Torvströ, mängd?

Blomskan

Trådstartare
Ni som använder torv att strö med, hur mkt går åt?
Ange gärna veckoförbrukning samt hur mkt er häst (stor häst) står inne.

Ska börja använda och köpa hem för hela vintern men vet ej hur mkt som går åt...

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Torvströ, mängd?

Mina hästar får en ny torvbal var i veckan. Det brukar räcka gott och väl!
De går ute ca 8-10 timmar om dagen.

En halv bal i veckan per häst gör vi av med. Men sen är hästarna bara inne 8 timmar/dygn oxå...

Jag lägger in en halv om dagen ungefär! Min häst 1½år (hon gräver runt allt så att man måste ta ut rätt mycket torv tyvärr)

Senast ändrad:

När bädden väl är lagd gör vi av med 2-3 balar/månad o box. Hästarna är ute olika men ca 3-10h om dagen o boxarna är 9-12kvm.

Använder ni bädd eller river ni ut alltihop dagligen?

Våra hästar går på lösdrift men med varsin box att gå in i, där dom oxå får sin kvällsmat och frukost. Höt äts dock på annat ställe så det blir inte mkt hörester i torven.

Hmm.. Tycker det är lite svårt att beräkna hur mkt det går åt men jag hade nog tänkt mig en bal i veckan.. Det kanske blir lite eftersom dom har möjlighet att gå in när dom vill..
Känner mig ganska förrvirad nu.. :crazy:

Min häst gräver runt och har sig så jag får vända och mocka igenom allt! :grin: Skulle dock inte vilja ha bädd i vilket fall som helst.

Räkna på att boxen skall vara fylld så att torven är minst 10cm tjock på alla ställen! Då kan hästarna ligga utan att nå golvet :)

min e bara ute 6 timmmar om dagen,inackordering,och det går åt 1-1,5 i veckan,9 km box och bädd.

Jag har bädd, en häst som inte rör omkring bädden, ganska stor box (ca 12 kvm) och hon är inne ca 10 timmar/natt...och hittills har det räckt att fylla på med EN bal/4 veckor.

I förra stallet, där boxen var mindre och hon var inne betydligt mer så gick det åt 1 bal/2 veckor.

Jag har en riktig skitgris, på vinterhalvåret brukar det bli en bal per femte dag.

Vi har iofs torvmix, vilket vi har höst-vinter-vår och under sommaren bara spån. Men vi lägger in 4 balar till var häst & det håller kanonbra åt dem, mockar ur pisset när det kommer upp till ytan vilket är individuellt från 1 ggr/mån till varannan. Ny bal lägger vi på ca var 14:e dag.

Nu står inte jag i "torvstallet" längre, men då jag gjorde det gick det åt 2 balar/månad dvs. 1/2 per vecka.
Dock så är jag ganska snål när jag mockar och slänger sällan ut mer än det absolut nödvändigaste, har dock ingen bädd.

Våra hästar gick ut ca 7-8 på morgonen och in 8-9 på kvällen förutom under vinterhalvåret då min ofta gick in lite tidigare. Hon är nog lite mörkrädd och brukar få dampryck när det blir mörkt...

Våra boxar är på 11 kvm och hästarna står inne mellan 8 och 10 timmar/dygn.
Visserligen små hästar, 152 cm och ca 148+ (växer) det går åt lite olika, i den ena boxen 2 i månaden och i den andra 1-1,5 bal per månad.

Jag har bädd och räknar från att bädden är lagd.

mockar ur pisset när det kommer upp till ytan vilket är individuellt från 1 ggr/mån till varannan.

Jag använder spån och har bädd till mina små men funderar på torv, därav mitt intresse i trådar som denna. Men vad menas med att när kisset kommer upp till ytan? Det har jag aldrig varit med om.... berätta!

Våra hästar står vintertid inne max 21-7, alltså 10 h. till min 3-åring alias skitgrisen går det åt ca 2 balar/vecka. De andra hästarna klarar sig på en 1/2 - 1 bal per vecka. Har inte bädd till unghästen, hon river runt för mucket. Men min andra + de andra i stallet har bädd. Tar bara bort lite kiss när det tränger upp till ytan!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 222
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 637
Senast: corzette
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18