Tömkörning, övningar?! tips?!

Sv: Tömkörning, övningar?! tips?!

Här handlar det nog dock lite om olika definitioner på olika arbete trycker jag. det arbete jag sett av det du gör är mera töm träning, inte töm körning.

Ahhh...jag gör både och, använder även gjord med 2 linor alltså till kunder som vill det. var otydlig :)

Svammlar mest idag *rodna*

Mackan: jag gör både och, men föredrar grimma och lina för där får jag ut mest av hästen men om kunden vill ha gjord och 2 linor så använder jag det. Pust. Nu blev det nog rätt. *s*

Senast ändrad av en moderator:

C_L. Är ledsen, men jag kan inte ta dig på allvar. Denna unghästutbildaren är guld värd för mig och min häst och jag vet att han utbildning av min häst fungerar.

Då är ledsen det sista du ska vara ;)

KL

Ang tömsättningen köpte jag helt nyligen Philippe Karls bok om tömkörning och där beskriver han en utbildningslinje där man utgår från böjning i sidled för att få "böjning i höjdled" alltså rundad överlinje. Han börjar tömkörningsarbetet i kapson med ledande innertöm (hand - bettring - gjord) och "vanlig" ytter (hand - gjord - bettring eller kapsonringar blir det ju i detta fall). Finessen i detta menar han ligger i att man lär hästen böja i nacken och hela kroppen utan att ens ha rört hästen i munnen. Denna tömspänning används i arbete omväxlande rakt/böjt spår och i alla gångarter, längre steg på rakt spår och kortare på böjt. När hästen mjukt och uppmärksamt arbetar korrekt i detta arbete, kopplar han om tömmen liksidigt som vid körning och påbörjar arbete med att byta håll, börjar med rättvänd och baklänges volt tillbaka, serpentiner och går sedan över till åttvolter. Han har en hel del hoppning för sig också på töm i åttvolter och man förstår att han lagt ner ett enormt arbete på grunderna när man ser vilka grejer han gör!

Har fått en helt ny motivation för tömkörning och är fn urarg på vädret som gör det helt omöjligt att utföra något som helst vettigt arbete, isigt, spårigt, knöligt och med kallsnö ovanpå. Dumma april :mad:.

Det första jag märkte var att det var en billig kopia :p Dvs passformen var väldigt sisådär. Alldeles för lite pannban, då min kille har cob, så vet jag att hade jag bytat till full, så hade nog inte resten av tränset passat. Pannremmen var även sådan att de ska vara två hällor, så att de har extra remmarna kan vara lite fria.
Fick dessutom sidostycket i ögat.

En dum parentes, släppte hästen utanför ridhuset för jag tänkte reda upp tömmarna innan begav mig in då det var en annan häst där, så jag tänkte jag skulle vara förberedd. Så jag släpper kraken, som normalt sätt är väldigt försiktig och tar det lugnt, oftast så står han stilla, men han är grymt nyfiken på allt.
Istället beger han sig in mot bommarna i rask takt, på ena sidan bommar, på andra sidan en upphöjning så man kan sitta och titta på de i som rider i ridhuset. När han har begett sig in där så kommer han inte längre, han kan inte iheller vända sig om då det är tight, varpå jag går på upphöjningen tills jag är bredvid, snett bakom honom. Helst plötsligt blir han rädd snurrar runt och välter hälften av bommarna o jag ramlar bakåt. Då har jag min nöt ställt mig på hans svans. :rofl::angel:

Man märkte på direkten att han fattade vad det handla om. Han försökte inte gå emot min tömtag eller hur man nu uttrycker det. Vi har ju tränat en del NH o lite western, så han är van vid "press" o sedan eftergift (kommer inte på ngt bra ord). Däremot i galoppen, så stanna han och börja bocka, pga vad jag tror, att han blev frustrerad av att det inte blev en eftergift. (han blir likadan om man klämmer med bena, han tycker det är obehagligt) Eftersom jag eftersträvar sträckta tömmar.
Jag tror nog att det är bättre att rida med faktiskt. Men det var inga problem att ställa honom med det osv. Så jag får nog testa några gånger till innan den slutgiltiga domen kommer.:)

Kul att du köpte det ändå! Vore verkligen intressant att höra fortsättningen. :)

Jag körde shettisarna med löpande/ledande innertöm igår och jobbade med omväxlande raka spår och volt. Först fyrkant på del av ridbanan med volt i varje hörn, och när det funkade jobbade jag längs hela banan med volter med jämna mellanrum och jobbade med steglängd/halvhalter. Kortare steg på volterna och längre på raka spår med ordentliga halvhalter däremellan. Avslutade med ordentlig längning på bara raka spår, fångade bara upp så pass att balansen bibehölls genom hörnen. Tacksamt med shettisar, man kan verkligen lägga iväg dem och hinner ändå med, åtminstone kortare bitar!

*kl*

Jag tömkör minst en gång i veckan. Tränar mycket öppnor och skänkelvikningar för att få in hennes bakben och lossa i bogarna. Försöker även träna tempoväxlingar, övergångar och att få henne att våga länga på steget i traven (gått med bogspetsinflammation ett bra tag hos förra ägaren).

Hon är väldigt känslig för tömmarna och lägger man dem på rumpan så far hon rakt upp i luften och iväg, men det blir bättre och bättre. :)

Jag har bara haft henne från februari, men har redan gjort enorma framsteg! I början gick hon med näsan i bringan eller rakt upp och var spänd och nervös hela tiden. Är medveten om att hon är lite tunn, men vi försöker proppa i henne så mycket mat som möjligt, hon är lite kräsen lilla damen.

Några bilder där jag tycker att hon ser ganska trevlig ut:

http://i76.photobucket.com/albums/j34/Catipat/Viveca/IMGP0447-2.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j34/Catipat/Viveca/IMGP0446b.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j34/Catipat/Viveca/IMGP0436-1.jpg

Senast ändrad:

Hade tänkt börja tömköra en ponny nu till hösten och letar då en begagnad longerings/tönkörningsgjord i läder för runt 400 kr (strl cob) men det verkar vara helt omjöligt att hitta. Tycker inte jag satt för lågt pris då en helt ny kostar runt 800 och jag kan tänka mig en väl använd (men hel!). så om ni har någon att sälja eller vet någon som säljer, pm:a gärna. ;)

Har nu läst allt i den här tråden och ska testa och trixa lite och se hur det går, ska bli mycket spännande. Kommer dock alltid ha någon som kan hjälpa till nu i början.

Så nu håller jag tummarna för att det ska funka :rofl:

Jag tror det billigaste jag har hittat en läderdäckel för är runt 12-1300 kr på nätet (enkla piratkopior på Tärnsjö), så 400 kr låter inte mycket - nej.
Kanske det finns någon enkel longeringsgjord i läder för endast 800 kr? Men då har du nog för få inspänningsmöjligheter och kanske t o m liggande ringar.

Lycka till hur som helst! Kanske någon behöver bli av med sin gamla oanvända utrustning. :)

Kan tänka mig en icke-läder också såklart, men helst läder/läder imitation. Och som jag skrev förut, den får vara väl använd och så men hel!

Jag hittat någon som sålde en som var exakt en sån jag vill ha för 450, tyvärr var den redan såld... :/

kl

Efter att ha läst denna tråden blev jag VÄLDIGT sugen på att börja tömköra :), känns som om det skulle funka bra på en ponny som börjar bli av med sommarhullet, vilket jag är rädd för även kommer leda till att den ny gammla sadeln snart kommer ligga illa... :crazy:

KL

Väcker tråden till liv igen (förhoppningsvis)!
Otroligt inspirerande att läsa om övningar och annat, tack för att ni delar med er av er kunskap! Jag tömkörde medryttarhästen i söndags och fick till riktigt hyffsade öppnor i båda varv, lycka i sin renaste form! :D
Kan någon av er förklara hur man tar ett indirekt tygeltag när man tömkör, t ex för att göra en framdelsvändning? Eller måste man använda sin egen placering eller spö för att vända hästen? För tar jag för mycket i innertygeln far ju bara baken iväg? Tänkte försöka mig på Kyras fyrkant i skritt på töm- får väl se hur det går... ;)

Hmm... försöker fundera.
Jag har en övning där jag tömkör längs långsidan i öppna, sedan vänder tillbaka i en volt tillbaka och tömkör tillbaka i skänkelvikning mot väggen.
Börjar om igen på samma långsida genom att vända hästen från skänkelvikning till öppna med en framdelsvändning.
Har gjort detta från början med min "unghäst" (5-åring som inte var tömkörd innan och även långt efter i ridutbildning) och det har allt funkat rätt enkelt.
Men hur gör jag...?
Jag misstänker att min position spelar stor roll, sedan gör jag mycket halvhalter och liksom tar vändningen steg för steg. Visar vägen med tömmarna.
Kan nog inte förklara det bättre.

Har förresten provat en "ny" övning i förra veckan.
Var på en hoppträning och övade cavalettistuds i galopp. Den övningen tog jag med hem och gjorde i tömkörningen - skitkul!
3,5 m mellan bommarna där varannan är på högsta och varannan bom ligger på marken. Avståndet kan man nog variera rätt mkt beroende på hästens utbildningsgrad.
Längre (upp till 4 m) på rakt spår (detta var i en solfjäder/volt) och kortare (ner mot 3 m) på böjt spår med en häst som kan samla sig.

Tack för ditt svar! Jag får nog testa mig fram lite efterhand, det är ju lite klurigt när man inte har tömkört så mycket innan. :)

Då får jag väl bidra med ett par till bra övningar! ;-)

Dessa båda kräver rak tömsättning så man kan byta "varv".
* Skänkelvikning i sax över medellinjen. Börja i skritt, när det funkar övergå till trav. Riktigt svårt i början att byta riktning, så gör det i god tid innan långsidan närmar sig!
* Serpentiner. Skritt först tills du har kontroll, sedan i trav. Kan vara lite lurigt att verkligen få en rakställd häst över medellinjen innan man ställer om och byter "varv".

En bra lösgörande övning där tömsättningen kan vara hur man vill är att göra en "bakdelsvändning" på liten volt. Dvs låt bakdelsvändningen bli lite stor, så att bakbenen inte bara trampar på stället utan går i en mindre volt på kanske 1-2 m.

Passar på att fråga.
Klubben jag är medlem i funderar på att ha en tömkörningsclinic.
Finns allt från tömkörningsnybörjare till körekipage som skulle kunna vara med. Man får väl inte namnge tränare här men skicka gärna ett PM om ni vet någon som är duktig som skulle kunna hjälpa oss. Vi finns i västra götaland.

Vad är bästa upplägget för att man ska få lite kläm på det? Två pass samma dag eller ska man lägga det över två dagar? Har svårt att tänka mig att man hinner med så mycket under en timme utan det vore bättre att dela upp det lite.

Skickar PM med namnförslag!
(Och kan vara intresserad av att delta :laugh:)

Jag tycker att en helg/två dagar kan vara en bra idé.
Inleda med teori och ett visningsekipage.
Fortsätta med träningar, kanske två och två i matchande par kunskapsmässigt.
Gemensam middag för intresserade/närboende.
Lektioner igen dag 2.
Det behövs nog för att nybörjare ska få något ut av det hela.

Om det är riktat till redan "etablerade" tömkörare tycker jag det räcker med rena träningar, vilka absolut kan vara två och två i ca 45 min.
Hellre se till att de är regelbundet återkommande för att man ska få fortlöpande hjälp och inspiration!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 806
Senast: Maoam
·
Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: nypet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka