Torra hovar!

Sv: Torra hovar!

Det låter klokt det du skriver. Men min hovslagare har sagt att jag även ska smörja sulan. Jag har inte frågat honom varför utan gjort som han sa till mig.

Min hovslagare har förbjudit mig att smörja sulan och strålen!! Det skulle luckra upp den i långa loppet sa han. Däremot ska den vattnas regelbundet så hon får tillbaka elasticiteten i strålen, vilket ökar stötdämpningen. Men som sagt ingen olja där.

Hovväggen ska jag tvätta med vatten och sen smörja med olivolja. I höstas hade hon lite, ytliga sprickor uppe vid kronranden, men efter att ha smörjt hovarna och särskilt masserat in olivoljan i kronranden har resten av hoven vuxit ut utan en enda spricka!!:bump:

Och jag får inte använda några hovprodukter man köper heller, utan bara olivolja eller matolja. Vill inte heller, för jag ser klart skillnaden från när jag använde köpta produkter!!:p

När jag läser ditt inlägg förstår jag det som att du menar att det viktigaste är att stänga inne den fuktighet som finns i hoven även om det hindrar att hoven tar upp mer fukt från marken.

Ja det är så jag menar,, hur menar du att hoven ska kunna ta upp fuktighet i marken när det inte finns ngn fuktighet i marken???

Så här är det,,, Hovens största fuktighet finns i själva hoven och kommer innifrån och vid torra perioder "transporteras" ur hovens hornrör p.g.a. avdunstning.

Hoven tar upp sin fuktighet främst genom sulan och inte via hovväggen som många tror. Finns det ingen fuktighet så kan heller inte sulan ta upp ngn fuktighet och är det som nu jätte varmt och jätte torrt i markerna så är ett försök att återskapa fuktigheten enbart genom tillsättande av vatten helt förkastligt.

Vattnet avdunstar inom loppet av tio minuter vilket leder till en explositions artad upptorkning av själva vägghornet med ofelbart torrsprickor som följd. Blöter man först hovarna med vatten och sedan efter ett par minuter penslar på olja i form av fleromättat fett så kommer fettet inte att torka ut som vatten och bibehålla hovens redan tidigare fuktighet från vattnet.

Jag förstår inte att detta år från år måste tas om som favorit i repris.

Vattnet avdunstar inom loppet av tio minuter vilket leder till en explositions artad upptorkning av själva vägghornet med ofelbart torrsprickor som följd. Blöter man först hovarna med vatten och sedan efter ett par minuter penslar på olja i form av fleromättat fett så kommer fettet inte att torka ut som vatten och bibehålla hovens redan tidigare fuktighet från vattnet.

Inte jag heller! :bow:

Jag var inte inne här något förra sommaren :)
Så vi kanske är några nya som inte läst det förut!

Men tack för du tog dig tid att upprepa det i år igen, så jag fick del av råden! :banana:

Min hovslagare har förbjudit mig att smörja sulan och strålen!! Det skulle luckra upp den i långa loppet sa han.

Herregud,,,,,:crazy: förmodligen renskär inte denna hovis vare sig sula eller stråle vid skoning/verkning från gammalt dött sul/strålhorn och blir livrädd den dagen dubbelsulan släpper och påstår att den nu blivit uppluckrad. En sula, stråle som vid skoning/verkning inte renskärs från gammalt dött horn kommer ofelbart leda till försämrad hovmekanism.

Naturligtvis skall inte olja användas vid perioder med nederbörd för då för ju hovarna naturlig återfuktning,,, här talar vi om torra hovar och torrperioder.

Jag var inte inne här något förra sommaren :)
Så vi kanske är några nya som inte läst det förut!

Men tack för du tog dig tid att upprepa det i år igen, så jag fick del av råden! :banana:

Tack själv men det finns en sk. sökfunktion..

Sök på torra hovar och du kommer finna minst 100 trådar i ämnet.

Du är alldeles bedårande trevlig!!:love:

Får väl tillägga att min hovis är jätteduktig och skor enligt konstens alla regler. Så han gör rätt. Dock tycker han ändå inte man ska smörja sulan med olja eller nån annan produkt. Bara vatten.

Är du hovslagare själv förresten?

Senast ändrad:

Tack själv men det finns en sk. sökfunktion..

Sök på torra hovar och du kommer finna minst 100 trådar i ämnet.

Jo, så må det vara, men när det tittar upp en aktuell ny tråd, kollar man ju den först. (lite lat som man är kanske...)

Herregud,,,,,:crazy: förmodligen renskär inte denna hovis vare sig sula eller stråle vid skoning/verkning från gammalt dött sul/strålhorn och blir livrädd den dagen dubbelsulan släpper och påstår att den nu blivit uppluckrad. En sula, stråle som vid skoning/verkning inte renskärs från gammalt dött horn kommer ofelbart leda till försämrad hovmekanism.

Naturligtvis skall inte olja användas vid perioder med nederbörd för då för ju hovarna naturlig återfuktning,,, här talar vi om torra hovar och torrperioder.
Min hovis var lite stressad förra gången han var hos mig. Han hade dottern med sig (ska tillägga att han normalt har barnet på dagis så han har henne inte med varje gång) och jag mitt pucko lät de andra hästarna stå ute i hagen medan han skodde den tredje. Så hästarna blev ju då förstår rätt nojjiga och svårjobbade för honom dessutom (förutom att han blev stressad av en mycket pratglad liten flicka:laugh:). Han skar därför inte rent ordentligt som han brukar, och nu har jag två halta hästar med jättetjocka sulor och strålar:cry:. Det tog en vecka efter skoning för den ena och den andra har haltat i några dagar nu. Och jag som jagat veterinärkliniker för hältan på den ena mm:cool: Så visst blir det problem när hovarna inte är spänstiga. Nu kan jag ju inte hundra säga att hältorna beror på det, men det ligger nära till hands. Idag fick jag loss (ganska lätt) en stor flaga sula på den ena, och redan då tyckte jag att han gick bättre. Den andra har jag badat fötterna på så hennes sulor är lite finare nu, men strålarna rår jag inte på. Så nu kommer hovis igen nästa vecka och skär rent åt mig, så får vi se vad vi kommer fram till. Det där med hovar är knepigt... Jag hr hällt några dunkar vatten på det stället som hästarna gärna står mycket, och det verkar faktiskt hjälpa lite gann:idea:

Ja det är så jag menar,, hur menar du att hoven ska kunna ta upp fuktighet i marken när det inte finns ngn fuktighet i marken???

Tack för ditt svar. Jag har undrat över detta ett tag så det är kul att förstå lite mer.
Jag förstår hur ni menar nu dvs att när det är torrt bör man smörja hela hoven. Nu går min häst i en hage där det finns en damm med ganska mkt vatten runt omkring så det är inte extremt torrt överallt i hennes hage. Men hon står nog inte i det blöta hela dagarna.

När det gäller att upprepa samma sak hela tiden så svarar jag samma som ngn annan före mig.
Jag är ganska ny här och har nog inte läst detta innan. Ibland är jag säkert för lat för att använda sökfunktionen. Men ibland så är även situationen lite annorlunda.

Får väl tillägga att min hovis är jätteduktig och skor enligt konstens alla regler. Så han gör rätt. Dock tycker han ändå inte man ska smörja sulan med olja eller nån annan produkt. Bara vatten.

Är du hovslagare själv förresten?

Visst,,, alla hästägare påstår att just deras hovis gör rätt och är jätteduktiga. Jag betvivlar inte en secund på att just din hovis skor enligt konstens alla regler och gör "rätt". Det som förvånar mig är att han tydligen inte tagit till sig O.W.:s forskning i just detta ämne. Det går att söka fram på SLU:s hemsida.

Jag hovslagare:rofl::rofl: Vad får dig att tro det..:confused:

Jag är ganska ny här och har nog inte läst detta innan.

För mig är du en av dom mest kända här på bukefalos.. Ska jag tolka det som att du är lat???

Torra hovar har samma ursprung och återkommer alltid vid samma väderlek här så jag är inte benägen att hålla med dig när du skriver att situationen ibland är lite annorlunda.;)

*kl*

Jag har en häst med torra hovar, speciellt såhär års givetvis, och hennes fötter "vattnas" dagligen och när fukten sjunkit in smörjer jag hovarna med olivolja för att binda fukten =)

Håller iaf min pållas hovar i schack!
Hoppas det börjar regna lite snart!

Det var det värsta jag har hört- knarrande hovar:rofl:

så illa är det inte här:banana:

Nu ska du få höra något ännu värre, detta knarrande tycks gå i arv.:eek: Nyss hemkommen från stallet, kunde jag bara konstatera att denna sommar är det stoets son som knarrar.:rofl:
Månne det vara en sak att medtaga på defektlistan? Detta sto lämnar knarrande avkommor, främst sommartid.:D:eek:

För mig är du en av dom mest kända här på bukefalos.. Ska jag tolka det som att du är lat???

Torra hovar har samma ursprung och återkommer alltid vid samma väderlek här så jag är inte benägen att hålla med dig när du skriver att situationen ibland är lite annorlunda.;)

Visst är jag lat ibland. Är inte du det?

Jag förstår att hovarna alltid blir torra vid samma väderlek. Jag gjorde ett försök med tanke på att det är ovanligt torrt väder just nu. Men det var nog mest för att dölja att jag inte "orkat" söka efter gamla trådar.

Min hovis var lite stressad förra gången han var hos mig. Han hade dottern med sig (ska tillägga att han normalt har barnet på dagis så han har henne inte med varje gång) och jag mitt pucko lät de andra hästarna stå ute i hagen medan han skodde den tredje. Så hästarna blev ju då förstår rätt nojjiga och svårjobbade för honom dessutom (förutom att han blev stressad av en mycket pratglad liten flicka:laugh:). Han skar därför inte rent ordentligt som han brukar, och nu har jag två halta hästar med jättetjocka sulor och strålar:cry:. Det tog en vecka efter skoning för den ena och den andra har haltat i några dagar nu. Och jag som jagat veterinärkliniker för hältan på den ena mm:cool: Så visst blir det problem när hovarna inte är spänstiga. Nu kan jag ju inte hundra säga att hältorna beror på det, men det ligger nära till hands. Idag fick jag loss (ganska lätt) en stor flaga sula på den ena, och redan då tyckte jag att han gick bättre. Den andra har jag badat fötterna på så hennes sulor är lite finare nu, men strålarna rår jag inte på. Så nu kommer hovis igen nästa vecka och skär rent åt mig, så får vi se vad vi kommer fram till. Det där med hovar är knepigt... Jag hr hällt några dunkar vatten på det stället som hästarna gärna står mycket, och det verkar faktiskt hjälpa lite gann:idea:

Det var nog en av de sämsta bortförklaringar jag har hört varför hovis utför ett dåligt arbete. :rofl:
och varför i hela friden tog du inte ditt ansvar som häst ägare och tog in de andra hästarna så alla var lugna och fina. trevlig arbetsmiljö näst hästarna är stressade. :crazy:
Hoppas din hovis ersätter dina vet kostnader när denna utfört ett så uselt jobb...

Det var nog en av de sämsta bortförklaringar jag har hört varför hovis utför ett dåligt arbete. :rofl:
och varför i hela friden tog du inte ditt ansvar som häst ägare och tog in de andra hästarna så alla var lugna och fina. trevlig arbetsmiljö näst hästarna är stressade. :crazy:
Hoppas din hovis ersätter dina vet kostnader när denna utfört ett så uselt jobb...
Det är min bortförklaring, inte hans för det första... Jag har haft denna hovslagare under sex års tid och aldrig haft några problem med hästarnas fötter tidigare. Jag har haft hästar i över tjugo år så jag tycker att om jag inte tänker mig för just denna gången finns det inte någon som helst anledning till att hänga mig för det... och inte klandra hovslagaren heller för den delen. Ta mitt ansvar som hästägare...:mad:

Okay, din ursäkt.
Men det ursäktar fortfarande inte att han inte utförde sitt jobb ordentligt. ;)
Men visst, han kanske hade en dålig dag, men då borde han ha slutat efter första hästen och åkt hem.

Okay, din ursäkt.
Men det ursäktar fortfarande inte att han inte utförde sitt jobb ordentligt. ;)
Men visst, han kanske hade en dålig dag, men då borde han ha slutat efter första hästen och åkt hem.
Nä, men nu kommer han ju ut igen fyra veckor före nästa egentliga skoning, och jag kan ju säga att han var djupt oroad när jag ringde och sade att hästarna var halta, så nog har han dåligt samvete för att det blev så här denna gång. En gång är ingen gång gäller för mig.. Två gånger är en upprepning, då är det en annan femma.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 523
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?