Hö- och halmskörd 2024

Här i norduppland har det tagits första omgången plastat lite runtomkring mig
Det ser ut att ha varit en bra mängd och troligen smäckat med värden mtp hur min trädgård ser ut
Nu regnar det massor innan det kommer mer värme, så andraskörden ser (so far) bra ut om det fortsätter

Jag har gett upp torrhö och köper plastat. Lite mer jobb med storbalar, men SÅ mycket mindre stress och oro (pga flera orsaker). Plus att hästarna var jättefina i magarna på det, tillochmed min lilla magproblemare som jag trodde skulle krasha funkade bättre än jag vågade tro.
 
Här i norduppland har det tagits första omgången plastat lite runtomkring mig
Det ser ut att ha varit en bra mängd och troligen smäckat med värden mtp hur min trädgård ser ut
Nu regnar det massor innan det kommer mer värme, så andraskörden ser (so far) bra ut om det fortsätter

Jag har gett upp torrhö och köper plastat. Lite mer jobb med storbalar, men SÅ mycket mindre stress och oro (pga flera orsaker). Plus att hästarna var jättefina i magarna på det, tillochmed min lilla magproblemare som jag trodde skulle krasha funkade bättre än jag vågade tro.
Jag har bara två hästar och kan inte köpa de stora plastade balarna. Vill inte heller vaccinera mot botulism om jag kan slippa det. Så jag hoppas verkligen på att det blir fint torrhö i år! Min bonde lever dessutom på att producera fint torrhö till hästar så jag lider med honom också när skörden går fel... :(
 
Vi (läs "maken) håller just nu på att slå gräs på en av våra åkrar. Det borde nog ha gjorts för ett par veckor sedan (mycket av det har redan blommat, vilket ger sämre värden) men det har dels inte varit väder för det och dels har vi inte haft tid att ta hand om det förrän nu. Maken meddelade nyss att det är galet tjockt gräs...

Vi slår med motordriven slåtterbalk. Många steg blir det...
1718556863680.png


Slog en liten gräsplätt för några veckor sedan och hängdt på tork på krakstörar, så de 3 första krakarna med hö är inkörda.
447306124_10160380735322404_5276887276715066000_n.jpg
 
Red förbi några vallar som är slagna och pressade, är verkligen en bra skörd i år! På en pluttliten vall var det tex tre balar, en annan lite större var det 12. Nästa vecka ska det bli 26-29 grader så kommer vara optimalt att slå för att få torrt plastat silage. Jag byter stall i månadsskiftet och de är storproducenter av hö. Så känner mig helt trygg för bra hö i vinter. Hoppas mest på att det blir bra höstväder så jag får halm att strö med!
 
Hur många dagar med uppehållsväder behövs för att kunna ta in torrhö? Nu ska det vara uppehåll - och 23 till 27 grader - här måndag-torsdag. Räcker det :confused:?
Jag hade räknat med det, om det inte ligger i för tjocka lager och vänds en gång/dag.
Småbalar torrhö antar jag, storbal har jag ingen erfarenhet av de behöver mer torktid före rullning.
 
Hur många dagar med uppehållsväder behövs för att kunna ta in torrhö? Nu ska det vara uppehåll - och 23 till 27 grader - här måndag-torsdag. Räcker det :confused:?
Har du skulltork? DÅ funkar det nog. Om inte, så tror jag inte att det hinner bli ordentligt torrt på bara några dagar. Vi brukar vilja ha minst en vecka med torkväder för att ta in hö som torkar klart ute.
Man kan känna på höet om det är helt torrt, då är det inte minsta lilla "mjukt" utan stråna är hårda och det knastrar om dem.
Är det inte tillräckligt torrt när det läggs in så riskerar du att det går mögel i det.
 
Har du skulltork? DÅ funkar det nog. Om inte, så tror jag inte att det hinner bli ordentligt torrt på bara några dagar. Vi brukar vilja ha minst en vecka med torkväder för att ta in hö som torkar klart ute.
Man kan känna på höet om det är helt torrt, då är det inte minsta lilla "mjukt" utan stråna är hårda och det knastrar om dem.
Är det inte tillräckligt torrt när det läggs in så riskerar du att det går mögel i det.
Det är inte jag som tar hö själv, men min bonde har en avancerad tork, ja :) .
 
Det ser ut att bli bra med foder i det stall jag flyttat till. Nu känner jag ju inte till markerna så det är lite av en gissning.
Det är så skönt att inte behöva oroa sig utan att den saken ligger på någon annan nu, även om de givetvis inte kan trolla fram foder de heller.
 
Ja jäklar, jag tänkte ju att jag skulle bygga upp ett förråd för ev framtida krisår igen men det här var ju nästan löjligt. Förra året var det katastrof med allt som allt nio balar på den egna marken. I år blev det fjorton - och då på cirka halva ytan som slogs i fjol?! O_o

Och nästa vecka levereras de 35 balar som jag beställt separat, som egentligen skulle vara nog för att täcka vinterbehovet. Men 2025/26 kan kanske bli en riktigt billig vinter, det är man inte bortskämd med!
 

Liknande trådar

Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 679
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp