Torka andras barn efter toabesök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Så har jag också tänkt när jag läst fortsättningen på tråden. Jösses liksom, ska jag umgås med en förälder i 4 timmar som av hänsyn till bajsäckel inte lämnar sitt barn.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

*KL*
Jag har inga egna barn och det är ganska sällan jag umgås nära med små barn (har inga nära vänner eller släkt som har små barn). Men för mig är också frågeställningen lite svår att förstå. :crazy:
Bara för att jag har barn här och leker en liten stund, så innebär väl inte det att jag måste torka dem i ändan, eller?
Mitt svar är: ja, självklart ska man torka behövande barn i ändan! Om de är hos någon och leker och råkar bli bajsnödiga just då så är det klart man hjälper dem om de inte klarar av att torka sig.

Lika självklart som att jag hjälper en vuxen person i mitt hem som av någon anledning inte kan ta hand om sig själv. Om någon skadar sig och blöder så torkar jag blod, om någon blir magsjuk och kräks rätt ut så torkar jag det, om någon får kramper så hjälper jag till efter bästa förmåga. Jag skulle till och med vilja dra det så långt att jag faktiskt har en moralisk skyldighet att hjälpa folk ute på stan också. Om någon faller ihop och inte kan resa sig så hjälper jag dem (även om de stinker skit, fylla eller kräks) upp, oavsett ålder.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Vad jag bl a menar med påhopp är att vissa påstår att man kan göra andras barn illa och ge dem men för att man tycker att det är äckligt att torka dem. Att förklara för mig (och andra som är av samma åsikt) hur märklig man är och göra en egen tolkning av hur man är som person, tycker jag är rätt fult. Naturligtvis ville jag diskutera frågan om huruvida det är okej eller inte att ta förgivet att barnet man lämnar ska få toaservice, för det är inte helt självklart för mig. I den värld jag lever i, med mina barns kompisar, släktingar osv. så känns det liksom inte som en så självklar grej att man som förälder ska sköta andras unger om de kommer hit, då tycker JAG att det är bättre att föräldrarna är med. Visst jag förstår er som inte vill pimpla kaffe och skvallra i timtal heller, med det är ju ERT val.

Eftersom man får försöka se saker ut barnets perspektiv så måste man ju, om man skulle ha ett barn utan förälder här som blir nödig, skärpa till sig och bete sig som vanligt, inte göra nån stor grej av det. Det har jag aldrig sagt att jag har gjort heller, utan min känsla av hur okej det eg. är var anledningen till trådens uppkomst, inte för att få medhåll eller tips om hur dumt jag ska bete mig när jag torkar barnet för att jag tycker att det är äckligt. Eftersom det inte är en självklarhet för mig att lämna bort ungar som inte klarar sig själva, så ville jag bara ha en uppfattning om hur andra föräldrar upplever den frågan.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

En av poängerna är ju, som Björk påpekar, att det där inte är ett resonemang som handlar om barn som inte klarar sig själva. Ingen människa klarar sig själv hela tiden, vem som helst kan bli sjuk när som helst, i stort sett.

Det ingår helt enkelt i villkoren oss alla emellan, som jag ser det, att vi måste ta hand om varandra ibland. Barn är definitivt inga undantag från det. Snarare brukar (umgänget med) barn lära oss det här, om vi till äventyrs inte redan lärt oss det.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Såg själv att frågan jag skrivit som du citerade så lite konstig ut. Självklart måste man hjälpa den som inte klarar sig själv. Vad jag menade var att det tas för givet att jag ska fixa detta om barnet inte klarar toagrejen själv. Då kanske man bör vara med barnet ist, för det är kanske inte så säkert att det känns okej för alla föräldrar att göra detta t ex mig, det hade känts bättre om jag iaf fått frågan om det är okej. Naturligtvis tycker jag då att det känns lite märkligt eftersom jag inte skulle göra så själv.

Som sagt, alla är vi olika och för att vissa känner så här så innebär ju inte det förakt mot barnet och att man bara ser saker ur sitt eget perspektiv. Det är ju för att man ser det ur barnets perspektiv som man skärper till sig.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Det är hlet ok att tycka att något är äckligt! Självklart! Men jag vidhåller fortfarande att man omedvetet kan sända ut signaler till ett barn som kan skada dem! Inte alla givetvis, men vissa barn är känsligare än andra!

Sen har jag visst det föräldrar o barn på besök men då är det alla som är inbjudna, inte bara barnet.
Men om mina barn vill leka med Kajsa o Lisa, vars föräldrar jag absolut inte har något gemensamt med, varför ska jag behöva sitta o underhålla dem?

För mig har det alltid varit självklart att mina barn ska få ta hem kompisar att leka med utan föräldrar, o mina barn vill gå till folk o leka utan att jag hänger där en hel eftermiddag!

Det handlar absolut inte om förakt från din sida gentemot barnet, det är att ta i tycker jag... Men du ville ha en reaktion o det har du fått! Att sen inte alla tycker som du det måste du tåla! Vissa saker ser man utifrån sig själv o sin omgivning. Enkelspårigt kanske, men alla har ju sina referensramar!

Jag har arbetat mycket med invandrarfamiljer o där är mycket som är annorlunda mot hur vi gör när det gäller toalettbesök!

Tycker det här är en intressant diskussion!
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Såg själv att frågan jag skrivit som du citerade så lite konstig ut. Självklart måste man hjälpa den som inte klarar sig själv. Vad jag menade var att det tas för givet att jag ska fixa detta om barnet inte klarar toagrejen själv. Då kanske man bör vara med barnet ist, för det är kanske inte så säkert att det känns okej för alla föräldrar att göra detta t ex mig, det hade känts bättre om jag iaf fått frågan om det är okej. Naturligtvis tycker jag då att det känns lite märkligt eftersom jag inte skulle göra så själv. .
jag tror jag förstår ditt resonemang, men egentligen handlar det väl mer allmänt om huruvida en förälder får/ska/bör "dumpa" sitt barn hos andra utan att fråga om det är okej?

Min mamma var dagmamma när vi var små och vi bodde i radhus. Hon kunde bli ganska less på att en del föräldrar tycktes tro att just för att hon var dagmamma så var hon hela kvarterets dagmamma. Det skickades över ungar utan att fråga om det var okej först. Mamma arbetade ju faktiskt som dagmamma; visst tyckte hon det var kul, men hon hade ju ett uppdrag/ett jobb att sköta och att då få 4-5-6 barn extra varje dag mer eller mindre "dumpade" hos sig utan att någon frågade om det var okej - det var nog mindre roligt.

Jag vet att en del föräldrar haft liknande erfarenheter av "barndumpning" på andra sätt. Om det liksom "jämnar ut sig" - att ens egna barn ibland är borta hos kompisen och ibland är barnen hos en själv så känns det säkert okej, men när det till och med händer att barn kommer över (lite större barn då) och det visar sig vid fråga till barnet att mamma och pappa inte ens är hemma förrän sent på kvällen - då kan det nog kännas lite trist att man förutsätts vara "extraförälder" utan att ens bli tillfrågad. Mest synd är det ju om barnet förstås. Och just därför är det nog svårt för många att "säga ifrån" i det läget.

Det finns ju också tonårsföräldrar som nästan blir ätna ur huset av kompisar till tonåringen.... att bjuda på mat känns säkert självklart för många, men inte 6 dagar per vecka till samma tonåring.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Det är ingen rolig sits att hamna i... Det är svårt att göra något för man tycker synd om barnen...
Fördelen med att bo på landet är att man har något bättre koll på vem som kommer med hem! Sen är det oxå en fördel att ha flickor, deras kompisar är inte fullt så utsvultna som tonårspojkar!:D
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Delvis KL

Jag tror det är såhär för mig; eftersom sonen är mitt första barn har jag inte riktigt förstått eller hängt med på vad som komma skall: han kommer att leka mer och mer med kompisar och då blir det ohållbart att jag ska hänga med alltid. Jag har mest tänkt att när han är så mogen att leka med kompisar så är han mogen nog att ta hand om toabestyr själv. Kanske är det inte så, det får tiden utvisa!


Just nu bor vi i Norge under ett år, och våra bekanstkaper är begränsade. Dessutom är sonen så trött efter förskola, så då är det inte tal om lek med kompisar. På helgen gör vi mycket tillsammans, hela familjen.

Nu när vi flyttar hem till vårt gamla hus i Sverige blir det kanske annorlunda, kanske släpper jag iväg honom till kompisar som bor inärheten själv, och har hans kompisar över utan föräldrar!

Jag vill återigen påpeka:För mig har det aldrig gällt äckelkänslor, utan att torka bajs är ett jobb (bland andra när man har barn) som jag anser vara föräldrarnas. MEN, jag är inte sämre än att jag kan omvärdera detta! Skulle aldrig vilja förminska min son värld pga det. Klart han ska ha en massa kompisar!


Så länge folk håller sig till att förklara någorlunda trevligt och undviker påhopp kanske man lär sig något på köpet! Jag tycker det är intressant att höra olika perpektiv om något man aldrig tänkt på (bara haft en föreställning av), men blir man beskylld av att skada ett barn blir man inte lika öppen för de andra bra åsiktern!
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Så har jag också tänkt när jag läst fortsättningen på tråden. Jösses liksom, ska jag umgås med en förälder i 4 timmar som av hänsyn till bajsäckel inte lämnar sitt barn.

Hehehe, snart sitter jag i ditt kök och kräver kaffe och skitprat en hel lördag....:devil: :devil: :devil: ;)
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Vet inte riktigt hur gammal hon är runt 4-5 tror jag. Känner dem knappt.

Jag reagerar mest på att du inte känner dina barns kompisar alls? De verkar ju inte vara så himla gamla? För min del så vill vill jag gärna veta vem mina barn leker med, och lära känna dem så jag har lite koll (i ett längre perspektiv). Samt att jag gillar att se när min dotter leker och har kul med en kompis, och att jag kan vara lite delaktig genom att jag vet vem kompisen är :)

Nu har jag visserligen inga barn som är äldre än 2½, och hennes kompisar är oftast mina vänners barn. Vad jag menar är att du inte tycker om andras barn (de var ouppfostrade och gapiga) men om du lär känna barnen (vilket för mig är en självklarhet om de ska leka med mina barn) så känns det kanske annorlunda? Jag menar inte, eller kräver, att du ska gilla att torka barnen i ändan, men du kanske kan acceptera det bättre om det nu är så det är?? Eller så får dina barn inte ha kompisar utan föräldrar hos dig innan de är "rumsrena", och uppåt en 7 år kanske?? Du får ju sätta egna regler för hur du vill ha det i ditt hem, även om andra (även jag) tycker det är lite märkligt.

Själv tycker jag också att det är äckligt med andras barns bajs (mina egna ungar klarar jag utan problem) och skulle inte vilja byta bajsblöja eller torka om jag slapp. Men är de nu så att bara jag finns till hands så SJÄLVKLART hjälper jag dem! Och är de nu här för att leka med mina barn så är det väl ingen disskussion?? Lika självklart får de mat eller låna torra kläder om det behövs. Sen skulle jag kräva samma sak av kompisarnas föräldrar gentemot mina barn. Därav ännu en anledning att lära känna barnen och deras föräldrar bättre. När de blir äldre kan de själva välja lekkamrater på ett annat sätt, men då är nog inte rumptorkning så aktuellt ;)

Menar inte detta som ett påhopp, utan mer som ett råd för att underlätta :)
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

För mig har det alltid varit självklart att mina barn ska få ta hem kompisar att leka med utan föräldrar, o mina barn vill gå till folk o leka utan att jag hänger där en hel eftermiddag!

Vid vilken ålder tycker du/ni det är OK att börja med det? När barnet själv tar initiativ (typ; jag vill leka med Kalle!)? Hur går det till, ringer ni upp föräldrarna eller är det barn på gatan?

OK, du fattar att denna världen är helt ny för mig! :D
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jag är heller inte där än, men jag kan väl ha några åsikter?! :)

Först och främst ska väl barnen vara så pass gamla så de kan prata??! ;)

Sen ska man väl känna (iallafall någon i) familjen ifråga en del innan man frågar om barnen kan leka?? Antingen om det är en dagiskompis (barnen känner varann) eller om det är någon bekants barn som är aktuellt. Och då är väl barnen uppåt en 3-4 år iallafall?? Innan dess ser jag det som att föräldrarna är de som mest tar initiativet till lek mellan barnen, eller har jag fel?

Själv ser jag det som lite märkligt att jag skulle åka hem med min dotter (som är äldst, 2½) och lämna henne där för att leka med "Ebba" om jag inte känner "Ebbas" föräldrar eller om "Ebba" bara är en ytlig bekant (någon grannes unge längre ner på gatan)? Skulle inte vilja lämna mina barn om jag inte känner till lite om familjen där hon ska vara.

Inser att jag kommer hamna här om några år, och jag kanske har omvärderat totalt då, men det lär ju visa sig :D
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Hehehe, snart sitter jag i ditt kök och kräver kaffe och skitprat en hel lördag....:devil: :devil: :devil: ;)


Gör det! Fast du får vara ensam, hon är aldrig hemma fyra timmar i sträck en lördag, hon är knappt hemma fyra timmar totalt en helg. Däremot behöver du nog inte torka hennes ungar, de är tonåringar;)
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

För mig är det en självklarhet att jag torkar min dotters kompisar när dom är på besök utan sina föräldrar.
Anser att barnen är under mitt ansvar när jag gett mitt medgivande till att dottern få ta kompisar på besök.

Håller med om att det är lite obehagligt att torka andra rumpor än ens egna barn, men jag gör det av bara farten och har oftast fullt upp med att dölja en och annan kväljning. Är otroligt känslig, och efter att torkandet är avklarat är jag i regel ganska tårögd :angel:
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Allt är alltid nytt nångång! :p Mina barn började leka borta redan när de var tre o ett halvt- fyra. Men de var vana att vara borta från mig. Man märker själv när det är dags!
Innan barnen har klarat av det här med att göra sig förståd i telefon är det jag som ringt de andra föräldrarna o frågat om deras barn vill komma hem till oss o leka. Lätt som en plätt! O det som slår mig nu är att ingen förälder jag pratat med har undrat om de ska komma med! Vi har bara utgått från att det är barnet som ska lämnas! Ibland har man kanske stannat fem minuter för att se att allt funkar men inte längre!
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

*kl*

Min dotter är 4 år och hon kan torka sig själv. Jag tycker inte det är några problem att torka andras barn. Hon leker med sina kompisar själv. Men innan vi åker så klart hon går på toaletten. Om det skulle hända att hon var tvungen att gå på toaletten när hon är hos sin kompis är inte det hela världen. Måste man toan så måste man.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Gör det! Fast du får vara ensam, hon är aldrig hemma fyra timmar i sträck en lördag, hon är knappt hemma fyra timmar totalt en helg. Däremot behöver du nog inte torka hennes ungar, de är tonåringar;)

Jamen precis! Fatta vilken katastrof om jag skulle bli fast i 4 timmar :eek: :eek: :eek: Mitt liv skulle rasa.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jamen precis! Fatta vilken katastrof om jag skulle bli fast i 4 timmar :eek: :eek: :eek: Mitt liv skulle rasa.


Du är inte ensam om det!!!

Men om man nu skulle bli fast i 4 timmar vad sjutton pratar man om då?
Ska man förbereda dom om att ringa 112 efter 45 min pga att man får panik eller vad?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Modest
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 141
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 089
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 017
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp