Torrisar mm?

Sv: Torrisar mm?

Förresten, jag kom på att när jag ringde 1177 för ett tag sedan och bad om råd för mitt barn så frågade sköterskan om han hade fått någon "smärtis". Alltså smärtstillande.

Jag tror det är ett ganska vedertaget begrepp? När jag jobbade som ambulansdirigent var det både läkare och sköterskor som gjorde ambulansbeställningar med orden "Han behöver smärtis i transporten".

Det måste vara dialektalt? Jag pratar ofta om smärtstillande och sömntabletter på jobbet och har aldrig hört någon säga "smärtis" eller "sömnis". Tror att mina arbetskamrater skulle bli väldigt förbryllande om jag började dilla om "sömnisar". :cautious:

Det dyker upp fler och fler som skriver som småbarn pratar, är det någon ny trend?

Torrisar (torrfoder)
Gottisar
Hundisar
Plättisar
Kakisar
osv

Oftast är det inte ens en förkortning utan bara en förvrängning av ordet.

:cautious:

Haha .. Har själv gjort mig skyldig till att använda torris i en tråd här. Alternativet var väl att skriva att jag har torr hud.
Har inte alls tänkt att det blivit vanligare. Vissa ord som dagis och mellis kunde man ju använda även för 20 år sedan så de tycker jag känns ok.

Jag har nog hört det värsta nu: Tuttisar.

En tråd som handlade om amning; Mitt barn vill inte ta min tuttis..

Kräk..:arghh:

Dagis- okej det sa vi redan när jag var liten (mycket tidigt 80tal)
Mellis- :yuck: vi fick mellanmål. Förstod först inte vad polarn (:D) som fått barn pratade om när hon sa det i telefon till mig.

Förstår inte folk som inte kan lära sig själva eller sina barn en bred svenska!
I längden kommer vi tappa ord och fraser tack vare denna "gullifiering".

dock är frulle nått vi äter på jobbet. Och endast där. Frulle är en arbetande frukost. Hemma är det frukost eller morgon kaffe som gäller.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar