Torra hovar!

Sv: Torra hovar!

Har hört att man inte ska:confused: Men kanske ska det nu när det är extremt.

Jag har hört att om man smörjer hovarna med hovfett på, under och i , varje dag under en lång period, så gör det mer skada. Det torkar tydligen ut hoven ännu mer efter en tid. Och då dras man med att smörja hoven så varje dag året runt för att hovens egna återfuktning tvingats tillbaka av hovfettet..

Bara vad jag har hört, men det har sannerligen gjort att jag inte använder hovfett hela tiden. En enstaka gång kanske.

Vad tror ni?

Ja det har jag också hört, därför använder jag det inte varje dag! :D
Använder det väldigt sällan, tycker att det håller länge.

M-oaa

Det där var förr i tiden, när hovoljor innehöll tjära mm.

Har hört samma som ni, men vilken usel myt:eek::mad:

Har inga problem med sprickor ens vid sömmarna- numera.

man behöver inte smörja varje dag o heller inte jämförbart med att sätta på Lypsyl 15 ggr/ dag.

Men hovfett tillhör kategorin där den inte blir mest och bäst verksam om den används varje dag pga av dess innehåll. Istället för att återfetta, torkar den ut hoven mer och mer (detta om den används i dagligt bruk.) Bättre att använda olivolja i så fall, tycker jag. Det varken täpper till eller försvinner som vatten. Vanlig olja återfettar.

Senast ändrad:

Pratade med min hovis i dag. Min häst har varit öm/stel i benen ett tag. Hovis sa att han har jätte torra hovar och vi ska lägga våtomslag på dom med jätttttteee mycket vatten.Kallt vatten skulle det vara. Han skulle komma och hjälpa mig i morgon. Sen är hovarna blivit bättre kunde vi sätta dit en sula mellan hov och sko. Skulle även ha lätta skor i fram det underlättade för pållen.

Nån som har erfarenhet av något ja pladrat om? Berätta i så fall...

Att vid långa torra perioder som leder till extremt torra hovar där hästägaren inte orkar/eller har kunskapen om hur man bibehåller hovens naturliga fuktighet så är det mkt enklare för hovis, bättre för hästens hovmekanism och mer bekvämt för hästägaren om man under dessa förutsättningar skor den med lädersulor.

Dels "andas" hoven genom lädersulans naturliga struktur,dels så kommer sulan att bibehålla sin fuktighet och elasticitet som är mkt viktig för själva hovmekanismen.

Vatten i detta läge hjälper inte eftersom vatten i denna värme avdunstar inom loppet av tiominuter och endast leder till sk "torrsprickor" och Lättare skor???? Hur ska dom kunna bidra till större fuktighet i hovarna??

Att vid långa torra perioder som leder till extremt torra hovar där hästägaren inte orkar/eller har kunskapen om hur man bibehåller hovens naturliga fuktighet

Hur rekommenderar du att man sköter hovarna när det är så här torrt ute? :)

Har en ponny med problem med extremt torra hovar. Hon går inte på gräs (det gör min stora och hon har inga problem) pga av att hon är en fångponny. Så hon får verkligen ingen fukt just nu.

Senast ändrad:

Då kan du plocka fram denna forskning då. du har fel. Oljor/fett är faktiskt inget bra att kleta in på en hov. Varför tror ALLA att fukting bara sker UTIFRÅN ?

Jag gör som så här, först så vattnar jag hoven antingen med slang eller i spann, sen så smörjer jag med fodertran, har aldrig problem med sprickor eller annat.

Oljor/fett är faktiskt inget bra att kleta in på en hov. Varför tror ALLA att fukting bara sker UTIFRÅN ?

Det tror i alla fall inte jag och inte heller flera andra som har svarat i den här tråden. Flera inlägg handlar om att man bör olja in hovarna för att hindra fuktigheten från att avdunsta i torkan.

Senast ändrad:

Jag vattar min häst hovar så här just nu. Jag har klippt ut delar av ett gammalt täcke med vadd i. Lindar fast dom runt hästens framhovar med lindor. Sen tar jag plast från spånsäck(Klipper ut lämplig storlek) och tejpar fast utanpå. Och vattnar det med kallt vatten flera gånger om dagen. Och byter ut plasten när det behövs. Plasten lägger ja på för att det ska hålla fuktigheten längre.
Hästen har börjat gå mycket bättre nu. Han sträcker ut frambenen mycket bättre framför sig.
Sen ska han inte ha en sula pga torrheten i hovarna utan för att han har tunna sulor på framhovarna.
Men ja ska se till och hålla efter hovarna nu så dom inte blir så torr.

Plast må bevara fukten bra, men det är lättare att smörja dem o hästen kan få vara ute o beta istället:banana:

Jag gör som så här, först så vattnar jag hoven antingen med slang eller i spann, sen så smörjer jag med fodertran, har aldrig problem med sprickor eller annat.

Då gör du helt rätt,, försök få dom andra här oxå att lyssna på ditt råd så kanske vi ngn gång kan slippa se detta återkommande ut tjatade ämne.

Då kan du plocka fram denna forskning då. du har fel. Oljor/fett är faktiskt inget bra att kleta in på en hov. Varför tror ALLA att fukting bara sker UTIFRÅN ?

Kan du inte själv plocka fram den forkningen som påstår att fleromättat fett skulle vara skadligt för hovarna. Vem har sagt att fuktighet bara sker utifrån???

Fattar du inte att om man smörjer in vägghornet och sulan med fleromättat fett så bidrar fettet till att hovens naturliga fuktighet som till största del finns i själva hoven hindras från att dunsta ut ur hoven vid långa varma årstider.

Pekar på dig,,, DU har fel!! och det finns det forskning som styrker att det är så.

Fattar du inte att om man smörjer in vägghornet och sulan med fleromättat fett så bidrar fettet till att hovens naturliga fuktighet som till största del finns i själva hoven hindras från att dunsta ut ur hoven vid långa varma årstider.

Det är kul när du delar med dig av din kunskap i stället för ngt annat.
Jag är inte jättebra på detta med hovar men försöker att lära mig mer. I denna tråden har ni olika åsikt om hur stor del av hoven man ska smörja in. När jag läser ditt inlägg förstår jag det som att du menar att det viktigaste är att stänga inne den fuktighet som finns i hoven även om det hindrar att hoven tar upp mer fukt från marken.

*kl* snabbfråga i ämnet : Matolja/rapsolja till hovarna, bra/dåligt?

Vad är fodertran? Och var köper man det?

Min pålla stod med fötterna i hinkar 30-45 min innan dag. Sen blev det fett (solrosolja var det enda jag hade hemma) på för att stänga inne fukten.

Vad är fodertran? Och var köper man det?

På bl.a. Granngården,,, 5 liter kostar max 200:- bar mkt billigare än 3 dl. bla,bla,,, super hovolja a 345:- och bra mkt bättre.. Får dock inte förvaras under +5 grader för då dör vitaminerna.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 523
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?