Sv: Tonåringar och ekonomi?
Jag (19år och tog studenten i år) har aldrig fått hela barn-/studiebidraget, men det beror mer på att jag har haft flera hästar..
När jag fyllde 18 gick automatiskt hela bidraget in på mitt konto, men då fick jag ist ta ut 500kr att betala boxplatser med. Så tjänade väl 50kr på det eller något.. haha!
Jag har levt på 500kr i månaden som ska täcka upp mina nöjen, behov (så som snus) och kläder. Nu har man som hästmänniska inte mycket tid över till att gå på stan och fika/shoppa etc så det har räckt för mej även om det är lite med pengar när jag väl vill ha något. Men då har jag ist alltid haft några hundra kvar sedan förgående månad.
Mina syskon får månadspeng, precis som jag fick, min syster har en lägenhet på annan ort då hon studerar där, och får därför inte hela bidraget. Min bror är väl den enda utav oss som inte har någon dyr hobby/leverne, men hans börda är väl cocacola isf.. Och alla sporter han håller på med, han är en sådan person som "nu ska jag börja med det" och så gör han det, får massa dyr utrustning och sedan lägger av efter något halvår...
Han köper upp alla sina pengar på ett eller några flak cola, eller godis, eller pizza, eller.... Sedan kommer han och vill ha mer pengar, "för jag ska väl inte behöva köpa mat själv?" när han vill ha pizza. I det läget ska han inte få några pengar, vill han ha mat så får han antingen äta hemma eller betala för sina egna pengar.
Så en del klarar det, andra inte!
Vet inte vad jag ville med detta inlägg, mer än att berätta hur det varit/är hemma hos oss!