Torrisar mm?

Sv: Torrisar mm?

En grej som jag undrat över, i sammanhanget familjeliviska, är varför sex i barnalstrande syfte verkar ha en egen vokabulär. Mens blir lingonvecka eller tant röd, ha sex blir nuppa, nuppelinuppa eller gymma, spermier blir simmare. (Jag DÖR!)

Varför? Är det liksom sex med ett så högt syfte att man inte klarar att kalla saker dess rätta namn?

Mamma pratade om gänga i går. Hon menade ju inte det som vi tänkte på, utan det var något om gängor eller nåt, men vi där flinade lite menande.

Och på tal om simmare så sa en bekant att det är simmare som gör barnen, som om de vore huvud"personen" (ööh, det blev lite fel...). Då kände jag mest för att sparka honom på simbassängen så hans simmare aldrig skulle kunna medverka till att bilda fler av hans sort....:cautious:

Jag tänker också "Torrboll" om jag hör ordet sådär rent spontant. :)

Och inte annat namn för vad? Fingerknull eller pulled pork?

*kl*
Vad är 'sällis'?

Det första alltså. :o

Vallis: När jag menar tandläkarhögskolan säger jag tandläkarhögskolan. När jag menar tandläkare kan jag däremot säga tandis.

Har också lagt märke till isisarna som invaderat O_o

Min amatörpsykologiska teori är att det i vissa fall är ett sätt att förenkla livet litegrann, med en glättig yta så kan man skala bort det jobbiga, det allvarliga. "Disneyfiera" brukar man väl kalla motsvarande i hur man framställer djur på TV (och i verkligheten med många gånger för all del...). Att ta en "smärtis" eller en "sömnis" låter ju inte lika allvarsamt som att ta en "smärtstillande tablett" eller en "sömntablett" och jag tänker mig att det är lättare att skala bort den allvarsamma delen av det, dvs det kemiska i dem, biverkningar m.m.

Och vi som skriver i barnalstringstråden använder olika fåniga ord på skoj. Så om någon sett nuppa, gymma och mysa där så är 99% ironiskt:D

Men sällis, mellis, lingonvecka och torris är äckliga ord.

Kanske alla andra också bara använder orden på skoj? Hoppas...

Alltså, mellis känns för mig som ett väldigt vanligt ord på svenska. Typ som dagis. Jag fattar inte det äckliga med det faktiskt.

Jag tycker det är helkonstigt att kalla sex för att mysa, mysa för mig har inget alls med sex att göra utan jag kan mysa med katterna i soffan som ex. Ett mysigt hem har heller inget med sex att göra, det är inte vilt knullande i alla rum jag tänker på en sån gång. :crazy:

Nä, jag ser inte heller sex som mys faktiskt.
Jag kan mysa med hundarna, katterna, framför tvn med sambon osv. Men jag använder knappt ordet alls.

Nej, jag tycker heller inte att det låter bra. Äckligt. Det är väl det som är tjusningen. Lite "göra narr av de som använder ordet på allvar", är det i alla fall i bukes barntråd.

På allvar säger jag samlag, sex eller pippa. Och om de andra orden mellanmål, tandläkare, sällskap.

Alltså, mellis känns för mig som ett väldigt vanligt ord på svenska. Typ som dagis. Jag fattar inte det äckliga med det faktiskt.

Samma här. På dagis äter man mellis. Jag kan aldrig minnas att någon frågade mig vad jag ätit för mellanmål på daghemmet idag :D

Och har man varit för mycket bakis kan man vara på dekis om det går alltför illa. Vissa ord är nästan mer vanliga än orginalordet.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är särskilt snyggt.

Senast ändrad:

Jag som är lite väl bokstavlig av mig ibland fattade inte alls hur det skulle bli barn för folk som "mös till det" lite då och då. För mig är "mysa" synonymt med att sitta i soffan och titta film ... :o

*kl*

I min egen "is"-allergi insåg jag precis att jag skriver "hovis" i almanackan när hovslagaren ska komma. Får väl skylla på att han alltid säger "Hej det är Xxx - hovis" när han ringer - så det är hans fel ;) Jag skulle dock inte kalla honom det i tal, o min almanacka får ingen läsa. Är man ursäktad då? :p

När man gängar sig så gifter man sig. Dialekt. Hur det blivit knulla vete sjutton.

Men varför äckligt? Det är ju bara en förkortning?
Inte som virre, chirre och dirre, om jag iofs tycker är roligt

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar