Tömkörning

Sv: Tömkörning

Tack igen =) , det må vara dumt att inte ha hjälm ändå..
Fast jag kan inte lova att jag tar på mig det hädanefter iallafall..:o

Tycker du att det är ett vettigt sätt att resonera när det gäller hantering av häst? Att man kan ju bryta nacken ändå så därför använder jag inte hjälm:confused: Dåligt föredöme skulle jag vilja säga, om du nu är vuxen.

Sen kan jag garantera att din häst når att sparka i den position som visas på bilderna, hästar sparkar inte bara rakt bakåt...

Det är upp till var och en förstås vad de vill utsätta sig för men att rek den positionen till en nybörjar på området det tycker jag är ganska dumt.

*kl
ååh, vilken fin häst du har hand om. Vilket utseende :love:
Jag blir sååå sugen på att tömköra min pålle när jag ser dina bilder.
Dock vet jag inte om han är inkörd, men han reagerade inte när vi provade utrustningen på honom i stallet i alla fall. Så jag hoppas på att han är det ;)
Men jag har inte tillgång till paddock eller ridhus, kan man inte tömköra då? Räcker det inte om man har en lugn, körvan person framme vid hans huvud som kan vara där om något skulle hända?
Jag har själv bara tömkört två gånger i mitt liv, då en liten pigg, glad och galen shettis, men jag tror jag minns hur man gör.

Ska i alla fall testa att tömköra honom idag med min kompis och se hur det går. Jag tror han kommer gå fantastiskt :D haha. nej, men han behöver stärka ryggen lite, och det här ska ju vara bra för ryggen :).

*kl
ååh, vilken fin häst du har hand om. Vilket utseende :love:
Jag blir sååå sugen på att tömköra min pålle när jag ser dina bilder.
Dock vet jag inte om han är inkörd, men han reagerade inte när vi provade utrustningen på honom i stallet i alla fall. Så jag hoppas på att han är det ;)
Men jag har inte tillgång till paddock eller ridhus, kan man inte tömköra då? Räcker det inte om man har en lugn, körvan person framme vid hans huvud som kan vara där om något skulle hända?
Jag har själv bara tömkört två gånger i mitt liv, då en liten pigg, glad och galen shettis, men jag tror jag minns hur man gör.

Ska i alla fall testa att tömköra honom idag med min kompis och se hur det går. Jag tror han kommer gå fantastiskt :D haha. nej, men han behöver stärka ryggen lite, och det här ska ju vara bra för ryggen :).

Jag har ingen paddock eller så just nu, jag tömkör på en väg med väldigt lite trafik. Går hur bra som helst. Kommer det en bil så brukar jag gå upp till hans huvud så att han inte sprätter med bakdelen ut mot bilen.

Lägre i skritt:

tommar_7.jpg

Div:

tommar_9.jpg

Trav (ökning, därav högre form)

tommar_3.jpg

Album: http://s90.photobucket.com/albums/k245/mrs_scabtree/Tomkorning/

ska man verkligen gå sådär nära?:confused:
Fin häst för övrigt :)

Tycker du att det är ett vettigt sätt att resonera när det gäller hantering av häst? Att man kan ju bryta nacken ändå så därför använder jag inte hjälm:confused: Dåligt föredöme skulle jag vilja säga, om du nu är vuxen.

Sen kan jag garantera att din häst når att sparka i den position som visas på bilderna, hästar sparkar inte bara rakt bakåt...

Det är upp till var och en förstås vad de vill utsätta sig för men att rek den positionen till en nybörjar på området det tycker jag är ganska dumt.

Ja ja man kan ju hänga upp sig på vad man vill... Men är man vuxen så är det ju ingen annan som bestämmer hurvida man har störtkruka på skallen eller inte... Föredömme eller ej...

Tycker att det är förbannat tråkit att folk ska hänga upp sig på småsaker när man får se fina bilder på tömmkörning... Sen får man ju facktist förutsätta att hon som innlett tråden har ett eget huvud att tänka med... Och kan göra en sån bedömmning om hennes säkerhet själv...

Säkerhet sitter i hur man hanterar dem, och många gånger hjälper det inte att ha hjälm... Hade westen folk i stallet som inte red med hjälm, och jag hävdar att hon visste vad hon pysslade med.. Red snyggt, och hade en jätte trevlig häst.. Men i stället för att se det så fastnar folk i hurvida hon har hjälm eller inte... Så är det hela tiden och det tröttar ut mig!:cool:

ska man verkligen gå sådär nära?:confused:
Fin häst för övrigt :)

Nej generellt ska man inte det, men hon är väldigt stark (dock är hon som smör på bilden:d ) och jag går hellre i en position jag finner relativt säker (nära inpå, skulle hon lyckas sparka har hon inte kraft nog att skada mig allvarligt) iom att hon så gott som nästan har haft armarna ur led på mig innan, på ett långt avstånd har jag inte kraft att hålla emot henne. Dessutom är risken för att hon "snurrar runt" väldigt liten då jag blockerar henne där. Det känns också som att jag får bättre kontakt med henne i den positionen, hon lugnar sig.
Skulle dock inte rekommmendera det till vemsomhelst! Jag har fått hjälp av tränare så om man känner att man har möjlighet så ska man nog börja där:idea:

Tack så jättemycket! Kunde man inte tro att folk tyckte om den gamla damen! Men hon är en riktig guldklimp när man väl lär känna henne :)

Ta tömmarna i höger hand med pekfingret mellan höger o vänster töm. Dra ut med vä hand typ så långt det går och hä upp det på fingret (som går mellan tömmarna på hö hand), gör ett nytt varv osv tills tömmen tar slut och låt då änden HÄNGA (inte trä upp på fingret på slutet vid spännet).

Ta över hela rullen på vä hand och ta över högertömmen till höger hand med en lagom brygga däremellan (så du inte snubblar LIVSFARLIGT att släpa efter!!).

Ta-ta! Inget trassel, inget joxande när du länger/kortar för tömmen är i ordning!

Otroligt dumt att resonera som du gör, även den mest rutinerade kan råka illa ut utan hjälm. Vi har haft flera tragiska olyckor till häst, några med dödlig utgång, under det gångna året - några av dem har haft hjälm, andra inte. Men VARFÖR tänker en del som du gör? Är det jobbigt att ha hjälm? Förstör det frisyren? Skulle du sätta dig på en motorcykel o dra iväg utan hjälm eller skinnställ - för att det är häftigt?

Mycket märkligt, och det är ingen småsak att haka upp sig på heller tycker jag. Vi som är lite mer erfarna ska föregå med gott exempel enligt min mening.

Till den som skickade in de fina bilderna, för det ser väldigt trevligt och prydligt ut för övrigt, skriver ju också nu att det inte är att rek med en sån position om man inte är rutinerad så jag betvivlar inte att hon är duktig. Tyckte mest att det var synd att visa upp bild med den positionen bakom hästen plus en hjälmlös person vid tömmen när frågan ställdes från någon som inte var rutinerad på området tömkörning.

Otroligt dumt att resonera som du gör, även den mest rutinerade kan råka illa ut utan hjälm. Vi har haft flera tragiska olyckor till häst, några med dödlig utgång, under det gångna året - några av dem har haft hjälm, andra inte. Men VARFÖR tänker en del som du gör? Är det jobbigt att ha hjälm? Förstör det frisyren? Skulle du sätta dig på en motorcykel o dra iväg utan hjälm eller skinnställ - för att det är häftigt?

Mycket märkligt, och det är ingen småsak att haka upp sig på heller tycker jag. Vi som är lite mer erfarna ska föregå med gott exempel enligt min mening.

Till den som skickade in de fina bilderna, för det ser väldigt trevligt och prydligt ut för övrigt, skriver ju också nu att det inte är att rek med en sån position om man inte är rutinerad så jag betvivlar inte att hon är duktig. Tyckte mest att det var synd att visa upp bild med den positionen bakom hästen plus en hjälmlös person vid tömmen när frågan ställdes från någon som inte var rutinerad på området tömkörning.

Det beror på.. Motorcyckel åker jag inte:smirk: Frisyr har jag inte heller...:D .. Och inte tycker jag det är häftigt... Jag bara anser att det är upp till varje vuxen hurvida man behöver bära hjälm eller inte..Det är inte hjälm tvång till häst i Sverige...

Hur många har hjälm på sig när de hämtar häst i hagen? Kan inte hästar sparkas då också? Eller när man hanterar dem på gången? Vid lastning? och då är det ingen som tycker att det är konstigt! Hästhantering kan gå riktigt illa oavsett om man är i närheten av dem med hjälm eller utan...

MrsScabtree:
Förstår precis hur du menar.
Inte många som uppskattar min gamla harv heller.
Alla tyckte jag var en idiot som köpte en femtonårig häst, med visad hälta på veterinärbesiktningen.
Men jag har aldrig haft en bättre kompis. Han har aldrig varit halt eller dålig i benen så länge jag har haft honom, han är 17 nu och en riktig toppenkille. Han beter sig som en femåring, :rofl: .

Tussinussen:
Lade på honom selen igår, och gick med vanligt träns och tyglar, framme vid hans huvud. Han fattade precis vad det var frågan om. Bara jag smackade lite började han trava, när jag sa ptrooo saktade han av. Allt utan att jag ens behövde ta i tyglarna. Han var vekrligen toppen!! Så himla kul att jag måste tömköra ordentligt på fredag igen :D
Så jag tror inte att det ska vara några problem att inte ha tillgång till paddock, utan han fattar nog vad det är frågan om.
har också mindre trafikerade vägar här, så jag måste uuut :banana:

Tussinussen:
Lade på honom selen igår, och gick med vanligt träns och tyglar, framme vid hans huvud. Han fattade precis vad det var frågan om. Bara jag smackade lite började han trava, när jag sa ptrooo saktade han av. Allt utan att jag ens behövde ta i tyglarna. Han var vekrligen toppen!! Så himla kul att jag måste tömköra ordentligt på fredag igen :D
Så jag tror inte att det ska vara några problem att inte ha tillgång till paddock, utan han fattar nog vad det är frågan om.
har också mindre trafikerade vägar här, så jag måste uuut :banana:

Visst är det helt otroligt kul??! :) Man fattar inte riktigt hur kul det kan vara innan man har provat, man tänker "vaddå gå och traska bakom hästen" men man är så aktiv och uppmärksam på kommunikationen med hästen att man inte tänker på att man traskar.

Ser fram emot långpass i joggingskor på sommarhalvåret....

Vad kul att du tyckte det var roligt!! :) :)

Ja, det var skitskoj. Nu gick jag inte bakom honom, utan framme vid huvudet, men han förstod precis vad jag ville. Så nu ska jag börja gå bakom, när jag vet att han kan.

Nej, man kan inte tro att det är skoj, men man ser ju precis hur hästen rör sig. Och bara att pållen slipper tunga ryttaren som sitter och stör hästen i varje steg måste ju vara underbart skönt för dem!

Åååh, det låter jättemysigt att göra det alltså. Måste jag med göra. Men jag har inte riktigt kommit underfund med hur man ska knäppa selen ännu. Var snäll och putsade upp den igår, och blev helt kollrig på en del som jag verkligen inte fick ihop. Får se om jag blir klokare nästa gång jag ska ut. Tänkte försöka göra det en gång i veckan nu när jag kommer igång :D

Ja, det var skitskoj. Nu gick jag inte bakom honom, utan framme vid huvudet, men han förstod precis vad jag ville. Så nu ska jag börja gå bakom, när jag vet att han kan.

Nej, man kan inte tro att det är skoj, men man ser ju precis hur hästen rör sig. Och bara att pållen slipper tunga ryttaren som sitter och stör hästen i varje steg måste ju vara underbart skönt för dem!

Åååh, det låter jättemysigt att göra det alltså. Måste jag med göra. Men jag har inte riktigt kommit underfund med hur man ska knäppa selen ännu. Var snäll och putsade upp den igår, och blev helt kollrig på en del som jag verkligen inte fick ihop. Får se om jag blir klokare nästa gång jag ska ut. Tänkte försöka göra det en gång i veckan nu när jag kommer igång :D

Men vad har du för sele? Jag har en vanlig tömkörningsgjord från Hööks, bara en gjord med ringar alltså som går runt hästen och så kan man ha ett schabrak under. Så trär man långtyglarna genom de ringar man vill använda.
Mindre komplicerat än sele tänker jag...:)

Men vad har du för sele? Jag har en vanlig tömkörningsgjord från Hööks, bara en gjord med ringar alltså som går runt hästen och så kan man ha ett schabrak under. Så trär man långtyglarna genom de ringar man vill använda.
Mindre komplicerat än sele tänker jag...:)

Jag lånade en sele från en annan häst i stallet, som är ungefär lika stor som min. Det är en körsele, en sån som man kan spänna en vagn bakom. Så det är en grej som han har runt halsen, två fodrade pinnar tycker ovana jag att det ser ut som ;). På ryggen är det bara en liten "kudde" med två ringar högst upp. Inte flera alltså. Och sen spänner man två remmar runt magen på honom, som är färsta i den lilla kudden.
Svårt att förklara, men du kanske fattar?!
Svanskappa var helt uteslutet, det gillade han inte alls, så det fick jag ta bort ;).

Vad kostade din gjord? Om du inte vill skriva här, får du gärna PMa mig om du vill :)
För nu vill jag börja träna på allvar, och då vill jag ha riktiga grejer! :D

Jag lånade en sele från en annan häst i stallet, som är ungefär lika stor som min. Det är en körsele, en sån som man kan spänna en vagn bakom. Så det är en grej som han har runt halsen, två fodrade pinnar tycker ovana jag att det ser ut som ;). På ryggen är det bara en liten "kudde" med två ringar högst upp. Inte flera alltså. Och sen spänner man två remmar runt magen på honom, som är färsta i den lilla kudden.
Svårt att förklara, men du kanske fattar?!
Svanskappa var helt uteslutet, det gillade han inte alls, så det fick jag ta bort ;).

Vad kostade din gjord? Om du inte vill skriva här, får du gärna PMa mig om du vill :)
För nu vill jag börja träna på allvar, och då vill jag ha riktiga grejer! :D

Låter som om du lånar en loksele?

Tror att min gjord kostade typ 500-600 kr på Hööks, fast jag har för mig att jag såg att Bole har en liknande som är billigare. Den jag har är en svart vadderad syntetgjord med ringpar i olika positioner, den funkar super. Jag har tömmarna genom ringarna längst ner för att jag har lärt mig att det är bäst så om man är nybörjare.

Haha, det kan mycket väl stämma. Den är otroligt jobbigt att trä på honom, och man traslar ihop både det ena och det andra. Skitjobbig. Får nog ta hjälp av min kompis varje gång, känns det som.
Ska nog köpa en sån som du har. men borde man köpa full då? Han har cob egentligen, men är rätt liten i storleken (154cm hög), lite av den smäckrare sorten. Ponny känns ju lite litet till en häst Går det att göra extra hål om den inte skulle passa tror du?
Vad är bole för affär? finns den på nätet?
Låter ju mycket bättre än vad min dumma sele är. Och jag är ju också nybörjare. använder du samma bett som i ridningen?

Haha, det kan mycket väl stämma. Den är otroligt jobbigt att trä på honom, och man traslar ihop både det ena och det andra. Skitjobbig. Får nog ta hjälp av min kompis varje gång, känns det som.
Ska nog köpa en sån som du har. men borde man köpa full då? Han har cob egentligen, men är rätt liten i storleken (154cm hög), lite av den smäckrare sorten. Ponny känns ju lite litet till en häst Går det att göra extra hål om den inte skulle passa tror du?
Vad är bole för affär? finns den på nätet?
Låter ju mycket bättre än vad min dumma sele är. Och jag är ju också nybörjare. använder du samma bett som i ridningen?

Tror att min är "full", min kille har också cob och är 155 cm men jag tror att dom har bara full eller ponny.
Ja, jag tar av de vanliga tyglarna och sen trär långtyglarna igenom dom hål jag vill använda och sätter fast i vanliga bettet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 723
Senast: Reville
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 646
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar