F
flashlight
Sv: Torra hovar!
Har hört att man inte ska Men kanske ska det nu när det är extremt.
Har hört att man inte ska Men kanske ska det nu när det är extremt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pratade med min hovis i dag. Min häst har varit öm/stel i benen ett tag. Hovis sa att han har jätte torra hovar och vi ska lägga våtomslag på dom med jätttttteee mycket vatten.Kallt vatten skulle det vara. Han skulle komma och hjälpa mig i morgon. Sen är hovarna blivit bättre kunde vi sätta dit en sula mellan hov och sko. Skulle även ha lätta skor i fram det underlättade för pållen.
Nån som har erfarenhet av något ja pladrat om? Berätta i så fall...
Att vid långa torra perioder som leder till extremt torra hovar där hästägaren inte orkar/eller har kunskapen om hur man bibehåller hovens naturliga fuktighet
Oljor/fett är faktiskt inget bra att kleta in på en hov. Varför tror ALLA att fukting bara sker UTIFRÅN ?
Jag gör som så här, först så vattnar jag hoven antingen med slang eller i spann, sen så smörjer jag med fodertran, har aldrig problem med sprickor eller annat.
Då kan du plocka fram denna forskning då. du har fel. Oljor/fett är faktiskt inget bra att kleta in på en hov. Varför tror ALLA att fukting bara sker UTIFRÅN ?
Fattar du inte att om man smörjer in vägghornet och sulan med fleromättat fett så bidrar fettet till att hovens naturliga fuktighet som till största del finns i själva hoven hindras från att dunsta ut ur hoven vid långa varma årstider.
Jag gör som så här, först så vattnar jag hoven antingen med slang eller i spann, sen så smörjer jag med fodertran, har aldrig problem med sprickor eller annat.
*kl* snabbfråga i ämnet : Matolja/rapsolja till hovarna, bra/dåligt?
Vad är fodertran? Och var köper man det?