Torrisar mm?

Sv: Torrisar mm?

:yuck:

Verkar som om is-orden förekommer som dubbelord också..
En på min facebook skrev nyligen "kvällsisprommis" :p

Jag hoppade också högt i soffan när jag hörde att råttan skulle få en smärtis :meh:
Jag bor i sydligaste norrland och här är -is'andet inte så utbrett än, är det ett Sthlm-fenomen tro? Södra sverige?
Här är det fortfarade bara dagis och mellis som är "vanliga" ord. Torrisar hos hund/katt-ägare är torrfoder, hos övriga betyder det "en tråkig person" ;)
Smärtis, tuttis, kakis och jag vet inte allt har jag bara sett i texter på forum, tack och lov O_o

Men mellis har ju funnits i över 20 år, det är inget nytt.

Jag kan prata normalt och gör det på jobbet. Men privat tramsar jag gärna till det, går en promis med hundisarna, Rubis och Turis.
Stör sig ngn på det så tycker jag det säger mer om den än om mig :-)

:yuck:

Verkar som om is-orden förekommer som dubbelord också..
En på min facebook skrev nyligen "kvällsisprommis" :p
skrattar.gif

Bara att gratulera svenskarna till ännu en degenerering av språket.
Jag stör mig fortfarande på alla som använder "absolut" som ett svar på en fråga där korrekt svar egentligen är ja eller nej, eller alla som "undrar/tänker/funderar över" istället för "undrar/tänker/funderar "

Kl.
Jag har läst tråden och blivit påverkad åt fel håll. I morse plockade jag ihop lite saker till sonen och kommer på mig själv med att säga "bitisar". Gah!!! :banghead: :banghead:

Är jag utom all räddning nu? :nailbiting:

(Jag funderade på om jag skulle inleda föregående mening med "kära bukisar" men hejdade mig :D :p)

Jag hoppade också högt i soffan när jag hörde att råttan skulle få en smärtis :meh:
Jag bor i sydligaste norrland och här är -is'andet inte så utbrett än, är det ett Sthlm-fenomen tro? Södra sverige?
Här är det fortfarade bara dagis och mellis som är "vanliga" ord. Torrisar hos hund/katt-ägare är torrfoder, hos övriga betyder det "en tråkig person" ;)
Smärtis, tuttis, kakis och jag vet inte allt har jag bara sett i texter på forum, tack och lov O_o

Vad ska jag skylla på då som bor i Stockholmsområdet men inte heller hängt med i -is-användandet? Att jag är gammalmodig (eller gammal :o) med mina snart 33 år?

kl

Fattar inte hur folk kan bli så upprörda/bry sig så mkt om varianter av ord som förekommer i olika umgängeskretsar.

För övrigt, mitt favorit-is-ord: tattisar!
Tatueringar/gaddningar låter 90-tal i mina öron :p

För övrigt, mitt favorit-is-ord: tattisar!

Jag tänker på kvinnobröst när jag läser tattisar. Det fulaste smeknamnet för såna måste förresten vara "tissar" :wtf:

Ontopic så sällar jag mig till de (fåtal personer) som inte riktigt förstår problemet. Jag säger mellis, frulle, prommis, tandis, hovis, valpis, fölis, kortis (för en kort stund) kvällsis (för kvällspromenad - inte kväll ;)) och säkert massor av andra gullifierade ord. Det betyder inte att jag inte kan prata ordentligt också. Jag kanske säger "Näe valpis, nu ska vi käka frulle och gå på prommis och sen måste jag till ponnisarna för hovis kommer och fixar fossingarna på dem" men jag kan lika väl säga "Jag ska äta frukost och gå ut och gå med valpen, sedan måste jag åka till stallet eftersom hovslagaren kommer och skor ponnyerna idag".

Minns jag fel eller kallas en viss hästras ibland för isisar?

Prommis förknippar jag alltid med att lova något, morsan använder alltid det ordet i den betydelsen :-)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar