Torrisar mm?

Sv: Torrisar mm?

Bara att gratulera svenskarna till ännu en degenerering av språket.
Jag stör mig fortfarande på alla som använder "absolut" som ett svar på en fråga där korrekt svar egentligen är ja eller nej, eller alla som "undrar/tänker/funderar över" istället för "undrar/tänker/funderar "

Fast man undrar över, man undrar inte på.

Usch, lika vidrigt som ett tidigare inlägg ang facebookgruppen "Alla vi som har underbara spaltisar". :yuck:

Som syrra till en "Downis" eller snarare "Downare" som vi i familjen har sagt under åren så handlar det nog mest om att förenkla vardagen att varje gång säga "Downs syndrom"... blir lite omständigt och kliniskt när vi pratar internt. Vilket jag nog skulle säga att facbookgrupperna för både downisar och spaltisar också blir (forum för interndiskussioner).

Pratar vi(jag) om det utanför familjen säger jag nog oftast att han har "downs" och förtydligar vid behov.

Inte för att jag tycker att något av orden är särskillt vackra vare sig i tal eller text.

Men bättre än den tidigare benämningen: Mongisar/Mongon...

Senast ändrad:

Det med att undra över är något som började sprida sig på 80 och 90 talet då lärarna slutade lära ut korrekt språkbruk, innan dess undrade man på.

Vilken otur för mig att jag gick i skolan just på 80-talet då när man hade slutat lära ut korrekt språkbruk!:meh:

Vilken otur för mig att jag gick i skolan just på 80-talet då när man hade slutat lära ut korrekt språkbruk!:meh:

:up: :up: :up: :up:
Du och jag är väll samma generation då.
Har också fått lära mig undrar över och funderar på.
"Den här frågan undrar jag över"
"Det här problemet funderar jag på"

Undviker väll Isis och säger Isläning i stället.....

Och en offtopic:
När jag gick i skolan fick jag lära mig följande
Australien - Austariensare
Kanada - Kanadensare
Blir så frustrerad när folket på SR i nyheter m.m. glatt säger Australier/ Australiern. Heter det då Kanadier med??????

*kl*

Haha, rolig tråd!

Jag tänker att ni som tycker att "-is" och snuttifiering är lite samma gäng som tycker att det är hemskt med svengelska ord och som himlar med ögonen åt människor som stavar sina barns namn på något annat vis än det gamla traditionella, som fungerat sedan urminnes tider? ;)

Jag brukar få konstiga blickar ibland och blir retad för att jag pratar mycket svengelska. Jag lägger in engelska ord och uttryck ganska ofta för att det helt enkelt är naturligt för mig, majoriteten av de mediala intryck jag tar in är på engelska. Språket förändras i takt med att samhället gör det, det är naturligt.

Jag säger gullis, sötis, prommis, panschis (:angel: ), mellis, hovis, tandis osv när jag tycker att det passar sig att prata lite barnligt, för jag är lite (mycket) barnslig ibland och det är det rätt skönt att vara. Det betyder inte att jag inte städar upp mitt språk lite i tex jobbsammanhang, på samma sätt som att jag inte svär när jag jobbar tex.

Skulle aldrig prata bebisspråk i sängen dock, det skulle med all säkerhet vara ganska avtändande för mig...

Det med att undra över är något som började sprida sig på 80 och 90 talet då lärarna slutade lära ut korrekt språkbruk, innan dess undrade man på.

???

Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin undrat något. Däremot funderat på och undrat över. Jag gick i skolan på 70 - 80-talen och hade en mor som var svensklärare. Det senare förde med sig att jag fått min beskärda del av suckande om språkets förfall med frukostägget. Språket förändras och det har inte att göra med en inkompetens i lärarkåren, även om det alltid är tacksamt att skylla på. Hoppsan, där spökade visst min mamma genom mig!:D

Att använda undra över är korrekt, har inget med generation att göra (och - ja, jag anser mig ha fått tillräckliga kunskaper i skolan för att uttala mig om det, trots att de till viss del inhämtades post 1980). Undra på har jag aldrig hört. Kanske dialektalt?

[...]
Och en offtopic:
När jag gick i skolan fick jag lära mig följande
Australien - Austariensare
Kanada - Kanadensare
Blir så frustrerad när folket på SR i nyheter m.m. glatt säger Australier/ Australiern. Heter det då Kanadier med??????

Nej, men australier är korrekt och avser urinnevånare på kontinenten medan australiensare avser alla. Dock används det inte alltid så.

Kanada och Australien är ju (på svenska) helt olika namn på länder så det vore egentligen inte så underligt att även namnen ländernas invånare ser olika ut. Det kan de ju göra även om landsnamnen (nypåhittat ord?;)) är till synes lika, ex Sverige - svenskar, Norge - norrmän. Det tycks vara en djungel.

För att kolla så att jag inte missuppfattat angående australier och australiensare googlade jag och hittade en artikel i DN som jag tyckte var intressant.

Fast jag säger norskar och inte norrmän när jag pratar om innevånarna i landet strax väster om oss. Någon är norsk, flera är norskar. :)

???

Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin undrat något. Däremot funderat på och undrat över. Jag gick i skolan på 70 - 80-talen och hade en mor som var svensklärare. Det senare förde med sig att jag fått min beskärda del av suckande om språkets förfall med frukostägget. Språket förändras och det har inte att göra med en inkompetens i lärarkåren, även om det alltid är tacksamt att skylla på. Hoppsan, där spökade visst min mamma genom mig!:D

Att använda undra över är korrekt, har inget med generation att göra (och - ja, jag anser mig ha fått tillräckliga kunskaper i skolan för att uttala mig om det, trots att de till viss del inhämtades post 1980). Undra på har jag aldrig hört. Kanske dialektalt?

Är uppmaningen att "undra på det" alltså en färsk språkkonstruktion eller något dialektalt?

Om någon kommer från Italien säger jag att han eller hon är en italjong. Det härligaste ordet som finns! :D

Min mormor är 85 år och hon säger alltid "undra på", så helt nytt kan inte uttrycket vara. Även mina yngre vänner använder undra på, men även undra över. För mig är båda lika okej.

Mellis har väl numer 2 betydelser? Förutom mellanmål så benämns Melodifestivalen för mellis och DET klarar jag inte! :yuck:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar