Tömkörningskurser

M

micra

Jag är helt säker på att denna fråga har varit uppe tusen gånger på
det här forumet, men jag har provat sökfunktionen och hittar inte det
jag söker efter. Det finns många som frågat efter kurser i t.ex. Skåne
och Norrland, men det hjälper inte mig som bor i Västmanland. :)

Finns det någon sida där man kan kolla upp var och när kurser för
tömkörning hålls? Fungerar alla kurser så att du tar med dig egen häst
eller finns det kurser där du "bara" lånar hästar på stället?

Sv: Tömkörningskurser

Du bör ha egen häst, och utan det kanske det känns olönt att lära sig då man måste öva MYCKET hemma sen för att få in känslan som är viktigast. Det är lättast att tömköra en häst man känner väl.

Du bor i sala..då är förutsättningarna rätt goda att någon håller kurser runt omkring. Det är ju inte Överkalix precis..

Nästnästa tisdag kommer ander eriksson till min ö o tränar mig med flera i tömkörning och körning, och han reser land o rike runt för sådana utbildningshelger. Kolla med närmaste aktiva dressyrklubb om han ska komma, eller någon annan!

Man kan även ringa själv och boka in att någon kommer ut till en klubb. Man samlar några stycken och det brukar kosta ca 250-350/timme tömkörning.

Hör runt i din bekantskapskrets, kanske någon redan gått kurser, eller är självlärda och duktiga?

Det man bör ha är en riktig tömkörningsgjord med järndäckel och stående ringar, minst 16 meter långa lädertömmar. En Körpisk, minst 160 lång, kort snärt. Hjälm och träningskläder, för det är svettigt!

jag tror att de flesta på kuskringens tränaregister kan ta på sig att lära ut tömkörning. kolla där!
Kuskringen.nu

Sv: Tömkörningskurser

Tack för ditt svar! :)

Jag har egen häst, det var därför jag undrade, för jag vill ju helst
vara med med henne så jag kan bli rättad och få tips just när det
gäller henne.

Just nu så har vi nästan precis börjat på det här med tömkörning,
hon blir två i mars, och jag vill ju komma lite längre innan vi ger oss
iväg på en kurs. Det jag ville göra nu var att ta reda på lite olika sätt
att hitta kurser, så jag kan hålla lite koll och veta vad det finns att
välja på.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar