Sv: torv

Det kan jag i och för sig förstå. Det är ju viss skillnad på dagens skövling jämfört med när man körde med hästarna i skogen. :(

I förra stallet hade vi sågspån från den lokala träindustrin, men det gick inte riktigt att köpa in ett lass när de står inne så lite som de gör nu när jag flyttat. Nu ska de snart ut i lösdriften, och där är det halmbädd.

Nästa gång jag fyller boxen vill jag testa halmpellets, mest för att det är så himla smidiga säckar så man kan ha ett par på lager ifall jag skulle behöva ställa in hästen. Men rent kvalitetsmässigt tycker jag att torvmixen har varit svårslagen. Det innebär ju inte att det är det bästa alternativen ur andra synvinklar. Ekonomiskt och miljömässigt finns det såklart bättre alternativ, men rent kvalitetsmässigt så gillar jag torvmixen bäst.

Föredrar spån av flera anledningar:
* Ljusare i stallet
* Lättare att hitta alla bajspluttar
* Lättare att se var "kiss-kakorna" är
* Och största anledningen-är billigare än torv!!
Men tyvärr är det ju inte så populärt hos bönderna att ha spån i gödslet som ska ut på åkrarna.

kl*

Jag tycker det dammar ganska mycket, men som ngt skrev att det inte innehåller lika mycket allergener som spån. Min hosthäst hostade utav torven när han kom in och det var nyutlagt. Däremot har jag kommit på världens bästa lösning att vattna det. Det dammar ingenting då! Och bibehåller fukten vilket inte spån gör. Hällde på tre kannar vatten och blandade runt i uteboxen och nu är det en perfekt kaka som underlag :)

Jag förenar det bästa av två världar, föredrar helt klart en blandning av torv och spån!

Ljus, fräsh, luktfri, lättmockad bädd! Köper man torvmix fryser inte det lika lätt. Supersmidigt att använda till permanentbädd.
Har inte upplevt att det dammat speciellt mycket heller, det går ju att vattna om bädden är torr.

Nackdelar med torv:
-brunt jobbigt damm.
-blir så mörk av det (spån ljusar upp)

Nackdelar med spån:
-Blir fult när det blir gammalt (det som inte behövs tas ut)

Båda är ju väldigt lättmockade vilket är bra och vilket också är anledningen till att många stall stall använder det vid all inclusive.

kan bara instämma! Fats jag grundar med vanlig torv (flera säckar) och sen fyller jag på med spån. superenkelt att mocka! Torvet ligger alltid på plats, spån kan de ju gå runt så det blir kala fläckar, hur mkt man än lagt in, har jag upplevt.
Har iof bädd, men jämfört med bädd på enbart spån är det verkligen jätteskillnad.
Rekomenderar!!
Enda minuset är ja, det dammar lite i början. Men jag upplever inte mina hästar blir dammiga (kanske beror på att jag har bädd) men det lägger sig lite mindre fint damm på väggarna, men det tvättas bort till våren iaf, den nackdelen kan jag ta för det är så himla gosiga bäddar dom har, tjocka, torra, luktfria och lättskötta!

KL.

Torv blir fuktig och som ren gegga på hösten och på vintern fryser den som faan och blir stenhård (har en häst som kissar mycket). Men blandar man den med spån blir det jättebra :)

Ren gegga?:eek:
Då har du antingen vattnat för mycket, eller så har du lagt in för lite torv som då blivit vått när hästen kissat.

Vi är inne på sjunde året med torvbäddar nu och vi tycker att det fungerar perfekt. När stallet byggdes visste vi att vi skulle ha torv så vi var noga med belysningen (lysrör i alla boxar) för att underlätta mockningen. Vi har en f d hosthäst som inte hostat en gång sedan vi satte henne på torv, serverade hösilage och erbjöd maximal utevistelse.

Visst dammar torven, men det dammet innehåller så stora partiklar att det är ofarligt för hästar. Det kan se lite trist ut när torvdammet lägger sig i stallet, exempelvis på lister och i fönstersmygar, men det tar man lätt bort med en mjuk borste någon gång i veckan.

Den enda riktiga nackdelen med torv är att den ibland fryser om det blir riktigt kallt. Vi har kallstall, och när det är dags att strö på ny torv måste vi tina balarna inomhus under något dygn. När hästarna är inna värmer de snabbt upp bäddarna, så det blir inte hårt eller knöligt för dem när de ligger.

En stor fördel med torvbäddar är att gödselhögen minimeras. Jag kör ut en
(1) stor skottkärra för fyra stora kallblodshästar varje dag. Och på senvåren/försommaren kommer en ekobonde och hämtar vinterns gödsel utan att det kostar varken honom eller oss ett enda öre. Alla är nöjda :p

Delvis KL...Ska byta stall och där är det torv som gäller, det är finfördelat lösviktstorv som erbjuds. Har stått på baltorv en gång tidigare och gillade det inte för jag vet inte hur man ska hantera det bra i boxen å det gick ju åt mängder för jag inte alls var/är van vid torv.

Så hur får jag nu till en bra bädd i boxen? Hur gör jag och mockar ni inte ut kisset försen i sommar? Finns tyvärr inget brunnshål i boxen. Behöver inte ha bädd, men det känns som ett bra alternativ, men det gäller ju att få till det då.

Hjälp!!

Ni som strör med torv o ger era hästar ensilage eller blöter höt lägger ni fodret direkt på torven, eller hur gör ni? Fastnar det inte i så fall en massa torv på fodret?

Ordningssamma hästar har ett rensopat hörn för hösilaget och hästar med dåligt bordsskick får sitt i höpåse.

Liknande trådar

Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 619
Senast: monster1
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 530
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 915
Senast: warg
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka