Torrisar mm?

Sv: Torrisar mm?

kl

såg precis en annons med två "Huvisar" , det var två huvtröjor i strl 98/104 dvs till litet barn.
Tänkte direkt på den här tråden då :D

Frulle tycker jag inte är konstigt alls, heller.

Ärligt talat förstår jag inte hur man funkar i samhället om sådana vanliga ord (dagis, mellis, frulle) är så bedrövligt jobbiga att höra. De är ju så pass vanliga liksom.

Sömnis t ex ser jag bara här på Buke, har aldrig någonsin hört det. Men dagis? Det är ju jättevanligt.

De gör ju det! Skulle hem till en kompis och fick ett mess med följande innehåll:
"Jag sitter på ballen så hör nog inte ringklockan, det är bara att kliva på." :cautious:

I Skåne sitter man ju verkligen på ballen, eller ballarna och då menar man definitivt inte balkong! Ballarna är nog det fulaste ordet jag vet!!! Nej förresten, det är nog bopparna som är det fulaste!

Fan, måste torka tårarna! :rofl:

Ärligt talat förstår jag inte hur man funkar i samhället om sådana vanliga ord (dagis, mellis, frulle) är så bedrövligt jobbiga att höra. De är ju så pass vanliga liksom.

Sömnis t ex ser jag bara här på Buke, har aldrig någonsin hört det. Men dagis? Det är ju jättevanligt.

Jag tycker absolut inte att det är så jobbigt att jag upplever att det stör min anpassning till samhället, men orden frulle och mellis har jag bara sett i skrift. Jag tror inte att jag har hört någon säga det, och jag vet att jag själv aldrig har sagt det. Jag har haft mycket kontakt med dagis genom livet, utan att höra ordet mellis.

Sömnis spelar i samma liga, jag har bara läst det, inte hört det. Där tycker jag att det tar emot att förbarnsliga en så pass allvarlig sak som sömntabletter är.

+ mandalaki

Jo, det är sant. Jag blev lite ställd. Berättade för en kompis som är sjuksköterska och hon verkade inte tycka det var något konstigt.

De gör ju det! Skulle hem till en kompis och fick ett mess med följande innehåll:
"Jag sitter på ballen så hör nog inte ringklockan, det är bara att kliva på." :cautious:

*DÖR* Om jag fick det svaret skulle jag anta att hon satt på någonting helt annat än balkongen och därmed avvakta innan jag kom och ringde på! :D

Och 'dagis' känns hyfsat vedertaget liksom 'mellis', men många av varianterna i den här tråden är helt enkelt skitkonstiga.

Jotack, hon skickade strax efteråt ett uppföljande sms och förklarade läget. Tur det, annars hade hon nog suttit där på ballen och väntat på mig än :D

Kan vi kanske ta tillfället i akt och förfasas över alla personer som äter frulle på ballen? :cautious:

TACK! För att inte tala om "sitter och myser på ballen". Min spontana reaktion var att jag inte ville veta, innan jag fick reda på vad det faktiskt betydde...

Vissa ord kan jag förstå förkortas, men balkongen är inte ett av dem.

Dagis och mellis tycker jag är ojobbigt, de kommer ju från ett barnsammanhang.

Men sömnis ... och smärtis som Diskurs sjuksköterska sa .. Väx upp :crazy:

Frulle tycker jag inte är konstigt alls, heller.

Fast det har väl att göra med vad man är van vid. Jag som hört dagis sen jag var liten ser ju det som vilket ord som helst och tänker inte ens på att det är en förkortning, medan jag hörde frulle först i vuxen ålder och då blir det lite svårare att "acceptera". Alla ord är helt enkelt inte vanliga överallt, så det som är ett vanligt ord för dig behöver inte vara det för mig.

*kl*

Gick på babysim med sonen när jag var föräldraledig. Där fanns en mamma som pratade med sin dotter (5-6 månader gammal) på följande vis:

-Ååå, mammis grodis (ungen hade simbyxa med groda på)! Ska vi sätta på drakis (badcape med drake på) och gå ut till pappis?

Vid poolen: -Vill grodis ha lite mellis innan? Ååå va gottis!

Efter badet: - ååå nu ska vi torka grodis, sen får vi sätta på blöjis och grönis (fleeceoverall) så får du gå ut till pappis.

Höll f-n på att slita av mig öronen varje gång. Dessutom deklarerade hon stolt att hon var lågstadielärare. Jag hoppas det inte var i svenska...

Gottis som benämning på allt möjligt som är gott att äta, ger mig verkligen krupp! Jag möter det i stort sett bara i skrift, men ändå.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar