Tömkörning, övningar?! tips?!

Sv: Tömkörning, övningar?! tips?!

Visst är det ett kul ämne! ...och ännu roligare i praktiken. Jag har sen årsskiftet bara suttit på min pålle tre gånger och allt annat arbete har skett på töm. Detta för att hon helt enkelt ska bli starkare och orka bära upp en ryttare.

Har lite bilder från ett par veckor sedan, nu är hon kraftigt bakom lodplan och jag kan erkänna att jag egentligen inte vill ha henne i den formen. Men killen som hjälper mig (och är en mycket duktig unghästutbildare) tycker inte att det gör något att hon är i denna formen tills hon blir stark, bakdelen är ju med ändå. Jag kan inte heller säga emot honom då jag på dessa två månaderna har sett hur hon har förbättras och det kommer inte att bli så svårt att ta fram näsan vid ridning. En lite parantes så att det inte blir ramaskri och bukepanik...
tetris_t_m3_bukemode.jpg

tetris_t_m2_bukemode.jpg

tetris_t_m1_bukemode.jpg

Har lite bilder från ett par veckor sedan, nu är hon kraftigt bakom lodplan och jag kan erkänna att jag egentligen inte vill ha henne i den formen. Men killen som hjälper mig (och är en mycket duktig unghästutbildare) tycker inte att det gör något

Men alltså..? Om du inte vill ha hästen i den formen, och din medhjälpare inte strävar eftter det ("tycker inte att det gör något"). varför har du då en gramaninspänning på yttersidan? Det är ju verkligen att be om just denna formen.

Därför att det är så han vill ha det. Och jo, jag har ifrågasatt det. Men han har utbildat måååånga fler hästar än jag gjort och jag märkar ju dessutom att hästen blir starkare och bättre. Kan tillägga att min veterinär har varit med när hon tömkörts och han ansåg att det inte heller gjorde något rent fysiskt för hästen att gå i denn form då hon är så pass mjuk i kroppen.

Kan inte hellr ha henne med tömmen från bara bett-genom gjord-till hand då hon blir alldeles för stark.

Hästar är starka. Det är därför man inte ska ha någon dragkamp med dem. I det läget skulle jag enbart se till att hästen lär sig att stanna när jag ber den. Formen kommer av att hästen brukar kroppen korrekt, som kommer från kommunikation. Hur ska det komma någon bra kommunikation ur detta arbete? Man applicerar en form med hjälp av en inspänning, utan att ha den mest grundläggande kommunikationen befäst. ( "då hon blir alldeles för stark")

Men.. Hur bekvämt kan det vara för din häst att gå sådär? Visst, säkert är det inte skadligt, men jag tror inte att det är särskilt skönt att gå sådär.

Gilly

kl
Jag tänkte bara se om det är någon som har lite tips till mig, har en kille som är känslig i munnen. Dvs, så fort jag blir hängande i tömmarna börjar han gapa, ibland lägger han tungan över bettet, saktar jag då av så fixar han rätt det själv o sedan så fortsätter vi som vanligt.
Det jag vill ha hjälp med, hur ska jag få till en bra kontakt med sträckta tömmar utan att han tycker att jag blir för hård/ hänger kvar?

Alla gör man så man själv vill, däremot så tycker jag man kan exprimentera lite mer, och inte vara rädd för att göra fel. (liten parentes till alla)
Vad jag kan se så har han satt yttertömmen som en gramman, dvs rätt så starkt och med en massa hävstångseffekt, jag hade haft kvar innertömmen som du har nu, och bytt så att yttertömmen går igenom gjorden till bettet. Eventuellt även flyttat upp tömmarna i någon hälla så kanske man får upp huvudet lite.
Såg ut att vara en trevlig häst annars! :d

Har du provat att tömköra bettlöst?

Det finns ett bettlöst huvudlag, Dr Cooks "Cross over bittless bridle".

En av deltagarna på tömkörningskursen jag berättade om tidigare i tråden hade ett, såg mycket bra ut med rätt inverkan. Även Bo Jenå rekommenderade det efter att ha provat ett par gånger och intygade att man får rätt inverkan och kontroll.

Går säkert att hitta bilder om man googlar lite.

Googlade lite snabbt. Men finns det inte en liknande variant på Hööks? Eller har funnits iaf.
Du vet inte var man kan hitta om det på svenska? Fortsätter googla, men jag tänkte på iom att du hade hört talas om det.

Jag kan föreställa mig att Anders Eriksson kanske har info om huvudlaget, han gillar ju bettlöst. Testa att maila honom. Hans gård heter Rockelstad, om du googlar igen...

Annars vet jag själv inte vart man köper det eftersom jag inte var så intresserad, min häst fungerar väl med bett. Annars såg det klart intressant ut!
Kan förresten tillägga att deltagaren både körde (med vagn alltså) och red med samma huvudlag. Hästen var utbildad på MSv nivå.

Annars är ju en variant att maila den engelska tillverkaren och fråga om de har någon svensk återförsäljare!

Senast ändrad:

Har lite bilder från ett par veckor sedan, nu är hon kraftigt bakom lodplan och jag kan erkänna att jag egentligen inte vill ha henne i den formen. Men killen som hjälper mig (och är en mycket duktig unghästutbildare) tycker inte att det gör något att hon är i denna formen tills hon blir stark, bakdelen är ju med ändå.

Det du stärker, bygger på detta vis är precis det som kommer att motverka en god form senare.

Jag kan inte se att denna unghästutbildare har en klar plan för att stärka en häst enligt bästa sätt för hållbarhet, här är det dra ihop o sparka på som gäller.

Och du tycker att bakdelen är med, det är den INTE enligt vad man ser på bilden.

Gör dig själv, din plånbok och din häst en tjänst, skippa denna "duktiga" utbildare.

Unghästens träning är väl i alla fall till för att balansera och stärka upp den för att den ska kunna bära sin ryttare?

Här kommer den inte ens att bära sig själv.

Hästar är starka. Det är därför man inte ska ha någon dragkamp med dem. I det läget skulle jag enbart se till att hästen lär sig att stanna när jag ber den. Formen kommer av att hästen brukar kroppen korrekt, som kommer från kommunikation. Hur ska det komma någon bra kommunikation ur detta arbete? Man applicerar en form med hjälp av en inspänning, utan att ha den mest grundläggande kommunikationen befäst. ( "då hon blir alldeles för stark")

Precis, jag tömkör massor med hästar årligen, massor alltså, och då endast i grimma och en lina, det finns ingen häst som blir för stark så länge man först byggt upp en kommunikation.

Jag har vart inne på Dr Cooks "Crossover bitless bridle" hemsida, och läst lite, man blir alltid lika skeptiskt när de förkastar allt annat, och deras är det enda rätta. Finns en massa härliga bilder på folk som, hoppar kör, badar mm som använder det.
Har jämfört det med det på hööks, är likadan, fast hööks är väl en kopia antar jag. Så får se om jag hinner in om och köpa det idag. Spännande! :bump:

KL

jag och min syster tömkör vår häst 3-4 dagar per vecka. Han är nu under igångsättning efter en operation av broskskada i ett bakknä och vi hoppas han kommer hålla nu.

Vi tämkör mest ut och försöker vara mkt i skogen så han får lyfta på benen ordentligt.

Just nu blir det endast i skritt och trav har precis börjat galoppera. I galopp han orkar inte bära sig i så kort galopp att man har en chans att springa efter därför arbetas han bara uppsuttet i galopp. Vi arbetar inget på böjt spår.

Även när han är igång funkar skritten och traven jättebra men i galoppen blir han väldigt starkt på rakt spår. Har mest med muskler att gör antar jag. Men uppsuttet så brukar han gå att rida i lugn och rund fin galopp men på töm funkar bara galoppen på böjt spår. Tips?

Här är en film från ett av de första travtillfällena för honom sen han opererades i oktober 07. Han var väldigt taggad på bommarna :angel:
tömkörning

Senast ändrad av en moderator:

Det jag tycker att många fixerar sig vid när dom tömkör är en viss fixering av voltspåret (där jag faktiskt aldrig sett nyttan av att tömköra) och att glida iväg från grunderna lite väl snabbt. Det är sällan jag ser en häst som är fjäderlätt i munnen under tömkörning, och som är samlad och jobbar! Mitt tips skulle alltså vara att sätta grunderna ordentligt innan man börjar med skänkelvikningar osv.
Med grunden menar jag att hästen ska vara oerhört lyhörd på töm och röst och kunna åtminstone skritta och trava under samling och utan att ge föraren tyngd i handen. Den ska bära sig själv! När jag börjar tömköra en häst (som redan förstått principen av tömkörandet) nöter jag gasen och bromsen likt förbannat. I början kan det var tyngre, men det ska successivt gå så långt att man bara kan krama tygeln för att hästen ska sakta ner. Jag kör övergångar väldigt mycket , tex 3 steg trav, fem steg skritt, fyra steg trav osv alldeles i början. Aldrig så många travsteg att hästen hinner bli stark och fara iväg, man kan öka succesivt. Sedan kör jag mycket halvhalter och använder mig ffa av dom + ökning och minskning i trav när hästen travar balanserat och samlat på spåret utan ansträngd ryttare i släptåg., därefter börjar jag med skolor! :idea:

Jag har vart inne på Dr Cooks "Crossover bitless bridle" hemsida, och läst lite, man blir alltid lika skeptiskt när de förkastar allt annat, och deras är det enda rätta. Finns en massa härliga bilder på folk som, hoppar kör, badar mm som använder det.
Har jämfört det med det på hööks, är likadan, fast hööks är väl en kopia antar jag. Så får se om jag hinner in om och köpa det idag. Spännande! :bump:

Har du handlat än?

Jag kollade också Hööks och jämförde, verkar ju vara i stort sett samma sak. Kanske bara är en kvalitetsskillnad?

Du får berätta hur det går!

Inget illa ment alls, men VARFÖR i hela friden är hästen inspänd så till den milda grad? den har ju inte chans att vara framför lod hur gärna den en skulle vilja?

Jag håller med C_L ang. råden du fått.

Pacific: vilken trevlig och balanserad liten herre!

Senast ändrad:

Precis, jag tömkör massor med hästar årligen, massor alltså, och då endast i grimma och en lina, det finns ingen häst som blir för stark så länge man först byggt upp en kommunikation.

Här handlar det nog dock lite om olika definitioner på olika arbete trycker jag. det arbete jag sett av det du gör är mera töm träning, inte töm körning.

Svarar alla som har åsikter om formen.

Hästen har ridits samtidigt som detta arbete på töm har pågått. Hon har då haft näsan framför lodplan, men då låtits vara lite starkare på handen. Dessa bilderna är nu lite drygt en månad gamla och näsan har även börjat plockas fram vid tömkörningen. Släpper även stundvis på inspänningen på yttertömmen för att få fram henne. Ska lägga in nya bilder på henne snart (om jag bara kan ta tillbaka kameran från min mams)!

Om denna träning är alldeles vansinnig och kommer att äventyra hennes hållbarhet återstår ju att se. Anledning till att hon tömkörs mycket är för att hon hon vilade väldigt länge efter en operation i vbkota där hon hade en kraftig inflammation i ledkapseln eftersom en hörnstödsfraktur legat och skavt. Pga detta kollas hon regelbundet av vet och böjs igenom. Hon är böjd tre gånger sedan igångsättningen i juli-07 och har hittills inte haft någon anmärkning. Senaste kollen var två veckor sedan, hon fick även då beröm av vet över hur mjuk och fin i kroppen hon är. Hon ska även till fysioterateuten LJ i Hbg nästa vecka. Så jo, jag bryr mig om min häst och jag tycker att detta arbetet fungerar för henne.

C_L. Är ledsen, men jag kan inte ta dig på allvar. Denna unghästutbildaren är guld värd för mig och min häst och jag vet att han utbildning av min häst fungerar.

Men pga den korta inspänningen så tappar hästen hela ryggen och bakkärran.
sen får din unghästutbildare vara hur utbildad han är, formen på bilderna främjar inte din häst så som den visas här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 806
Senast: Maoam
·
Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: nypet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur