Tömkörning

Sv: Tömkörning

Tror att min är "full", min kille har också cob och är 155 cm men jag tror att dom har bara full eller ponny.
Ja, jag tar av de vanliga tyglarna och sen trär långtyglarna igenom dom hål jag vill använda och sätter fast i vanliga bettet.

Men då fixar jag full till honom också :) Litar fullt på dig nu, märker du det :rofl:
Låter fint, då kan jag nog också testa det. har ju en del bett att välja på, så jag kan ju byta om det inte skulle kännas bra ;)

Jag har hjälm på mig när jag lastar...men jag är kanske överförsiktig då...
Har även hjälm när jag går ut i hagen och hämtar om det är hästar som jag inte känner eller som jag vet brukar bralla och kicka.
Det handlar ju inte om hjälmtvång eller ej utan om att man bara har en "knopp", går det sönder är det inte så lätt att laga:(

Nej där får jag hålla med! Jag har dock aldrig haft hjälm när jag hämtat hästar i hagen eller lastat ( utöver på ett ridläger när jag var mindre). Jag har iof aldrig tänkt tanken på att ha hjälm vid tömkörning iom att ingen annan jag sett tömköra haft det så har man inte "tänkt" på det. Skulle dock mycket väl kunna tänka mig detta om jag skulle tömköra en ovan och "ny" häst, eller om den var lätt i baken.

Jag har hjälm på mig när jag lastar...men jag är kanske överförsiktig då...
Har även hjälm när jag går ut i hagen och hämtar om det är hästar som jag inte känner eller som jag vet brukar bralla och kicka.
Det handlar ju inte om hjälmtvång eller ej utan om att man bara har en "knopp", går det sönder är det inte så lätt att laga:(

Nej då du är inte överförsiktig, bara du känner dig säker så...
Det jag tröttnat på är som jag skrev tidigare att så fort nån gör nått som anses opassande utan hjälm, så skall det påpekas! Det retar upp mig att folk i stallet kan viga timmar på hurvida en tjej har hjälm eller inte, när de i stället kan lära sig massor av vad hon gör..

Sen kommer jag hit.. Får se jätte fina tömmkörnings foton, så börjas det tjatas hjälm igen...:smirk:

Jag andvänder också hjälm när jag anser mig behöva det. Och jag tycker absolut inte att folk är överförsiktiga, löjliga med hjälm på knoppen! Men jag hoppar inte på folk som inte har det heller...

Nacken ääär också svår att laga;) ..Tro mig jag vet...

KL

Tömkörning är verkligen fantastiskt, man kan göra så mycket från backen, lösgöra, träna öppnor/slutor, tempoväxlingar, gå över bommar eller varför inte hoppa? :)

Jag har på bara några veckor sett fantastiska resultat på min häst, tanken är att jag nu i framtiden ska försöka tömköra min häst 15-20 min varje gång innan jag rider istället för framskrittningen.
Min häst är mer balanserad och jämnt musklad, hennes "jobbiga sida" är inte alls lika jobbig längre utan mer lik den lätta sidan.

Finns bra tömkörnings gjordar från Hööks, Börjes och Globus bl.a
Ända man ska se till är att det finns mycket ringar på den, helst 3/sida så du kan höja och sänka tömmarna
På otränade och ovana hästar (även hästar som är lite jockliga i munnen) ska man ha tömmen så långt ner som möjligt på sidorna, dom två vanliga ringarna dvs dom som är längst upp används sällan i tömkörning utan är mer till för att hänga tömmen på :D

I tömväg så är det bästa att ha lädertömmar 18mm breda 3mm tjocka och 16m långa är absolut bäst, en sadelmakare kan göra på beställning. Men självklart funkar det med billigare tämmar i syntet material men var då noga att ha hanskar (det bör man ha ändå men extra viktigt med syntetmaterial). Se även till att de är delningsbara eller ledade på mitten det underlättar enormt!

Jag har hållt mig i ridhus ev på ridbanan första gångerna jag tömkört nya hästar, ha gärna någon som leder hästen i början och sen går bredvid, annars är det lätt att hästen blir lite osäker och undrar vad du sysslar med när du går därbak. Jag brukar också leka lite med linorna runt bakbenen för att de ska vänja sig OM det skulle vara så att man råka tappa tömmarna så får de ingen panik för att tömmen snuddar hasen eller skenbenet.
Börja med enkla saker som gå på fyrkanten och gör lite snett igenom och vänd rakt över, sen börja på volter, ställ koner att sicksacka emellan.

Min häst hade väldigt svårt att slappna av och gick och tuggade på bettet som en galning och knäppte därmed av i nacken.
Provde med grimma istället och då föll alla bitar på plats så nu rider jag även med hackamore och har en helt annan häst på bara ett par gånger. (hon är kollad i munnen)

Mycket fina bilder!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 646
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar