Torra hovar!

Sv: Torra hovar!

Det var nog en av de sämsta bortförklaringar jag har hört varför hovis utför ett dåligt arbete. :rofl:
och varför i hela friden tog du inte ditt ansvar som häst ägare och tog in de andra hästarna så alla var lugna och fina. trevlig arbetsmiljö näst hästarna är stressade. :crazy:
Hoppas din hovis ersätter dina vet kostnader när denna utfört ett så uselt jobb...

Hon skrev ju faktiskt:
och jag mitt pucko

Vilket jag tycker hon ska ha en eloge till.. :bow::bow:

Inte många här som "vågar" delge hela sanningen utan den får man lista ut i framtida svar och frågor..

Svaret kommer ju alltid förr eller senare fram.:angel:

Hon skrev ju faktiskt:
och jag mitt pucko

Vilket jag tycker hon ska ha en eloge till.. :bow::bow:

Inte många här som "vågar" delge hela sanningen utan den får man lista ut i framtida svar och frågor..

Svaret kommer ju alltid förr eller senare fram.:angel:
Thankyou:laugh:
Kan ju tillägga också att det oftast har varit min mor som skött hovslagare och veterinär eftersom jag (gubevars) jobbar på dagarna. Så därför var jag lite ringrostig och tänkte mig inte för. Hältor är jag också ovan med (det är första gången på säkert tio år jag har halta hästar) så då målar man gärna upp skräckscenariot för sig själv och börjar inte nedifrån sas.

Du är alldeles bedårande trevlig!!:love:

Får väl tillägga att min hovis är jätteduktig och skor enligt konstens alla regler. Så han gör rätt. Dock tycker han ändå inte man ska smörja sulan med olja eller nån annan produkt. Bara vatten.

Är du hovslagare själv förresten?
Vem kan ha missat bukes mest sarkastiska, men oxå mest kunniga hovis:devil:- kanske en av de bästa i S.- för den delen:bow:

Du får akta dig så det inte förs in som reservation på försäkringen:grin:

Helt sanslöst. vad är dina hästars hovar gjorda av?
Rotting:D

Nu ska du få höra något ännu värre, detta knarrande tycks gå i arv.:eek: Nyss hemkommen från stallet, kunde jag bara konstatera att denna sommar är det stoets son som knarrar.:rofl:
Månne det vara en sak att medtaga på defektlistan? Detta sto lämnar knarrande avkommor, främst sommartid.:D:eek:

Ja man nedärver ju ofta vissa gener från sina föräldrar. Kanske denna son har nedärft sin moders hovform och sula.

Det som knarrar,,, kan det vara så att det börjar släppa massa gammalt dött sulhorn??? Är sulan full av massa sprickbildningar och stora flak lossnar??

Jag vill också gärna läsa dem men lyckades inte hitta det.
Jag har nästan aldrig lyckats hitta ngt från deras sida.
Man kan gå in på bibliotek och sedan klickar man på epsilon så kan man fritextsöka på slu's avhandlingar och examensarbeten (som också många gånger är väldigt djupgående). Jag hittade inte heller någon avhandling/artikel om hovsprickor eller liknande på häst, men mycket annat intressant finns det :)

Ja man nedärver ju ofta vissa gener från sina föräldrar. Kanske denna son har nedärft sin moders hovform och sula.

Det som knarrar,,, kan det vara så att det börjar släppa massa gammalt dött sulhorn??? Är sulan full av massa sprickbildningar och stora flak lossnar??

Nej, inte för ögonblicket. Inga sprickor i sulan, den är helt intakt.

Om man nu vill blöta fötterna o inte orkar lära dem att stå i hinkar:grin: så är en flerdubbelvikt blöt frottéhanduk en idé.
Gärna innan hovis kommer.
Smörj först efteråt- hovis blir inte så glad annars:angel::devil:

Nu ska jag komma o ställa lite idiotförklarade frågor ;)

Hur länge ska man ha hovarna i vatten ? per gång då
och hur ofta ? räcker det med 3-4 dagar / vecka ?

:D/Ronja

Det viktigaste är att smörja. Den mesta fukten kommer ju inifrån.

vi vill ha lite regn nu:crazy:

Nu ska jag komma o ställa lite idiotförklarade frågor ;)

Hur länge ska man ha hovarna i vatten ? per gång då
och hur ofta ? räcker det med 3-4 dagar / vecka ?

:D/Ronja

Jag spolar av hovarna, och i ungefär 1-2 minuter på varje hov. Sen låter jag överskottet rinna av, därefter oljas hovarna in.

Axel: Jag har kommit på varför lillen knarrade, nu hade det slutat i kväll.
Fukten har nu klivit ovanför sömmen, när fuktranden låg under sömranden så knarrade det men nu är det alltså borta. Jag måste alltså anta att det var sömmen som rörde sig i hornet och förorsakade knarrandet.

OK
Tänkte väl att det inte kunde vara p g a att den var väldigt ojämnt verkad;)

Sulor borde väl egentligen vara bra när det är så här:confused:
Med en gummisula borde hoven hålla sig mer elastisk- eller?

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 523
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka