Torrisar mm?

Sv: Torrisar mm?

Min mormor är 85 år och hon säger alltid "undra på", så helt nytt kan inte uttrycket vara. Även mina yngre vänner använder undra på, men även undra över. För mig är båda lika okej.

Mellis har väl numer 2 betydelser? Förutom mellanmål så benämns Melodifestivalen för mellis och DET klarar jag inte! :yuck:

haha.. Mellis som melodifestival hade jag inte hört utan där hade jag hört Mello. Tom tidningarna skriver Mello. ;)

Min mormor är 85 år och hon säger alltid "undra på", så helt nytt kan inte uttrycket vara. Även mina yngre vänner använder undra på, men även undra över. För mig är båda lika okej.

Jag har sällan hört undrar på användas vardagligt istället för undrar över ("jag undrar på om..."), däremot brukar jag själv säga "inte undra på att..." lite som en fras. Vilket leder mig till att tro att undra på är ett gammalt uttryck.

Jag tycker det beror på lite hur det används också.

"Inte undra på att han gjorde sådär om det är så det ligger till"
"Jag undrar över den där stolpen, ska ni gräva upp den?"

Nej, men australier är korrekt och avser urinnevånare på kontinenten medan australiensare avser alla. Dock används det inte alltid så.

Kanada och Australien är ju (på svenska) helt olika namn på länder så det vore egentligen inte så underligt att även namnen ländernas invånare ser olika ut. Det kan de ju göra även om landsnamnen (nypåhittat ord?;)) är till synes lika, ex Sverige - svenskar, Norge - norrmän. Det tycks vara en djungel.

För att kolla så att jag inte missuppfattat angående australier och australiensare googlade jag och hittade en artikel i DN som jag tyckte var intressant.

Huva läste artikeln och ja språk ska vara levande men NEJ för Guds skull inte detta!!!!! :yuck::yuck::yuck::yuck:
Håller helt med om att urbefolkiningen är australier.. Men när man pratar om Hela nationens befolkning skall (tvingande SKALL) Austariensare användas...

Är uppmaningen att "undra på det" alltså en färsk språkkonstruktion eller något dialektalt?

Konstruktioner som "inte att undra på" eller "undra på det" (som jag dock är osäker på om jag har hört) är väl snarare gammaldags, och möjligen dialektala. Jag har hört det i södra Sverige, där jag är uppvuxen.

De konstruktionerna hindrar inte att det heter "jag funderar på" och "jag undrar över". De fraserna har ju också en annan betydelse än vad konstruktionerna ovan har.

Pegasus63 och jag är ungefär jämngamla, om 63 har något med födelseår att göra. Men vi har alltså ändå olika uppfattning i den här frågan. Jag tror inte att skolan är skyldig till något språkligt förfall i den här detaljen.

"Inte undra på att han gjorde sådär om det är så det ligger till"
"Jag undrar över den där stolpen, ska ni gräva upp den?"

Precis så menar jag i mitt förra inlägg!

Att säga "Jag undrar på den där stolpen, ska ni gräva upp den?", vore fel. Möjligen är det dialektalt någonstans i landet, det vet jag inte. (Jag har en svag känsla av att ett ex som pratade extremt mycket värmländska kanske skulle säga så, men jag är inte säker.)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar