Sv: Tr v 2011
"
Sedan undrar jag över beskrivningarna på tävlingarna? Lokal tävling/ Lätt B eller Lätt A är introduktion, Nationell tävling/ Lätt klass eller msv klass är utbildning och Elit tävling medelsvår eller svår klass är "elit = tävlandet i sin rätta mening"?
Det här tycker jag är nedvärderande mot oss kuskar, tyckte jag redan i fjol när TR skrevs om. I vilken annan gren finns det introduktions och utbildningsklasser. OK om det var lok lätt B som var introduktion och lok lätt A som utbildningsklass. Men att Nat lätt o msv ska klassas som utbildning
o Elit det är den enda riktiga tävlingsformen, tur att vi i norr endast arrangerar 1 elit tävling då....
Nja vissa ändringar i TR är lite skumma, som att inte få galoppera i hinderna i Lätt A? Men i nat lätt förväntas man kunna köra på för fullt på tid o allt
Något bra är väl att man faktiskt inte behöver tävla (Lätt A) precision för att kunna gå upp till Nationell Lätt klass. Är det nytt för i år? Är det nytt också att man under samma säsong kan "kvala upp" till nationell lätt klass?
Kapitel 2, mom 504.2.1 "För att få starta i nationell lätt klass erfordras att ekipage under innevarande eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lokal lätt A dressyr och marathon."
Nej det är inte nytt, var samma regler i fjol. O ang kvalet så har det tydligen alltid varit föregående och innevarande år som räknas. Hur är det eg tänkt om man tex missar en tävlingssäsong, som ffa här i norr är ganska kort, pga halt häst eller egen sjukdom?
Blev själv drabbad av detta då jag inte kunnat tävla under 2010 pga graviditet. Kollade upp detta med vår zongrenledare tidigt under 2010 o fick då till svar att det skulle inte vara några problem jag skulle kunna starta nat lätt under 2011 då vi kvalade under 2009, men när jag nu i höst kollade med Marie Å fick jag veta att tyvärr funkade det inte så. Utan jag måste kvala om för att få starta nat lätt under 2011 Hade jag vetat det hade jag "plågat" mig genom en tävling bara för att slippa strula i år
Känns så där att starta i dagisklassen när jag vann 4 av 5 tävlingar jag startade i under 2009. Helst när vi här i Norr endast har typ 5 kompletta tävlingar på en säsong att kvala de 2 första kompletta tävlingarna skulle för min del innebära att jag "missar", dvs får inte tävla på riktigt, vår norrländska höjdpunkt Villvattnet.
Nu kan jag tydligen söka dispens men det är 50-50 chans att jag får igenom den.
Näh många gånger undrar jag om dom vill att körsporten ska dö ut då TR inte alltid förbättrar tävlingsvillkoren