Tömkörning, övningar?! tips?!

Sv: Tömkörning, övningar?! tips?!

Jag tömkör en ponny jag växt ur, jag tycker det är svinkul och då blir han också taggad och peppad. Oftast blir det jogg - rakt fram på ridvägar, lite öppnor/sidvärtsrörelser och ställningar. Koncentrerar mig mycket på att han ska röra sig bra och arbeta rätt igenom hela kroppen. Oftast är han otroligt pigg och framåt. Annars blir det på banan där vi gör långa vägar och lite mer böjning/samling från hans sida. Började även med lite slutor i vintras men det uppfattar vi båda som lite svårare så det blir det inte mycket av. Han lyssnar sidförande för pisken/stödet, så i en öppna ställer jag inåt, tar med mig ytterbogen med yttertömmen och för med pisken så att han bibehåller ställningen och flyttar sig i en öppna.

Kul tråd!

Glömde säga att jag ALLTID har tömmen löpande genom gjorden till bettet.

låt bli att sätta tämmen som en block-och-talja-procedur utan ta den direkt från bettet via gjorden till handen och få hästen att arbeta bakifrån, precis som när man rider...

Jag hör också till tömkörarna och till viss del Polly Mulles "skola" med tillägget att jag varierar tömfästningen efter passets planering och hästindividens nivå och läge. (Jag kan alltså variera från pass till pass beroende på vad jag vill åstadkomma med just den hästen, det passet).

i början av passet så har jag på en van tömkört häst, liksom en ovan tömkörd häst, liksidig tömfästning oftast. man kan då styra runt hästen efter behov, byta varv, och mest låta hästen jogga på och känna på det hela lite, inklusive runt fyrkantsspåret och serpentiner osv.
Nackdelen med tömarna så "enkelt" rakt igenom är med en ovan häst, att man har ngt mindre koll i fråga om en kraftig ram att ta till. Å andra sidan har man otroligt mkt kraft i tömar vid tömkörning över huvud taget, och för det andra anser jag att hästen ska vara så pass van att den inte blir förvirrad/rädd och får utbrott/försöker vända osv över huvud taget om man tömkör själv - så denna enkla tömspänning skall alltså funka när man ger sig på den, även med en grön häst.

efter lite uppvärmning går jag oftast in på volt och jobbar hästen i intervaller i de olika varven. då byter jag tömfästning och sen anpassar jag denna tömfästning när jag byter varv.
beroende på vilken typ av häst och intensiteten på hur jag vill jobba formen på den (varierar som sagt med häst och läge i utbildningen/träningen) så fäster jag tömen därefter.

På en mkt ostärkt, omusklad häst med ordentlig bra bjudning, spänner jag som Fiorano redan nämnt. det ramar in väldigt mkt.

På en starkare häst, som är mkt van vid tömkörning och med bra bjudning, alternativt en häst som inte fungerar med den starkare ramen per ovan utan att vika in sig för tömen, så spänner jag helt enkelt yttre tömen från bettring, via den högre ringen på gjorden, till handen. den inre har jag fritt löpande från bettringen till min hand dvs inte via gjorden alls. Detta kräver som sagt återigen en lydig häst, då man inte kan inverka med innertömen på samma sätt, utan ändå måste kunna kontrollera hästen.
det är mkt lätt att få hästen på ytter hjälperna med denna tömsättning, de flesta brukar trivas väldigt bra, bli självbäriga och balanserade i formen, samtidigt som de stärker upp sig även fortsättningsvis.

jag tömkör inte så avancerat gällande övningar i övrigt. gör mkt övergångar, lite flytta längsmed långsidorna samt diagonal/halv diagonal, fattningar i galopp från halt och skritt. = typiskt pass.

Senast ändrad:

*kl*

Jag är själv en "glad nybörjare" när det gäller tömkörning men har haft min unghäst (2 år gammal) hos en "körmästare" för utbildning i tömkörning.
Därefter har jag gått två helgkurser för samma man och fått lära mig!

Min unghäst körs framförallt i skritt.
Beroende på hästens status kan det bli ganska "trist" övning, dvs ungefär samma spår hela tiden när hon är pigg och lite okoncentrerad medan vi på de bra dagarna kör varierade spår och tränar på exakthet och precision i körningen.
Vi utnyttjar många olika spår, korta diagonaler, serpentiner, åttor och volter förutom att vi tömkör ute efter vägen och också över bommar och hinderbanor.

Vi travar litegranna också men det är korta sekvenser; unghästen är ännu ganska stor och valpig och jag hinner inte riktigt med så det blir bara rakt fram några hudnra meter eller ett par varv på volt.

Något vi tränat mycket på (och som fungerade dåligt till en början) är att stå STILLA! Och då inte i 10 sekunder utan kanske i någon minut...

Det är ett jätteviktigt moment för en körhäst och något vi kanske inte tränar våra ridhästar tillräckligt på....
Det fungerar riktigt bra nu och är jättepraktiskt när man ska sitta upp eller prata med en bekant när man är ute med hästen!

Unghästen tömkörs med tömmarna från handen genom övre ringarna och direkt till bettet.
Även ridhästen (19 år gammal) tömkörs på samma sätt.
Att spänna in (gramaninspänning t ex) vid tömkörning brukar kunna bli ganska skarpt...

En ponny jag hade som ej fungerade med tömmarna direkt till bettet gick med inspänningstyglar på sig under tömkörning, på så sätt slapp vi spänna in honom och fick tömmen fri att arbeta som vanligt!

Trots att unghästen alltså är ung och valpig och inte så utbildad går hon "på tömmen" trots att hon körs helt utan inspänning.

12310594.jpg

Det är kul att kunna tömköra hjälpligt!
Dessutom tror jag att det är väldigt nyttigt för unghästar...

Men galoppen ska väl vara samlad ändå? Annrs flyger man ju som en vante! Nu har jag inte kommit till galopp på den här fröken mer än på volt iom att hon inte orkar riktigt så mycket ännu. Men en häst som galopperar på fint i arbetsgalopp ska man inte behöva rusa efter, älgkliv!

vilken tur hadde anars fina funderingar på att skaffa mig större stövlar så jag hänger med :D:D

Du FÅR ju springa om du vill, men jag är för lat för det:angel:;)

nja jag hadde ju mer tänkt åka bakom på stövlarna i storlek 46 eller likande
vi kanske att skapa ett nytt uttryck/ formulering i stället för att "åka häst" när man rider så kan vi ju omformulera "åka bakom häst" vid tömkörning:D

Använder du nosgrimman att fästa tömmarna i, på bilderna?
Man kan ju ha såna där korta skidor på sig också...

Senast ändrad:

Jag brukar ha yttertömmen, från handen, genom ringen, genom bettet till gjorden. Innertömmen har jag, från handen, genom en ögla som sitter i en extra rem i en rem halvhögt på gjorden, genom bettet tillbaka till gjorden.

Jag sätter bakvänt mot vad du beskrev, man använder ju sig av en ledande innertöm dvs från handen, genom bettet och till gjorden...?

Det finns nog inga "rätt och fel" i tömsättning, man gör så som passar häst och förare bäst.
Både din och Fioranos tömsättning har jag fått lära mig på Flyinge, passar olika hästar och tillfällen.

Jag tycker inte att man bör på ovan häst och med ovan tömförare vara så nära hästen som dina bilder visar. Inte ens på vissa vana hästar är det säkert att ha den positionen. Jag hade inte vågat vara placerad där med någon av mina hästar eftersom de är lite för pigga och levnadsglada och har förmågan att busa lite.

Jag är även en av dom som tömkör en del på volt, likväl som jag under ridning arbetar hästarna på volt. Man kan göra övergångar/tempoväxlingar/halter alldeles utmärkt på volt. När hästarna känns bra på volten så tar jag ut om på fyrkanten och arbetar sidförande längs med långsidor och diagonaler. Men det fösta arbetet sker på volt.

I dressyrstallet tömkörde vi en hel del, ffa unghästarna. Där lärde jag mig att spänna yttertygeln vanligt dvs från betten genom stående ring uppe på gjorden till handen. Innertygeln sattes löpande dvs från sidoring på gjorden, genom bettringen till handen så att man lättare kan ställa inåt. Som nybörjare är det svårt att hålla koll på tömmar, häst och pisk särskilt om även hästen är grön. Jag hade turen att ha en färdig häst som kunde.
Första gångerna brukar det bli problem med styrningen och att följa spåret även för en inriden häst men med lugn och tålamod kommer man långt.
Sedan var jag på Flyinge på tömkörningskurs och fick mina kunskaper bekräftade, vi blev tillsagda att jobba hästarna som jag var van vid!
Med min unghäst körde jag först rakt fram i skogen alt tömlongerade så att han lärde sig bettet inverkan och sedan bar det iväg till ridhus. Där tränade vi på alla ridvägarna, att lugn göra halt och att bjuda ordentligt i igångsättningarna.
Efter ett tag när hästen vant sig och väntar på dina kommandon kan man börja leka med sidvärtes: vänd halft igenom med stöd på yttertygeln och inverka på bog alt bakdel med piskens släng (bara toucha, inte slå) samt ställ med hjälp av den ledande innertygeln. När detta fungerar kan man träna öppna på långsidan genom att låtsas påbörja en volt men ha stödet på ytter och inverka med pisken på bogen. Kräver en del träning innan hästen fattar vad man menar men bara man är lugn, konsekvent och tydlig samt överöser varje ambition att göra rätt med beröm!
Jag uppmuntrar alla tendenser till tramp redan från början men har ännu inte försökt med flit (han är bara bebis på 3 år)
Idag tömkör jag ffa för att lära in sidvärtes, att han ska ta hjälperna och komma till bjudning vilket kan vara svårt uppe på ryggen på en unghäst som tjurar ihop och inte vill.
Alltid när jag kör fast i inridningen med en unghäst tömkör jag den! Tendenser till istadighet löser man också mkt lättare från marken då man inte behöver riskera att förlora slaget genom att trilla av :smirk:
Tömkörning går att använda till det mesta och jag försöker göra det en gång i veckan.
Försök definitivt att hitta en tömkörningskurs alt inkörningskurs någonstans- det ger massor. Dessutom alltid bra att omge sig med folk som kan!

Nyfiken fråga!

Hur många är det som är på regelbundna tömkörningsträningar?

Det hade jag tyckt var jätteskojigt verkligen. Jag har arrangerat en heldag med introduktion och träningar för en känd tömkörningstränare till våren på min klubb, men hade gärna därefter sett att det blir regelbundna träningar. Måste ju "få igång" ett tillräckligt stort gäng på klubben först. Kanske varannan månad är lagom? Vore roligt hur som helst. :)

Kl

Va roligt, jag satt precis och tänkte på att starta en sån här tråd. Jag har börjat tömköra min 3 åring lite mer, tidigare bara i skritt och styrt lite för hon har små exploderat lite när jag bett om lite trav. Men nu har hon växt på sig och det går mycket bättre så det känns riktigt roligt!

Fram med mer tankar och gärna bilder för inspiration!!:banana:

Hua, jag var med om en lite otäck händelse igår. :crazy:

Hästen ifråga är konvalescent och är bara promenerad i en vecka. Igår skulle jag tömköra ett lugnt pass i ridhuset och jisses vad laddad hästen var. Skoj - för det blir ju roligt att tömköra med mkt energi! Brallarna och skutten var kontrollerbara och det kändes ändå rätt positivt.
Men så kom det in några ponnyekipage i vårt lilla 20*40 m ridhus och han blev stark/ännu piggare.
Gjorden började glida framåt och åkte över manken med panik som resultat hos hästen. Pulsen gick upp i 200 på mig och jag såg framför mig hur det skulle bli kaos med min häst lös bland ponnybarnen...
Efter några dramatiska sekunder som kändes som evighet lugnade sig hästen och jag fick gå fram och släppa gjorden, men jisses... :eek:

Kontenta:
* Aldrig tömköra en orastad häst när man inte är ensam i ridhuset
* Dra gjorden ännu hårdare
* Leta vidare efter den där svanskappan jag inte har hittat som är tillräcklig lång...

Nisse brukar inte direkt vara brallig och så, men han testar gärna att försöka smita undan. Vilket resulterar till att gjorden kan snurra om jag glömt dra åt den. Men pulsen går upp i 200 även om jag lärt mig hur man undviker hans smitförsök...

Dock kan jag nämna att jag inte har nån svanskappa. Plockade bort den då han hade ett sår vid svansroten. Har inte orkat sätta dit den igen. Jag borde sätta dit den... Men jag har bara inte tagit mig tid!

Återupplivar denna tråden lite eftersom jag tycker att det är ett intressant ämne :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 806
Senast: Maoam
·
Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: nypet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur