Torrisar mm?

Sv: Torrisar mm?

På tal om pulla så har jag nästan helt slutat läsa i "Tittar in i ditt kök"-tråden sedan den började svämma över av att folk ätit diverse pullade djur, pullad ko, pullad gris, pullad kyckling...

För mig är det den nya svininfluensan. Då var folk _så himla jätteroliga_ med svinis, grisen, grissjukan, fläsksjukan osv. :crazy:

Och nu är det pullad gris, dragen gris, draget fläsk osv. _Jätteroligt_ även det.

Jag är den första att välkomna svenska ord, men så länge det inte kommer en variant som översätter draget fläskkött på ett så bra sätt att det får genomslag - så är jag helt nöjd med pulled pork. Det heter ju för bövelen det.

Pullera-pullera-pullera är ett gammalt sätt att locka på hönor. Kommer nog från engelskans Poultry.

Pulla är ett gammalt ord för höna. Så det man ropar där är ju pullorna - i talspråk/dialekt.

Det står fortfarande med i senaste upplagan av SAOL.

Det kanske har samband med att de som skriver så detaljerat om sin barnproduktion innerst inne fattar att de lämnar ut lite mer om sitt privatliv än vad de flesta vill veta...

Jag vet inte ... "Ha sex" och "spermier" är väl så neutrala som ord kan vara. Dessutom, med tanke på hur detaljerat de skriver om t ex sina ägglossningsflytningar så verkar hämningarna inte vara så stora.

Mamma pratade om gänga i går. Hon menade ju inte det som vi tänkte på, utan det var något om gängor eller nåt, men vi där flinade lite menande.

Och på tal om simmare så sa en bekant att det är simmare som gör barnen, som om de vore huvud"personen" (ööh, det blev lite fel...). Då kände jag mest för att sparka honom på simbassängen så hans simmare aldrig skulle kunna medverka till att bilda fler av hans sort....:cautious:

Att gänga är att göra gängor på tex en mutter. Då använder man en gängtapp.

Sen är gänga också rätt gammal slang för att gifta sig.

Ja, det heter så för att köttet ska vara i ugnen tills det är så mört att det går att dra isär med fingrarna eller ett par gafflar.

Aha, ja då har jag minsann varit före min tid! Det är ofta så när jag ska tillaga någon köttbit i ugnen, "men oj, jag glömde". :o:D

Att gänga är att göra gängor på tex en mutter. Då använder man en gängtapp.

Sen är gänga också rätt gammal slang för att gifta sig.

Annars i vår familj pratar vi om gängstav och ställa in något med automatväxlarna på en bil. Har jag för mig. Det är inte samma va?

Det var det min pappa gjorde mitt på gatan i Malmö, till det blev perfekt på millimetern. Avancerat sätt att gänga på... :p

Japp! Till och med så min kära moder blivit imponerad. När hon frågade hur jag gjort så vågade jag knappt svara men en svikarunge skvallrade " mamma glömde den i ugnen igen, är det gott?" :wtf::D

Det kan vara dialektalt i Stockholmsområdet. Fredrik Lindström pratade om det i ett av sina språkprogram på tv och sa att det är typiskt för stockholm. Rålambshovsparken blir Rålis, Lappkärrsberget blir Lappis etc. Förorten där jag bor benämns ofta Bagis av folk i alla åldrar.

KL

Torris är torris för mig, inte torrboll eller något annat. Alltså torris som kolsyresnö.

PS. Mysa är ett ord för mys-sex, dvs "älska" i min värld vilket är helt ok, en förstår väl sammanhanget när en väl pratar om det. Sex känns ytligt här, därav ordvalet.

kl

Jag säger sällis, tandis, hovis, mellis, sömnisar, sötis, torrisar etc.
Aldrig reflekterat över att folk kan tycka det är konstigt, men när jag tänker efter så kan det nog va så att mina norrländska kompisar inte köper allt det.
Men garanterat alla jag känner i sthlm.

Det kan vara dialektalt i Stockholmsområdet. Fredrik Lindström pratade om det i ett av sina språkprogram på tv och sa att det är typiskt för stockholm. Rålambshovsparken blir Rålis, Lappkärrsberget blir Lappis etc. Förorten där jag bor benämns ofta Bagis av folk i alla åldrar.

Många orden är definitivt vanligare i Stockholmsområdet. Fast jag tycker ändå att det är en skillnad mellan de mer "etablerade" (jag har tappat ordet jag söker) som mellis, dagis och Rålis och att folk lägger is-ändelser på allt möjligt för att göra det mer oskyldigt eller vad man nu är ute efter.

"Sömnisar" är rysligt bland annat. Fast det har jag iofs bara stött på i skriven form på internetforum.

kl

Jag har det senaste året skrivit upp att hovis kommer i almenackan :D :o

Mellis har jag ätit under hela uppväxten och nu får även dottern mellis.

Mysa = kramas/mysa, ej sex.
Och när vi tillverkade dottern knullade vi :d

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar