Torrisar mm?

Sv: Torrisar mm?

Vad heter dagis egentligen? Daghem? Förskola? Inte ens tänkt på att det är en förkortning

Edit ordet bulle är väll också en förkortning?

Dagis är en snuttifiering av det gamla ordet daghem som fanns fram till 1972. Numera heter det förskola (och absolut inte föris, som jag faktiskt hört). Ja, jag är miljöskadad ;)

Det värsta jag hört i den här vägen är nog i alla fall något jag såg på ett föräldraforum häromdan: vi med downisar. DOWNISAR! Det låter som om det vore en förkortning på en hundras ungefär. Men här handlar det om barn med en funktionsnedsättning (Downs syndrom).

kl

Jag skrev värkisar i går till TinyWiny när jag menade värktabletter, men det är ju så långt att skriva ibland när man är trött :p Hon reagerade dock inte som tur var.

Men dobbisar säger man ju, det borde ju vara ok.

*KL*

Jag tog en smärtis imorse när jag åt frulle på ballen så det var svårt att foka när jag var på kyrkis med min spaltis.

Då kände jag mest för att sparka honom på simbassängen så hans simmare aldrig skulle kunna medverka till att bilda fler av hans sort....:cautious:

:laugh: :rofl:

*kl*
Alltså denna tråd ger mig hela dagens skratt - tack alla!!!
Buke när hen är som bäst...
Btw så finns inte ordet hen i rättstavningsprogrammet ens :p:up:

*kl*

Gick på babysim med sonen när jag var föräldraledig. Där fanns en mamma som pratade med sin dotter (5-6 månader gammal) på följande vis:

-Ååå, mammis grodis (ungen hade simbyxa med groda på)! Ska vi sätta på drakis (badcape med drake på) och gå ut till pappis?

Vid poolen: -Vill grodis ha lite mellis innan? Ååå va gottis!

Efter badet: - ååå nu ska vi torka grodis, sen får vi sätta på blöjis och grönis (fleeceoverall) så får du gå ut till pappis.

Höll f-n på att slita av mig öronen varje gång. Dessutom deklarerade hon stolt att hon var lågstadielärare. Jag hoppas det inte var i svenska...

Jag döööööör - nu måste jag verkligen torka skratt-tårarna, jösses!!!
:rofl: :rofl:

Allting "snuttifieras" :meh:

Dagis är en snuttifiering
Ni använder uttrycket snuttifiering felaktigt.
fing03.gif
Det betyder att stycka upp och förkorta information (på bekostnad av helheten), inte att göra "gulliga" förkortningar av ord.

Förstår inte heller varför man pratar så där. Har ändå en dotter på drygt 1 år...

Är gravt allergis mot ordet Mellis...:yuck:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar