Sv: torv

Torv innehåller minst allergener och dammet skadar inte. Mao bra för stalluften/hosthästar eller rättare sagt alla hästar. Dessutom neutraliserar det endel av ammoniaken, vilket också leder till bättre luft.

Senast ändrad:

Fördel: Mkt bättre stallmiljö, bättre för allas luftvägar både hästar och människor. Bättre lukt.
Partiklarna syns vilket gör att man dammar och rengör oftare!
Bättre gödsel som är lättare att bli av med.

Nackdel: Torvpartiklarna syns, det "ser" dammigare ut. Man snyter svart torvsnor ur näsan. :p

Fördelarna överväger helt klart nackdelarna!

Hovarna blir inte sämre av att stå på torv?? Typ att det lättare blir röta??

Nej, det har jag inga erfarenheter av att de skulle bli. Torv är snarare bättre än spån ur den aspekten, för spån kan ha en uttorkande effekt på hovarna. Dessutom kan spånet innehålla terpentin och andra kemikalier som heller inte är bra. Torv är en mycket naturligare produkt än spån.

Jag har haft kutterspån den senaste tiden men tänker med största sannolikhet gå över till torv nu istället, har haft det förut. Torv ser visserligen mörkt och tråkigt ut, men det ger en fräschare stallmiljö och är dessutom drygare.

Enda fördelen med spån kontra torv är när man gör i ordning en ny box.
Fluffigt och luktar gott.
Men att använda det nej tack.

Sällar mig till skaran som lovordar torv, och tycker faktiskt inte att det är särskilt dammigt, men det beror väl kanske också på vad för stall man har. Om man har uppvärmt stall så blir det ju lätt torrt, precis som det blir för oss på sommaren. Men i kallstall behåller torven den lilla naturliga fuktighet som finns, och det dammar inte särskilt mycket.

Och om man nu har problem med att det dammar så kan man strila lite vatten över så att det håller sig fuktigt och ligger där det ska.

Jag gillar torv! Det suger bra, är klart lättast att mocka i och ligger bra i boxen. En del tycker det ser tråkigt ut med mörka boxar, men det har jag aldirg förstått. Jag tycker det är fint, ser naturligt ut och ger ett väldigt bra, fjädrande underlag som är skönt att ligga på.
Dessutom tycker jag som är allergiker att det är en dröm att ha i boxarna. Dels så luktar det inte kiss, dels luktar det inte damm på samma sätt som tex spån och halm.

Jag är inte alls nåt fan av torv. Det blir klumpigt och kallt på vintern (om man har kallt stall). Är det av det fuktigare slaget så fryser det ju.
Dessutom behöver man ett öppet och ljust stall för att det inte ska bli mörkt och instängt.

Att det skulle vara fräschare håller jag heller inte med om. Blir spån kissblandat ser man det. Kiss i torv syns ju bara om det är i "pölar" eller om det rena torvet är torrt/brunt ist för svart.
Sen tycker jag folk i allmänhet har väldigt svårt att hålla rent med torv så om jag ska ha det vill jag nog helst sköta mockningen själv. :p

Man brukade säga att torv var billigare, vet inte om det är sant länge. Jag tycker att det dammar, känns skitigt, är supertungt att mocka i, allt blir brunt (kläder, utrustning).

Spån kan också damma om man använder det "fel" och strör för ofta, men jag (min personliga helt ovetenskapliga åsikt) tycker att det känns fräschare och är lättare att mocka i :)

Jag föredrar torv, helt klart. Ända nackdelen jag kan komma på är att de är tunga att bära upp på loftet. Om möljigt så förvara dem i marknivå där det går att köra dem på säckakärra.

Att det blir brunt damm över allt har jag bara upplevt en gång. Då var det mitt eget fel för jag hade precis strött upp stallets alla boxar med torv och lät dörrarna stå öppna så det bli tvärdrag genom stallet.:o Ny torv som inte satt sig och så en ordentligt blåsig dag, jo då blev det brunt damm på takbjälkar mm. Har inte fått brunt damm på något i stallet sedan dess.

Måste rätta mig själv. Idag mockade jag i "vanlig" torv för första gången på över ett halvår pga. att torvmixen som jag använder var slut, så det fick bli en sån istället.
Och fy sjutton säger jag bara. Det gick ju inte att se vart bajset låg, för det var liksom inbudrat i smulig och dammig torv. Fick gräva igenom hela boxen.

Usch, ska fylla på ordentligt med torvmixen på måndag så jag får tillbaka min rena, fräscha och lättmockade torv.

Ang. kisset som någon nämnde, jag har en variant av permanentbädd så jag tar ut kisset, som ju blir en hårs kaka, emellanåt. Däremellan fyller jag bara på med ren torv över. Fördelen med torvmix är att det väldigt fort blir en bra bädd av det i och med att det ligger så stadigt.

+ Som andra skrivit, bidrar till bättre luft och lukt i stallet.
+ Suger upp vätskor bra.
+ Hästarna äter inte upp halva bädden över natten.

- När det blir trampat/legat på kan det packas oerhört hårt vilket kan göra mockningen tung, speciellt i kombination häst som kissar mycket och sen lägger sig på det.
- Kan vara svårt att se vad som är torvkokor och hästbollar.
- Prasslar och är inte lika mysigt och fluffigt som halm.
- Boxen känns mörkare än med halm/spån.

Torv är en ändlig resurs vilket gör att jag ser det som en ren miljökatastrof att använda. Må vara hänt att det är en bra jordförbättrare, jag kan ändå inte med gott samvete använda det.

Det hjälper till att jag tycker det är vidrigt att mocka i, att det ger en mörk, trist och dammig stallmiljö och skitiga hästar.

Nu var det några år sen, så det kan hända att det förändrats sen dess. Men när jag gick i skolan fick vi lära oss om olika bränslen, bland annat torv. Då fick vi lära oss att det var ett långsamt förnybart bränsle, och då (runt 2003) var nybildningen större än avverkningen.
Det är möjligt att användningen ökat så att det ser annorlunda ut idag, men annars tycker jag att det är precis som med trä/spån. Det tar ju också slut när vi skövlar det, och vi måste se till att det hinner växa upp minst lika många nya träd som vi tar ner.

Problemet med torvbrytning är bara att det är att det förstör mycket i området där det bryts, även om det finns mycket torv så finns den ofta i känsliga våtmarksområden som måste torrläggas eller i alla fall förändras för att det ska gå att bryta den.

Jag undviker också torv om jag har möjlighet på grund av det.

fördelar enligt mig: bränner mycket fortare. Lätt att bli av med gödsel.
nackdelar: dammar, mörkt, balarna fryser på vintern.

Liknande trådar

Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 618
Senast: monster1
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 530
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 915
Senast: warg
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka