Torka andras barn efter toabesök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jag fick en aha upplevelse av denna tråden.
Jag förstod plötsligt skillnaden mellan olika människor.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Och skillnaden är?
Att vissa tycker det äckligt att torka bajs och andra inte?
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Vad tycker du alternativet är? Att så många som möjligt bekräftar "det oförargliga yttrandet"? Det tycker inte jag. Jag tycker det är viktigt att bemöta det.

Fast att ha äckel känslor och att försumma barnet är ju inte samma sak! Därför blir det fel. Alternativet är att kommentera och bemöta det som står i inläggen, dvs att tycka bajs är äckligt och att man helst skulle slippa torka sina barns kompisars ändor (men att man gör det ändå!!!)...
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Kanske det.
Men annars mest att styras av sina äckelkänslor så att det blir opraktiskt eller dyrt eller går ut över miljön o.s.v.
Ett synsätt på hur man prioriterar saker helt enkelt.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Kanske det.
Men annars mest att styras av sina äckelkänslor så att det blir opraktiskt eller dyrt eller går ut över miljön o.s.v.
Ett synsätt på hur man prioriterar saker helt enkelt.

Intresant att du tar upp det! Vi har tygblöjor!! Vad säger du om det? Jag låter knappast mina äckelkänslor gå ut över miljön! :smirk:

Jag styrs inte det minsta av äckelkänslor! Läs mina inlägg så ser du att jag skriver att jag väljer att följa med min son till kompisar för att han behöver passning (på många sätt), och sonens kompisars föräldrar tycks tänka likadant, vi har aldrig pratat om det. Tycker du tolkar in lite mycket i mina inlägg.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jag har alltid sett sådant som självklart.
Både att mina barn får toalettservice när de är hos kompisar och att jag ger toalettservice till barnens kompisar.
Jag har aldrig ens tänkt tanken att det inte skulle vara så.

Jag har 3 barn så jag har ju praktiserat detta en hel del.
Håller med om allt här.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

*KL*

Ser att det diskuterats hett här sen jag sist var här... :smirk:

Jag förstår inte hur man kan komma och påstå att de som tycker att det är äckligt att torka skit skulle sända ut signaler som skulle kunna göra att barnen får ångest och skamkänslor inför toabesök. Det är ju påhopp! Naturligtvis torkar jag barnet i ändan och ser glad ut, gör inget dramatiskt av det. Är precis som vanligt. Om jag, som stinaelin skrev, inte har bättre pokerfejs än så, så skulle jag nog inte ens kunna sköta mitt jobb t ex. Att då hålla masken när man torkar skit är väl en piss i havet jämfört med mkt annat.

Det är i vissa inlägg klara signaler av bristande respekt för andra människors sätt att leva och tänka, när man nedvärderar såna som äcklas av skit, inte låter barnen leka med andra förrän de klarar sig själva osv.. Var och en väljer ju sitt sätt att leva och har sina uppfattningar om hur saker och ting ska vara, och inte kan jag styra över vad jag känner inför att torka skit. Inte fasen struntar jag i barnet eller visar äckelkänslor över att det har gjort sina behov.

Jag förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra om det är andra saker med andras barn jag tycker är äckligt. Denna diskussionen handlar inte om vad jag tycker är så himla äckligt med andras barn, utan huruvida man tycker att det känns okej att torka rumpor på andras barn.

Visst många kanske förvånas över mitt (och andras tänkande) i denna frågan, men jag förvånas över en hel del av det ni skriver också, som jag anser vara värre än att må lite illa av att torka skit.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Vaddå komma undan.

Okej då.
Poängen är att du ser livet från ditt eget håll och inte byter plats med barnet i ditt sätt att tänka.
Barnet blir inte en egen person på besök i ditt hem.
Det blir en del av sin förälder.
Som när 2 hundägare träffas för att hundarna skall få leka.

Och allting sker utifrån föräldrarnas/hundägarnas perspektiv.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Visst många kanske förvånas över mitt (och andras tänkande) i denna frågan, men jag förvånas över en hel del av det ni skriver också, som jag anser vara värre än att må lite illa av att torka skit.


Samma här, tycker det är märkligt vad mycket intolkningar det gjorts i vissa inlägg...:smirk:
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Tack för förklaringen!

OK, så om vi jämför med hundägarna; jag skulle tycka det var underligt att gå över till en av min hunds kompisar och släppa den där, för att hämta den efter några timmar när den har lekt klart. Det skulle vara naturligt för mig att följa med.

Sen tycker jag nog tvärtom; föräldern blir en del av barnet; det är barnet som vill leka med en kompis, men föräldern följer med för att underlätta. Det är inte barnet som följer med föräldern.

Vi ser på detta helt olika, men jag hävdar fortfarande att det inte har med "äckelkänslor" att göra.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Vaddå komma undan.

Okej då.
Poängen är att du ser livet från ditt eget håll och inte byter plats med barnet i ditt sätt att tänka.
Barnet blir inte en egen person på besök i ditt hem.
Det blir en del av sin förälder.
Som när 2 hundägare träffas för att hundarna skall få leka.

Och allting sker utifrån föräldrarnas/hundägarnas perspektiv.

Missförstod ditt inlägg förrut!

Läste lite snabbt, för middagen stod på bordet :smirk: ...
Förstår faktiskt inte vad som är fel i att se det så, jag ser ju inte på barnen som hundar för det, bara att de behöver tillsyn. Och det behöver de ju, eller hur?

Jag har fått många kompisar genom mina barn på detta sätt.
Jag ser det bara som positivt, inte att jag trampar på någons individuella frihet, är det det du tycker jag gör om jag följer med min 4-åring till en kompis? Snart är han mogen nog att leka själv (vet inte när dock), och då får han det!
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Jag ser det bara som positivt, inte att jag trampar på någons individuella frihet, är det det du tycker jag gör om jag följer med min 4-åring till en kompis?

I min värld så är det att tränga sig på i kompisens familj.
Bara för att mina barn vill ha en lekkamrat över så betyder inte det att jag vill ha prat-sällskap.
Jag har mina vänner och de har sina.
Ibland så är det familjevis men oftast inte.
Det brukar dessutom finnas en hög syskon med i bilden.
Skall alla syskonen också vara med då även om de hellre vill vara hemma/hos en egen kompis?
Och ofta så vill ju barnen få leka utan att bli störda av dessa syskon.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Ja, jag skulle se det som en självklarhet.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Att t ex jag inte tycker som du tolkar du som påhopp och bristande respekt för din åsikt. Men du skriver ju en hel rad frågor i ditt första inlägg. Fick man bara svara som du önskade?

Nu ska jag svara lite kortare, det kan du knappast kalla bristande respekt:

Föräldrar till barn som inte kan torka sig själv efter att de bajsat eller kissat, ser dom det som en självklarhet att jag ska göra det på deras barn om de kommer och leker med mina barn?

Ja, förmodligen de absolut flesta.

Bara för att jag har barn här och leker en liten stund, så innebär väl inte det att jag måste torka dem i ändan, eller?

Jo, om de har bajsat och behöver hjälp.

Eller är det en självklarhet att man gör det, som jag måste lära mig att leva med dom gångerna det händer?

Ja, precis.

Upplyser man iaf inte om att barnet inte kan torka sig själv när man lämnar det?

Förmodligen varierar det mellan olika föräldrar.

-----------

Stinaelin: vad jag menar med barnets perspektiv är att jag menar att barnets behov måste styra i den här frågan. För mig är det så självklart att äckelkänslor inte finns på kartan. Det jag behöver veta är: barn har bajsat - barn kan inte torka sig - alltså torkar jag.

Självklart är det inte förbjudet att säga att barnbajs är äckligt - men här vill TS ha stöd för sin vilja att inte torka andras barn. Och det är det jag invänder mot. Ur barnets perspektiv spelar det ingen roll om h*n är "andras barn" - h*n behöver bara bli torkad.
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

Det är väl ingen som säger att de bara struntar i ungen som nyss har bajsat för att det är äckligt?

Man gör det man måste, men med olika mycket "ångest".

---
Inte 17 är det kul att torka bajs, och hellre egna ungar än andras.
Men det blir lite att en del drar ett ganska oförargligt yttrande så till sin spets att det som började med äckelkänslor helt plötsligt låter som försummande av barnet.

det är ju bajset som äckligt, inte ungen. :D

Jag tycker inte det är konstigt att flera reagerar på detta "oförargliga yttrandet". Jag ska förklara varför:

Jag tror inte någon människa tycker bajs är roligt. (I så fall är det väl något fel...;) ) Men små barn kan inte torka sig själva. Så är det bara. Så varför starta en diskussion om hur äckligt det är att torka barn som bajsat?

Jag hade förstått diskussionen om problemställningen var åt det här hållet: Jag har problem med bajs och far illa när jag ska hjälpa barn att torka sig. Hur ska jag göra för att göra bajs-situationen naturligare för både mig och barnet?

Men så var den inte. Den var mer: Varför ska just JAG behöva torka bajs?! Fy vad äckligt!
 
Sv: Torka andras barn efter toabesök

*KL*

Jag har barn drällandes här hela dagarna dom spelar spel, skiter ;) , är törstiga, arga, behöver hjälp med nån leksak mm men inte katten vill jag ha deras föräldrar här hela dagarna! Gaah då skulle jag få servera kaffe 4 timmar per dag, nä tack jag håller med er övriga som skriver att barn kan leka med sina kompisar utan sina föräldrar!


Jag hjälper dom gärna med det dom behöver, att torka en rumpa tar 30 sec då har jag 3 timmar, 59 min och 30 sec kvar att göra annat på, en viss skillnad jämfört med om sonens kompisars mammor hade varit här.

Dessutom är det inte säkert att jag vill umgås med hans kompisars föräldrar heller, vad katten ska man prata om hela tiden?

Tur att dom andra föräldrarna tänker likadant som jag gör!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Modest
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 141
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 089
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 017
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp