väldigt lätt att gå över i gallopp. Vårt halvblod har vi aldrig lyckats få i trav genom en maratonhinder för han blir stressad. Låter man däremot honom gå i lugn stadig gallopp med långa vägar i hindret så trivs han som fisken i vattnet.

Nja men jag tyckte faktiskt att idealtiden var inte så dum. Den var mer utslagsgivande än andra bedömningar i precisionen som jag annars tycker är lite för intetsägande, den kör fortast (utan att riva) vinner vilket oftast innebär att det är renodlat rally på banan o det ser många gånger inte så snyggt ut heller. Med idealtid blir det mer precision över det hela, det gäller att inte gena för mycket o kör i toktempo = det blir snyggare, och sen tajma en viss tid är inte så lätt som det låter om man inte känner sin häst o dennes tempo.
Sen att det var lite svårare för domaren att hålla reda på straff etc innebär att denne får lite mer att pyssla med under precisionen. :angel:
Jag tycker att precision med idealtid är jättetråkigt. Hela syftet med grenen har gått förlorad om det handlar om att pricka en idealtid utan att ens få använda en klocka så att man kan öka eller sakta in om det behövs - man ska sitta och gissa!!! :confused: Syftet med grenen ska ju vara att visa hästens smidighet och lydnad.

Tycker man att det blir för mycket rally i precisionen (vilket jag inte håller med om, vissa kör kanske över sin förmåga men långt ifrån alla) så kan man väl istället skriva i TR "felfritt oavsett tid ger förstaplacering". Då skulle ingen behöva tänka på tiden i dagisklasserna utan köra på just precision i portarna. Idealtid är förnedrande, tycker jag, för gissar man en halv sekund fel så spelar det ingen roll hur felfritt och snyggt man har kört i övrigt, man är utanför "placering". Och kommer man precis rätt, oavsett om det handlar om skicklighet eller inte, så får man en blågul rosett! Sjukt system.

Jag blir bara mer och mer besviken på körkomittén. Vart ÄR sporten på väg om man inte anses tävla på riktigt förrän man kommit upp i ELIT?! :mad: HUR många av landets kuskar kommer dit? Seriös mobbing av sportens utövare är vad det är, inget annat.

*Halvt KL*
Som Gibbourne tidigare nämnt för mig: Man ska inte klara av att se hurvida ens häst är i skick att klara en körtävling eller inte (och nu alltså inte galoppera med vagn), men man ska kunna göra en båge som går ut 10 meter utanför spåret genom att styra med enhandsfattning? :confused:
Håller helt med både dig och agtatoon. Min förra tävlingsponny älskade att rulla fram i galopp i maraton, han valde det helt frivilligt och jag behövde inte göra något annat än styra. Med honom skulle jag alltså bli utesluten (?!) om jag tävlade idag? Med en häst som mådde skitbra av att vara ute i naturen med vagn och som hade kondis som en hel travhäst.

Som sagt, vi som tävlar under Elit är inte myndiga nog att träna våra hästar korrekt, därför får vi inte tävla på riktigt, så istället sänker man kraven så mycket det bara går och ser till att ingen behöver kunna galoppera för att kvala till Nationell klass! Finns det NÅGON rim och reson i nya TR alls? Det verkar verkligen inte så.

Ännu roligare... för att kvala till nationell så får hästen öht inte galoppera - inte ens i maraton.

Borde ju vara kanonbra för de som kör varmblodstravare som då kan älga på i galopptempo men i trav genom maratonhindren och sålunda vinna varenda LA maraton :D

Det är kanske meningen från KK att man ska locka över travfolk till körningen ;)

När det gäller KK har jag redan gett upp hoppet för länge sen... först när nuvarande KK avgår så kan det bli uppsving för körsporten i Sverige för som det är nu kör man det hela i botten :grin:

Det är bara genom ökad bredd som vi kan få fler startande i högre klasser - och för att få ökad bredd så måste det vara ROLIGT att tävla på alla nivåer för annars blir det bara ett fåtal som ids hålla på...

Med tråkiga tävlingar så minskar intresset från allmänheten - vilket leder till sämre ekonomi - vilket ger sämre tävlingar - vilket gör att intresset från allmänheten minskar ytterligare....... kaputt !

Jag tycker att precision med idealtid är jättetråkigt. Hela syftet med grenen har gått förlorad om det handlar om att pricka en idealtid utan att ens få använda en klocka så att man kan öka eller sakta in om det behövs - man ska sitta och gissa!!! :confused: Syftet med grenen ska ju vara att visa hästens smidighet och lydnad.

Men det idealtid handlar om är att känna sin häst o dess tempo. En precisionsbana går ju i ett visst tempo. Håller man det tempot klarar man banan på Idealtid. Däremot kan jag tycka att det är överkurs i en Lätt A när det trots allt är en "introduktions"klass. Då vore än clear round bättre.

Sen kan jag bara hålla med övriga varför inte galopp i maraton men ett "svårare" dressyrprogram :confused:

Jag blir bara mer och mer besviken på körkomittén. Vart ÄR sporten på väg om man inte anses tävla på riktigt förrän man kommit upp i ELIT?! :mad: HUR många av landets kuskar kommer dit? Seriös mobbing av sportens utövare är vad det är, inget annat.
:bow:

Kanske dags för en skrivelse till KK från oss kuskar o ifrågasätta detta för nog blir det allt löjligare regler?

Senast ändrad:

Det har ju varit många skrivelser och en del möten men körkommitten lyssnar ju inte. Eller iallafall lyssnar de inte på lättklass kuskar. Elit kuskarna tyckte det var bra med många av de där reglerna.

Jag tycker att det det har blivit så krångligt att tävla nu när det är så många regler som skiljer sig mellan de olika klasserna. I Lätt B får man köra utan svängel, i lätt klass får man inte galloppera, flera olika bedömningar när det gäller precisionen osv. Som det var innan så strävade man efter samma regler för alla olika klasserna och man strävade efter att det skulle vara likt FEI för att kuskarna skulle få rätt tänk i sig hela tiden. Det måste vara enormt jobbigt för nya kuskar att komma in i det hela och det går inte ta hjälp från erfarna kuskar för de tävlar efter andra regler.

Även som tävlingsarrangör ställer alla dessa regler till det. Det blir så krångligt för de idellt arbetande banpersonalen som måste hålla reda på fler och fler saker. Inte minst detta sista med att vissa ekipage får galloppera i hindren men inte andra. Vi får alltid få starter och måste blanda runt startlistan och dessa klass-reglerna ställer till det då. Det blir mycket att hålla reda på och det krävs mer och mer utbildning.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 542
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar