Torra hovar!

Sv: Torra hovar!

Kan säkert behålla fukten något längre, men ställer säkert till problem om man måste utföra andra åtgärder för att återfukta hornet.

hej! har inte läst igenom hela tråden än, så vet inte om det redan är någon som tippsat om OLIV-OLJA. Det är det bästa att smörja hovarna med.

Aha, det är DÄRFÖR det knarrar i framhovarna på min häst! :idea:
De är kruttorra men jag har inte kopplat knarret med torrheten. Hon knarrar på höger fram :angel:
Hörs när hon står på stallgången och rör sig lite men utan att lyfta upp hoven från marken. Jag tänkte först att det var benet som knäppte men det kom från själva hoven.

Hon får stå en stund i vattenbad varje dag nu och det hjälper faktiskt. Jag smörjer kronranden med Idomin, den var torr och äcklig men är nu mjuk och smidig så jag antar det är bra.
Jag har glömt ta med olja men tror ni det funkar med kallpressad rapsolja ?

Jag hörde att det ska regna på tisdag, är det verkligen sant tro? Hoppas det.

Jag har alltid använt fiskleverolja och smörjt in hovarna med, det är verkligen toppen o håller hoven fuktig länge! ( Även om det luktar lite illa i början, men det e det helt klart värt!)

Men vad jag har lärt mig så är vatten uttorkande tänk när du håller på med mycket vatten. Så torr du blir om händerna. När jag är torr så blöter jag ju inte mig med vatten jag smörjer mig. Men jag kan tänka mig om du blöter först och sen smörjer så inte vattnet försvinner så visst. Men man måste smörja ofta

Fast det är ju precis vad läkare rekommenderar om man har torra händer, blöt händerna och torka på en handduk. Därefter ska du smörja innan fukten har torkat ut för mycket, när det gäller våteksem är det samma procedur fast här väntar man tills det är torrt på ytan innan man smörjer.

Latex används inte så mycket längre pga allergiriskerna. Idag används vinylhandskar i mycket större utsträckning. ;)

Du tänker i fel banor just nu.. Detta är inget underforum på ungdom fast jag förstår din inställning.. Axel brukar enligt hörsägen vara en flitig medlem där.:rofl:

Läder är i värme inte sexigt,, bara kladdigt och gör att kroppen "dryper" av svett.

Därför är lädersulor även ett bra alternativ för hovarnas sulor att bibehålla sin fuktighet i.

Blev ni besvikna nu???

Men min erfarenhet från läkare är att dom har latex hanskar på sig vid behandling.:)

Ja inte sjutton fick vi något recept på en låda latexhandskar när dottern hade torra händer, däremot fick hon rådet att tvätta sina händer fast inte med tvål och endast i vatten om de inte var rejält smutsiga. Sen skulle det smörjas som sagt.

Vassego! :p

För att återgå till trådens ämne ( :angel: ) så gör jag med mina hästar så som axel nämde i ett inlägg tidigare. Dvs använder frottehandukar och låter hästarna stå på dom ett tag innan jag oljar in hovarna.
Förr så använde jag vattenslagen, men iom att vår spolspilta inte är klar än så får det bli så här istället.

Ja inte sjutton fick vi något recept på en låda latexhandskar när dottern hade torra händer, däremot fick hon rådet att tvätta sina händer fast inte med tvål och endast i vatten om de inte var rejält smutsiga. Sen skulle det smörjas som sagt.

Jaja,, jag försökte desperat göra det lite "vuxet kuligt här " i tråden.

Jag måste ha blivit totalt missuppfattad.:cry: eller oxå uppvisat min brist på erfarenhet i det ämnet.:o

Hehe, jag fattade egentligen vad du ville få fram med det inlägget. :p Och det var faktiskt lite roligt. :D

Därför att lädersulor andast lite mer naturligt än gummisulor och även rätt tillpassade formar sig mer naturligt utifrån själva hovens strukturer.
Lädersulor låter klokt tycker jag... är det vnligt förekommande inom hovslagerivärlden eller måste man vara en jobbig kund och be om det? (vill gärna tro att min hovslagare vet vad som är bäst för mina hästars hovar, avskyr att beställa dom och dom specialvarianterna på sko/sulor, bara för att jag har hört att det ska vara såååå bra
:crazy:)

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 523
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka